Attraksjonsanalyse og webanalyse – eller hvorfor fotografere en sau?

Et foto av en sau ved en vestlandsk fjord
Lesetid: < 1 minutt

Attraksjonsanalysen i sin opprinnelige form er en undersøkelse av et reisemåls attraksjonstilbud i et avgrenset geografisk område.

Jeg har alltid ment at reisemål og websider har mye til felles.
  1. Først og fremmest skal de betraktes som attraksjoner og ha som ambisjon å gi gode opplevelser.
  2. Samtidig skal de utvikles til å være lønnsomme, bærekraftige, ha en god infrastruktur, ha gode kommunikasjoner, tilgjengelighet, synlighet og god service.
  3. De skal tilby gode arbeidsforhold og fasiliteter for medarbeidere og samarbeidspartnere, ettersom disse er destinasjonens fremste ambassadører.
  4. Besøkende skal ha lyst til å komme igjen og de skal ha lyst til å fortelle andre om sine gode opplevelser.
  5. Besøkende skal ha gode muligheter for videreformidling/distribusjon av den gode opplevelse.

Undersøkelsen henvender seg fortrinsvis til leder, markedsansvarlige og informasjonsmedarbeidere, men kan tilpasses alle bedriftens medarbeidere. Undersøkelsen kan foretas gjennom spørreskjemaundersøkelser eller skriftlig intervju og bør følges opp av en strukturert workshop.

Attraksjonsanalysen har vært benyttet strukturert av Danmarks Turistråd siden på slutten av 90-tallet som et verktøy for bedre og målrettet destinasjonsutvikling.

I den forbindelse undersøkes bl.a. attraksjonenes profil og atferd, herunder økonomiske forhold, besøkstall, samarbeidsrelasjoner, samt markedsføring. Det blir også fokusert på attraksjonenes selvoppfattelse, bl.a. deres egen vurdering av hvilken opplevelse de besøkende får på den enkelte attraksjon.

Jeg mener fortsatt at man kan bruke mye av dette tankegods når man jobber med analyse av og utvikling av nettsteder.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.