Bedre brukeropplevelser for Høgskulen i Volda

Høgskulen i Volda

Et åpent analyse prosjekt.

Dette blir mitt første «Open Analytics» prosjekt. Du inviteres til å delta. Tør du? Jeg har vært så heldig få i oppdrag å lage en brukerundersøkelse for Høgskulen i Volda.

Eller rettere: Jeg har fått i oppgave å komme med konkrete innspill som kan forbedre nettsidene til Høgskulen i Volda. Jeg har kikket litt på oppgavebeskrivelsen og omfanget, og har bestemt meg for å prøve å få dette til å bli et «Open Analytics» prosjekt.

Årsaken er todelt:

  1. Det er kort frist
  2. Det er ikke ubegrenset ressursetilgang og timer til rådighet.

Innen tidsrammen er det er lite tid til kvalifisert bearbeiding av data og oppfølgning hvis jeg alene skal utføre oppgaven og ikke kan betale en assistent for mange timer. Deadline er 22. oktober 2010. Tre ukers frist sirka.

Litt lite ressurser er altså satt av – mener jeg, hvis det skal foretas velgjennomførte brukerundersøkelser helt etter boken. Dette er, tror jeg, en typisk utfordring innen usabilitytesting og årsaken til at mindre bedrifter sjeldent kjøper en full brukertesting og brukerundersøkelse som ser på utfordringen og går til den med et 360 graders perspektiv. Derfor har jeg lyst å gå til oppgaven med et llitt nytt perspektiv.

Til å hjelpe meg har jeg valgt at innleie en lokal frilanser, som er nyutdannet bachelor innen Media, IKT og design, og som jeg hadde i praktik i våren 2010, Edle Holmin . Edle utførte i praktikperioden en mindre brukertest-oppgave for Ørsta Næringskontor og har derfor de rette metoder frisk i erindringen. Edle hadde i oppdrag å sette opp brukertestene og å få laget de rette oppgaver, spørsmål og rammer rundt en valid brukerundersøkelse.

Hun er også en person som de utvalgte lokale ?personas? vil kunne ha et trygt forhold til i interview og brukertesting situasjonen.

I fellesskap skal vi finne frem til rette problemformulering og metode. Og i fellesskap skal vi foreta brukertesting over et par omgange i lokalmiljøet.

Selvom Hivolda.no retter seg mot andre geografiske områder enn Sunnmøre, kan vi ikke selv dra ut til f. eks. Oslo for å foreta testing dernede. Budsjettet begrenser.

Vi ønsker å oppnå gode resultater, og jeg ønsker å prøve noe nytt. Derfor har jeg forhørt meg hos Høgskulen i Volda om muligheten for å gjøre dette til et open analytics prosjekt.

Hvorfor open analytics?

Ved å lage et «åpent prosjekt» hvor jeg blogger om alle relevante aspekter av undersøkelsen, legger ut resultater og ber om innspill fra bransjekolleger ift. både metodebruk og data, tror jeg at vi vil kunne få fler til å prosessere data og akkumulere gode og konkrete forslag. Dette er min teori ? og forhåpning.

Litt populær forskning er det vel. Det store spørsmål var da om en slik åpenhet er noe som man hos Hivolda turde prøve – nedsiden er at la «konkurrenter» se sårbarheter, og for min del å gi ut av egne metoder og teknikker – og/eller mangel på samme, å vise svakheter.

Fordelen er at man viser vilje til å inndra offentligheten i forbedringstiltak og få innspill som kan hjelpe Høgskulen i Volda inn på rett vei. Man åpner altså opp for the Wisdom of the crowd.

Jeg vil forhåpentlig motta en del korrektiver likeså. Men hva gjør det? Hvis resultatet bliver til glede for alle nye og gamle brukere av Hivolda.no. Og læringen herfra kan benyttes på andre plasser?

Høgskulen i Volda har takket ja takk rett før helgen. De ville gjerne prøve en åpen undersøkelse.

For meg å se er det ren innovasjonsvilje.

Nå er det åpnet opp for mer mer uvildig brainpower – så å si. Så hvis du er student, frilanser, driver et usabilityfirma, eller designer eller annet ? webanalytiker kanskje? Så er du velkommen til å ta del i oppgavene.

Kommentér hen ad veien. Hvis du sitter som lærer og har en medieklasse somewhere, så la dem lage brukertest av Hivolda.no på hverandre eller andre medstudenter.

Send gjerne inn kommentarer og egne forslag i prosjektbloggen underveis. Eller legg det ut på dine egne sider eller blogger og send meg en melding via twitter @nickolass, så skal jeg sørge for at vi tar det seriøst og at dere mottar både takk og pris.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.