#BrightonSEO april 2015 – fra content marketing til context marketing

Mark E. Wright intervju av Kelvin Newman, Brightonseo

Jeg var i Brighton på forlenget helg, og fikk en masse gode tips og nettverk på ‪#‎BrightonSEO‬.

Landskapet og horisontene innen webdesign, E-handel og online markedsføring er i stadig endring. Som teknologiene utvikler seg, blir søkemotorene enda mer sofistikerte, og brukerne blir mer kunnskapsrike.

Det som var beste praksis for seks måneder siden, kan i dag være overflødig. Alt dette betyr at vi som online markedsførere trenger å være på forkant og utvikle oss i et raskt tempo.

Brighton SEO er Storbritannias (og en av Europas) største og mest omfattende SEO og online markedsføringskonferanser. Arrangementet tiltrekker seg dyktige foredragsholdere og fagfolk fra hele verden, og fikk i april 1700 deltakere til å reise til badebyen på Englands sørkyst.

Som noe helt unikt er dette en konferanse der det faktisk er gratis å bli med hvis man er tidlig ute.

Nettpilot deltok for tredje gang for å møte samarbeidspartnere og bli kjent med nye kolleger i utlandet. Og selvsagt også for å bli inspirert og lære om den siste utviklingen innen webdesign, søkemotoroptimalisering og online markedsføring.

Kort oppsummert kan man si at fokus i Europa nå har beveget seg fra content marketing til context marketing og smart PR arbeide basert på søkeatferd og innsikt vs volumen.

De fleste foredragsholderne hadde ekstremt gode presentasjoner og jeg opplevde NULL pitching fra scenen. Noe som er sjeldent i Norge. Må si at jeg fikk valuta for pengene.

Avslutningsintervjuet ble utført av den alltid hyggelige BrightonSEO koordinator, Kelvin Newman, og var med vinneren av  Mark E. Wright som vant The apprentice UK i 2014 (se bildet over). Mark E Wright hadde startet et SEO/SEM selskap i løpet av TV-showet.

Mark fortalte blant annet at TV-selskapet forut for TV programmet hadde kartlagt at 90% av TV-seerene IKKE visste hva SEO sto for. Finalen i TV showet hadde 8,1 mio seere og i løpet av den første måned fikk de inn 6500 leads.

Ser man på Norske forhold så ville man med et liknende TV konsept og en 16ende del av TVseere (Norsk befolkning ift Storbrittania) kunne oppnå 400 leads med massiv TV dekning i primetime. Tenk litt på det:).

Nytt av året var at jeg ble et par ekstra dager og deltok på Brighton Marathon Weekend og løp i Brightons gater sammen med 13.000 andre glade mosjonister.

Neste år inviterer vi til workshop sammen med Analytics SEO om torsdagen og avslutter med løp om søndagen.

Laurence and nickolass
Laurence O’Toole, CEO Analytics SEO & Nickolass Jensen, Nettpilot på Brighton SEO (foto fra september 2014).

Meld din interesse her (uforpliktende) >> Her er Analytics SEO sine presentasjon som gir et lite innblikk i det nye APIet som vi lanserer i løpet av sommeren. Ta kontakt om du ønsker en presentasjon.

Se de fleste slides fra Brighton her: www.searchcandy.uk/seo/brightonseo-2015-speaker-slide-decks

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.