Benytter du Google Analytics eller andre analyseverktøy til å måle din webtrafikk?

Overveier du andre alternativer?
Bruker du de data som samles inn i vurderingen av din samlede markedsføringsinnsats?

Handler du ut fra denne analysen? Det bør du.

Trafikkkilder i Google Analytics
Trafikkkilder i Google Analytics

Uansett: Med de riktige webanalyseverktøy kan du måle effekten av dine online markedsføringstiltak, både små som store.

Ved riktig behandling av de statistiske informasjoner oppnås større beslutningsgrunnlag og gjennomføringsevne i fremtiden – du foretar klokere og mer opplyste valg.

Utover å sette opp og administrere Google Adwords kampanjer kan Nettpilot inkludere oppsett og integrasjon av Google Analytics som er et gratis verktøy fra Google som gir gode muligheter for å måle effekten av online markedsføringstiltak.

Med Google Analytics kan du bla. få enkel oversikt over:

  • Alle trafikkkilder (hvor kommer nettstedets inngående trafikk fra)
  • Trafikk fra søkemotorer, hvilke søkeord og fraser genererer trafikk
  • Besøkende (hvor kommer de fra, hvilken programvare og hardware bruker de m.m.)
  • Mest lest innhold
  • Mest besøkt innhold
  • Hvilke sider de besøkende velger å forlater nettstedet fra
  • Mål (kjøp, henvendelser, nedlastinger, nyhetsbrevpåmeldinger

Du kan splitte informasjonen i disse kategorier ned i mindre elementer slik at du kan finne frem til hvilke trafikk-kilder som:

  • Fungerer best i forhold til forutdefinerte målsatte handlinger (CTA), salg og henvendelser av bestemte produkt/tjenester

Du kan finne ut hvilke sider som

  • holder på brukerne og får dem til å lese mer!
  • hvilke sider som er mest besøkt!
  • hvilke sider brukeren forlater nettstedet ditt på!

og viktigst av alt;

  • hvilke sider som utløser en form for handling (CTA) hos brukerne.

Call to action (CTA) – Hvor trigges den besøkende?

En handling kan f. eks være å

  1. sende deg en E-postforespørsel via kontaktskjema
  2. oppgi sms-nummer for å bli ringt opp
  3. ringe til kundeservice
  4. kjøpe en vare
  5. bestille et produkt
  6. laste ned en gratis E-book
  7. påmelde seg nyhetsbrev
  8. delta aktivt i forum
  9. registrere seg som bruker for å få del i «registrerte brukeres ressurser»
  10. legge ditt nettsted til sine sosiale bokmerker
  11. Tvitre om ditt innhold med lenke til nettsiden din
  12. Se en videopresentasjon
  13. Spille et spill
  14. Gjennomføre en undersøkelse
  15. Kommentere i din blogg

En handling kan registeres og markeres med analyseverktøyet ved at man innledningsvis setter opp et konverteringsmål, som utgjør en bestemt handling og samtidig legger en såkalt «sporingskode» inn på målsiden.

Det kan være den nettside som bekrefter at beskjeden i kontaktskjemaet er sendt, det kan være nettsiden for nedlastinger av kundecases, eller det kan være siden som sier «Takk for at du handlet hos oss – velkommen igen».

Man kan også «tagge» eller merke både lenker og knapper slik at man kan måle klikk og fulgte lenker. Man kan spore hvilke lenker i nyhetsbrevene som faktisk blir klikket på hvis man ønsker det.
Du bestemmer selv hva som skal defineres som mål og hvilke konverteringer som skal telles med.

Vi kan hjelpe deg å sette opp mål og vi kan innstille Google Analytics slik at det er enklere for deg å tolke data.

Analyser og måling: Rapportering av arbeid utført

En Nettpilot dokumenterer selvfølgelig resultat og effekt, og forteller kunden hvordan det har foregått. Vi blir enige om

  • hvilke områder det er viktigst å måle på.

Vi setter opp noen suksesskriterier som vi kan forholde oss til. Dette betyr at alt det du ønsker å vite mer om og som er målbart (og det er det mye som er), faktisk blir målt. Se også eksempel: Måling på effekt av Google Adwords.

Grafisk fremstilt konverteringstrakt for Nettbutikk
Grafisk fremstilt konverteringstrakt for Nettbutikk

Rapportintervall

Vår erfaring er at man får best og mest hensiktsmessig informasjon når rapportene generes 1 -2 ganger pr. måned, og deretter foretar prioriterte justeringer/endringer på bakgrunn av dette. Man kan lese ut fra trafikk-kildene hvor man gjør det bra og hvor man bør bli mer effektiv. Dette er en prosess hvor vi fellesskap finner frem til hva som bør gjøres.

I oppstarten av kampanjer er det en god ide å intensivere analyse-arbeidet av all online markedsføring for å komme på rett vei så raskt som mulig.

Rapporteringen kan begynne når analyseverktøyene er implementert.
Det er ikke nødvendig å bruke penger på Google Adwords for å kunne benytte Google Analytics.

Ta kontakt for en demonstrasjon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *