Brighton SEO april 2018 – SEO will never die! (Take aways og slides )

Brighton SEO 2018

Brighton SEO har nå blitt til verdens største SEO og digitale markedsføringskonferanse. Selv billetteringsportene ved inngangen til togstasjonen i Brighton markerte arrangementet som nå har blitt Brightons største business konferanse, uansett bransje.

Jeg har brukt et par dager i Brighton sammen med kolleger og kunder og tar ganske mye nyttig kunnskap med hjem. De første take aways og presentasjoner har blitt lagt ut. Det samme har også en del slides. Jeg vil dele de jeg får tak i her, løpende. Samtidig har jeg oppsummert de foredrag jeg var på, ganske kort og gitt mine egne take aways og vurderinger. Still gjerne spørsmål i kommentarfeltet og del innlegget med dine kolleger.

Utover noen gode samtaler med norske og internasjonale kolleger så var mitt program følgende:

Out with the Old, in with the Niche: Content for the Moments That Matter

10:00 am. Content Session with Marcus Tober (Search Metrics)
Take away: Ulike bransjer har ulike ranking kriterer. Lær hvilke kriterier som gjelder i din nisje.
Vurdering: Stabilt, gode data, men litt samme type presentasjon som i september

How to Unleash The Power Of Unique Content

10:20 am. Content Session med Eleni Cashell.
Take away: Duplikat innhold er lite verdt, stå på for å hente unikt innhold inn fra dine innholdsleverandører. Sett frister og gi klar beskjed om konsekvensene ved ikke å levere.
Vurdering: Meget nyttig for de som ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til samarbeidspartnere som ikke gidder bruke tid på å levere unikt innhold. Nyttig for markedsplasser og affiliates.

How Metrics and Data Drive Advocacy Effectiveness
10:40 am. Content Session med Steve Rayson, Giles Palmer.
Take Away: Buzzumo og Brandwatch har vokset seg store fra Brighton, og benyttet BrigthtonSEO som rambukk. De har funnet ut av at Facebook har tatt gode forhåndsregler imot clickbaiting, og at trafikk til innholdsnettsteder daler fra Facebook, og øker fra Google. Samtidig er det fler og fler som deler i lukkede nettverk, via det som kalles Dark Social.
Vurdering: Meget solid samtale og ganske nyttige data å ta med videre.

Optimizing for Search Bots
11:45 am. Onsite Session med Fili Wiese.
Take ways: Sjekk dine loggfiler. Backlinks er fortsatt meget viktig, men bare gode backlinks som gir konverterende trafikk. Gjør en opprydding av backlinkprofilen din og sørg for å fjerne så mange verdiløse lenker som råd. Benytt gjerne disavow tool for hva det er verdt. Husk at noindex via robots.txt kan være nyttig hvis du har mange duplikate produktsider med ulike varianter og attributter, der det ikke det går an å lage rel canonicals. Det er viktig i forhold til Googles crawl budsjett.
Vurdering: Nyttig for de som overveier om de burde få foretatt en backlink analyse og dernest fjerne giftige backlinks via disavow verktøyet til Google. Også nyttig for de som har mye duplikat og kannibaliserende innhold.

Advanced and Practical Structured Data with Schema.org
12:05 pm. Content Session med Alexis K Sanders.
Take Way: Du kan strukturere ganske mye data på et nettsted, noe som kan være meget nyttig i konkurranseutsatte nisjer. Først og fremst fordi det fortsatt er få som gjør dette gjennomført. Men vær oppmerksom på at det er lett å slurve. Vær oppmerksom og husk alltid å sjekke dine strukturerte data via Googles Structured data testing tool.
Vurdering: Mange eksempler til inspirasjon og man må nesten se på sliden for å få alt med seg. Det var mange slides og mange snippets.

Cut the Crap: Next Level Content Audits With Crawlers

12:25 pm. Onsite Session med Sam Marsden.
Take away: Når du har publisert mye innhold over flere år uten en desidert plan/backbone på plass, så er det lurt å ta en innholdsevaluering og en loggfil analyse. Gå gjerne 12 måneder tilbake for å få et utsnitt med data som er nyttig. Især i forbindelse med redesign eller migrasjon til nytt CMS. Eksporter alt innholdet i csv og filtrer med regneark. Merk hvert stykke innhold med en av disse 4 handlinger:

  1. Keep
  2. Cut
  3. Combine
  4. Convert
  5. Du vil finne ut av at du kan kutte bort ganske mye innhold å stå igjen med et bedre nettsted, som tiltrekker og beholder flere besøkende og gir flere kunder over lengere tid.
    Vurdering: En meget matnyttig session fra en kar som virkelig vet hva han snakker om. Dette var nok min favoritt.

    Featured snippets: From then to now, volatility, and voice search
    2:30 pm. SERPs Session med Rob Bucci.
    Take Away: Det er mulig å jakte fokusert etter Googles Featured Snippet, så lenge man vet hva man gjør. Du må være i topp ti med innholdet ditt for å bli vurdert. Har du først fått plassen din, så er det over 60% sannsynlighet for at du beholder plassen over en lengere periode, medmindre du roter det til ved å endre på url, innholdstruktur eller annet. Forsvar plassen med nebb og klør for den blir bare mer og mer verdifull i takt med at voice search øker i volum og brand autoritet blir mer og mer viktig.
    Vurdering: En meget fortsnakkende kar som sitter på super mye kunnskap og ranking og søkeresultater. Samme foredrag hadde sikkert gitt mer effekt med dobbelt så mye tid til rådighet.

    From Black Friday to iPhones – how to rank for big terms on big days
    2:50 pm. SERPs Session med Sam Robson.
    Take Away: Vær forutseende og ikke vent med å publisere innhold om nye produkter og kampanjer til lanseringsdato. Vit hvilke store søkeord som alltid kommer i kølvannet på Apple og Samsungs produktlanseringer, til eksempel. Finn på innhold som skaper forventning og relasjon til brukerne dine.
    Vurdering: Nyttig for nettbutikker som selger det samme som andre i en tøft marked, og som har ressurser til å produsere godt innhold inhouse.

    A Universal Strategy for Answer Engine Optimisation (beyond position 0)
    3:10 pm. SERPs Session med Jason Barnard.
    Take Away: Jeg måtte dessverre forlate denne sessionen midt i et hosteanfall.

    How to identify search intent
    4:10 pm. Advanced Keyword Research Session med Anna Corbett.
    Take way: Bli kjent med brukernes sjargong og ikke forvent at de kjenner til eller vil bruke de fagtermer som dere benytter internt, og ofte på nettstedet deres. Snakk med dem, profilér dem, kartlegg dem og gjør dem tydelige og nærværende for alle som jobber med innhold på nettstedet deres. Lag gjerne et locker (garderobeskap) som profilen ville ha hatt.
    Vurdering: Tydelig repetition av at persona utvikling, ux og SEO går hånd i hånd.

    How to do ecommerce keyword research at huge scale
    4:50 pm. Advanced Keyword Research Session med Stephan Spencer.
    Take Away: Stephan er medforfatter av SEO klassikeren The Art of SEO, og delte ut bøker. Han hadde noen tips til software for keyword research som jeg ikke har prøvd.
    Vurdering: Solid presentasjon. Litt for mye upsell av egne fortreffeligheter og tjenester for min smak. Men dyktig kar.

    KEYNOTE – Live Google Webmasters Hangout with John Mueller & Aleyda Solis
    Take away: Google Search Console er ment for å skulle kunne bli brukt av vanlige webmastere og ikke for tekniske nerder som mange på BrightonSEO. Det er mulig at det kommer til å bli delt opp to grensesnitt av GSC, slik at det kommer en mer teknisk versjon/nivå for SEO og tekniske nerder og en versjon/nivå for standard brukeren. John Mueller mente dog at Google ikke var ute på å gjøre det alt for vanskelig å bli funnet frem til i søkeresultatene, og at GSC ikke burde bli alt for teknisk, men samtidig kunne han bekrefte at SEO kompetanse nå kanskje er langt viktigere enn det har vært tidligere. Han var ganske enig i at utrykket «SEO Will Never Die», faktisk står sterkere i dag enn det har gjort på lenge. Utover dette var det lite konkret fra Googles Webmaster Hangout host, som er en hyggelig kar.
    Vurdering: Koseprat med Alayda Solis, (Latin Queen of SEO), som vel mest fungerte som en sjarmoffensiv fra Google/John Mueller, og selvfølgelig Aleyda, som alltid trekker fulle hus. Koselig avslutning på datatung dag, men ikke den helt store boost, som tidligere keynotes har vært.

    Samlet oppsummering av Brighton SEO april 2018

    Et inntrykk som gikk igjen var at SEO nok står sterkere som fagfelt enn det har gjort på lenge, og dette i høy grad som en konsekvens av kompleksiteten i folks søkevaner og situasjoner samt Googles økende fokus på å kunne strukturere informasjon så smart og relevant som mulig.

    Ettersom Internettet oversvømmes med innhold så er det ikke lenger mengden av innhold som er en fordel, men kvaliteten på innholdet og evnen til å skape unikt, velstrukturert og behovsdekkende innhold som gir suksess. Forståelse for User intent, User experience og SEO går hånd i hånd, ganske enkelt.

    Et av funnene som kom frem under en av freddagens samtaler var i tillegg at deling av innhold og trafikk fra sosiale medier er på vei nedover og trafikk fra søkemotorer er på vei oppover (Kilde: Buzzumo content trends report 2018).

    Det står også tydelig at bruken av automatiserte crawlere, AI og loggfilanalyseverktøy har blitt mer og mer vanlig, selv for mindre nettsteder, ganske enkelt på grunn av kunnskapen og innsikten man får ved å se på de tekniske elementer i et nytt perspektiv, og fordi ranking ikke bare handler om innhold.

    Det handler fortsatt om å skape et indekserbarts nettsted, og her er kunnskap om tekniske begrensinger og muligheter av avgjørende viktighet – uansett innholdets fortreffelighet.

    Her er et utvalg av slides (flere kommer til, stay tuned):

    25 key take ways moderert av @semrush:

    How to deal with Rankbrain and IA in SEO? by Francois Goube, Oncrawl

    How to report on SEO in 2018 by Branded3

    How to identify intent by Anna Corbett

    How to Unleash The Power of Unique Content by Eleni Cashell

    Cut the Crap: Next Level Content Audits with Crawlers by Sam Marsden, DeepCrawl

    Mobile-First & Crawl Budget by Mark Thomas

    Technical SEO in the Mobile-First Indexing Era by Barry Adams

    Web Performance Madness by Bastian Grimm

    Dealing With Tricky Development Resource by WhitworthSEO

    Structured data by Alexis Sanders

    Command Line Hacks For SEO by Tom Pool

    SEO in a Corporate Environment by Liraz Postan

    The Hidden Potential Of Brand PPC by Daniel Moore

    The PPC Automation Revolution Is Coming by Arianne Donoghue

    Link Building 2018 by Fili Wiese

    Big Links For £0 by Laura Hogan

    Producing Link Worthy Content For Under £1k by James Brockbank

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.