Crawlanalyse avdekker problemer på ditt nettsted: Website Crawler og Googlebot analyse kombinert med Google Analytics data.

Google Crawl

Mange nettsteder som benyttes i dag, er bygget og konstruert av selskap som ikke lengere er i drift eller har forandret seg en stor del siden første versjon ble publisert. Løsningene har blitt utviklet av utviklere og designere, som for lengst har byttet jobb eller sluttet i stillingen sin.

Det er nye folk som drifter og vedlikeholder. Derfor er det mye jobb å gjøre når det kommer til både oppussing og rehabilitering, om man kan bruke en byggmesterterm.

Sett litt i perspektivet beskrevet ovenfor, så er det i mange tilfeller slik, at både byggmestre og vaktmestre for mange nettsteder har blitt skiftet ut inntil flere gange, i løpet av et nettsteds levetid.

Det samme gjelder hele markedsavdelinger etter IT ansvarlige. Oftest er tekniske hindringer og mangel på kunnskapsoverføring typiske årsaker til de utfordringer som mange opplever med synlighet i søkemotorer og dårlige plasseringer i Googles organiske søkeresultater.

For å avdekke svakheter og problemer som, kan du som nettstedseier få foretatt en avansert teknisk crawl samt en søkerobot analyse av ditt nettsted. Det betyr at det gjennomføres en egen website crawl på nettstedet og at det samtidig samles inn alle data om Googles robotbesøk til minste detalje. Disse data legges sammen med data fra Google Analytics eller andre eksterne data om nettstedet, i flere lag. Dette kan benyttes for å kartlegge hvilke sider som Google oftest besøker, hvor oftes de indekseres og blir prioritert for indeksering i Googles søkeresultater, sett i forhold til trafikk på nettstedet. Nå hvor Google går over til Mobile First indeksering, er det derfor enda viktigere å vite om nettstedet er optimalt forberedt for Googles Bot for Smartphones.

En crawlanalyse viser om man har strukturert sitt nettsted optimalt og hvor man skal prioritere forbedringstiltak rent teknisk.

Hva er crawling?

Crawling startet som kartlegging av internett og handlet om hvordan hver nettside var koblet til hverandre. Det ble også brukt av søkemotorer for å oppdage og indeksere nye nettsider. Webcrawlere blir også brukt til å utforske nettsteders sikkerhetsproblemer ved å gjennomsøke og analysere om det oppstår problemer.

Google Crawl prosess:

Google Crawl prosess
Google Crawl prosess

Crawlere samler inn informasjon som deretter kan brukes og behandles for å klassifisere dokumenter og gi innblikk i dataene som samles inn. En god crawl som strukturerer output data på en oversiktlig og smart måte kan være med på å gjøre det enklere å ta beslutninger. Googles søkeresultater er et eksempel på resultater som er klassifisert ved hjelp av crawleren GoogleBot. For å forstå seg bedre på Google søkeresultater og hvilke data som GoogleBot legger vekt på, er det nødvendig å forstå hvordan GoogleBot opererer.

Det skal nevnes at det finnes flere Google Crawlere som alle kan betegnes som GoogleBot: Vi har bl. a. GoogleBot for Smartphones, GoogleBot for Desktop, GoogleBot-Image (for bilder), GoogleBot-video (for bilder), GoogleBot-News (for nyheter), Adsbot-Google med flere. Hele listen med Google Crawlere kan finnes her

Vår crawlanalyse tjeneste

Dette er en ny tjeneste som primært fokuserer på teknisk SEO og som gir en tydelig forståelse for hvordan Google crawler et nettsted. På denne måten kan man raskt kartlegge elementer som forhindrer optimal indeksering i Google indeksen (søkeresultatene).

For mange bedrifter er dette noe som kan virke uklart, og det skaper også ofte konflikt mellom IT, innhold og markedsavdeling da alle har sine synspunkter og erfaringer.

Dette er derfor et område som viktig for de fleste bedrifter å få mer kunnskap om, og selvsagt også helt konkret og riktig kunnskap, i stedet for meninger og synspunkter.

Det er mulig å få helt presis kunnskap om hvilke sider Googles prioriterer høyest på et nettsted og finner relevante hver gang og hvilke sider den enkelte GoogleBot prioriterer lavere på samme nettsted.

Med en god crawlanalyse kan man finne svake punkter, og forbedre innholdshieraki, templates og navigasjonsstrukturer, for bedre og raskere indeksering og dermed synlighet i Google.

Ikke bare et supplement til søkeordsanalyse og konkurrentanalyse

Nettpilot tilbyr i forveien SEO konkurrentanalyse basert på søkeordsanalyse, innhold og popularitet (målt i backlinks og omtale i sosiale medier), men ettersom flere eldre nettsteder vokser seg stadig større og bygger på bit for bit med ulike webmastere og designere, så øker også risikoen for fallgruver og rot i strukturer og rammeverk (lenkestrukturer, manglende foreldresider, glemte redirects, dårlig gjennomførte canonicals, mixed content osv).

Samtidig så blir Googles crawl budsjett strammere og strammere, og vi vet at GoogleBot ikke crawler alle sider på et nettsted hver gang av hensyn til kapasitet. Google Search Console gir oss aldri det fulle bilde på HVILKE sider som blir crawlet, bare antall sider og dato. Og nå hvor Google legger om til sin mobile first indeks, vil det være enda viktigere å vite om nettstedet er optimalt for Googles mobile indekseringsrobot.

Nettpilot bruker verktøy/systemer som kan avdekke hvilke enkeltsider og filer Googlebot crawler, og også i hvilken rekkefølge og frekvens dette foregår. Samtidig kan vi også se om konkurrenter crawler nettstedet for å finne svakheter.
Vi kan også avdekke om det finnes eksterne søkeroboter som besøker nettstedet, og hvorvidt tyngden av alle disse besøk har betydning for serverresponstid osv.

Hvordan få dette til raskt og smertefritt?

Får å få utført en crawl og logganalyse som gir foretningsmessig mening, kreves det at man deler data med oss.
1) Vi signerer i første omgang en NDA avtale som sikrer begge parter
2) Vi får tilgang til Google analytics
3) Vi får tilgang til Google Search Console
4) Vi kontrollerer at Google Search Console og Google Analytics er satt opp riktig
5) Vi samarbeider med kundes webmaster om å få tilgang til nettstedets rootfolder og loggfiler

Kontakt oss om dette er noe dere vil gjennomføre. Dette vil kreve maks en times dialog med Webmaster og en times dialog med SEO ansvarlig. Resultatet av analysen kan presenteres skriftlig, men mest utbytte får man ved en workshop over et par timer i kundens lokaler der SEO ansvarlig, Markedsansvarlig og Webmaster er tilstede.

Prisen på tjenesten varierer alt etter størrelse på nettstedet og inkluderer i utgangspunktet bearbeiding, evaluering og prioritering av viktigste innsatsområder.

Ranking Factors del 1: Reparing the ugly links (Brighton SEO)

BrightonSEO september 2017, Christoph Cemper

Det er fredag morgen 15. september, rundt seks-tiden, Gardermoen Flyplass. Det står 10 mennesker i kø ved sikkerhetskontrollen. Så tar den med ro. Det blir en lang dag, mange inputs, mye notatskriving og gode samtaler med gamle venner, fagkolleger og nye samarbeidspartnere.

Kl.06.15; Fremme ved Gate F13, kjøper jeg en fersk kaffe med melk, en flaske Imsdal og finner en god sitteplass. Tid for medbrakt frokost i fred og ro. Uten digital innblanding. Folk er overraskende våkne her ved gaten på dette tidspunktet.

06.45; Døren til Gate F13 åpnes og det går ikke lenge før folk begynner å stå i kø. Jeg har som vanlig booket en plass ved midtgangen fremme i flyet så kan slappe av inntil køen består av en håndfull personer som ikke har travelt. Vi skal allikevel inn i køen på landgangsbroen, så her tar vi den med ro. #Forberedelse

Jeg slår på telefonen og ser at folk i UK begynner å reise mot Brighton også. Mange som reiser første gang og flere som vender tilbake igjen. Sjekker at jeg har bokmerket de forelesningene jeg skal på og at jeg unngår å skulle stå i trange køer. Det skal jeg ikke, for alle de jeg har valgt foregår i Auditorium 1, som har mer enn plass nok. Det er også sitteplasser nær scenen, med bord til laptop, mat og medbrakt drikke. Herlig.

Jeg bestiller togbilletten tur/retur Gatwick-Brighton fra mobilen og sparer dermed tid i kø og et par britiske pund. Regner ut at jeg skal rekke toget 9.02 på Gatwick for å unngå stress, før første sesjon som starter kl. 10.00.

Sitter på flyet kl. 07.12.

07.20; Planlagt avgangstid fra Gardermoen, men pga. kø og pilotstreik dagen før er det flaskehals på startbanen, så vi blir forsinket med 20 minutter. Nå blir jeg litt irritabel så jeg tar ørebøffene på øret og vil høre litt musikk. Finner ut av at de ikke har blitt ladet i løpet av natten og sitter dernest med lydløse ørebøffer i 2 timer. De holder en del lyd ute. Sover delvis.

Kl. er nå 08.48 engelsk tid. Vi lander i Gatwick, og det tar tusen år å rulle inn på terminalen, så først kl. 08.54 åpnes døren og vi kan bevege oss mot utgangen, og i mitt tilfelle, togstasjonen i den sørlige enden av Gatwick Airport. Først skal vi bare gå 800 meter og igjennom køen ved passkontrollen og forbi tollen.

Kl 09.05 henter jeg mine forhåndsbestilte og betalte togbilletter i henteautomaten, hvoretter jeg akkurat rekker å løpe ned og fange neste tog mot Brighton som ruller ut fra Gatwick Stasjon kl. 09.12. Joggeskovalget i de tidlige morgentimene virker suverent. Regner ut at jeg kan være på Brighton Centre ved Brightons Seafront og SEO konferansens inngangsdør kl. 09.58, hvis toget er inne 09.46 og det tar meg 12 minutter å gå i strak gange fra Brighton Station og ned dit. Puster lettet ut og sender en sms til min svenske kollega Thomas som jeg skulle møtes med for en kopp morgenkaffe i tilfelle jeg kom i god tid. Vi møtes etter første sesjon, blir i enige om.

Kl. 9.58; Billetten ut av ryggsekken og adgangstegnet rundt halsen. Ble sendt med posten for en uke siden. Smart😉. Unngår kø. Rett innenfor hilser jeg raskt på noen gamle venner fra Authoritas SEO, som står på stand rett innenfor inngangen i Brighton sentre. Husker at jeg har joggesko på og springer en etasje opp til auditorium 1, hvor jeg setter med på en god plass på rad nummer to midt for den store scenen, presis klokken 10.00 når Kelvin åpner høstens konferanse med å by velkommen til første sesjon som har 4 forelesere, under fellesoverskriften:

Ranking factors

Jeg noterer løpende og tar med de viktigste punkter.

Første session:

Christoph Cemper, LinkResearchTools: Den orange mannen som reparerer «Ugly Links»

Christoph er grunnlegger av lenkeanalysetjenesten LinkresearchTools og dette går ikke hus forbi noen. Uansett hva man måtte mene så har BrightonSEO alltid hatt ry for å være en konferanse der det er en uting å pitche fra scenen. Men her går det ganske enkelt ikke an for Christoph å holde igjen.

I knalloransje jakkesett holder han en 15 minutter lang salgstale for softwaren sin, som henter inn data fra andre lenkeanalysesystemer og dermed samle dem alle på en plass. Det går i tillegg an å laste opp egne datasett og koble disse mot andre sett som allerede finnes for å bygge lenkemodeller.

Christoph kan fortelle mye om viktigheten av å ha kontroll på lenker, både interne og eksterne lenker, redirects, canonicals, og mye mer. Skitne lenker og rene lenker. I en post penguin 4.0 verden der Google analyserer lenkebildet nærmest i sanntid, er det ganske viktig å kunne få overblikk over hvilke lenker som peker til ens nettsted som er gode og hvilke som er skitne.

Og i en verden der folk bytter jobbs, webmasters og byråer byttes ut, og historikken forsvinner da kan det være vanskelig å bevare overblikket.

Ved å crawle nettet på samme måte som Google og samtidig kunne hente inn historisk data kan avdekke og forebygge elementer som Google anser som «straffbare» og dermed unngå bli utestengt fra Google indeksen. I tilfelle der man har blitt utestengt, kan man ved å crawle nettet på samme måte som Google avdekke og forebygge elementer som Google typisk anser som «straffbare» dermed utestenger enten hele nettsteder, enkeltsider eller subfolders fra Google indeksen.

Oftest søker man i sitt backlink verktøy enten etter det som kalles Toxic links, som stammer fra irrelevante eller skadelige nettsteder, eller man søker etter lenker som peker til sider som ikke eksisterer eller som har liten verdi.

En gjennomgang med et lenkeanalyseverktøy kan da resultere i

  • en eller flere disavow handlinger eller ikke
  • en oversikt over feil 404 sider (side ikke funnet), som enten skal ha satt en 301 redirect (permanent vidersending) eller feil 410 (side utgått for alltid).

I noen tilfeller bør man sette en rel canonical, hvis det finnes andre liknende sider på nettstedet som har samme innhold, som man mener Google bør trekke frem i søkeresultatene sine.

Christoph Cemper omtaler dette arbeidet som «repairing the ugly links»

Han understreker viktigheten av ikke bare å se på overflaten av de data man finner, eller å se på et lite stykke omgangen. Han sidestiller det de fleste gjør, når de bruker andre verktøy, med at en tannlege bare kikker på en enkelt tann, ikke resten av tannsettet, for å vurdere om det kan være hull eller annet trøbbel.

Jeg tenker litt på at Christoph Cemper i grunnen har bygget et stykke software som har kunnet hjelpe ham og vennene hans innen blackhat segmentet med å rydde opp i sitt eget rot.

Uansett om lenkene kommer fra feil kilde og trenger å bli lagt i Disavow filen eller om de peker til feil side, så har dette konsekvens for både kunder og søkemotorers tillit til nettstedet: «it kills the trust your users/consumers has for you and moves it to the competitors.

Dette er som nevnt problemer som typisk oppstår når man har skiftende folk i webmasterroller, ulike SEO konsulenter og skiftende digital/webbyråer.

Dette var det som hadde skjedd for Hertz bilutleie, som med hjelp fra Christoph Cember og hans software økte den organiske trafikken med 500% og antall transaksjoner med enda mer.

Så spørsmålet er:
Bytter du webmaster ofte? Har din webansvarlige gjennom flere året sluttet i jobben sin?
Da trenger du kanskje en gjennomgang av din lenkeprofil?

Dette er første blogg innlegg i en serie med mine notater og opplevelser fra Brighton SEO 2017, både april og september. Jeg håper å få litt tid innimellom.

Nyheter fra SEO-bransjen står i kø. Nå kan du f.eks. få bedre data om «link sculpting». Og hva er så det?

Brighton Pier 2017

Europas største SEO konferanse starter fredag i Brighton. Hver 6. måned møtes nå rundt 3000 fagfolk og digitale markedsførere fra ulike deler av verden på Englands solkyst, bare tre timer fra Oslo. De fleste kommer fra UK, men vi er en del som må få oss de siste nyheter og dele fagstoff og gode historier fra vår digitale hverdag. Jeg var der med klienter i april og er i Brighton fredag morgen, der jeg skal møte gode gamle venner og nye samarbeidspartnere.
Continue reading

Gratis SEO software instruksjonsvideo: Analytics SEO velkomstprogram

Analytics SEO velkomst videoer

Etter mange henvendelser har vi fått laget nye videoinstruksjoner til Analytics SEO slik at det er enda enklere å komme i gang med en gratis startkonto og få noe igjen med en gang. Continue reading

Kan Nettpilot jobbe med Magento? Ja, vi kan:)

Magento Nettbutikk

Jeg forteller dette fordi fler og fler stiller oss spørsmål om Magento, og om Magento vs WordPress WooCommerce. Jeg vil ikke utgi hele min utredning her, men du er velkommen til å spørre meg om hva jeg mener. Men da får du nesten benytte kommentarfeltet nedenfor innlegget.
magento_logo_600
. Continue reading

Nettbutikk med Universell utforming fra juli 2014?

Universel utforming, her vises et eksempel fra Difi.no. Grafikk.

Fra 1. juli 2014 må alle nye norsk nettsider eller nettbutikker følge nye krav til Universell Utforming (UU). Dette gjelder alle slags nettløsninger som er rettet mot almennheten. Nettbutikker, aviser, borettslag, idrettslag, korps og bloggere – kravene gjelder også Nettpilots løsninger. Med Universell Utforming blir tekniske SEO prinsipper nå en standard som alle må følge. UU betyr at nye nettsteder kan leses bedre av søkemotorer og folk.

Universel utforming, her vises et eksempel fra Difi.no. Grafikk.
Universell utforming, her vises et grafisk eksempel fra Difi.no på hvordan man skal hensyn til bestemte krav i WCAG (2.0)-standarden, som nå er lovpålagt på nye nettløsninger fra 1. juli 2014. (Kilde: Difi.no)

Kravene som stilles handler blant annet om fonter, fargebruk, bruk av tabeller og lenker. Alle nye nettsider som lages må følge kravene fra og med 1. juli i år.

Noe som jeg synes er helt OK, er at en del vanlige tekniske SEO prinsipper nå blir nå en standard som alle må følge. UU betyr ikke bare at nye nettsteder skal kunne leses bedre folk med nedsatt syn, fargeblindhet eller andre handicap, men også at de skal bli mer brukervennlige og lesbare for søkemotorer og roboter.

Målet med universelt utformede løsninger er at de skal være tilgjengelige for alle brukere uavhengig av funksjonsevne.

Innen 2021 må også allerede eksisterende nettsider legges om etter de nye forskriftene som du kan lese mer om her på difi.no. Fra og med i sommer skal staten passe på at reglene følges. Dersom reglene ikke blir fulgt opp, vil blant annet tvangsmulkt kunne pålegges.

Det blir derfor vanskeligere for norske webbyråer å sette ut jobben til billig arbeidskraft i lavkostland, da disse ikke har forutsetningene for å kunne løse oppgavene iføge de nye krav. Du skal derfor huske å ta høyde for dette dersom du bestiller en nettløsning gjennom en webleverandør etter 1.juli 2014, og prisen vil være en god pekepinn på om du har en seriøs leverandør eller ei.  Forvent gjerne en økning på 25 til 50% ekstra i prisen sett i forhold til de tilbud du har hentet inn for løsninger skal skal stå ferdige FØR 1. juli 2014..

Vi i Nettpilot skal sette oss inn i alle de nye krav og lover å leve opp til reglene i nye nettløsninger ved å nærstudere alle elementer i UU skolen på Difi sine nettsider.

Valg av tjenesteleverandør og partner ved utvikling og lansering av ny nettbutikk etter 1. juli 2014?
Valg av netthandelsløsning er viktig, men valg av partner og tjenesteleverandør er minst like vesentlig. Det handler om å finne noen du liker å jobbe med, som du kommuniserer godt med og som hjelper bedriften i den retningen du ønsker.

Les Nettpilots artikkel med råd om netthandel i 2014, som gir deg innspill til hva du skal tenke på når du starter nettbutikk.

Suksessfaktorer for SEO prosjekt i større organisasjoner og bedrifter

SEO prosjektorganisering

Eller: Slik legges fundamentet for suksessfull gjennomføring av det som på engelsk kalles «Enterprise SEO».

Jeg har i det seneste vært en del av SEO prosjekt i større organisasjoner, og har derfor lest meg litt opp på emnene omkring prosjekthåndtering og kommunikasjon i forbindelse med både IT og markedsføringsprosjekter.

Det har vært en del opp og nedturer og en mye læring. Her er 5 punkter med tips og råd til andre som skal til å jobbe med SEO i større organisasjoner. Punktlisten låner elementer fra prosjektledelse innen IT utvikling, webanalyse og marked.

1. Involver alle relevante deltakere i prosjektet tidlig

De viktigste deltakere må identifiseres og integreres i prosjektet så tett som mulig. Ved å involvere disse i prosjektet vil man automatisk ta deres interesser i betraktning. Disse gir innsikt fra sin arbeidshverdag og holder prosjektet virkelighetsnært og fokusert på sluttbrukernes behov og krav. Nøkkelpersoner med tilganger til data fra marked, kundeservice, produktavdeling og IT infrastruktur skal inndras, roller tildeles.

2. Få ledelsens støtte – selg prosjektet internt

IT/Marketing-prosjekter krysser vanligvis organisatoriske grenser. Brobygging mellom avdelinger og støtte fra ledere er avgjørende for å sikre klare kommunikasjonslinjer og godt samarbeid. Å få støtte av ledere betyr at de er kontinuerlig og grundig involvert i utvikling og utfordringer i prosjektet.

3. Vær tydelig med kravspesifisifikasjon og målbarhet

Mange prosjekter starter som en reaksjon på momentum som spres gjennom organisasjonen. Ingen tar tid seg til å sitte seg ned, analysere situasjonen grundig og tydelig definere de viktigste og mest spesifikke kravene før prosjektet er i gang. Kravene spesifiseres SMART.

4. Utvikle og hold dere til prosjektplanen

Å ha en plan holder prosjektgruppen på målet og på tidsplanen. Hvert prosjekt trenger en plan som angir hvilke oppgaver og milepæler som skal oppnås. Om hvem som har ansvar for hvilke aktiviteter. Siden prosjekter ofte må endres eller tilpasses til nye krav, er prosjektplanen et verdifullt verktøy for å styre både ønsket og uønsket endring. Planen skal kjennes, godkjennes og forstås av alle prosjektdeltakere. Og revideres månedlig.

5. Utvikle og oppretthold realistiske forventninger

I realiteten vil et SEO prosjekt aldri være i stand til å løse alle problemer. Derfor må forventningene matche det som er teknologisk og organisatorisk mulig.

Anbefalinger

Suksessfaktorene skissert ovenfor vil bidra til å sette grunnlaget for SEO og webanalyse som en forretningsprosess.

Aktivitetene omfatter enkle ting:

  • Bruk grunnleggende prosjektledelses teknikker, ha en prosjektplan med planlagte ressurser, et veikart og milepæler for prosjektet.
  • Svar på spørmål som: Hvorfor eksisterer vi online? Hvilke behov ligger til grunn for virksomhetens eksistens? Hvilke problem løser vi? Hvilket informasjonsbehov har våre brukere? Hva er bedriftens formål – generelt og på nett spesifikt?
  • Hvis ikke det finnes en skriftlig formulert webstrategi, bør denne formuleres og benyttes som grunnlag. Webstrategien lages på bakgrunn av selskapets forretningsplan og markedstrategi.
  • Definer klare mål for organisasjonens og nettstedets mål før gjennomføring.
  • Sett opp disse målene i form av Key Performance Indicators for å måle suksessen senere.
  • Husk at prosjektet er et redskap for å skape en varig forbedring av forretningsprosesser og kostnadseffektivitet. Prosjektet sløser med ressurser, hvis det ikke forbedrer prosesser og resultat.
  • Involver både deltakere, bransjeeksperter og sluttbrukere tidlig for å få dem til å føle eierskap, delaktighet, engasjement, og styrke.
  • Lag et eller to kryss-funksjonelle team, med alle folk som senere vil bli involvert i oppfølgning og behandling av data. Lag evt et teknisk team som jobber med tekniske elementer og et Innholdsteam, som jobber med markedsrelaterte og medieøkonomiske elementer.
  • Sett opp en referansegruppe med ulike avdelinger og interessenter. Referansegruppen skaper engasjement og forståelse for behovene til de ulike aktører.
  • Sett opp en styringsgruppe med beslutningskompetanse som involverer ledere som er i stand til å prioritere mellom behovene til ulike interessenter.(Se illustrasjon øverst).
  • Kommuniser alle faser av prosjektet så høyt oppe i organisasjonen som mulig.
  • Tenk på styring av prosjektet som en stafett. Bruk evt. ulike prosjektledere for ulike faser av prosjektet. Dvs. markedsføring og IT bør spesifisere kravene sammen, så la IT administrere gjennomføringen og når gjennomføringen kommer til en slutt, la markedsføring ta ledelsen. Åpn opp for at prosjektet kjører i to spor, der Marked og IT kan kjøre parallelt i perioder, men samtidig også være avhengige av hverandres løsninger og kravspesifikasjoner før de kan fortsette.
  • Gjør bedre bruk av eksterne konsulenter og byråer ved å integrere dem i prosjektplanen.

Inspirert av Hällgren & Johansson, fra datadriving.com og Rick de Jarnettes innlegg The keys to suksess in enterprise SEO.
Det kan skrives en hel bok om emnet, men nå er det tid for å jobbe videre;-)

Hva mener du, kom med dine innspill i kommentarfeltet.

Guerilla SEO: En introduksjon og et eksempel: SEM-konferansen

Guerilla SEO

Eller: Slik jobbe med synliggjøring av ditt nettsted/produkt/merkevare i Google mot folk som søker etter en bestemt bransjespesifikk begivenhet.

Jeg har i det seneste funnet en morsom taktikk som jeg anvender i søkemotorerne som både jeg selv og mine kunder nyter godt av. Continue reading

Er ditt nettsted optimalisert for julehandelen?

Organisk trafikk fra søkemotorer opp mot jul

Eller: Slik bør du time din SEO innsats før jul.

Det er ikke lenge til Julaften. For de fleste er dette en tid forbunnet med julehygge og god stemning, duften av nellik, appelsin, kanel og sprøstekt svor.  Der jeg kommer fra, en mindre provinsby i Danmark ved en liten fjord, er det ikke mye nytt hvert år. Men det er litt spenning uansett, mer om det litt lengere nede, her er en stemningsrapport. Continue reading