10 bud om optimalisering av nettbutikken for julehandel

Optimalisering av nettbutikk for julen i 2013

Det er så mye man kan få ut av jula, og det er så mye man kan kaste bort om man ikke har gjennomtenkt sin digitale strategi. I denne artikkelen vil jeg derfor oppsummere hva som skal til for å optimalisere sin nettbutikk for julen. Dette innlegget blir pusset av hvert år, men forhåpentlig vil det meste av dette være aktuelt for julen 2015 også, samt for andre høytider, festdager og ritualer vi pleier å markere i Norge.

En klok mann sa en gang at suksess i julehandelen handler om å kunne håndtere to utfordringer: 1) Marketing og 2) Logistikk.

Oftest vil man med god markedsføring ikke trenge å bekymre seg om logistikken, men FOR mye suksess med en online markedsføringskampanje, kan på den andre siden resultere i et logistisk helvete hvis man ikke har tatt sine forholdsregler og vurdert både worst case og best case scenarier.

Her sammenfatter jeg det jeg har fått ut av min research og mine egne kunders erfaringer. Det er mer hvor det kommer fra, men jeg holder meg til ti punkter.

Nettpilots ti bud for smart jul-e-handel :

#1: Bruk dine data fra forrige jul

  • Se på fjorårets tall og ta en realistisk vurdering av årets muligheter og utfordringer. Stirr deg ikke blind på rene salgstall. Se også på hvor man brukte mengder av annonsekroner uten å få noen igjen. Kanskje smart å unngå å gjenta fjorårets feil?

#2: Bruk dine kundelister og send nyttige julegaveideer til dine gamle kunder

  • Hvis du har drevet forretning et stykke tid har du sikkert en del kunder i databasen. Forhåpentlig har du også laget lister og segmentert dine kunder etter alder, kjønn, geografi, produktpreferanser og gjennomsnittlige kjøpesummer?
  • Kanskje vil du til og med ha en logg over deres trafikk på nettstedet ditt, samt en historikk som går helt tilbake fra første henvisningskilde? Hvis du ikke har gjort dette, så ikke fortvil, du rekker å gjøre det til neste år.
  • Du har helt sikkert både telefonnummer og e-postadresse. Så hvorfor ikke lage en topp 10 liste over mest nyttige julegaveideer tilpasset hvert segment og sende denne ut sammen med en kupongkode og rabatt med begrenset holdbarhet?
  • Lag en Digital Julekalender hvis du mener det passer dere. Ikke la det være et resultat av hastverksjobbing. Les også Intervju om dette fenomenet med Trind Heggelund på Kampanje.

#3: Fokuser på bestselgende og profitable produkter

Hvis det er en periode i året der folk virkelig (s)hopper fra butikk til butikk, så er det i jula. Dvs. kvinner gjør. Ikke menn, se også punkt#4. Derfor vil ikke bruk av annonsekroner på produkter med lav profittmargin gi særlig godt resultat, med mindre det er snakk om «bestselgere» som du med sikkerhet vet vil generere så mange salg at det blir verdt det. Fokuser heller på annonsebudsjettet ditt på produkter der du har god avanse per solgte gjenstand.

Hvis du har tilbud om fri frakt, så sørg for å bake inn ekstra fortjeneste i varesalget, ellers kan du risikere at din suksess gjør deg fattig.

#4: Menn og kvinner har ulike handlemønstre

Det kan være greit å ha i bakhodet at jula er en tid der især menn ikke sparer på noe, dels fordi de ofte foretar sine innkjøp i siste liten og dermed ikke har så mye tid å bruke på å finne det rimeligste tilbudet, og dels fordi menn gjerne spanderer litt ekstra på kjæresten, kona og/ eller barna ved høytider og festdager. Mange menn vil gjerne slå på stortromme når de har en naturlig anledning til det, så tenk heller presentasjon av ditt produkt enn pris. Dersom du lykkes med å overbevise han om at familien hans blir lykkelige over å få nettopp ditt produkt, spiller det mindre rolle om samme produkt kan fås billigere andre steder, han er bare glad for å ha funnet Gaven.

Kvinner generelt tenker på andre måter enn menn når de handler, men ikke nødvendigvis så mye smartere. Også kvinner kan forføres til å betale mer for et produkt enn strengt tatt nødvendig, men skal du lykkes med det, så må nettstedet ditt spille på strenger som gjør at hun føler hun har kommet til den rette butikken. Språket, det visuelle, brukervennligheten og troverdigheten må være av god kvalitet. Produktutvalget ditt bør være sammenhengende og vise en tydelig stil, samtidig som du bør ha flere ulike varianter innenfor hver produkttype slik at hun føler hun har nok å velge mellom. Rotebutikker som selger alt fra undertøy og verktøy til leker og kjøkkenartikler, har absolutt sitt kundesegment, men du klarer ikke å få solgt noe med høye avanser her.

#5: Ha en lojalitetsstrategi klar overfor nye kunder

Sørg for å ha en plan for hvordan du vil kunne tjene på de nye kundene du får inn med julehandelen. Du trenger ikke nødvendigvis tjene voldsomt på dem fra første transaksjon, hvis du fra første kjøp legger grunnlaget for at de kommer igjen og handler flere ganger i løpet av neste år. Så hva er din lojalitetsplan for nye kunder?

#6: Lær deg å bruke Google Adwords PLA: Product Listing Ads

Jeg var på et Google Seminar i siste uke, der vi lærte mer om Googles nye annonseformat. Det har eksistert i USA og andre markeder i rundt to år og kom endelig til Norge i november 2013.

Selskaper som i år integrerer PLA i sin søkemotormarkedsføring vil ha en «first mover» fordel og kunne ta opp mere plass i søkemotorresultatene enn konkurrenter innen samme produktkategori. Overfor kunder som har det travelt, er PLA annonsering ikke bare smart, men meget smart. Her er det kort vei fra visning til handling og salg. Nettbutikker som har PLA integrert i sin produktadministrasjon og kan eksportere PLA annonser direkte fra nettbutikken til Googles API, vil ha en enda større fordel, da de kan agere raskere og spare mer tid enn de som ikke har dette.

#7: Lær deg pakketering av dine varer, gjør det enkelt med målgruppetilpasning

Mange har det travelt i juletida, og ønsker ikke å bruke altfor mye tid på å handle gaver. Samtidig er det veldig viktig for dem at de ikke handler feil. Presenterer du produktpakker og lykkes med å gi gode beskrivelser på hvem disse pakkene vil passe til, er du godt på vei til å overbevise kunden. Ha gavemottakeren i fokus når dere formulerer tekster og pakketering, kunden skal ikke nødvendigvis overbevises om produktets fortreffelighet, men om at det er en passende gave å gi en bestemt person/målgruppe.

#8: Bruk et språk som appellerer og innhold som engasjerer

Jula er en tid som innebærer store forventninger om harmoni, glede, gavmildhet og gode stunder med familie og venner. Selv om folk ønsker å hemmeligholde sine gavekjøp, er det jo ikke noe i veien for å lage innhold som får de som ønsker seg gavene, til å dele nettsider og produktbeskrivelser. Sørg for å lage innhold som er deleverdig og gi brukerne mulighet for å dele sine største julegaveønsker på Facebook, Instagram, Pinterest og Twitter. Til og med Google+ kan være interessant i år.

#9: Tenk mobil og nettbrett

I år vil andelen av mobile nettsurfere øke voldsomt, men på de fleste nettsteder vil det fortsatt ligger på mellom 20 og 30 % av alle besøk. Konverteringsraten for mobilsalg er fortsatt mye lavere en via PC og nettbrett, noe som kan skyldes lite tilpassede checkout løsninger for mobil, samt at mobilen kanskje mest brukes til research under transport, venting og som skjerm nummer to. Det er et sannsynlig scenario at en bruker som lander på nettstedet ditt via mobil første gang, og som liker det han eller hun ser, vil vende tilbake til nettstedet ditt senere. Da med en større skjerm for å foreta en trygg online betaling. Å bruke kort og Bank ID på bussen eller i toget er ikke det optimale for folk flest.

Når Luke Wroblevski sier «Mobile First» handler dette også om at brukerens første inntrykk i fremtiden vil foregå via mobil, og at det derfor er viktig å tenke dette inn i måten man bygger opp sitt nettsted. Tenk på hele kundereisen, at samme bruker ofte kikker innom via ulike enheter i løpet av en kjøpsprosess.

#10: Fokuser på kundeservice, pakkehåndtering og logistikk

Mennesker er nysgjerrige og vitebegjærlige. Når de skal foreta en betaling som ikke resulterer i varen i hånda umiddelbart, vil mange kunne stille svært detaljerte spørsmål for å sikre seg at de ikke kaster penger ut av vinduet.

Sørg for å kunne levere raske, presise og hyggelige svar FØR dine konkurrenter. De som svarer først med et relevant svar, er de som sikrer seg kundene. Så vær tilgjengelig der dine kunder er. Er de på Facebook, skal du være tilstede på Facebook, er de på Twitter, er du tilgjengelig der osv. Ha en rutine med å svare på e-posthenvendelser i løpet av meget kort tid. Det er ikke godt nok å sjekke e-posten to ganger per dag. Responder du innen 30 minutter, gir du god kundeservice og er milevidt foran dine konkurrenter.

Og kan du ikke levere det som etterspørres, bør du være så hyggelig at kundene takker deg for god kundeservice. Det kan gi mye positiv omtale og kunder på sikt.

Sørg for å ha pakkepersonell klart, og tilby avsender mulighet for å skrive en personlig hilsen sammen med pakken. Det kan også være på sin plass å legge ved en hyggelig hilsen fra nettbutikken. Husk at også mottakeren av gavepakken er en potensiell kunde! Kupongkoder til relaterte produkter inne i pakken kan gi utslag i flere salg på senere tidspunkt. Du er inne i varmen allerede, og har her muligheten for å vise deg frem fra din beste side. Noen nettbutikker kan med fordel også legge en liten gratis gave/vareprøve sammen med forsendelsen. Dette er god form for direkte markedsføring. Utnytt det maksimalt!

Dette var mine 10 bud.

Har du flere tilføyelser og gode forslag, så vær så snill å skrive dem i kommentarboksen nedenfor og jeg vil legge dem inn i innlegget med en lenke til ditt nettsted.

Les også Ole Martin M. Evensmo sin artikkel fra oktober: Gjør nettbutikk klar for årets julehandel nå.

Les mer om digital optimalisering hos Petter Lindgjerdet på Mytools.no.

Du kan jo også sjekke ut mitt gamle innlegg om timing av SEO for julehandelen.

Hva er ditt beste juletips til andre som driver nettbutikk, og som ønsker å få optimalt ut av førjulstrafikken?

 

 

Nettpilot har flyttet kontoret til Jevnaker, Hadeland og fått ny daglig leder per 1. august 2013

Nettpilot har nå hovedkvarter i Jevnaker

Etter 10 år på Sunnmøre og nesten 9 år som selvstendig næringsdrivende, har familien nå rykket nærmere Oslo, og har ny fast kontoradresse i Jevnaker, cirka en km fra Hadeland Glassverk, på grensen mellom Buskerud og Oppland.
View Larger Map

Nettpilot har  fått ny daglig leder per 1. august da jeg har begynt i en meget interessant fulltidsstilling i spesialistbyrået Resolution Media. Min rolle i Nettpilot vil da bli som faglig ansvarlig og rådgiver og jeg vil kunne sette av et avgrenset timetall per måned i ekstern rådgivning til nåværende og innkommende kunder.

Dette betyr også at alle SEO og Google Adwords forespørsler over en viss størrelse vil bli henvist til Resolution Media, for å unngå en uheldig konkurransesituasjon.

Aurora Høegh-Omdal overtar nå den daglige driften av firmaet.

Aurora har en allsidig bakgrunn, og har arbeidet innenfor mange bransjer og områder. De siste 10 årene frem til august 2013 har hun arbeidet som mellomleder i Ørsta kommune der hun har hatt ansvar for innkjøp, personale, budsjett, media/IKT osv. innenfor seksjon kultur og næring.

Aurora er i likhet med meg utdannet New Media Manager i 2001.

Nettpilot vil fremover ha mer fokus på utvikling av WordPress prosjekter, WordPress plugins for skandinavisk E-handel, WordPress Support, Nettpilot SEO software og nye innholdstjenester, slik som tekstforfatning, korrekturlesing og oversettertjenester.

Hilsen Nickolass

Eksempel #1: Effekt av sosiale medier: Bedre plasseringer på Google

nr. 1 på Google for søk på måle effekt av sosiale medier
Måle effekt av sosiale medier
Oppfølgning av innlegget Effekten av markedsføring i sosiale medier kan måles på 4 områder – og er verdt innsatsen. fra Mediakoordinators blogg
Et middels antall tweets og en pen del trafikk til artiklen:
«Effekten av markedsføring i sosiale medier kan måles på 4 områder – og er verdt innsatsen.»
fikk i løpet av kort tid plassert artikkelen øverst i Google sine søkeresultater på søkefrasen «måle effekt av sosiale medier», og andre relaterte søk.
Dette var en av mange og et klokkeklart eksempel på den kombinerte verdien av sosiale medier og søkemotoroptimalisering – og at godt innhold som er populært i sosiale medier også blir favorisert av Googles søkemotor.

Mediakooordinator.no danker ut konkurrenter på søkemotoroptimalisering og synlighet på Internett i Alexas ranking

Og ser ut til å klare seg bra i en vrimmel av nettsteder med tenkere, strateger, markedsføringsfolk, Google Adwords spesialister og brukervenlighets synsere…

Kan det nå passe, tenker du? Ja det kan det.

Bortsett fra et par nettsider rangerte Mediakoordinator.no i august 2009 faktisk høyere enn de fleste nettsider innen bransjen som handler om webanalyse, webløsninger, søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring og sosiale medier.

De konkurrenter som rangerer høyere har alle mer en 10 ansatte eller bidragsytere på nettstedet sitt. Bortsett fra een.

Blant alle nettsteder på listen nedenfor er Mediakoordinator.no det nettsted som ifølge Alexa i gjennomsnitt har besøk i lengst tid.

Her er listen som viser hvem det sammenliknes med og hvilken ranking de har:

ixd.no
.IXD – Utvikling av brukervennlige nettsteder og internettmarkedsfring, bl.a. Google Adwords
Alexa Traffic Rank: 891,422

halogen.no
Halogen fokuserer på utvikling av brukervennlige portaler. Spesialfelt: Strategi for portaler og IT-løsninger, støtte til kravspesifisering og anskaffelse, brukervennlighet, informasjonarkitektur og avansert bruk av metadata.
Alexa Traffic Rank: 804,648

blackhatseo.no
Informasjonskanal for markedsføring på internett, viral markedsføring og søkemotoroptimalisering.
Alexa Traffic Rank: 628,953

Online Services AS
Leverer konsulenttjenester og skreddersydde program for å sikre ditt nettsted høy synlighet på viktige søkeord i søkemotorene.
Alexa Traffic Rank: 6,187,949

Synlighet.no
Tilbyr analyse av synlighet på internett, utforming av strategi for søkemotoroptimalisering og implementering av denne.
Alexa Traffic Rank: 720,798

Relevant Traffic
www.relevanttraffic.no
Ingen data

sokemotoroptimalisering.no
Bransjerådet for søkemotormarkedsføring
Innmelding, medlemsoversikt og dokumenter, blant annet Regler for søkemotormarkedsføring.
Alexa Traffic Rank: 3,872,814

dreyermedia.no
Dreyer Media: Internettstrategi
Alexa Traffic Rank: 1,214,344

seoforum.no
Blogg om søkemotoroptimalisering drevet Gunnar Bråthen.
Alexa Traffic Rank: 1,292,033

eriksen.edu
Søkemotoroptimalisering og juks – Roar Eriksen
Blogg om optimalisering og juks, og livet generellt sett ut i fra Roars tanker
Alexa Traffic Rank: 2,439,240

kjernedryss.no
Fagblogg om brukervennlighet, informasjonsarkitektur og søkemotoroptimalisering på nett
Alexa Traffic Rank: 3,910,870

devenia.no
Søkemotoroptimalisering og markedsfring på internett
Alexa Traffic Rank: 1,959,187

e-guiden.no
Fagartikler om e-handel og internettstrategi, samt oversikt over tjenesteleverandører.
Alexa Traffic Rank: 3,798,733

iallenkelhet.no
Fagblogg om brukervennlighet fra brukertest-selskapet NetLifeResearch.
Alexa Traffic Rank: 750,628

metronet.no
Internettmarkedsføring, trafikkmåling og analyse fra Metronet
375,663

kuttisme.no
Kutt·isme – Læren om å kutte ut alt som tar fokus bort fra hovedmålet. Kuttisme.no er en fagblogg om søkemotormarkedsføring, e-postmarkedsføring, brukervennlighet, konverteringsrate, webutvikling og webanalyse.
Alexa Traffic Rank: 342,875

bekkelund.net
Martin Bekkelunds blogg
nettsted og blogg
Alexa Traffic Rank: 431,447

Alexas ranking benytter seg av en beregning som kombinerer antall gjennomsnittlige besøk, tidsforbruk på nettsiden samt antall besøkende igjennom de seneste tre måneder.
Det nettsted som har den høyeste kombinasjon av besøkende og sidevisninger rangerer som #1. Dette er pt. Google.com

Neste spørsmål er så betydningen av en høy ranking på Alexa og hvorvidt fakta som avspeiles er korrekte. Dette kan jo kanskje diskuteres. Ordet er ditt!

Kurs eller seminar om Nye medier/sosiale medier i Ørsta i forb. med Naturfestivalen?

Jeg har lyst å lage en miniseminar eller et kurs med fokus på Nye medier /sosialer medier her i Ørsta.
Enten over en dag eller over to dager: 28. – 29. juli 2009
Kurset kan holdes for en liten intern skare (maks 18 personer) på næringskontoret i Ørsta, eller det kan avholdes på Hotell Ivar Aasen med en bredere appell og med mulighet for opp til 160 deltakere;-).

Programmet og invitasjoner kan distribueres via sosiale medier, søkemotorer, Naturfestivalen, gjennom næringskontoret i Ørsta og gjennom de inviterte og aktuelle oppleggsholdere.

Jeg vil også personlig rette henvendelse og invitere representanter for aktuelle aktører i regionen.

Hotel Ivar Aasen er det helt nye kurs og konferansefasiliteter og det er det rom for ulike gruppestørrelser: maks 40/maks 60 og maks 160 personer.

Forslag for emner/opplegg kan være:

– Sosiale medier og omdømmeforvaltning
– Lokasjonsbasert journalistikk
– Online markedsføring for reiselivsaktører
– Hvordan utnytte Internett og sosiale medier før under og etter avvikling av kulturelle arrangement, festivals og begivenheter.

Vi har lokalt representanter fra Høgskolen i Volda som kunne stikke innom.
Vi har sentrale nøkkelpersoner innen kommunikasjonsbransjen som kunne stikke innom
Vi har sentrale personer innen reiselivsbransjen som kunne stikke innom.

Vi har fantastiske omgivelser å by på og en lokalfestival som vi kan bruke som case.

Jeg ser for meg et arrangement med lav terskel og lav deltaker pris.

Jeg kan stå for det praktiske, avvikling og koordinering, men vil ikke tilby meg selv som oppleggsholder i utgangspunktet.
Oppleggsholdere utefra blir tilbudt gode overnattingsvilkår på Hotell Ivar Aasen.

Før dette blir offisielt skal bli enige om form, emner og opplegg. Derfor denne blogg-post.
Dernest kan vi sette et deltaker gebyr som har appell.
Vi setter at minimum for antall påmeldinger pr. 24. juli, slik at arrangementet ikke avholdes ved lav oppslutning.

Fang meg på Twitter @nickolass, eller send meg en epost på nickolassjensen@gmail.com hvis du har noe du lurer på som du ikke kan skrive i kommentarene til dette innlegget.

Skriv hvilke emner som kunne være relevante og hvordan dette kunne gripes an. Hvis du vil være oppleggsholder så angi hvilke dager som passer deg best og dine «betingelser» ellers.
Angi tidsramme og andre behov.

Jeg ønsker at dette skal være et bra tilbud til regionale aktører som ønsker å bli inspirert til å ta nye steg. La oss gi dem motivasjon og mot til å ta tak!

VH Nickolass Jensen, Mediakoordinator, 40043101.

Blogg-innlegget: Hva nå Ørsta?… Ga forside i lokalavis

Artikkel om Ørsta sitt online omdømme fra avisa Møre

Forrige blogg-innleg: Hva nå Ørsta? Eksempel på overvåking av omdømme via sosiale medier ble til forside stoff avisa Møre, under overskriften:

Stor skade av kommunalt omdøme

– Dette var veldig trist for Ørsta. Politikarane kan ikkje ha visst kva dei har gjort. Med det fokus saka om skulefrukt har fått, har det skada Ørsta kommune sitt omdøme for lang framtid. Og endå verre; – det går ut over sjølvkjensla og stoltheita til innbyggarane, og det medverkar til å redusere tilliten til dei som no styrer i kommunen!

Kraftsalven mot politikarane og administrasjon etter deira handtering av skulefruktsaka, kjem frå ein som veit meir om omdømebygging enn dei fleste. Og denne personen har ørstingane midt mellom seg, – i Vikegata i sentrum.

Slik lyder jeg på nynorsk;-)

Artikkel om Arsta omdømme fra avisa Møre
Artikkel om Ørsta sitt online omdømme fra avisa Møre

Lese hele artiklen: Stor skade av kommunalt omdøme på mre.no