Nettbutikk med Universell utforming fra juli 2014?

Universel utforming, her vises et eksempel fra Difi.no. Grafikk.

Fra 1. juli 2014 må alle nye norsk nettsider eller nettbutikker følge nye krav til Universell Utforming (UU). Dette gjelder alle slags nettløsninger som er rettet mot almennheten. Nettbutikker, aviser, borettslag, idrettslag, korps og bloggere – kravene gjelder også Nettpilots løsninger. Med Universell Utforming blir tekniske SEO prinsipper nå en standard som alle må følge. UU betyr at nye nettsteder kan leses bedre av søkemotorer og folk.

Universel utforming, her vises et eksempel fra Difi.no. Grafikk.
Universell utforming, her vises et grafisk eksempel fra Difi.no på hvordan man skal hensyn til bestemte krav i WCAG (2.0)-standarden, som nå er lovpålagt på nye nettløsninger fra 1. juli 2014. (Kilde: Difi.no)

Kravene som stilles handler blant annet om fonter, fargebruk, bruk av tabeller og lenker. Alle nye nettsider som lages må følge kravene fra og med 1. juli i år.

Noe som jeg synes er helt OK, er at en del vanlige tekniske SEO prinsipper nå blir nå en standard som alle må følge. UU betyr ikke bare at nye nettsteder skal kunne leses bedre folk med nedsatt syn, fargeblindhet eller andre handicap, men også at de skal bli mer brukervennlige og lesbare for søkemotorer og roboter.

Målet med universelt utformede løsninger er at de skal være tilgjengelige for alle brukere uavhengig av funksjonsevne.

Innen 2021 må også allerede eksisterende nettsider legges om etter de nye forskriftene som du kan lese mer om her på difi.no. Fra og med i sommer skal staten passe på at reglene følges. Dersom reglene ikke blir fulgt opp, vil blant annet tvangsmulkt kunne pålegges.

Det blir derfor vanskeligere for norske webbyråer å sette ut jobben til billig arbeidskraft i lavkostland, da disse ikke har forutsetningene for å kunne løse oppgavene iføge de nye krav. Du skal derfor huske å ta høyde for dette dersom du bestiller en nettløsning gjennom en webleverandør etter 1.juli 2014, og prisen vil være en god pekepinn på om du har en seriøs leverandør eller ei.  Forvent gjerne en økning på 25 til 50% ekstra i prisen sett i forhold til de tilbud du har hentet inn for løsninger skal skal stå ferdige FØR 1. juli 2014..

Vi i Nettpilot skal sette oss inn i alle de nye krav og lover å leve opp til reglene i nye nettløsninger ved å nærstudere alle elementer i UU skolen på Difi sine nettsider.

Valg av tjenesteleverandør og partner ved utvikling og lansering av ny nettbutikk etter 1. juli 2014?
Valg av netthandelsløsning er viktig, men valg av partner og tjenesteleverandør er minst like vesentlig. Det handler om å finne noen du liker å jobbe med, som du kommuniserer godt med og som hjelper bedriften i den retningen du ønsker.

Les Nettpilots artikkel med råd om netthandel i 2014, som gir deg innspill til hva du skal tenke på når du starter nettbutikk.

Starte nettbutikk: Hva bør jeg tenke på og hvordan starte nettbutikk?

Nettbutikk sjekkliste

Før du beslutter deg for å starte din egen nettbutikk – Du må ha en grundig plan, og stille deg selv spørsmålet; hvorfor vil du egentlig ha en nettbutikk?

Les mer

Nettpilot har flyttet kontoret til Jevnaker, Hadeland og fått ny daglig leder per 1. august 2013

Nettpilot har nå hovedkvarter i Jevnaker

Etter 10 år på Sunnmøre og nesten 9 år som selvstendig næringsdrivende, har familien nå rykket nærmere Oslo, og har ny fast kontoradresse i Jevnaker, cirka en km fra Hadeland Glassverk, på grensen mellom Buskerud og Oppland.
View Larger Map

Nettpilot har  fått ny daglig leder per 1. august da jeg har begynt i en meget interessant fulltidsstilling i spesialistbyrået Resolution Media. Min rolle i Nettpilot vil da bli som faglig ansvarlig og rådgiver og jeg vil kunne sette av et avgrenset timetall per måned i ekstern rådgivning til nåværende og innkommende kunder.

Dette betyr også at alle SEO og Google Adwords forespørsler over en viss størrelse vil bli henvist til Resolution Media, for å unngå en uheldig konkurransesituasjon.

Aurora Høegh-Omdal overtar nå den daglige driften av firmaet.

Aurora har en allsidig bakgrunn, og har arbeidet innenfor mange bransjer og områder. De siste 10 årene frem til august 2013 har hun arbeidet som mellomleder i Ørsta kommune der hun har hatt ansvar for innkjøp, personale, budsjett, media/IKT osv. innenfor seksjon kultur og næring.

Aurora er i likhet med meg utdannet New Media Manager i 2001.

Nettpilot vil fremover ha mer fokus på utvikling av WordPress prosjekter, WordPress plugins for skandinavisk E-handel, WordPress Support, Nettpilot SEO software og nye innholdstjenester, slik som tekstforfatning, korrekturlesing og oversettertjenester.

Hilsen Nickolass

NETS betaling til Woocommerce for digitale produkter og tre andre WordPress nyheter

wordpress

Her er fem nyheter fra Nettpilot – fire om WordPress:

1) Du får nå rabatt på alle nye NETS online betalingsavtaler via Nettpilot

Og NETS Modulet til WordPress Woocommerce fra Nettpilot fås nå med mobiltilpasset checkout og betalingsvindu – med Netaxept Mobile. Vi tilbyr nå alle pakkene: Netaxept start, Pluss og Advanced med Rabatt for deg som ønsker å benytte WordPress Woocommerce med NETS betaling.

2) NETS med autocapture til digitale produkter og medlemskap

Vi har nå også fått Auto Capture slik at man kan ta betaling for digitale produkter og medlemskap i en transaksjon. Dette senker administrasjonstiden for deg som skal håndtere butikken.

NETS Autocapture

Med NETS auto capture kan du ta betalt for digitale nedlastinger og medlemskap i Woocommerce.


Modulet er testet med Woocommerce 2.07.

kr 199 /md (start abonnement)

2) Bring API integrasjon med Woocommerce oppgraderes

Bring modulet som vi utviklet til Runandrelax.com er ved å få en overhaling slik at det i løpet av en liten måneds tid vil være klart til seneste Woocommerce versjon. Det betyr at vi kan levere komplette nettbutikker eller deler av disse så snart du allerede har en velfungerende WordPress løsning.

3) Nettpilot lanserer WordPress Support funksjon

På grunn av økt etterspørsel på Nettpilot sine tjenester, både innen SEO, Google Adwords og WordPress leveranser har vi nå tilknyttet et fast supportteam som gjør Nettpilot i stand til å reagere på WordPress relaterte utfordringer innen 24 timer på hverdager. Denne tjeneste er ikke lengere forbeholdt Nettpilots egne kunder, men utvides nå slik at tjenesten er åpen for alle som har behov for akutt hjelp med WordPress.

Se egen sak: Nettpilot introduserer WordPress Support.

Be om WordPress Support

4) Nye lavere priser på WordPress prosjekter, utvikling, tilpasning og løsninger

Fordi det nå blir fler folk til å løse oppgaver, vil også prisene endre seg. Jeg har tidligere satt timeprisen til 1300,- for alle typer oppgaver fordi det bare var min tid som var til rådighet. Nå er det såpass volum på seriøse henvendelser at jeg har funnet noen dyktige folk som jeg vet jeg kan stole på, til hver en tid. Disse kan jeg delegere WordPress oppgaver til og derfor levere WordPress relatert arbeid for helt ned til kr. 790,-/timen.

Be om tilbud på WordPress prosjekt

5) Vi flytter

Etter 10 år på Sunnmøre rykker jeg nærmere byen og vil flytte ned i Oslo regionen i løpet av sommeren. Håper dette gir mulighet for å møte fler kunder og samarbeidspartnere enn hittil:)