Det periodiske system for content marketing

Det periodiske system for content marketing

Chris Lake som er ansvarlig for content marketing i Econsultancy kom i dag ut med denne medhjelper for deg som ønsker å jobbe strukturert med Content Marketing.

The Periodic Table of Content Marketing, by Chris Lake.

The Periodic Table of Content Marketing

Jeg synes egentlig at den er fin og systematiserer de ulike, og mange, elementer opp på en grei måte. Content Marketing er ikke bare, bare, og det finnes ulike tilganger, elementer og prosesser som man MÅ ta hensyn til. Å lage innhold for brukerne, eller kundene sine, for innholdets skyld, er oftest ikke nok.

Chris skriver selv i en kommentar omkring Content Marketing , at noen elementer kan eksistere i to områder, og trekker en parallell til et maleri, der «Format» (Format) er rammen og lerretet for innholdet.

«Innholdstype» (Content Type) handler i stor grad om hvordan du presenterer emnet, om hva du maler og måten du velger å male det.

Og «Plattformer» (Platform) er distribusjonskanalene som kan forsterke innholdet.

Mitt interesseområder ligger i prestasjonsmålingen:

«Parametre» (Metrics) er målbare elementer  som kan fortelle noe om hvorvidt du oppnår ønskede prestasjoner. Det blant disse parametre du skal finne og formulere dine «Mål» (Goals) som kan fordeles i otte elementer:

«Trafikk» (Traffic) som handler om trafikk til nettstedet eller kunder i din fysiske butikk (ikke folk som handler, bare besøk og bevegelser til og i butikken).

«Henvendelser» (Leads) som er antall og type av henvendelser, vi epost, telefon, forespørsler i kassen, til support, salg eller kundeservice.

«Merkevarebevissthet» (Branding) som handler om folks kjennskap, kunnskapsgrad og oppfattelse av din merkevare.

«Salg» (Sales) som handler om konkrete salg, med betaling, fra salg av Hus, biler, båter og helt ned til mobiltelefon ikoner og ringetoner. Alle typer salg har et første berøringspunkt. Finn det og kartlegg det. Kanskje en type artikkel generer flere salg enn andre.

«Søk» (Search) er synlighet i søkemotorere, dvs. skriver du en artikkel om et emne som mange liker og deler, da vil du med stor  sannsynlighet også oppnå større søkemotorsynlighet innen dette emne, og mer trafikk. Plasseringer i søkemotorer og trafikk derfra kan spores og måles.

«Medlemmer» (Members) er viktig hvis du driver et nettsted der medlemskap er essensielt for suksess. Spør deg selv hvorvidt du klarer å tiltrekke deg nye medlemmer med innholdet ditt, eller om du først og fremst for mer besøk og deler ut fler gratis gavepakker til nye besøkende. Det viktige spørsmål som: Får du medlemmer av å drive content marketing? MÅ stilles. Hvis ikke bør du undersøke hva som ikke virker.

«Delinger» (Shares): Deles innholdet ditt, hvor mye og i hvilke kanaler? Legg merke til hvilket innhold som deles hvor og ta vare på kunnskapen.

«Engasjement» (Engagement): Blir folk påvirket til å reagere på innholdet ditt; legger de igjen kommentarer, diskutere det i sosiale medier, skaper det nyhetsoverskrifter og omtale?

Engasjement elementet kan videre utforskes med seksjonen «Dele-triggere» (Sharing-triggers), som er en samling av de emosjonelle driverne bak deling, det som sørger for at innholdet du oppretter får folk til å føle noe.

Sjekklisten (Checklist): er alt det du skal huske på MÅ være iorden, trinn som du må ha tenkt på før du utgir ditt innhold.

Jeg skal lage en komplett Norsk oversikt med kommentarer når jeg får mer tid, men synes uansett at dette var viktig å få ut i dag.

Og nei, jeg har ikke fulgt hverken sjekklisten eller alle seksjonene slavisk. Nettpilot driver i liten grad med Content Marketing i disse dager. Jeg har ingen til å jobbe for meg og ingen til å skrive for meg, så nå er det tilbake til kundene:)

Har du innspill, er du hjertelig velkommen til å legge igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.