Google Trends for 2008: Omtalt og misforstått i norske riksmedier

Google sendte 10. desember 2008 ut en liste med ulike søkestatistikker og søketendenser for 2008.

Google sendte 10. desember 2008 ut en liste med ulike søkestatistikker og søketendenser for 2008.
De fleste norske medier har kastet seg som gribber over denne «nyheten» og reprodusert den i høy grad. Hvorfor det? Fordi, dette er interessant og nyttig innblikk i nettbrukernes tanker og atferd. Hvis informasjonen tolkes riktig…

Den internasjonale listen som går under navnet Google Zeitgeist viser tydelig at året har vært preget av finanskrise, OL og presidentvalg.

 

Les også:
Google Zeitgeist: Mest søkt på Google 2009 – mest økende søkeord

Den årlige «Zeitgeist for Norge», viser de temaene og søkeordene folk har søkt etter på Google.no i 2008. Google Zeitgeist 2008 - mest søkt på google i 2008

VG Nett har blåkopiert listen og ikke kommentert den ytterligere. De lenker videre til andre google relaterte saker. Og så kommer det sørgelige:

NRK har nesten blåkopiert fra BBC og lagt innlegget under temasidene om USA-valget. Men de har oversatt feil og faktisk misset budskapet 100%:

«Det mest brukte søkeordet på verdensbasis i 2008 var Sarah Palin.»

Stavanger Aftenblad og tv2 nyhetene har også dummet seg skikkelig ut uten at noen har kommentert saken:

Aftenbladet.no skriver:

«Det mest brukte søkeordet på verdensbasis i 2008 var Sarah Palin, tett fulgt av Beijing 2008. På tredjeplass var Facebook.Tuenti, et nettsted for spansktalende, også kalt «Spanias Facebook», var det fjerde mest brukte søkeordet.På femteplass kommer Heath Ledger, skuespilleren som døde i januar i år. Først på en sjetteplass kommer Obama, ifølge BBC

TV2-Nyhetene skriver:
«Tidligere visepresidentkandidat for Republikanerne i USA, Sarah Palin, går av med seieren over den nye mest ettersøkte personen i Googles søkemotorer i 2008, skriver BBC.

Leser man BBCs innlegg som Aftenposten, NRK og aftenbladet.no lenker til ser man at de alle tydeligvis har feiloversatt «fastest rising» til «mest søkte»:

«What do Sarah Palin, Facebook and Euro 2008 have in common?
They are all on the list of the top 10 fastest-rising queries on Google during 2008.»

– Dette er pinlig.

Benytter man Google Trends til å kontrollere ser man at Obama har vært søkt på 3 ganger mer en Palin, men at Sarah Palin til gjengjeld var den mest søkte i en kort periode etter denne pressemeldingen:

«McCain picks Alaska Gov. Palin as running mate» fra The Atlanta Journal-Constitution.
Trends-palin-obama

 

Sara Palin var altså ikke mest ettersøkt i 2008!

Hos kreativt forum har de vært observante:
«Det er interessant å se at det fremdeles er slik at mange av de totalt sett mest brukte søketermene hadde fungert som nettadresser med et ganske enkelt .no bak. Og hvorfor søke «Google» i søkervinduet til Google?»

Hvorfor dette skjer synes jeg ikke er så interressant akkurat i denne sammenheng, dette er noe jeg vet skjer, og noe som de fleste Internettmarkedsførerer er klar over – eller bør være klar over.

Dette skjer i alle land – se listen med mest populære søk i Danmark, Norge og Sverige nedenfor.

For de som ennå ikke hadde tenkt på det, gir denne viten f. eks. mulighet for at bli synlig på Google.no når en nettbruker taster inn en konkurrerende virksomhets navn i google-feltet. Denne måten å finne nettsider på skjer så ofte at man kan finne sine nærmeste konkurrenter og dernest betale Google for å bli synlig i søkeresultatene når noen nettbrukere benytter google søkefeltet og ikke nettleserens adressevindu. Dette er dog ikke helt i tråd med foreskrevene etiske retningslinier.

Men det er enkelt, sålenge du benytter Google Adwords.

Topp 10 populære søk i Norge Danmark og Sverige:

NorgeDanmarkSverige
1Lyricsafyoutube
2Googleyoutubelyrics
3Youtubefacebookfree
4Youkrakblocket
5Videodanmarkeniro
6VGgratistv
7Facebookspilgöteborg
8Wikipediatvlexikon
9Ordboktv2google
10Karttdcaftonbladet

Raskest voksende søk i Norge Danmak og Sverige:

NorgeDanmarkSverige
1Yr.nogoogle oversætteriphone
2Yrtdc playfacebook
3iphonex factorflashback
4Translateførste laseryou tube
5Skattelisterobamabilddagboken
6Wikinasza klasaswedbank
7You tubefacebookyoutube
8Tritransy8wiki
9Rede-kontaktred
10Facebookmiley cyrusdi

Alle disse lister viser med stor tydelighet at Googles søkefelt ofte erstatter nettleserens adressefelt.  Dette gir gode mulighet for å henge seg på tendenser i tiden, enten som annonsør eller som innholdsprodusent.
Google Trends utgjør derfor, sammen med andre tendensanalyser, glimrende verktøy i Internettmarkedsføring.

En annen interessant obervation er at lokale sosiale nettverkstjenester er markant mer ettersøkt enn tidligere. Den spanske versjonen av Facebook: tuenti rangerer høyt. Den tyske versjonen: Wer kennt wen er også på listen over de mest søkte globalt. Når disse øker så markant er det fordi de gjør noe som er rigtig. Her kan man kikke nermere på deres netoder og lære mye om å oppnå suksess med sosiale nettverkstjenester.

Og i Danmark er den polske varianten Nasza klasa på listen sammen med de mest økende søketermer. Det sier noe om det høye antallet av polske gjestearbeidere og er en manifestasjon på Googles evne til å avspeile tendenser. Na24 beskrev i August 2008 med innlegget «Polakker surfer hjem«, polakkenes surfevaner i norge. Da var Nasza-klasa.pl på 54. plass over de 100 mest besøkte sidene i Norge.

Slike analyser gir interessante og nyttige innblikk i nettbrukernes tanker og atferd. Jeg kunne fortsette med dette i timesvis. Men…

Ta kontakt hvis du vil vite hvordan du kan utnytte de mest søkte ord og søk på google til din fordel.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.