Historier fra Norge – Fra Preikestolen til Facebook generasjonen

Hiking to the top of Preikestolen

Hvordan vil Innovasjon Norge måle effekten av satsningen på gode historier på visitnorway.com?

I disse dager har Per-Arne Tuftin og Innovasjon Norge brukt mye energi på å markedsføre konseptet Historier for livet (Stories for life) via både offisielle kanaler, visitnorway.com og bloggen til Per-Arne Tuftin . Per-Arne omtaler dette slik i bloggen:

Resultatet har blitt en annerledes filmserie om en fyr som opplever ting han sent kommer til å glemme. Filmene er Visitnorways nye storsatsing, og skal lokke flere turister til Norge.

Her er en av de tolv film som er lagt ut og som har David Spinx, kjent fra Eastenders i hovedrollen. Filmen heter Hiking to the top of Preikestolen (the Pulpit Rock)

Jeg har sittet og kikket litt på filmene og sidene de inngår i. Og ja, min rolle er som sedvanlig å være polemisk, men jeg liker meg i den rollen og synes at det kan komme noe ut av det. Jeg får i alle fall tømt meg. Og håper at noen vil få noe ut av det;-)

Først og fremst: Nydelig produksjon, gode bilder og god lyd. Flotte nettsider, virkelig. Og gode og naturlige valg av destinasjoner.

Jeg gleder meg til å se og høre om tankene bak satsningen, og til å høre hvordan man måler effekten av satsningen. Til nå er jo f. eks 127 visninger på 3 dager på Youtube avsindig mye, eller er det? Hvem er det man ønsker å komme i dialog med?

Hiking to the top of Preikestolen
Video Stories for Life: Hiking to the top of Preikestolen

Jeg undrer meg over hvorfor ikke det går an å embedde videoen direkte fra VisitNorway sine egne sider, men utelukkende dele den via de vanligste bokmerkeknapper, Delicius, Twitter, Facebook, og Digg. Hvor er Tripit eller f. eks Travelshare knappen?

OK, fordi de fleste er på Facebook selvfølgelig (5K I likes pt),

Men allikevel. 

Facebook brukere går ikke an får å være de mest aktive oppfølgere – eller?

Men det er de som er i målgruppen – ikke sant?

Les forresten mitt snart tre år gamle innlegg om Videodeling her: Videoplattformer kan selge turistmål.

Dette bringer meg over til punktet igjen: Hva ligger bak?

Jeg kunne tenke meg at Per-Arne eller noen av folkene bak gik ut og formulerte en artikel om tankene bak satsningen. Det kunne ha vært gøy.

5 thoughts on “Historier fra Norge – Fra Preikestolen til Facebook generasjonen

  1. Nickolass says:

    😉
    En liten oppfølgning fra Per-Arne Tuftin og Innovasjon Norge finner du her: http://www.innovasjonnorge.no/Satsinger/Reiseliv/Nyheter/Nyhetsarkiv/Visitnorway-gir-norgesfeber/
    Jeg lurer på hvordan trafikken ellers fordeler seg og om økningen i trafikk både er nasjonal og internasjonal?

    Og hvor mange av de 1554 respondenter som var innom nettsidene til Visitnorway hadde funnet siden via søk eller annet – uten å ha valgt ut Norge som destinasjon på forhånd? Kunne være sjekt å se noe webanalyse – Hvor mye kommer egentlig inn via søk?

  2. Per-Arne Tuftin says:

    Det er hyggelig å se at vi har engasjement og interesse rundt de nye filmene våre, ‘Stories for Life’. Det var dette vi håpet på da vi utviklet og lanserte filmene, at de ville engasjere og fengsle vårt publikum.

    Du spør i ditt innlegg hvor denne satsingen kommer fra, og det er ganske enkelt fordi vi ønsker å benytte oss av så mange mediekanaler som mulig i markedsføringen av Norge. Film som medie er som du vet, sterkt og har en bred publikumsappell. Ved å bruke film og spille på opplevelser, ønsker vi å nå ut til et bredere publikum, samtidig som vi ønsker å bedre visualisere informasjonen som allerede finnes på Visitnorway. Markedsføringen vår har noen ganger blitt kritisert for passiv fokusering på natur, med en postkortreklame av Norge. Dette tar vi til etterretning, og ønsker å fokusere mer på faktiske aktiviteter man kan oppleve på ferie i Norge. Undersøkelser viser at mange ønsker å reise på ferie til Norge men at de har lite kunnskap om hva de faktisk kan oppleve når de kommer til landet vårt. Med denne nye filmsatsingen håper vi å tilgjenglig gjøre den norske naturen i større grad. Valget av skuespiller er også gjort med tanke på dette. Han viser at en ikke trenger å være sporty og veltrent for å oppleve naturlandet Norge slik mange tror.

    I tillegg til dette har det også vært en stor etterspørsel fra næringen (turoperatører, destinasjoner etc.) om en produksjon av slike filmer. Vi syntes disse fungerer fint som et supplement til den informasjonen som allerede finnes på visitnorway. Alle aktivitetene som vises i filmen er bookbare produkter på de aktuelle sidene.

    Visitnorway har aldri hatt eierskap til slike filmer før, men disse filmene eier vi 100 prosent rettigheter til. Vi ønsker derfor å bruke filmene i fremtidige markedskampanjer i aktuelle markeder.
    Filmene er selvfølgelig også laget med tanke på en mer effektiv spredning av norgesinformasjon. Sosiale medier blir stadig en viktigere del av markedsføringen til Innovasjon Norge og reiselivsnæringen generelt. Filmene kan derfor embeddes på visitnorway(her må du prøve en gang til for dette er fullt mulig på visitnorway), de kan også lastes ned fra visitnorway og fra fotobanken. Vi ønsker selvfølgelig at mange vil se filmene på YouTube og på Facebook selv om dette ikke er hovedfokuset med denne satsingen.

    Håper dette ga deg svar på spørsmålene dine.

    Mvh,
    Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

  3. Nickolass says:

    Hei Per-Arne
    Jeg er glad for at du tok deg tid til en skikkelig tilbakemelding. Du har gitt gode svar på det meste.
    Det er slik vi kommer videre.
    Et steg om gangen.
    Men jeg finner fortsatt ikke embedding funksjonen?

    Og vedrørende http://www.innovasjonnorge.no/Satsinger/Reiseliv/Nyheter/Nyhetsarkiv/Visitnorway-gir-norgesfeber/

    Kunne det være mulig å få innsikt i webstatistikker og slikt for perioden for en kommentar? Kanskje du kunne henvise til noen som sitter på det?

    Jeg kunne være interessert i å se litt på trafikkfordelingen og bevegelser i samme periode som undersøkelsen ble foretatt for å måle holdninger opp mot faktisk adferd, og kunne sikkert bli polemisk der også;-).

    Så kunne dere få en gratis webanalyse. Åpenhet og deling er sunt og gir rum for innovasjon – ikke sant?

  4. Kenneth Dreyer says:

    Først av alt må jeg gi ros for at dere prøver og tar iniativet til dette. Jeg synes ideen er god, spesielt at dere har en «vanlig mann» i klippene, framfor en-eller-annen superhunk med kondisjon som en gasell.

    Noen ideer fra toppen av hodet på en sen kveld her nede i Australia:

    – Kampanjen trenger en viral innleder. Denne duger ikke: http://www.youtube.com/watch?v=zpf8MfQm8rY. Her er et eksempel på en bra viral innleder: http://bit.ly/cNG2eC

    – Bakgrunnsmusikken er fryktelig irriterende.

    – Landingssiden bør legge større fokus på illustrasjonsbilder (http://www.visitnorway.com/en/Stories/What-to-do/Stories-for-life/).

  5. Pingback: Sosiale medier case: Norway. Your Way (Innovasjon Norge 2010)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.