Overvåkningsverktøy for sosiale medier: Brand reputation monitoring og management også mulig for mindre aktører

Mediakoordinator Monitoring
Lesetid: 2 minutter

Hvis din bedrift eller dine produkt får omtale på Internett, positiv eller negativ – hva gjør du da?

Du tenker sikkert at brand reputation monitoring  og management bare er for store bedrifter og organisjoner? Ikke nødvendigvis. Hvis du bryr deg.  Og nå er det i faktisk mulig å få tak rimelig prisgunstige verktøy for overvåking og analyse av buzz i sosiale medier.

Mediakoordinator Monitoring
Mediakoordinator Monitoring

Kanskje du ikke har avsatt ressurser til dette fordi du ikke mener det vil være verdt det eller fordi det ikke er nødvendig? Ta selv en kontroll av din bedrifts online omdømme i på Google:

  • Hvis noen søker etter din bedrift på Internett, hva finner de da på de første 5 Google sider?
  • Hvilke resultater kommer opp når en forbruker taster inn «ditt produkt + reklamasjon».

Finner brukeren frem til bedriften sine egne sider som vennlig og utførlig guider forbrukeren frem til en løsning på problemet eller finner han/hun utelukkende dårlige tilbakemeldinger i diverse nettfora og blogger?

Prøv å forestill deg effekten av tvilsom eller dårlig omtale blant de mest synlige søkeresultater.
Regn derpå ut hva dette koster bedriften for hver dag, uke eller måned som går.

  • Hva gjør du hvis det begynner å gå et rykte om deg eller din bedrift på blogger, Twitter eller på Facebook- er du oppmerksom? Når fanger du opp dette?
  • Er det noen som ringer eller som sender deg en SMS, eller en epost slik at du kan reagere umiddelbart og håndtere saken før det blir nødvendig med innleid assistanse til å utføre krisekommunikasjon?

Nettpilot har igjennom en årrekke jobbet aktivt med overvåking av online produktomtaler, nøkkelord og fraser i sosiale medier som blogger, Twitter, webforums og de største nyhetsportaler.

I November 2010  lanserte vi under firmanavnet Mediakoordinator et eget overvåking- og responsverktøy for sosiale medier som gjør jobben enklere for klienter og kunder. Her kunne man selv logge inn og håndtere, konti, alarmer og oppsett av nøkkelord og fraser.

Les mer om kurs sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.