Kategori arkiv for: Google

Artikler som innholder emnet Google.

Hva koster Google Adwords Annonsering?

Google Adwords konsultasjon

Dette er et typisk spørsmål som ofte lander i innbakken og som jeg derfor legger ut et grundigere svar på her fremfor å skrive samme mail flere ganger;)

Spørsmålet skal besvares todelt.

  • Den ene delen handler om håndtering og arbeide med kontoen, som Nettpilot tar betalt for.
  • Den andre delen handler om annonseringskostnadene som går direkte til Google.

Hva koster Adwords håndtering og optimalisering hos Nettpilot?

  • Hos Nettpilot kan du bestille helt ned til 2 timers Adwords optimalisering eller booke en 2 timers oppstartskonsultasjon for kun 2.990,-.
  • Hvis du har en konto som du ikke riktig får til å fungere eller du har et eksternt byrå som gir deg grå hår og bare utgifter og ingen effekt, så ta kontakt og vi ser på Adwordskontoen din, for dernest å vurdere om vi vil kunne forbedre den. Hvis vi mener vi kan det, starter vi som oftest med oppstartspakken på 2990,- som gir tilfredshetsgaranti og pengene tilbake hvis ingen dokumenterbar effekt har inntruffet.
  • Som resultat av oppstartspakken gir tar vi en samtale om hva dere trenger og hvilken innsats dere selv kan legge i dette.

Noen ganger skal vi lage en skikklig kontoopprydding. Det kan sagtens være noe vi bruker opp til 25-30 timer på på en måned alt etter kontostørrelse. Andre ganger koster en gjennomgang med forbedringer i Adwordskampanjer kanskje 6-7000 kroner, hvis vi vurderer at dere ikke trenger så mye hjelp.

  • Timeprisen er 1490 kr, for mindre enn 10 timer per måned og 1390,- for mer enn 10 timer/md (garantert frem til 1. april 2017). Her får du en senior rådgiver som er sertifisert er ratet over snittnivået sett i forhold til den Norske benchmarkvurdering av Google Partnere.
  • Vår rimeligste faste Adwordsavtale etter oppstartskonsultasjon inneholder to timers hjelp og håndtering av Adwords markedsføring, hver uke i tre måneder for kr. 12.800,-/md.

Når det gjelder annonsekostnader kan vi hjelpe med å finne et passende budsjett. Dette setter vi sammen basert på vår kjennskap til markedet og kundens forretningsstrategi.

Budsjett og utgifter til Adwords Annonsering som betales til Google

Først en generell introduksjon til filosofien:

  • Er du i en bransje med sterk konkurranse, bør du sette av mer til annonsering enn om du selger varer/tjenester med liten konkurranse.
  • Du bør alltid bruke mye mer per salg i de første tre måneder/det første året av en kampanje enn du har umiddelbart lyst til. Fordi dess mer du investerer i begynnelse, dess mer data har du å jobbe med for å forbedre nettstedet ditt og din SEO.
  • Ikke fravelg dyre søkeord bare fordi de er dyre, fravelg søkeord fordi du ikke kan tjene penger på de brukere som benytter dem og klikker på annonsene alikevel.
  • Betal hellere oppstartspenger til en erfaren Adwords ekspert som kjapt kan velge og fravelge søkeord og emner med største omhu – ellers risikerer du å få for liten effekt av annonseringen og risikerer å betale mange hundre/tusenvis av kroner for å få trafikk fra folk som ikke er det minste interessert i å kjøpe. Det ønsker du ikke.

Hva koster et klikk på en Adwords Annonse?

På spørsmålet om hva et klikk koster så avhenger dette av

  1. sted
  2. enhet
  3. bruker
  4. tidspunkt
  5. kampanjestruktur og søkeordsgruppering
  6. kvalitet på annonsen
  7. landingssider
  8. historikk og konkurrenter
  9. søkevolum
  10. relevans
  11. og en del ekstra…

Da jeg begynte med Adwords kunne jeg få fem nye besøkende for 1 krone på søkeordet overgangsalder. I dag koster det nesten 100 kroner per klikk hvis du er uheldig. Noen ganger mer. Men annonserer du overfor en person som har besøkt nettstedet ditt tidligere og har laget lister med besøkende i Adwords, så kan du nå få et slikt klikk for 20 kroner, dvs. sirka en femtedel av prisen. Så start med å lage lister:)

Snu spørsmålet litt på hodet og se innover

Still deg hellere spørsmålet:

  • Hvor mye har jeg råd til å betale for å få en henvendelse eller et salg? Og bruk det som utgangspunkt for modellering av dine Adwords kampanjer.

Det viktigste spørsmålene omkring pris og Adwords er nemlig:

  • Hva er bør verdien av et klikk fra Adwords være verdt for deg og hvor mye ønsker du å betale per kundetype?
  • Hvilken verdi har hver type salg/henvendelse?

Regn ut verdien av hver kundetype før du begynner med Adwords, slik at du kan se hvor mye du har råd til å investere for å få akkurat denne kundetypen inn på nettstedet ditt. Når du vet dette, har du mulighet for å se hvor mye du kan betale per klikk.

Er ditt nettsted optimalisert for julehandelen?

Organisk trafikk fra søkemotorer opp mot jul

Eller: Slik bør du time din SEO innsats før jul.

Det er ikke lenge til Julaften. For de fleste er dette en tid forbunnet med julehygge og god stemning, duften av nellik, appelsin, kanel og sprøstekt svor.  Der jeg kommer fra, en mindre provinsby i Danmark ved en liten fjord, er det ikke mye nytt hvert år. Men det er litt spenning uansett, mer om det litt lengere nede, her er en stemningsrapport. Les mer

Google lanserer verktøy for håndtering av dårlige links

Matt Cutts forklarer Disavow Links funksjonen i Google Webmaster Tools

Se forklaring fra Googles Spam sjef

Nå har det endelig kommet nytt Google Verktøy for å håndtere dårlige links og negativ SEO. Dette er ifølge Matt Cutts ikke et verktøy for folk flest. Her kan man gi Google beskjed om å ignorere inngående lenker.

For et par uker siden skrev jeg et et innlegg om Negativ SEO utført mot Nettpilot.no, som kan være med på å forklare bakgrunnen for hvorfor denne funksjonen har blitt utviklet.

Vær forsiktig, sier Matt Cutts som her forklarer «Disavow links» (dementer lenker) funksjonen i Google Webmaster Tools. Han kommer med en skarp oppfordring til å gjøre en egen innsats for å få fjernet links selv FØR man benytter funksjonen. Du må ha en god grunn til å benytte verktøyet, og når du først har dementert lenker vil det ta meget lang tid å få endret innstillingene, ifall du fortryder.

Lær mer om hvordan du bruker disavow links funksjonen på Google Webmaster Central blogg og i brukerstøtten for Google Webmaster Tools

Få tilgang til funksjonen her:
https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

Funksjonen krever innlogging i Google Webmaster Tools.

Importere Google Adwords konto i Bing Ads (Tidl. Microsoft Adcenter)

Bing Ads kampanje første dag: 25% overbudsjett og total verdiløs trafikk. Så husk å sjekke alle innstillinger for du går live.

Microsoft adCenter har fått nytt navn: Bing Ads. Og systemet er ikke helt optimalt spør du meg. Men er man oppmerksom går det bra. Jeg har testet og feilet for din skyld.

Microsoft adCenter som håndterer PPC annonser under Yahoo! Bing Nettverket har skiftet navn til Bing Ads. Navneendringen skjedde for godt en ukes tid siden, 10. september.
For de som i forveien har annonser i dette systemet har ikke endringen medført at man skal gjøre forandringer i innstillingene sine. Men nå har det kommet en enkelt import funksjon som gjør at du kan importere dine Google Adwords kampanjer med få klikk. Men helt smertefritt er det ikke. Du kan risikere å miste en del annonsekroner hvis du er uoppmerksom. Så les mer nedenfor. Les mer

Mest søkt på Google 2011

Snapshot fra Google Trends for året 2011.

2011 ble et år hvor den arabiske våren og terrorangrebet i Oslo og Utøya skilte seg ut i når det gjelder de mest søkte emner og ord på Google.

Google Zeitgeist 2011 fanger tidsånden i 2011 basert på akkumuleringen av milliarder av inntastede søk. I 2010 tok Facebook relaterte søk tok helt av, men Googles prognoser i desember 2010 forutsa at Facebook var på toppen akkurat da i samme periode i fjord og at det ville forbli på samme nivå i 2011. Og slik ble det.

Snapshot fra Google Trends for året 2011.
Snapshot fra Google Trends for året 2011. Google zeitgeist 2011 vil vise om dette er blant toppsøkene for året.

Google Zeitgeist, som gir en detaljert oversikt over årets mest søkte ord på Google er for en SEO spesialist litt som både jul og 17. mai hver gang. Måten Google velger å oppsummere året som gikk med årets mest søkte og året mest økende søkeord og fraser er alltid noe som jeg ser frem til.

Året 2011 ble året der Facebookrelaterte søk nådde toppen.
Året 2011 ble året der Facebookrelaterte søk nådde toppen.

Å vite hva folk søker etter på Google, når de søker på Google og hvordan de søker på Google er et fokusområde som lett kan gå hen å bli en hobby. I mitt tilfelle har det utviklet seg til en levevei. Så nå er det altså fjerde året på rad at jeg omtaler denne årlige begivenhet og dermed plasserer dette innlegget øverst på søkefraser som «mest søkte ord 2011» og «mest søkt på Google 2011«. Det er overveiende sannsynlighet for at det var på den måten eller noe i nærheten som fikk deg hit;-)

Dette året har Google laget en fantastisk video som viser hvordan verden har brukt nettet, Google sine tjenester og sosiale medier til å utrykke følelser, meninger og for å samordne handlinger og aktiviter i den virkelige verden. Se den nedenfor.

Bruk en time på Google Zeitgeist for å finne ut av hva verden søkte og hva som ser ut til å bli neste års trender. Du også se hvordan de norske søkevaner så ut for 2011. Bemerk hvordan tekno- og elektrovare relaterte søk har tatt helt av de siste tre måneder før jul.

Jeg vil igjen i år minne norske medier om å være mer oppmerksomme på forskjellen mellom mest søkt på Google og mest økende søkeord.

Gå til Google Zeitgeist 2011

Slik setter du opp din konto i ditt nye SEO verktøy

Mediakoordinator SEO er første versjon av det Norske SEO verktøy

Mediakoordinator SEO er et eksempel en norsk brandet versjon av Nettpilot sitt SEO verktøy. Det er et tidsbesparende og økonomisk fornuftig SEO verktøy som fungerer for alle nettsteder store som små. Her er en video som forteller deg hvordan du kommer i gang.

[sublimevideo class=»sublime» poster=»http://www.nettpilot.no/wp-content/uploads/2012/01/video-slide-seo-verktoy-01.png» src1=»http://www.nettpilot.no/wp-content/uploads/2012/01/SEO-software-kampanje-oppsett.mp4″ src3=»http://www.nettpilot.no/wp-content/uploads/2012/01/SEO-software-kampanje-oppsett.mp4″ width=»620″ height=»349″]

Hvis du ønsker å vite hvor optimalt ditt nettsted er i forhold til Google, bør du prøve selv. Det er et helthetlig styringsredskap for nettstedsvedlikehold og markedsovervåking hvor du får råd om optimalisering løpende i forhold til ditt nettsteds aktuelle tilstand. Konstant.

SEO verktøyet er en SAAS (software as a service) tjeneste, som integreres sømløst med Google Analytics  og Googles verktøy for nettredaktører. Et smart grensesnitt gir deg SEO innsikt og overblikk i både søkemotorplasseringer, tilstand og muligheter, på en svært oversiktlig måte som andre vanlige SEO verktøy ikke kan matsje.

Du får samtidig en todoliste med mulighet for prioriteringer av oppgaver med estimat av tid til oppgaveløsning. Du kan føre inn kostnader til SEO og PPC opp i mot e-handelsporing for å vurdere hva du får ut av budsjettet for både søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring i samme grensesnitt.
Dette er ROI og ROMI styring som tatt ut av læreboka fra BI.

Et prosjekstyringsverktøy som optimaliserer søkemotoroptimaliseringen.

Når du er i gang, arbeider verktøyet automatisk for deg. Det varsler om viktige begivenheter, anbefaler tiltak, og hjelper deg å ta de riktige SEO beslutningene.

For webmastere gir Mediakoordinator SEO den optimale sjekkliste for løpende nettstedsvedlikehold og SEO-prosjektstyring.

For nettstedseiere som har eksterne leverandører av SEO-tjenester, er dette et uundværlig element for kontroll og kvalitetssikring av tjenestene.

For SEO og PPC konsulenter er det et verdifullt verktøy for å kunne dokumentere verdien og ROI av innsatsen med SEO og PPC arbeide. Det kutter samtidig ned tiden som går til rapportering, slik at du kan bruke den til synlighetskapende tiltak.

For media, PR og kommunikasjonbyråer er dette et alternativ til å leie inn et kostnads tungt SEO team hver gang du får nye oppdrag som relaterer seg til SEO og PPC styring.

Uansett ditt nivå vil du til hver en tid få prioriterte anbefalinger automatisk og gratis support. Kan dere ikke selv løse oppgaven som kreves vil vi alltid kunne hjelpe dere med å finne en løsning – eller en konsulent som kan hjelpe.

Verktøyet er ikke bare ment for det globale marked, men er tilpasset norske forhold, slik at det kan brukes for deg som utelukkende er på det norske marked.

Det finnes med norsk, svensk og engelsk språk.

  1. Du kan trekke ut automatiske rapporter i XLS, PPT og PDF format.
  2. Selv rapportene er norske, kan brandes med ditt firmanavn og stil og gir alt fra enkle vurderinger og anvisninger til kompliserte problemstillinger og oppgavelister.

Verktøyet er webbasert og utvikles løpende på bakgrunn av innspill fra brukere og bransjeledere. Brukernes feedback går direkte til utviklingsavdelingen, slik at alle som benytter verktøyet er med på å utvikle det i den retning som gavner brukerne mest.

SEO & PPC (Google Adwords) workshop på ditt kontor?

Nettpilot tilbud

Hvis du har lyst å bli litt mer kjent med SEO og Google Adwords. Prøv en workshop.

Vi kan bruke litt tid i forveien på sette oss inn i din markedssituasjon og foreta en vurdering av dine muligheter og utfordringer i søkemotorerne sett i forhold til de du konkurrerer mot. Da bruker vi dagen på å behandle innsikter og komme med strategier og konkrete forslag til tiltak.
Les mer

Markedsføring i søkemotorer: Hvorfor benytte en ekstern konsulent?

Google Adwords optimalisering

Søkemotormarkedsføring er en samlebetegnelse for den markedsføringsaktivitet som går ut på å oppnå synlighet og skape inngående webtrafikk til en nettsted via relevante plasseringer i søkemotorer. Det forkortes: SEM.

SEM er arbeidet som utføres for å skape:
[unordered_list style=»tick»]

Søkeresultater med Google Adwords visning
Google Adwords annonser vises i søkeresultatene øverst og i høyre kollonne, de organiske (gratis) søkeresultater og plasseringer i hovedkollonnen
[/unordered_list]Annonseformen innen PPC kan være tekstannonser, bannerannonser med bilder, flash, video og interaktive annonser. Kanalene er mange og smartphones og håndholdte er inkluderte plattformer.
Både SEO og PPC har som disipliner nytte av å støtte seg på hverandre når de benyttes i felten.

Hvorfor benytte en ekstern konsulent til søkemotormarkedsføring, dette klarer vi selv? – og hvorfor bare fokusere på Google?

Dine konkurrenter har etterhånden også har oppdaget Google Adwords, de har kanskje gått på et kostbart kurs og vil til å prøve dette selv.

[unordered_list style=»tick»]
  • Hvis du velger å satse målrettet og benytte profesjonell assistanse og ikke søle tiden din bort med eksperimentering, vil du kunne få mye igjen for annonsekronene dine.
  • Du behøver ikke bare fokusere på Google, men hvis det virker på Google først kan du stole på at det virker andre steder;-)
  • Google leverer sirka 80 %, mens Kvasir, de Gule sider, 1881, Yahoo og Bing leverer mindre enn 20% av de resterende søkemotorbesøk på norske nettsteder.

  • Effektiv søkemotormarkedsføring med Google Adwords kan gi raske resultater – og en erfaren konsulent kan holde kostnadene nede slik at du kan få størst mulig avkastning for markedsføringskronene dine.
[/unordered_list]
Google Adwords optimalisering
Google Adwords optimalisering kan gi umiddelbart synlige resultater

Jeg kan i tillegg utføre søkemotoroptimalisering slik at ditt nettsted kan bli synlig i de organiske (gratis) topplasseringer på både Google, Kvasir, BING, Yahoo og andre søkemotorer.

Google optimalisering, hva er det?

Google resultater

Det er innsatsen som utføres for å oppnå økt synlighet og relevant trafikk fra Google.

Google optimalisering betyr å optimalisere ditt nettsted eller en nettside maksimalt i forhold til å oppnå synlighet i Googles søkeresultater. Det kan fordeles på Google SEO og Google Adwords.

Les mer