Hvilken betalingsløsning bør du velge til din nettbutikk?

Nettbutikk sjekkliste

NETS, DIBS, Collector, Arvato, Klarna, Paypal? Visa eller Mastercard? Kortbetaling, delbetaling, faktura eller mobilbetaling? Her får du overblikk

Det finnes en del varianter av betalingsløsninger og nettbutikker – I dette innlegget får du en oversikt over de mest brukte løsningene. Slik kan du danne deg et inntrykk av hvilken nettbutikk og betalingsløsning du bør velge.
Dersom du har undersøkt en smule på forhånd, vet du sannsynligvis at du i tillegg til en betalingsløsning har bruk for en innløseravtale for å kunne etablere en betalingsløsning i din nettbutikk. Les mer om dette nedenfor.

Betalingsmetoder i nettbutikk - logoer
Betalingsmetoder i nettbutikk kan være kort, faktura, delbetaling eller postoppkrav.

Du kan også laste ned Nettpilots 11 siders gratis PDF med råd og tips om valg av betalingsløsning her:

Last ned gratis PDF

Prisen for en norsk betalingsløsning for mindre nettbutikker kan for noen virke urimelig høy. Det kan også være vanskelig å få overblikk over de totale kostnadene. Når du har lest dette innlegget bør du selv kunne vurdere hvilken betalingsløsning som er optimal for deg og din e-handelsløsning.

Begynn med spørsmålet:
Skal jeg starte opp nettbutikk som hobby eller er det en større satsning over lengre tid? Og hvem skal jeg selge til?

Hvis du bare skal selge varer enkeltvis kan du benytte en av de mange store annonseportaler som Finn, QXL, Zett, Tinde e.l.

Nettbutikk på 1-2-3 – Et tomt butikklokale. Ja takk?

Det finnes en del ferdigpakker hvor du kan leie en nettbutikk for et fast beløp hver måned. Dette kan passende sammenlignes med å leie et tomt butikklokale. Du må selv fylle opp med varer, få lokalet til å se innbydende ut, samt etablere rutiner for betalingsmuligheter og annen logistikk.

Gode og billige tilbud

Eksempler på «gode og billige» tilbud med lav etableringskostnad og fast månedspris er det mange av. De rimeligste løsningene passer godt for gründere i etableringsfasen, men det er også løsninger som er tilpasset større bedrifter. Enten som skreddersøm eller standardløsninger.
Er du i Norge, bør du bruke en norsk leverandør, med norske knapper, tekster og betalingsløsninger. Det er det forbrukerne har mest tillit til.

Det finnes også løsninger basert på åpen kildekode. Disse kan du selv modifisere til å passe dine egne helt spesifikke forhold.

Du kan også få profesjonelle til opprette nettbutikken for deg. På denne måten får du skreddersydd butikken etter dine behov, og samtidig får du hjelp og veiledning til videre utvikling av e-handelsløsningen din.

Nettpilots mest aktuelle løsninger for E-handel

Nettbutikk Plugins

WooCommerce Shipping Forcer

kr 2.490

Nettpilot har også skrevet en del om hvilke overveielser man bør gjøre seg før man velger publiseringsløsning til sin nettbutikk. Vær oppmerksom på hvilke ulemper og fordeler de ulike løsningene kan gi, og tenk deg godt om før du tar ditt endelige valg.

Siden 1. juli 2014 har man i tillegg skulle ta høyde for Universell utforming, før lansering av ny nettbutikk,

Betalingsløsning, faktura eller postoppkrav?

Når du skal velge nettbutikk skal du i tillegg til alle andre valg og beslutninger, vurdere hvilken betalingsform som vil passe best for deg.

Kortbetaling
Å ha en checkout med Visa eller Mastercard i nettbutikken vil være det optimale valget for mange, men kortbetaling gir også en del merutgifter både i oppstartsutgifter og i driftskostnader. Når kundene betaler med kort, slipper du å skulle bruke tid på purring og ekstra faktureringer, og dette koster selvsagt båd tid og penger. I tillegg er det mange kunder som ikke engang vil overveie å handle dersom de ikke kan betale med kort.
Nettpilot kan hjelpe deg med å få kortbetaling i din nettbutikk – ta kontakt.

Fakturabetaling
Du kan dog også velge å gjøre en avtale med aktører som Collector Bank, DIBS (Dibs Account), Svea Webpay, Klarna, Arvato Afterpay eller andre faktura-innkrevningsaktører, og da vil de ta seg av innkrevning av pengene som kunden din skylder. Dette kan dog koste deg en del mer, men KAN senke terskelen for kjøp da folk som ikke har kredittkort tilgjengelig eller penger på konto kan handle hos deg. Da må du dog spørre deg selv om det er slike kunder du ønsker å ha, på lang sikt.
Både Klarna, Collector og Arvato Afterpay kan integreres med Netaxept betaling eller som standalone betalingsløsning. Svea Finans Webpay kan integreres via egen Checkout løsning: Svea Checkout.
Nettpilot kan hjelpe deg med å få fakturabetaling i din nettbutikk – ta kontakt.

Postoppkrav
Med postoppkrav får kunden pakken utlevert mot betaling på postkontoret/post i butikk. Her det det Posten Norge, som krever inn betalingen for deg. Posten overfører da betalingen til din konto, noe som er trygt for både selger og kjøper.

Her er Postens priser for Norgespakken med Postoppkrav:

  • Priser for Norgespakke med postoppkrav

Priser for Norgespakke med postoppkrav

Her kan du ta med i beregningen at Norgespakken koster fra 155,- opp til 10 kg. Det gir en utgift til postoppkrav på 47,- for minste pakke. Les mer om postoppkrav hos Posten. Ditt valg av betalingsform vil derfor innvirke både på brukervennlighet og tilliten din nettbutikk vekker hos kunden. Hvis du har god kjennskap til dine brukere og kunder, så bør du også vite hvilken betalingstype som passer best for nettopp din nettbutikk.

Integrasjon med regnskapsprogram?

Kanskje tenker du på å utvide din forretning fra fysisk butikk til også å drive nettbutikk, eller til og med satse 100 % på netthandel? Da bør du også overveie hvilke muligheter ditt eksisterende regnskapsprogram gir deg. Vil det kunne integreres problemfritt med din nye nettløsning, eller vil det kreve manuelt arbeide? Kanskje vil det også kreve ekstra utvikling og integrasjonsinnsats? Mange små og mellomstore selskap benytter løsninger som Visma, Mamut, Ajour, Unimicro. Ta en snakk med din leverandør om hvilke muligheter og begrensninger de setter for din nye nettbutikkløsning.

Nå finnes det integrasjoner fra systemer som Visma Eaccounting og Mamut One, 24sevenoffice (247O), Xledger, Tripletex og Fiken både til Magento og WooCommerce.

Kortbetaling var fortsatt størst i 2017

Foretrukne online betalingsmetoder i Norge 2017
Foretrukne online betalingsmetoder i Norge 2017 – Kilde: Dibs Rapport om Norsk Ehandel, september 2017

Facebook Payments, kan jeg bruke det?
Facebook betalingstjeneste er først og fremst beregnet på vennebetaling. Facebook sine betalingsbetingelser er ikke lette å forstå og Facebook tilbyr ikke noen som helst beskyttelse mot svindel og feilbetalinger. Det finnes ingen fortrydelses-, tilbakebetaling eller kanselleringsfunksjoner.

Mobil betalingsmulighet – eller Ipad vennlig?

Dersom du har tenkt å ha en nettløsning som skal kunne tilpasses mobile enheter, som Iphone, Android eller andre smarttelefoner, eventuelt nettbrett og Ipads, bør du også vurdere å få til en betalingsmulighet for mobile enheter.

Innen mobilbetaling har vi i Norge nå først og fremst Vipps fra DnB (klikk og bestill Vipps til WooCommerce), og i Danmark er det Mobilepay fra Danske Bank som er primære metode. Disse kan også benyttes som betalingsmuligheter i din nettbutikk. I Sverige er det Swish som er den foretrukne mobile betalingsmetoden.

Mobilepay og Vipps kan i dag integreres enkelt i Netaxept sin løsning og dermed i WooCommerce og Magento.

Mobilepay har vært klar via DIBS og Netaxept siden høsten 2016, mens Vipps ble lansert som løsning i Netaxept fra mars 2017. Vipps er også klar via Bambora Checkout. Vipps har også en egen integrasjon, som koster en del mer per transaksjon, enn de som er integrert med kortbetalingsløsninger som Netaxept og Bambora.

Vær oppmerksom på Applepay og SamsungPay
Både Apple Pay og Samsung Pay er løsninger som man bør overveie som supplement og her er det oftest verdt å sjekke opp på hvilke av de store betalingsleverandørerne som leverer integrasjon slik at man ikke blir tvungen til å ha alt for mange tekniske integrasjoner i nettbutikken sin. Nets tilbyr integrasjon med både Samsung Pay og Apple Pay i sitt betalingsvindu i løpet av høsten 2018.

Bemerk at det fortsatt ikke går an å håndtere abonnementbetalinger via disse mobilbetalingsløsninger.

Betalingsløsning for online kortbetaling kommer oftest i tillegg, og bør inkluderes for ikk eå utelukke de som ikke benytter mobilbetaling og overfor folk i utlandet.

Når du undersøker priser og tilbud på nettbutikker bør du være oppmerksom på at betalingsløsning for online kortbetaling (som regel) kommer i tillegg til den prisen som du presenteres for i første omgang.

De fleste nettbutikker i Norge har mulighet for følgende kredittkort løsninger:

Seneste har vi fått Google Wallet, Skrill og Stripe, som alle er litt lik Paypal på en og annen måte. Lenkene er til prisstruktur.

Prisstrukturene for betalingsløsninger kan være snodige, men med litt research kan man regne ut hva som svarer seg best. Prisen beregnes oftest ut fra variablene du finner nedenfor, så sett deg ned og lag et overslag over omfanget av forventet handel før du begynner å sjekke ut betalingsløsninger. Lag gjerne en inndeling per måned/halve og hele år:

  1. Antall transaksjoner pr. måned
  2. Pris per transaksjon
  3. Samlet omsetning

Har du omsetning på 1 mio per måned med sirka 1000  kroner per transaksjon vil du f. eks. skulle betale 220.000 mer for å ha en Klarna løsning og 290.000 mer for en Paypal enn for en Nets, DIBS eller Bambora løsning. Men med bare 250.000 i omsetning vil du bare skulle betale 40.000 mer til Klarna og 50.000 mer til Paypal på et år. Nettpilot har et beregningskjema for alle disse betalingsformer og kan beregne helt presist hvilke kostnader en nettbutikk vil ha til betalingsleverandør alt etter antall transaksjoner per måned, og gjennomsnittlig transaksjonsbeløp.

Hva koster de ulike betalingsløsninger? Hvilke betalingsleverandør er billigst, og hvilke er dyrest.
Hva koster de ulike betalingsløsninger? Hvilke betalingsleverandør er billigst, og hvilke er dyrest.

Nedenfor er et eksempel på en beregning som vi utfører når våre kunder ber om et estimat på hva de ulike betliangsleverandørene koster. Vi benytter også slike skjemaer til å vurderer potensialet ved å endre på trafikkmengde, konverteringsrate eller transaksjonsstørrelse.

Innløseravtale

Skal du ha en nettbutikk med egen betalingsløsning fra Netaxept / NETS, Bambora eller DIBS, vil du i tillegg skulle inngå en innløseravtale. Her kan du inngå avtaler med følgende:

  1. Nets kortinnløsning på telefon 815 00 400 (Se hvilke krav som stilles og last ned bestillingskjema her)
  2. Nordea på telefon 22 48 50 00
  3. Handelsbanken på telefon 22 94 07 00
  4. Clearhaus på telefon 77 299 233
  5. Euroline på telefon 21 01 54 00
  6. Elavon på telefon 22 43 22 43
  7. Diners Club (Diners) på telefon 21 01 54 00

Du må ha en innløseravtale for å kunne ha en egen betalingsløsning i nettbutikken.

Innløseren tar som standard 1 – 1,8 % av alle transaksjoner.
Hos Nets betaler du i tillegg et mindre etableringsgebyr samt et fast beløp per måned.
Nets var frem til 2014 eid av 186 Norske og danske banker, men ble solgt i mars 2014. Årsaken til salget var at man vil øke fokus på online betalingsløsninger. Ny eier er Advent International, ATP og Bain Capital.

Betalingsløsninger og prisstrukturer

Bestill Netaxept og få rabatt

(Norske priser)

  1. NETS: Netaxept Start: kr. 2000,- i etablering, kr. 300 pr. måned, og kr. 3,- pr transaksjon. Bestill
  2. NETS: Netaxept Advanced: kr. 7500,- i etablering, kr. 700 pr. måned, og kr. 1,- pr transaksjon. Bestill
  3. Bambora kr. 0,- i etablering, 245,- per måned ( 2,45% per betaling). Betales kvartalsvis forut. Bestill – Prøv gratis
  4. Klarna (Klarna Checkout, delbetaling og faktura) :kr. 0 – 5499,- i oppstart (Har du en Nettbutikk med Klarna og utvider til flere markeder kan du få nye avtaler til 0,- i etablering), kr. 299-799,- pr måned, 2,95 % per transaksjon (fra 1,49% ved delbetaling). Bestill
  5. DIBS Standard betaling (mobilvennlig løsning): kr 3000,- etablering / 299,- pr mnd / 3,- pr transaksjon. Bestill
  6. DIBS Premium betaling (mobilvennlig løsning): 6000,- etablering / 599,- pr mnd / 2,- pr transaksjon. Bestill
  7. Svea Webpay Kortbetaling, Faktura, Delbetaling: 1495 – 1995,- etablering / 295,- pr mnd. Bestill
  8. Collector Faktura og Delbetaling; Ingen oppstarts avgift, avtalepris per md og per transaksjon. Bestill vurdering for presist tilbud
  9. Arvato Afterpay Faktura eller Delbetaling: Ingen oppstarts avgift eller mnd. kostnad, 2,35 % per transaksjon, 5,- pr. faktura/kreditnota. Bestill vurdering for presist tilbud
  10. Paylike: Ingen oppstarts avgift eller mnd kostnad, 1,9% + 0,25 EUR per transakjon. Bestill vurdering for presist tilbud

Det tilkommer dog oftest en kostnad med teknisk integrasjon og oppsett av disse løsninger.

Vær oppmerksom på at både de fleste ovenfor har gode oppstartstilbud i samarbeid med partnere, der partnerne som oftest tilbyr pakkene til en lavere pris. Nettpilot er partner med både DIBS og NETS og tilbyr avtalene med rabatt.

Bestiller du modul eller WordPress plugin via Nettpilot sammen med betalingsavtale får du ekstra pluginrabatt.

Benytter du DIBS eller NETS kan dette ved liten omsetning og få transaksjoner med små summer koste deg opp til ca 3-5 % per transaksjon – pluss ca. 300-500 kr. per måned alt etter antall transaksjoner. Tommelfingerreglen er at jo flere transaksjoner du har, desto mindre betaler du per transaksjon.

Forventer du mange transaksjoner og en høy omsetning bør du velge en premium løsning med det samme. Slik sikrer du deg god service, god brukervennlighet og lavere faste kostnader.

  • Paypal som også benyttes på Ebay (verdens største online nettbutikk), koster ca 3,4 % + 2,80 kr. per transaksjon og har ingen oppstartsgebyr eller faste månedlige utgifter.
  • Stripe som er den nye utfordrer koster 2,9 %  + 0,30 cents og er ørlite gran rimeligere: 50 ører per 100 NOK.
    Du betaler bare per transaksjon og har ingen innløser her som garanterer for nettbutikken.

Som hobbybutikksinnehaver vil den rimeligste løsningen for deg være Paypal eller Stripe. Da trenger du ikke innløseravtale, du betaler ca 3 – 3,4 % + 3 kr. pr transaksjon og dine kunder får en sikker betalingsløsning.

Ved å benytte en slik sin betalingsløsning i en oppstartsfase, kan etableringskostnadene holdes nede. Dette er en forsiktig tilnærming til å drive nettbutikk, men lav risiko kan være en fornuftig løsning til du ser hvor det bærer hen.

Dette går selvsagt litt på bekostning av brukervennlighet i de siste transaksjonstrinn, samt administrasjonstid for deg, men når det ser ut til at kundefundamentet og turnoveren blir høy nok, vil det da være en enkel sak å skifte til DIBS eller Nets (Netaxept).

Med Paypal eller Stripe som eneste betalingsløsning skal du dog være oppmerksom på at du sannsynligvis «mister» en del kunder, som enten ikke har tillit til disse som betalingsløsning, og det er også mange som ikke ønsker å opprette en Paypalkonto, eller av andre grunner mister tilliten til din nettbutikk som følge av at du ikke tilbyr andre måter å betale på. Er du i et marked med stor konkurranse, kan dette være svært risikabelt for deg, men dersom du enten tilbyr langt lavere priser enn dine konkurrenter, eller selger produkter som er unike/har liten konkurranse, så kan det fungere bra.

Nettpilot bruker vår egen Netaxept Advanced betalingsløsning som gir mulighet for Visa, Mastercard og Maestro card og Vippsbetaling, sammen med Paypal og faktura/bankoverføring. Dels fordi vi primært selger tjenester som faktureres, og dels fordi kunder som kjøper et av våre moduler stort sett er komfortable med Paypal og Netaxept som betalingsløsning. De som ikke har kort kan bestille og få tilsendt faktura.

Netaxept betalingsløsning aksepterer og kan integreres med følgende betalingmetoder:

Kortbetaling
Visa
MasterCard
AcceptCard
AmericanExpress
DanishConsumerCard
DanishDebitMasterCard
DanishDebitVisa
Dankort
DinersClubInternational
JCB
Maestro
NordeaECreditWhiteCard
Mobilbetaling
Vipps
MobilePay
Paytrail
ApplePay
SamsungPay

Fakturaløsninger
Klarna
KlarnaInvoice
GothiaInvoice
GothiaInstallment
HandelsbankenInvoice
HandelsbankenInstallment
Direkte bankoverføring
NordeaFinans
NorwegianResursBank
ResursBank
SwedishDebitMasterCard
SwedishDebitVisa
SwedishResursBank
Direct banks
BankAxess
BankAxessMobile
DanishBankNordea
SwedishBankDanskeBank
SwedishBankHandelsbanken
SwedishBankNordea
SwedishBankSEB
SwedishBankSwedbank
FinishBankAktia
FinishBankAlandsbanken
FinishBankHandelsbanken
FinishBankNordea
FinishBankOp
FinishBankPopPankki
FinishBankSaastopankki
FinishBankSampo
FinishBankSPankki
Forhåndsbetalte løsninger
Prepaid solutions
GiftCard
GiftCardCenter
iGiveGiftCard
PBSPrepaidCard
SB1GiftCard
SB1GiftCardCenter

Andre
PayPal
Lindorff
EnterPay
ApplePay

Behandlingstid

Med Paypal kunne du tidligere være i gang med betalingsløsningen i løpet av en ukes tid. Men i kjølvannet av WikiLeaks har det kommet nye regler for nonprofit og bedrifter/organisasjoner som gjør at man må sende inn en del dokumentasjon. Driver man f.eks en grasrotsorganisasjon med en politisk agenda, kan man ikke bruke Paypal. Stripe har vært i Norge fra høsten 2014 , og kan settes opp på under 30 minutter. Nettpilot testet Stripe som en av de første i Norge og vi mener at det er en smart, rimelig og enkel løsning for oppstartsbedrifter uten investeringskapital.

Med DIBS tar det 2-3 uker og med Netaxept tar det normalt rundt 3 uker fra første kontakt til avtalen er på plass.
Flaskehalsen er oftest tredjepartsinnløsere som Teller eller Elavon. Har man ikke fulgt krav til nettbutikkløsningen fra innløseren, kan det nemli ta ekstra tid med godkjennelse.

For å få innløseravtale:
Du skal ha en nettside som tilfredsstiller kravene i henhold til Kjøpsloven. Bestillingsprosessen og produktene bør også være på plass før du søker om innløseravtale. Innløser krever ikke at du har betalingsprosessen klar når du søker om avtale, men det er en fordel. Når du har sendt en søknad til kortinnløseren vil de sette i gang behandling av denne. Dette omfatter bl.a. en kredittvurdering og kan derfor ta noe tid.

Bemerk: Selv om du allerede har en avtale med en innløser om fysisk handel, må du ha en særskilt avtale for netthandel. Avhengig av hvilke innløser du velger, er behandlingstiden på mellom 2 til 4 uker.

Nettbutikk med DIBS, Nets eller Paypal?

Nettpilot kan hjelpe deg med to typer nettbutikk, WordPress WooCommerce nettbutikk og Magento webshop (i samarbeid med Inbusiness) – begge med Nets eller DIBS betalingsløsning. I de siste par årene er det flere og flere som går over fra Magento til WordPress fordi det er lettere å integrere en nettbutikk i eksisterende WordPressløsning enn å skulle bygge helt fra bunnen.

Wordpress

WordPress nettbutikk

Med Nettpilots e-handelsløsninger til WordPress behøver du som allerede har en WordPress løsning ikke ny webløsning når det er tid for å utvide til nettbutikk. Du kan også bestille en komplett WordPress løsning med blogg og Nettbutikk i samme pakke.

Inkluderer integrert skandinavisk godkjent betalingsløsning fra Bambora, DIBS eller Nets samt Netsavtale.  Ønsker du kun PayPal eller Stripe som betalingsløsning vil vi kunne gi et enda rimeligere tilbud.

Få hjelp med å velge riktig betalingsløsning – og beste tilbud på betalingsløsning og avtale. Fyll ut enkelt skjema her >>

Lurer du på noe?
Hvis du fortsatt er usikker på hvilken løsning du bør velge, eller har andre spørsmål vedrørende etablering av nettbutikk med betalingsløsninger, kan du ta kontakt her.

Denne artikkelen ble utgitt første gang i 2008 på Mediakoordinator.no, og er senest oppdatert 5. mars 2017.

Klar med Vipps betaling i WooCommerce nettbutikker

Vipps fra DNB

Nettpilot kan nå levere Vipps i Netaxept og WooCommerce og vi kan ta imot bestillinger her. Vipps har vært integrert fra versjon 1.1.9 i vårt Netaxept plugin for WooCommerce og vil være tilgjengelig i din nettbutikk så snart din Vipps avtale har blitt behandlet av Netaxept.

Vipps mobilbetaling fra DNB er fremover totalintegrert med Netaxept sine betalingsløsninger til WordPress Woocommerce, slik at mobilbetaling er 100 % integrert i WordPress og WooCommerce for de som har Netaxept avtale. DNB sendte ut pressemelding om dette 2. mars 2017 og vi ønsker å kunne tilby våre kunder denne muligheten fra start.

Vipps blir fremover tilgjengelig i mange flere nettbutikker. Vipps og Nets har inngått en avtale som innebærer at Netaxept, en betalingsløsning fra Nets for sikker netthandel, gjør Vipps tilgjengelig som betalingsmetode (…) Ved at Norges mest populære mobile lommebok og den ledende leverandør på e-handel i Norden inngår samarbeid om Vipps som betalingsmetode i Netaxept, ligger forholdene til rette for økt utbredelse av mobile betalinger på nettet.

Les hele pressemeldingen fra DNB

Dermed kan Nettpilot nå tilby Vipps til WooCommerce dersom du har vårt plugin fra versjon 1.1.9 og oppover.
Er du Nettpilot kunde og har du en eldre versjon av pluginet installert kan du alltid sjekke om du har seneste versjon på nettpilot.no/min-konto. Har det gått mer en 12 måneder siden du bestilte eller oppdaterte din avtale, kan du ta kontakt og Vipps, da er nettbutikken aktivert for nye mobilbetalinger. Vi bruker oftest en times tid på å sette opp dette slik at all forstår hvordan det fungerer og ikke gjør feil. Dette tar vi betalt for og det koster kr. 1990,- per gjennomgang.

Gjelder denne muligheten bare eksisterende Nettpilot kunder eller Netaxept kunder?
Både eksisterende kunder og nye kunder kan bestille Vipps betaling til WooCommerce her.
Nye kunder for samtidig mulighet for å
bestille Netaxept avtale med plugin og konfigurasjon i en samlet pakke via Nettpilot.

Norsk Ehandel 2016 – Nøkkelfunn og tips fra Dibs Ehandelsrapport

Jeg var en tur hos Dibs i siste uke for frokost og kaffe. Dessverre fikk jeg ikke med med en trykt versjon av Dibs sine grundige årlige ehandelsrapport, da det hadde oppstått noen trykkfeil som gjorde at den ikke var klar. Til gjengjeld var Parik Müller fra DIbs og Arne Anderson fra PostNord på plass for å gi sine innspill og betraktninger på Norsk og nordisk ehandel anno 2016. Arne Andersson og PostNord sine innspill tar jeg for meg i et annet innlegg, men felles for dem begge var, at de er enige om at ikke alle betalingsløsningsleverandørene i Norden er like hyggelige.

Samtidig har de skjønt at de må skape løsninger som er konkurransedyktige, og derfor ber de oss om å vente i spenning på nye løsninger og metoder. Hos Nettpilot kan vi jo be PostNord og dere om å sjekke ut vår Bring API integrasjon til WordPress og WooCommerce som gjør det enkelt å tilby mange fraktalternativer enkelt og uten alt for store budsjetter.

Kortfattet oppsummering av funn og nøkkeltips i Dibs sin rapport Norsk Ehandel 2016

Tilby flere betalingsmetoder

Funn: En tredjedel av netthandlende har avbrutt kjøp fordi de ikke kunne betale med sin foretrukne betalingsmåte.
Tips: Tilby både kort og faktura hvis du selger på det norske markedet.

Tilby flere fraktmetoder

Funn: Mange har forlatt handlekurven fordi de ikke kunne få levert varene slik de ønsket.
Tips: Tilby flere fraktalternativer i handlekurv og kasse.

Lagre kundens opplysninger

Funn: Kunder liker ikke å fylle inn unødvendig informasjon i kassen. Mange forbrukere sier de vil handle oftere i en nettbutikk som lagrer kortinformasjonen.
Tips: Finn ut av måter hvorpå faktura og kortinformasjon kan bli lagret. Det er mulig å lagre kortinformasjonen hos de fleste betalingsleverandørene,  og nye betalingsløsninger lagrer alle opplysninger som trengs.

Mobiltilpass nettsiden

Funn: Nesten halvparten av forbrukerne handler via mobilen og mange sier at de har avbrutt et kjøp fordi nettsiden ikke var mobiltilpasset.
Tips: Hvis du fortsatt ikke har en mobiltilpasset nettside er det på høy tid å gjøre dette nå.

Tipass deg til det lokale markedet

Funn: Det er viktig å være tydelig omkring vilkår og å tilby support på lokalt språk. Selv mellom de nordiske landene er det store forskjeller mellom forbrukernes betalingsatferd.
Tips: Husk at konkurransen er sylskarp og tenk deg grundig om ved valg av betalingsløsninger når du skal selge på nye markeder. Vær nøye med å tilby lokale betalingsmåter.

Øk tilliten

Funn: Betalingsleverandørenes logo har høy gjenkjenningsgrad og skaper tillit blant dine kunder.
Tips: Du bør vise hvilke betalingstyper du tar imot allerede på førstesiden i din nettbutikk.

Trygghetsmerker øker tilliten

Funn: Undersøkelser viser at trygghetsmerker øker forbrukernes tillit til nettbutikken.
Tips: Det finnes flere trygghetsmerker som du kan bruke i din nettbutikk. Noen av dem er lokale, mens andre dekker flere markeder. Det seneste initiativet kommer fra den europeiske e-handelsorganisasjonen EMOTA som har lansert et europeisk trygghetsmerke der tolv land deltar. Se også http://europeantrustmark.eu/ eller den norske Trygg Ehandel: https://www.tryggehandel.no/.

Last ned Dibs sin Norsk Ehandel rapport 2016 her

Lei av løse ender? Få en totalleverandør på WooCommerce

Når flere spesialister og aktører slår seg sammen om å bygge gode løsninger i fellesskap, blir det oftest bedre enn hvis en aktør prøver å gjøre alt på en gang. Derfor har vi nå i samarbeid med andre bedrifter etablert et felles konsept som skal gjøre det enkelt å være nettbutikkeier med WordPress og WooCommerce: WooStore.no

Klar: Nettbutikk Starter

  • Sammen har vi utviklet en rekke lavterskel oppstartspakker for deg som vil vite mer om å komme i gang med WordPress og WooCommerce. Her får du den mest grunnleggende kunnskap på plass, slik at du kan få utviklet en webløsning og digital strategi som matcher både forretningskonsept og markedspotensial.

Ferdig: Komplett Nettbutikkløsning med WooCommerce uten overraskelser!

  • Nettbutikken leveres ferdig oppsatt og integrert med norske plugins og designmaler, betalingsløsning, fraktintegrasjon, erm/crm og eposthåndtering. Vi sikrer i tillegg at Google Analytics er på plass,at du har satt opp riktig SEO software og er klargjort for A/B testing allerede fra start. Vi har satt sammen tre norske nettbutikkpakker med WooCommerce i bunn, som inkluderer et fast timetall, som benyttes for å yte bistand til design, innhold og opplæring.

Fly: Drift og markedsføring

Når du inngår samarbeide med oss vil vi dedikere en fast prosjektansvarlig for din bedrift. Samtidig vil nettløsningen din automatisk bli opprettet hos våre partnere som leverer SEO samt A/B testing software, slik at data blir samlet inn fra dag 1.

Du slipper å skulle bruke tid på installering av scripts og koder fra ulike leverandører, og sparer dermed tid og unødig ergrelse.

Hvorfor Woostore?

Woostore er navnet på det første originale WooCommerce Theme (tema) som ble bygget av Norske Magnus Jepson fra Woothemes da WooCommerce ble lansert. Vi synes at navnet Woostore er riktig godt, og «låner» det hermed med stor respekt for de som står bak.

Vi har ingen direkte direkte fordel av eller relasjon med Woothemes sett i forhold til andre themeleverandører, men vi inkluderer selvfølgelig dette tema (les mer om Woostore Theme her) som en del av våre valgmuligheter.

Vi tror at konseptet med å rask kunne omdanne eller opprette WordPress nettsteder til smidige ehandelsløsninger, dekker et stort behov blant små og mellomstore bedrifter. Samtidig er behovet for aktører med erfaring og spesialisering minst like viktig. Med dette inngår vi som en tydeligere lokal aktør i et større globalt økosystem som teller mer enn 30% av alle registrerte nettbutikker i verden.

Woostore.no er et samarbeid mellom Emonkey, Media Agency og Nettpilot. Vi samarbeider i tillegg med Norges største aktører inn betalingsløsninger, frakthåndtering, logistikk og lagerstyring, regnskap, markedsføring med flere. Se også vår totale partnerliste på http://woostore.no/partnere/

Kontaktpersoner:

Nickolass Jensen, Nettpilot nj@nettpilot.no , tlf 40043101
Andreas Hatlem, Media Agencys, andreas@mediaagency.no, tlf 40043101
Piet Deprez: piet@emonkey.no, tlf. 46 91 25 70