Kategori arkiv for: E-handel

Klar med Vipps betaling i WooCommerce nettbutikker

Vipps fra DNB

Nettpilot kan nå levere Vipps i Netaxept og WooCommerce og vi kan ta imot bestillinger her. Vipps er integrert fra versjon 1.1.9 i vårt Netaxept plugin for WooCommerce og vil være tilgjengelig i din nettbutikk så snart din Vipps avtale har blitt behandlet av Netaxept.

Vipps mobilbetaling fra DNB er fremover totalintegrert med Netaxept sine betalingsløsninger til WordPress Woocommerce, slik at mobilbetaling er 100 % integrert i WordPress og WooCommerce for de som har Netaxept avtale. DNB sendte ut pressemelding om dette 2. mars 2017 og vi ønsker å kunne tilby våre kunder denne muligheten fra start.

Vipps blir fremover tilgjengelig i mange flere nettbutikker. Vipps og Nets har inngått en avtale som innebærer at Netaxept, en betalingsløsning fra Nets for sikker netthandel, gjør Vipps tilgjengelig som betalingsmetode (…) Ved at Norges mest populære mobile lommebok og den ledende leverandør på e-handel i Norden inngår samarbeid om Vipps som betalingsmetode i Netaxept, ligger forholdene til rette for økt utbredelse av mobile betalinger på nettet.

Les hele pressemeldingen fra DNB

Dermed kan Nettpilot nå tilby Vipps til WooCommerce uten at du trenger et nytt plugin, dersom du allerede er kunde fra tidligere. Dette krever blott en automatisk oppdatering som du vil bli varslet om i WordPress Backend. Det tar 5 minutter og Vipps, da er nettbutikken aktivert for nye mobilbetalinger.

Gjelder denne muligheten bare eksisterende Nettpilot kunder eller Netaxept kunder?
Både eksisterende kunder og nye kunder kan bestille Vipps betaling til WooCommerce her.
Nye kunder for samtidig mulighet for å bestille Netaxept avtale via Nettpilot.

Hva koster Google Adwords Annonsering?

Google Adwords konsultasjon

Dette er et typisk spørsmål som ofte lander i innbakken og som jeg derfor legger ut et grundigere svar på her fremfor å skrive samme mail flere ganger;)

Spørsmålet skal besvares todelt.

  • Den ene delen handler om håndtering og arbeide med kontoen, som Nettpilot tar betalt for.
  • Den andre delen handler om annonseringskostnadene som går direkte til Google.

Hva koster Adwords håndtering og optimalisering hos Nettpilot?

  • Hos Nettpilot kan du bestille helt ned til 2 timers Adwords optimalisering eller booke en 2 timers oppstartskonsultasjon for kun 2.990,-.
  • Hvis du har en konto som du ikke riktig får til å fungere eller du har et eksternt byrå som gir deg grå hår og bare utgifter og ingen effekt, så ta kontakt og vi ser på Adwordskontoen din, for dernest å vurdere om vi vil kunne forbedre den. Hvis vi mener vi kan det, starter vi som oftest med oppstartspakken på 2990,- som gir tilfredshetsgaranti og pengene tilbake hvis ingen dokumenterbar effekt har inntruffet.
  • Som resultat av oppstartspakken gir tar vi en samtale om hva dere trenger og hvilken innsats dere selv kan legge i dette.

Noen ganger skal vi lage en skikklig kontoopprydding. Det kan sagtens være noe vi bruker opp til 25-30 timer på på en måned alt etter kontostørrelse. Andre ganger koster en gjennomgang med forbedringer i Adwordskampanjer kanskje 6-7000 kroner, hvis vi vurderer at dere ikke trenger så mye hjelp.

  • Timeprisen er 1490 kr, for mindre enn 10 timer per måned og 1390,- for mer enn 10 timer/md (garantert frem til 1. april 2017). Her får du en senior rådgiver som er sertifisert er ratet over snittnivået sett i forhold til den Norske benchmarkvurdering av Google Partnere.
  • Vår rimeligste faste Adwordsavtale etter oppstartskonsultasjon inneholder to timers hjelp og håndtering av Adwords markedsføring, hver uke i tre måneder for kr. 12.800,-/md.

Når det gjelder annonsekostnader kan vi hjelpe med å finne et passende budsjett. Dette setter vi sammen basert på vår kjennskap til markedet og kundens forretningsstrategi.

Budsjett og utgifter til Adwords Annonsering som betales til Google

Først en generell introduksjon til filosofien:

  • Er du i en bransje med sterk konkurranse, bør du sette av mer til annonsering enn om du selger varer/tjenester med liten konkurranse.
  • Du bør alltid bruke mye mer per salg i de første tre måneder/det første året av en kampanje enn du har umiddelbart lyst til. Fordi dess mer du investerer i begynnelse, dess mer data har du å jobbe med for å forbedre nettstedet ditt og din SEO.
  • Ikke fravelg dyre søkeord bare fordi de er dyre, fravelg søkeord fordi du ikke kan tjene penger på de brukere som benytter dem og klikker på annonsene alikevel.
  • Betal hellere oppstartspenger til en erfaren Adwords ekspert som kjapt kan velge og fravelge søkeord og emner med største omhu – ellers risikerer du å få for liten effekt av annonseringen og risikerer å betale mange hundre/tusenvis av kroner for å få trafikk fra folk som ikke er det minste interessert i å kjøpe. Det ønsker du ikke.

Hva koster et klikk på en Adwords Annonse?

På spørsmålet om hva et klikk koster så avhenger dette av

  1. sted
  2. enhet
  3. bruker
  4. tidspunkt
  5. kampanjestruktur og søkeordsgruppering
  6. kvalitet på annonsen
  7. landingssider
  8. historikk og konkurrenter
  9. søkevolum
  10. relevans
  11. og en del ekstra…

Da jeg begynte med Adwords kunne jeg få fem nye besøkende for 1 krone på søkeordet overgangsalder. I dag koster det nesten 100 kroner per klikk hvis du er uheldig. Noen ganger mer. Men annonserer du overfor en person som har besøkt nettstedet ditt tidligere og har laget lister med besøkende i Adwords, så kan du nå få et slikt klikk for 20 kroner, dvs. sirka en femtedel av prisen. Så start med å lage lister:)

Snu spørsmålet litt på hodet og se innover

Still deg hellere spørsmålet:

  • Hvor mye har jeg råd til å betale for å få en henvendelse eller et salg? Og bruk det som utgangspunkt for modellering av dine Adwords kampanjer.

Det viktigste spørsmålene omkring pris og Adwords er nemlig:

  • Hva er bør verdien av et klikk fra Adwords være verdt for deg og hvor mye ønsker du å betale per kundetype?
  • Hvilken verdi har hver type salg/henvendelse?

Regn ut verdien av hver kundetype før du begynner med Adwords, slik at du kan se hvor mye du har råd til å investere for å få akkurat denne kundetypen inn på nettstedet ditt. Når du vet dette, har du mulighet for å se hvor mye du kan betale per klikk.

Norsk Ehandel 2016 – Nøkkelfunn og tips fra Dibs Ehandelsrapport

Dibs norsk ehandel rapport 2016

Jeg var en tur hos Dibs i siste uke for frokost og kaffe. Dessverre fikk jeg ikke med med en trykt versjon av Dibs sine grundige årlige ehandelsrapport, da det hadde oppstått noen trykkfeil som gjorde at den ikke var klar. Til gjengjeld var Parik Müller fra DIbs og Arne Anderson fra PostNord på plass for å gi sine innspill og betraktninger på Norsk og nordisk ehandel anno 2016. Arne Andersson og PostNord sine innspill tar jeg for meg i et annet innlegg, men felles for dem begge var, at de er enige om at ikke alle betalingsløsningsleverandørene i Norden er like hyggelige.

Samtidig har de skjønt at de må skape løsninger som er konkurransedyktige, og derfor ber de oss om å vente i spenning på nye løsninger og metoder. Hos Nettpilot kan vi jo be PostNord og dere om å sjekke ut vår Bring API integrasjon til WordPress og WooCommerce som gjør det enkelt å tilby mange fraktalternativer enkelt og uten alt for store budsjetter.

Kortfattet oppsummering av funn og nøkkeltips i Dibs sin rapport Norsk Ehandel 2016

Tilby flere betalingsmetoder

Funn: En tredjedel av netthandlende har avbrutt kjøp fordi de ikke kunne betale med sin foretrukne betalingsmåte.
Tips: Tilby både kort og faktura hvis du selger på det norske markedet.

Tilby flere fraktmetoder

Funn: Mange har forlatt handlekurven fordi de ikke kunne få levert varene slik de ønsket.
Tips: Tilby flere fraktalternativer i handlekurv og kasse.

Lagre kundens opplysninger

Funn: Kunder liker ikke å fylle inn unødvendig informasjon i kassen. Mange forbrukere sier de vil handle oftere i en nettbutikk som lagrer kortinformasjonen.
Tips: Finn ut av måter hvorpå faktura og kortinformasjon kan bli lagret. Det er mulig å lagre kortinformasjonen hos de fleste betalingsleverandørene,  og nye betalingsløsninger lagrer alle opplysninger som trengs.

Mobiltilpass nettsiden

Funn: Nesten halvparten av forbrukerne handler via mobilen og mange sier at de har avbrutt et kjøp fordi nettsiden ikke var mobiltilpasset.
Tips: Hvis du fortsatt ikke har en mobiltilpasset nettside er det på høy tid å gjøre dette nå.

Tipass deg til det lokale markedet

Funn: Det er viktig å være tydelig omkring vilkår og å tilby support på lokalt språk. Selv mellom de nordiske landene er det store forskjeller mellom forbrukernes betalingsatferd.
Tips: Husk at konkurransen er sylskarp og tenk deg grundig om ved valg av betalingsløsninger når du skal selge på nye markeder. Vær nøye med å tilby lokale betalingsmåter.

Øk tilliten

Funn: Betalingsleverandørenes logo har høy gjenkjenningsgrad og skaper tillit blant dine kunder.
Tips: Du bør vise hvilke betalingstyper du tar imot allerede på førstesiden i din nettbutikk.

Trygghetsmerker øker tilliten

Funn: Undersøkelser viser at trygghetsmerker øker forbrukernes tillit til nettbutikken.
Tips: Det finnes flere trygghetsmerker som du kan bruke i din nettbutikk. Noen av dem er lokale, mens andre dekker flere markeder. Det seneste initiativet kommer fra den europeiske e-handelsorganisasjonen EMOTA som har lansert et europeisk trygghetsmerke der tolv land deltar. Se også http://europeantrustmark.eu/ eller den norske Trygg Ehandel: https://www.tryggehandel.no/.

Last ned Dibs sin Norsk Ehandel rapport 2016 her

Norsk Ehandel 2016 – Nøkkelfunn og tips fra Dibs Ehandelsrapport

Jeg var en tur hos Dibs i siste uke for frokost og kaffe. Dessverre fikk jeg ikke med med en trykt versjon av Dibs sine grundige årlige ehandelsrapport, da det hadde oppstått noen trykkfeil som gjorde at den ikke var klar. Til gjengjeld var Parik Müller fra DIbs og Arne Anderson fra PostNord på plass for å gi sine innspill og betraktninger på Norsk og nordisk ehandel anno 2016. Arne Andersson og PostNord sine innspill tar jeg for meg i et annet innlegg, men felles for dem begge var, at de er enige om at ikke alle betalingsløsningsleverandørene i Norden er like hyggelige.

Samtidig har de skjønt at de må skape løsninger som er konkurransedyktige, og derfor ber de oss om å vente i spenning på nye løsninger og metoder. Hos Nettpilot kan vi jo be PostNord og dere om å sjekke ut vår Bring API integrasjon til WordPress og WooCommerce som gjør det enkelt å tilby mange fraktalternativer enkelt og uten alt for store budsjetter.

Kortfattet oppsummering av funn og nøkkeltips i Dibs sin rapport Norsk Ehandel 2016

Tilby flere betalingsmetoder

Funn: En tredjedel av netthandlende har avbrutt kjøp fordi de ikke kunne betale med sin foretrukne betalingsmåte.
Tips: Tilby både kort og faktura hvis du selger på det norske markedet.

Tilby flere fraktmetoder

Funn: Mange har forlatt handlekurven fordi de ikke kunne få levert varene slik de ønsket.
Tips: Tilby flere fraktalternativer i handlekurv og kasse.

Lagre kundens opplysninger

Funn: Kunder liker ikke å fylle inn unødvendig informasjon i kassen. Mange forbrukere sier de vil handle oftere i en nettbutikk som lagrer kortinformasjonen.
Tips: Finn ut av måter hvorpå faktura og kortinformasjon kan bli lagret. Det er mulig å lagre kortinformasjonen hos de fleste betalingsleverandørene,  og nye betalingsløsninger lagrer alle opplysninger som trengs.

Mobiltilpass nettsiden

Funn: Nesten halvparten av forbrukerne handler via mobilen og mange sier at de har avbrutt et kjøp fordi nettsiden ikke var mobiltilpasset.
Tips: Hvis du fortsatt ikke har en mobiltilpasset nettside er det på høy tid å gjøre dette nå.

Tipass deg til det lokale markedet

Funn: Det er viktig å være tydelig omkring vilkår og å tilby support på lokalt språk. Selv mellom de nordiske landene er det store forskjeller mellom forbrukernes betalingsatferd.
Tips: Husk at konkurransen er sylskarp og tenk deg grundig om ved valg av betalingsløsninger når du skal selge på nye markeder. Vær nøye med å tilby lokale betalingsmåter.

Øk tilliten

Funn: Betalingsleverandørenes logo har høy gjenkjenningsgrad og skaper tillit blant dine kunder.
Tips: Du bør vise hvilke betalingstyper du tar imot allerede på førstesiden i din nettbutikk.

Trygghetsmerker øker tilliten

Funn: Undersøkelser viser at trygghetsmerker øker forbrukernes tillit til nettbutikken.
Tips: Det finnes flere trygghetsmerker som du kan bruke i din nettbutikk. Noen av dem er lokale, mens andre dekker flere markeder. Det seneste initiativet kommer fra den europeiske e-handelsorganisasjonen EMOTA som har lansert et europeisk trygghetsmerke der tolv land deltar. Se også http://europeantrustmark.eu/ eller den norske Trygg Ehandel: https://www.tryggehandel.no/.

Last ned Dibs sin Norsk Ehandel rapport 2016 her

Lei av løse ender? Få en totalleverandør på WooCommerce

Når flere spesialister og aktører slår seg sammen om å bygge gode løsninger i fellesskap, blir det oftest bedre enn hvis en aktør prøver å gjøre alt på en gang. Derfor har vi nå i samarbeid med andre bedrifter etablert et felles konsept som skal gjøre det enkelt å være nettbutikkeier med WordPress og WooCommerce: WooStore.no

Klar: Nettbutikk Starter

  • Sammen har vi utviklet en rekke lavterskel oppstartspakker for deg som vil vite mer om å komme i gang med WordPress og WooCommerce. Her får du den mest grunnleggende kunnskap på plass, slik at du kan få utviklet en webløsning og digital strategi som matcher både forretningskonsept og markedspotensial.

Ferdig: Komplett Nettbutikkløsning med WooCommerce uten overraskelser!

  • Nettbutikken leveres ferdig oppsatt og integrert med norske plugins og designmaler, betalingsløsning, fraktintegrasjon, erm/crm og eposthåndtering. Vi sikrer i tillegg at Google Analytics er på plass,at du har satt opp riktig SEO software og er klargjort for A/B testing allerede fra start. Vi har satt sammen tre norske nettbutikkpakker med WooCommerce i bunn, som inkluderer et fast timetall, som benyttes for å yte bistand til design, innhold og opplæring.

Fly: Drift og markedsføring

Når du inngår samarbeide med oss vil vi dedikere en fast prosjektansvarlig for din bedrift. Samtidig vil nettløsningen din automatisk bli opprettet hos våre partnere som leverer SEO samt A/B testing software, slik at data blir samlet inn fra dag 1.

Du slipper å skulle bruke tid på installering av scripts og koder fra ulike leverandører, og sparer dermed tid og unødig ergrelse.

Hvorfor Woostore?

Woostore er navnet på det første originale WooCommerce Theme (tema) som ble bygget av Norske Magnus Jepson fra Woothemes da WooCommerce ble lansert. Vi synes at navnet Woostore er riktig godt, og «låner» det hermed med stor respekt for de som står bak.

Vi har ingen direkte direkte fordel av eller relasjon med Woothemes sett i forhold til andre themeleverandører, men vi inkluderer selvfølgelig dette tema (les mer om Woostore Theme her) som en del av våre valgmuligheter.

Vi tror at konseptet med å rask kunne omdanne eller opprette WordPress nettsteder til smidige ehandelsløsninger, dekker et stort behov blant små og mellomstore bedrifter. Samtidig er behovet for aktører med erfaring og spesialisering minst like viktig. Med dette inngår vi som en tydeligere lokal aktør i et større globalt økosystem som teller mer enn 30% av alle registrerte nettbutikker i verden.

Woostore.no er et samarbeid mellom Emonkey, Media Agency og Nettpilot. Vi samarbeider i tillegg med Norges største aktører inn betalingsløsninger, frakthåndtering, logistikk og lagerstyring, regnskap, markedsføring med flere. Se også vår totale partnerliste på http://woostore.no/partnere/

Kontaktpersoner:

Nickolass Jensen, Nettpilot nj@nettpilot.no , tlf 40043101
Andreas Hatlem, Media Agencys, andreas@mediaagency.no, tlf 40043101
Piet Deprez: piet@emonkey.no, tlf. 46 91 25 70