Kategori arkiv for: Effektmåling og analyse

Gratis SEO software instruksjonsvideo: Analytics SEO velkomstprogram

Analytics SEO velkomst videoer

Etter mange henvendelser har vi fått laget nye videoinstruksjoner til Analytics SEO slik at det er enda enklere å komme i gang med en gratis startkonto og få noe igjen med en gang. Les mer

Kan Nettpilot jobbe med Magento? Ja, vi kan:)

Magento Nettbutikk

Jeg forteller dette fordi fler og fler stiller oss spørsmål om Magento, og om Magento vs WordPress WooCommerce. Jeg vil ikke utgi hele min utredning her, men du er velkommen til å spørre meg om hva jeg mener. Men da får du nesten benytte kommentarfeltet nedenfor innlegget.
magento_logo_600
. Les mer

President Barack Obamas innsettelse og innsettelsestale

Barack Obamas Innsettelsestale toppet listen over mest sete vidoer på Youtube

En samleside med analyse og søkerelatert informasjon om Barack Obamas Innsettelse.

Se video av Barack Obamas innsettelsestale fra 2013 nedenfor.

President Barack Obama Inaugural address – Innsettelsestale 2013


I blogg-innlegget Breakout: Inauguration! Når Obama innsettes som President spådde jeg at videoen av innsettelsestalen til Barack Obama ville være Internettets mest ettersøkte video i dagene etter innsettelsen. Et blikk på Youtube onsdag d. 21.januar kl. 12.30 2009, viste dette tydelige bilde:

Barack Obamas Innsettelsestale toppet listen over mest sete vidoer på Youtube
Barack Obamas Innsettelsestale toppet listen over mest sete på Youtube

Se Youtube video av Barack Obamas innsettelsestale fra 2009 nedenfor.

President Barack Obama Inaugural address – Innsettelsestale

Google Trends viser dette søkebilde:

Google søk og markedsføring med Obama

Obamas kampanje estimeres til å ha brukt omkring 8 millioner US dollar på online annonsering.
Les også: Obama’s Online Ad Spend Approached $8 Million (clickz.com)

«Obama» var et av det mest søkte og omtalte ordene i 2008 og dette ble benyttet/utnyttet av mindre kanaler som kunne levere innhold som var timet i forhold til nettbrukernes søkevaner.

Før under og etter hhv. talen etter valgseieren og pressekonferansen etter valget var disse blant de mest søkte begivenhetene på Internett. Dette ga rum for at bloggere med forstand på søkemotoroptimalisering kunne tiltrekke tusenvis av besøkende på kort tid, fordi de hadde optimalisert sidene sine til akkurat de søkeord som var forventet.

På siden hadde de utover presist og relevant innhold også plassert annonser fra Google via Google Adsense, som i mange tilfelle annonserte for Obama-merchandise og støtte-effekter.

Et eksempel på denne Obama-snylting finner du hos Bittenandbound.comthe not so pretty side og Hollywood som betegner seg selv som «the go-to place? for the most up-to-date celebrity gossip, entertainment and pop culture news. Hvis du kobler sammen søketrender og innholdet i denne bloggen finner du sikkert mye samsvar.

Når du så ser Adwords annonser fra Google koblet til denne siden via Google Adsense, så er det ikke for å tjene penge, men for å undersøke hvilke annonser som vises og hvilke som vurderes så relevante at de klikkes på av leserne av denne siden.

Om valgseieren til USAs president: Barack Obama:

4 days in Denver

Sett snart 1 million gange på Youtube:

[box type=»info» style=»rounded»]

Norske analyser og kommentarer

Det fleste eksperter innen markedsføring og kommunikasjon er enige om at denne kampanje vil bli skrevet lærebøker om, her er et utdrag av gode norske analyser og kommentarer:

Internasjonale analyser og kommentarer

Barack Obama i Internasjonale medier

[/box]

Dette innlegg ble første gang publisert i janaur 2009 på nettstedet mediakoordinator.no. Redigert senest 21. januar 2013 av samme forfatter.

 

Negativ SEO i Norge: På tide å vekke SEO spam cops igjen?

Negativ SEO med søkeordet Billig SEO

Har du noen ide om hvem som kan finne på å lage Negativ SEO mot Nettpilot.no?

Sjekk denne siden http://www.passet.jp/ohashi/2009/06/59gi.php og lenken med teksten «Billig SEO». Det er ganske enkelt et tydelig forsøk på Negativ SEO. Jeg har ikke laget denne lenke, og har heller ikke bedt noen om å gjøre det.

Hvorfor skulle jeg ønske å bli assosiert med søkefrasen «Billig SEO»?

Og så en japansk blogg?

Tidligere på året fant jeg en utrolig spooky kommentar i en av de lengste trådene jeg har undersøkt for sære tilbakelenker: Sjekk kommentar nummer 5000 i denne spammede kommentarttråd: http://www.ufmg.br/congressodesaude/noticias/congresso-comeca-com-lotacao-esgotada.html med lenketeksten Norsk SEO som lenker til nettpilot.no.

Forsøk på negativ SEO i kommentar nummer 5000 i en ukontrollert blogg?
Forsøk på negativ SEO i kommentar nummer 5000 i en ukontrollert blogg? Til de som lurer: Jeg har kontor i Ørsta – på Sunnmøre.

Jeg har ikke gjort dette.

Hvem i det norske SEO miljøet ønsker å lage slike avanserte hilsner? Hva skulle de ønske å få igjen for dette??

Har du opplevd eksempler på slike tilbakelenker til ditt nettsted og kjenner du igjen metoden så hjelp meg gjerne med å sirkle inn hvem i H.. som fortsetter å gjøre dette! Dette er bare to eksempler – det er mange, mange fler i mine backlinks.

Hvis du er bekjent med Negativ SEO så gå gjerne direkte til kommentarfeltet og legg igjen din mening, hvis du ønsker å vite mer om fænomenet, så les mer nedenfor.

Hva er Negativ SEO – tenker du?

Negativ SEO er kort sagt det motsatte av den normale SEO.

Vanligvis handler SEO om å gjøre tiltak som kan øke synligheten til et nettsted i søkemotorenes organiske resultater. Fortrinnsvis Googles søkeresultater.

Negativ SEO handler om det stikk motsatte, og er tiltak som kan skade konkurrenters synlighet på Google.

Tidligere brukte man utrykket Black Hat SEO om tiltak som ble brukt for å manipulere Google sine søkeresultater. Dette forekommer fortsatt, men Googles jobber iherdig på å finne metoder som kan avsløre manipulative trekk, men desverre kan noen av Googles tiltak  i enkelte tilfelle møtes med enkelte og smarte motgrep av folk som ønsker å manipulere søkemotorens oppfattelse av et nettsteds relevans.

Ifølge Google skulle de ha OK systemer for å fange opp slikt, men da søkeresultatene baseres på algoritmer er det de som knekker algoritmene først som får et forspring. Jeg har falt et par plasser på et par viktige søkeord – det er ikke så viktig for meg akkurat nå.

Men jeg ønsker gjerne å høre om du har opplevd noe liknende – et pludselig fall i søkeresultatene eller webtrafikk fra obskure kilder?

Har du forslag til hvordan dette bør håndteres? Hvilke muligheter har vi i Norge for å håndtere slikt?

Og ikke minst: Ville du kjøpe negativ SEO av en norsk SEO aktør?

Som Mikkel Demib skriver her så kan nettoresultatet

«selvsagt ende opp med å bli det samme – du scorer en større andel av synlighet i markedet»

– dvs. hvis du altså klarer å skyve bort konkurrenten fra gode plasseringer.

Er Negativ SEO lov?

Det har i kølvannet på muligheten for å utføre Negativ SEO også også oppstått diskusjoner om hvorvidt dette er lov eller ikke og dette er opp til de juridiske myndigheter i hvert land å vurdere. Det sir seg selv at Negativ SEO kan være meget vanskelig å avsløre kilden på da sporene og lenkene oftest plasseres på nettsteder som eies og hostes av selskap eller enkeltpersoner som har lite lyst, evne eller ressurser til å hjelpe til i jakten på de som utfører dette.

Og en av de eneste måtene å kunne avsløre kilden til slike negative tiltak er å be om få utlevert IP adressen, som er tilknyttet de poster som inneholder Negativ SEO. Og utlevering av dette krever en retskjennelse. Så det skal opprettes en sak – og å opprette en sak koster penger, mange penger.

Derfor må vi søke etter andre metoder å bekjempe dette på. Første steg handler om å synliggjøre problemet og å forstå det. Derfor ber jeg om hjelp fra deg som leser dette.

Vil du hjelpe til med å synliggjøre og avsløre problemet?

Har du opplevd en unaturlig økning av lavkvalitetslenker inn til nettstedet ditt eller nettsteder du administrerer, som inneholder lenketekster som enten tyder på at de skal utgi seg for å være overoptimalisert eller fokusere på ord og tjenester som du ikke ønsker å bli assosiert med?

Hvis du har en mistanke om at dette har blitt utført mot et av dine nettsteder, så kom gjerne med eksempler i kommentarfeltet. Hvis du har lyst å hjelpe meg med å finne ut av hvem som lager Negativ SEO mot Nettpilot.no så vil jeg sette skikkelig stor pris på det. Kanskje det var på tide å gjenopplive SEO Spam Cops?

Hvis du ønsker å vite mer om hva Negativ SEO, eller ønsker å se hva andre skriver er kan du ikke finne så mye beskrevet på norske nettsteder og blogger.

Til gjengjeld har det danske SEO miljø vært opptatt av problemstillingene i et stykke tid.

Les gode danske innlegg og diskusjoner her:

Seoanalyst.dk: Negativ SEO – Godt eller skidt? (12.09.2012)

Demib.dk: Negativ SEO – er negativ SEO ved at blive mere udbredt? (17.06.2012)

Densynligemand.dk: Negativ SEO er ulovligt (3.07.2012)

Og et enkelt svensk innlegg:

Lindqvist.com: Kan man sänka en konkurrent med dåliga länkar? (8.09.2012)

Jeg vil sette stor pris på din kommentar eller deling. Takk for oppmerksomheten.

Eksempel på Automatisert Norsk SEO rapport (visitoslo.com)

Norsk SEO Analyse og Rapport (visitoslo.com)

Her er første versjon av en full rapport fra det splinternye Norske SEO verktøy. Eksemplet er VisitOslo.com. Les mer

Motiverende uttrekk fra brukerundersøkelsen for Høgskulen i Volda

Stikkord fra studenters omtale av medstudenter på Høgskulen i Volda.

«Dette er noko som kan nyttast både praktisk og grafisk. Det gir eit godt bilde på HVO-studenten. Vi kan bruke det i mange samanhengar.»

Ovenstående kommentar er en utttalelse informasjonskontoret ved Høgskulen i Volda. Undersøkelsens fase en med research og datainnsamling er overstått og i mellomtiden er det kommet Troll på nettsiden til Høgskulen i Volda.

Stikkord fra studenters omtale av medstudenter på Høgskulen i Volda.
Stikkord fra studenters omtale av medstudenter på Høgskulen i Volda.

Undersøkelsesdesignet så slik ut:

Primære målgruppe
18-24 år, heltidsstudent.

Sekundær målgruppe
25-50 år, deltidsstudent.

Motivasjon
Bedre brukeropplevelser på Høgskulen i Volda sine nettsider – og å få flere søkerer

Mål:
Optimalisering – Få resultat som vi kan bruke for å forbedre brukeropplevelsen online, samtå få konkrete forslag til dette.

Rammer
Områdene som er avsatt på www.hivolda.no framsiden
til studieinformasjon/studiekatalog www.hivolda.no/tilbod med undersider.

Problemformulering
Oppfyller vi det vi lover når det gjelder studere, leve og oppleve?

Metodebruk og aktiviteter
1. Pilotundersøkelse mellom studenter
2. Usabilitytest i Ørsta/Volda 5+5 personer i målgruppa
3. Stor nettbasert undersøkelse mellom om lag 50 respondenter i målgruppen
4. Åpen analyse: Diverse peer reviews og innspill fra fagfolk og studenter til både metode- og resultater.

Rapporten med forslag til tiltak ble levert tidlig i denne uke og skal presenteres for redaksjonsrådet ved Høgskulen i Volda i neste uke.

Under hele prosessen har vi benyttet Google docs aktivt til alle dokumenter. Selv surveys er foretatt via Google Docs sin skjema funksjon.

Fordelen ved å benytte Google Docs til slike prosjekt er at du kan trekke ut informasjon når som helst og behandle den som du vil.

En av oppgavene i den interne brukerundersøkelse var å bruke stikkord for å gi en beskrivelse sine medstudenter. Du ser resultatet ovenfor.

For å kunne presentere denne grafiske fremstillingen har jeg copy/pastet hele kollonnen med stikkord direkte over i Wordle.net sitt grensesnitt., og klikket på randomize et par gange.

Etterpå har jeg skrivet ut siden med cutepdf og trukket ut bildet fra pdf dokumentet med Photoshop.

Slik kan man med en enkelt målruppeanalyse få mye gode innspill og idéer til videre kommunikasjonsarbeide.

Slik setter du opp din konto i ditt nye SEO verktøy

Mediakoordinator SEO er første versjon av det Norske SEO verktøy

Mediakoordinator SEO er et eksempel en norsk brandet versjon av Nettpilot sitt SEO verktøy. Det er et tidsbesparende og økonomisk fornuftig SEO verktøy som fungerer for alle nettsteder store som små. Her er en video som forteller deg hvordan du kommer i gang.

[sublimevideo class=»sublime» poster=»http://www.nettpilot.no/wp-content/uploads/2012/01/video-slide-seo-verktoy-01.png» src1=»http://www.nettpilot.no/wp-content/uploads/2012/01/SEO-software-kampanje-oppsett.mp4″ src3=»http://www.nettpilot.no/wp-content/uploads/2012/01/SEO-software-kampanje-oppsett.mp4″ width=»620″ height=»349″]

Hvis du ønsker å vite hvor optimalt ditt nettsted er i forhold til Google, bør du prøve selv. Det er et helthetlig styringsredskap for nettstedsvedlikehold og markedsovervåking hvor du får råd om optimalisering løpende i forhold til ditt nettsteds aktuelle tilstand. Konstant.

SEO verktøyet er en SAAS (software as a service) tjeneste, som integreres sømløst med Google Analytics  og Googles verktøy for nettredaktører. Et smart grensesnitt gir deg SEO innsikt og overblikk i både søkemotorplasseringer, tilstand og muligheter, på en svært oversiktlig måte som andre vanlige SEO verktøy ikke kan matsje.

Du får samtidig en todoliste med mulighet for prioriteringer av oppgaver med estimat av tid til oppgaveløsning. Du kan føre inn kostnader til SEO og PPC opp i mot e-handelsporing for å vurdere hva du får ut av budsjettet for både søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring i samme grensesnitt.
Dette er ROI og ROMI styring som tatt ut av læreboka fra BI.

Et prosjekstyringsverktøy som optimaliserer søkemotoroptimaliseringen.

Når du er i gang, arbeider verktøyet automatisk for deg. Det varsler om viktige begivenheter, anbefaler tiltak, og hjelper deg å ta de riktige SEO beslutningene.

For webmastere gir Mediakoordinator SEO den optimale sjekkliste for løpende nettstedsvedlikehold og SEO-prosjektstyring.

For nettstedseiere som har eksterne leverandører av SEO-tjenester, er dette et uundværlig element for kontroll og kvalitetssikring av tjenestene.

For SEO og PPC konsulenter er det et verdifullt verktøy for å kunne dokumentere verdien og ROI av innsatsen med SEO og PPC arbeide. Det kutter samtidig ned tiden som går til rapportering, slik at du kan bruke den til synlighetskapende tiltak.

For media, PR og kommunikasjonbyråer er dette et alternativ til å leie inn et kostnads tungt SEO team hver gang du får nye oppdrag som relaterer seg til SEO og PPC styring.

Uansett ditt nivå vil du til hver en tid få prioriterte anbefalinger automatisk og gratis support. Kan dere ikke selv løse oppgaven som kreves vil vi alltid kunne hjelpe dere med å finne en løsning – eller en konsulent som kan hjelpe.

Verktøyet er ikke bare ment for det globale marked, men er tilpasset norske forhold, slik at det kan brukes for deg som utelukkende er på det norske marked.

Det finnes med norsk, svensk og engelsk språk.

  1. Du kan trekke ut automatiske rapporter i XLS, PPT og PDF format.
  2. Selv rapportene er norske, kan brandes med ditt firmanavn og stil og gir alt fra enkle vurderinger og anvisninger til kompliserte problemstillinger og oppgavelister.

Verktøyet er webbasert og utvikles løpende på bakgrunn av innspill fra brukere og bransjeledere. Brukernes feedback går direkte til utviklingsavdelingen, slik at alle som benytter verktøyet er med på å utvikle det i den retning som gavner brukerne mest.

Traktanalysen for online transaksjoner

Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene på Internett

Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene på Internett.

Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene på Internett
Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene på Internett

Traktanalysen setter fokus på prosessen fra potensiell kunde til fast kunde og gir gode og klare indikatorer på hvor du kan forbedre markedsføringsinnsatsen.

4 trinns traktanalyse

Dette er en praktisk inndeling i 4 trinn av trakten hvor det beregnes konverteringsrate mellom hvert stadium.

Spørsmålet er altså:
Hvorfor forsvinner det kunder mellom hvert av disse stegene?
Hvordan sørger du for at andelen som blir med videre, konverteringsraten, er høyest mulig?
Hva er det du ikke gjør som du burde gjøre?
Hva gjør du feil?

Fra potensiell nettkunde til 1. stadium:
«Kjenner ikke til nettsiden».
Vi undersøker og finner sentrale årsaker til at en potensiell kunde ikke kjenner til ditt nettsted.

Fra 1. stadium til 2. stadium:
«Kjenner til nettstedet, men besøker den ikke».
Vi undersøker finner sentrale årsaker til at en som vet om nettstedet ikke besøker det.

Fra 2. stadium til 3. stadium:
«Har besøkt nettsidene uten å kjøpe noe, ta kontakt eller påmelde seg nyhetsbrev eller liknende handlinger».
Vi undersøker og finner sentrale årsaker til at en som har besøkt siden din ikke handler.

Fra 3. stadium til 4. stadium:
«Har handlet en gang fra nettsiden, men er ikke fast eller regelmessig kunde».
Vi finner sentrale årsaker til at en som har handlet én gang ikke gjør det regelmessig.

Måleparametre: Rekkevidde, tiltrekningskraft, overbevisningsevne og avkastning

Ved å måle på resultater av bedriftens eksisterende markedsføringstiltak, online kampanjer, via webstatistikk/ trafikk analyse og benchmarking og  samtidig speile dette mot intervjus og kvalitative brukerundersøkelser får vi gode mål over både tilgengelighet, konverteringeevne og avkastningsgrad (ROI – Return on Investement).

Dette danner grunnlag for utvikling og forbedring.

Et nettsted kan groft sagt deles inn i følgende 4 ulike kategorier:

lav synlighet og liten avkastning
høy synlighet, men lav avkastning
lav synlighet, men høy avkastning
høy synlighet og høy avkastning

Hvilken kategori tilhører ditt nettsted?