Hvordan bli synlig på Google?

Hvorfor topplassering i Google er effektiv markedsføring

Her beskrives hvordan man kommer seg  til topps og vi forklarer også hvorfor synlighet på Google gir effektiv markedsføring. I hele den vestlige verden er Google den primære kilde til trafikk på nettet, mens det for andre deler av verden kan være andre søkemotorer man bør konsentrere seg om når man ønsker å søkemotoroptimalisere sitt nettsted.

Google er den overlegent mest brukte søkemotor i Norge. Mer enn 90 % av all søkemotortrafikk til norske nettsteder kommer fra Google, og det er derfor Google er den søkemotor du bør fokusere på når du skal bli synlig på nett i Norge.

Visste du at det søkeord som inntar førsteplassen i Googles organiske resultater i gjennomsnitt mottar ca. 3-5 gange så mange klikk som tredjeplassen?

Ved å bli mer synlig på Google er du mer tilgjengelig for de som søker etter det du kan tilby, og som kanskje ikke kjenner til din eksistens fra før. Det er ved å kjenne og forstå dine potensielle kunders behov og søkeadferd du kan tiltrekke deg nye kunder via Google.

Mange tror at synlighet på Google er nok i seg selv, men man må plassere seg øverst i søkeresultatetene for at synligheten skal ha en verdi. 

Se på dette bilde fra en vanlig Google søkeresultatside:

Øverste søkeresultater på Google: Sponsede lenker og organiske resultater.

Søkeresultatene i det grønne feltet er de «organiske» resultater og søkeresultatene i rosa øverst og i høyre spalte er betalte annonser (sponsede lenker) man får tilgang til via Google Adwords.

Vil man øverst i de organiske resultatene må man arbeide med søkemotoroptimalisering.

Google Adwords

Vil man øverst i de betalte resultatene benyttes termene PPC (Per per click) søkemotormarkedsføring. Her benyttes Google Adwords.

Studier i bruken av søkemotorer:

  1. Ifølge beregninger utført av SEO selskapet Slingshot SEO er prosentandelen av brukere som klikker på et organisk søkeresultat i Googles topp 10 på 52,32%. Plasseringer under folden, dvs. på den nederste del av skjermbildet har under 4% sannsynlighet for å bli klikket på.
    Dette synes å være vanlig brukeradferd, og mange Google-brukere klikker på de mest interessante søkeresultater for deretter å søke på nytt hvis de ikke finner svaret på det de søkte i første omgang.
    SEO beregninger utført av Slingshot SEO.
  2. 90% av alle internettbrukere søker via søkemotorer ukentlig.
  3. 55 % av alle Internettbrukere bruker søkemotorer daglig.

Av disse bruker

  1. 28% å søke flere ganger daglig
  2. I april 2008 mente 69 % av internettbrukerne at bruk av søkemotorer var blitt en viktigere del av deres internettbruk det siste året.
  3. Opp mot 86 % av alle norske søk foregår via Google.

Synlighet øverst i Google søkeresultater på bestemte produktnavn eller bransjespesifikke søk kan gi resultater i form av økt salg, større merkevarekjennskap og forbedret ROI – Return of Investment.

PPC Søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering bør derfor være en naturlig del av et samlet markedsmiks og ha en prioritert plass i bedriftens markedsføringsbudsjett.

I en tid med trange markedsbudsjetter og mindre igjen på bunnlinjen, er søk en av de markedsaktiviteter der man får mest igjen for hver brukte krone.

Søkemotormarkedsføring og optimalisering gir webtrafikk som er ekstremt målbar og som kan gi umiddelbar og direkte effekt på salg av varer og tjenester.

Som annonsør har du samtidig en svært fleksibel kanal hvor du kan endre budsjetter og kampanjer umiddelbart alt etter varierende faktorer i markedet. Dette gir stor manøverdyktighet.

Du slipper i tillegg å forholde deg til kostbare og langvarige avtaler med markedsføringsbyråer.

Innen lokal annonsering og via bedriftsoppføringer på Google maps og Google places er det gode muligheter for nisjebedrifter.

Share Button