Hvilken betalingsløsning bør du velge til din nettbutikk?

Nettbutikk sjekkliste

NETS, DIBS, Klarna, Paypal? Visa eller Mastercard? Kortbetaling, delbetaling, faktura eller mobilbetaling? Her får du overblikk

Det finnes en del varianter av betalingsløsninger og nettbutikker – I dette innlegget får du en oversikt over de mest brukte løsningene. Slik kan du danne deg et inntrykk av hvilken nettbutikk og betalingsløsning du bør velge.
Dersom du har undersøkt en smule på forhånd, vet du sannsynligvis at du i tillegg til en betalingsløsning har bruk for en innløseravtale for å kunne etablere en betalingsløsning i din nettbutikk. Les mer om dette nedenfor.

Betalingsmetoder i nettbutikk - logoer

Betalingsmetoder i nettbutikk kan være kort, faktura, delbetaling eller postoppkrav.

Du kan også laste ned Nettpilots 13 siders gratis PDF med råd og tips om valg av betalingsløsning her (Priser oppdatert april 2016, bemerk at Epay har skiftet navn til Bambora og fått gratis etablering siden):

Last ned gratis PDF

Prisen for en norsk betalingsløsning for mindre nettbutikker kan til tider virke urimelig høy. Det kan også være vanskelig å få overblikk over de totale kostnadene. Når du har lest dette innlegget bør du selv kunne vurdere hvilken betalingsløsning som er optimal for deg og din e-handelsløsning.

Begynn med spørsmålet:
Skal jeg starte opp nettbutikk som hobby eller er det en større satsning over lengre tid?

Hvis du bare skal selge varer enkeltvis kan du benytte en av de mange store annonseportaler som Finn, QXL, Zett, Tinde e.l.

Nettbutikk på 1-2-3 – Et tomt butikklokale. Ja takk?

Det finnes en del ferdigpakker hvor du kan leie en nettbutikk for et fast beløp hver måned. Dette kan passende sammenlignes med å leie et tomt butikklokale. Du må selv fylle opp med varer, få lokalet til å se innbydende ut, samt etablere rutiner for betalingsmuligheter og annen logistikk.

Gode og billige tilbud

Eksempler på «gode og billige» tilbud med lav etableringskostnad og fast månedspris er det mange av. De rimeligste løsningene passer godt for gründere i etableringsfasen, men det er også løsninger som er tilpasset større bedrifter. Enten som skreddersøm eller standardløsninger.
Er du i Norge, bør du bruke en norsk leverandør, med norske knapper, tekster og betalingsløsninger. Det er det forbrukerne har mest tillit til.
Siden 1. juli 2014 har man i tillegg skulle ta høyde for Universell utforming, før lansering av ny nettbutikk,

Åpen kildekode

Det finnes også løsninger basert på åpen kildekode. Disse kan du selv modifisere til å passe dine egne helt spesifikke forhold.

Du kan også få profesjonelle til opprette nettbutikken for deg. På denne måten får du skreddersydd butikken etter dine behov, og samtidig får du hjelp og veiledning til videre utvikling av e-handelsløsningen din.

Nettpilot har også skrevet en del om hvilke overveielser man bør gjøre seg før man velger publiseringsløsning til sin nettbutikk. Vær oppmerksom på hvilke ulemper og fordeler de ulike løsningene kan gi, og tenk deg godt om før du tar ditt endelige valg.

Betalingsløsning, faktura eller postoppkrav?

Når du skal velge nettbutikk skal du i tillegg til alle andre valg og beslutninger, vurdere hvilken betalingsform som vil passe best for deg.

Kortbetaling
Å ha en checkout med Visa eller Mastercard i nettbutikken vil være det optimale valget for mange, men kortbetaling gir også en del merutgifter både i oppstartsutgifter og i driftskostnader. Når kundene betaler med kort, slipper du å skulle bruke tid på purring og ekstra faktureringer, og dette koster selvsagt båd tid og penger. I tillegg er det mange kunder som ikke engang vil overveie å handle dersom de ikke kan betale med kort.

Fakturabetaling
Du kan dog også velge å gjøre en avtale med aktører som DIBS (Dibs Account), Svea Webpay, Klarna, Arvato Afterpay, Collector eller andre faktura-innkrevningsaktører, og da vil de ta seg av innkrevning av pengene som kunden din skylder. Dette vil dog koste deg en del mer, men KAN senke terskelen for kjøp da folk som ikke har kredittkort tilgjengelig eller penger på konto kan handle hos deg. Da må du dog spørre deg selv om det er slike kunder du ønsker å ha, på lang sikt.
Både Klarna, Collector, Arvato Afterpay og Svea Finans Webpay kan integreres med Netaxept betaling eller som standalone betalingsløsning.
Nettpilot kan hjelpe deg med å få fakturabetaling i din nettbutikk – ta kontakt.

Postoppkrav
Med postoppkrav får kunden pakken utlevert mot betaling på postkontoret/post i butikk. Her det det Posten Norge, som krever inn betalingen for deg. Posten overfører da betalingen til din konto, noe som er trygt for både selger og kjøper.

Her er Postens priser for Norgespakken med Postoppkrav:

  • Priser for Norgespakke med postoppkrav

Priser for Norgespakke med postoppkrav

Her kan du ta med i beregningen at Norgespakken koster fra 155,- opp til 10 kg. Det gir en utgift til postoppkrav på 47,- for minste pakke. Les mer om postoppkrav hos Posten. Ditt valg av betalingsform vil derfor innvirke både på brukervennlighet og tilliten din nettbutikk vekker hos kunden. Hvis du har god kjennskap til dine brukere og kunder, så bør du også vite hvilken betalingstype som passer best for nettopp din nettbutikk.

Integrasjon med regnskapsprogram?

Kanskje tenker du på å utvide din forretning fra fysisk butikk til også å drive nettbutikk, eller til og med satse 100 % på netthandel? Da bør du også overveie hvilke muligheter ditt eksisterende regnskapsprogram gir deg. Vil det kunne integreres problemfritt med din nye nettløsning, eller vil det kreve manuelt arbeide? Kanskje vil det også kreve ekstra utvikling og integrasjonsinnsats? Mange små og mellomstore selskap benytter løsninger som Visma, Mamut, Ajour, Unimicro. Ta en snakk med din leverandør om hvilke muligheter og begrensninger de setter for din nye nettbutikkløsning.

Nettpilot har lenge anbefalt det online baserte Economic til mindre aktører som velger WordPress eller Magento. Economic kan enkelt integreres med både WordPress Woocomerce og Magento Nettbutikk.

Nå finnes det også integrasjoner fra systemer som Visma Eaccounting og Mamut One, 24sevenoffice (247O), Xledger, Tripletex og Fiken både til Magento og WooCommerce.

Mobil betalingsmulighet – eller Ipad vennlig?

Mobiltilpasset Dibs betalingsvindu
Mobiltilpasset Dibs betalingsvindu

Dersom du har tenkt å ha en nettløsning som skal kunne tilpasses mobile enheter, som Iphone, Android eller andre smarttelefoner, eventuelt nettbrett og Ipads, bør du også vurdere å få til en betalingsmulighet for mobile enheter.

Innen mobilbetaling har vi i Norge nå først og fremst Vipps fra DnB (klikk og bestill Vipps til WooCommerce), Mobilepay fra Danske Bank og Mcash fra Sparebank1 som rene mobilbetalingsløsninger. Disse kan også benyttes som betalingsmuligheter i din nettbutikk.

Mobilepay og Vipps kan integreres enkelt i Netaxept sin løsning og dermed i WooCommerce og Magento.

Mobilepay har vært klar via DIBS og Netaxept siden høsten 2016, mens Vipps har lansert løsning i Netaxept i mars 2017. Mcash har egne standalone løsninger per nettbutikktype.

Bemerk at det ikke går an å håndtere abonnementbetalinger via disse mobilbetalingsløsninger.

Betalingsløsning for online kortbetaling kommer oftest i tillegg

Når du undersøker priser og tilbud på nettbutikker bør du være oppmerksom på at betalingsløsning for online kortbetaling (som regel) kommer i tillegg til den prisen som du presenteres for i første omgang.

De fleste nettbutikker i Norge har mulighet for følgende kredittkort løsninger:

Seneste har vi fått Google Wallet, Skrill og Stripe, som alle er litt lik Paypal på en og annen måte. Lenkene er til prisstruktur.

Prisstrukturene for betalingsløsninger kan være snodige, men med litt research kan man regne ut hva som svarer seg best. Prisen beregnes oftest ut fra variablene du finner nedenfor, så sett deg ned og lag et overslag over omfanget av forventet handel før du begynner å sjekke ut betalingsløsninger. Lag gjerne en inndeling per måned/halve og hele år:

  1. Antall transaksjoner pr. måned
  2. Pris per transaksjon
  3. Samlet omsetning

Har du omsetning på 1 mio per måned med sirka 1000  kroner per transaksjon vil du f. eks. skulle betale 220.000 mer for å ha en Klarna løsning og 290.000 mer for en Paypal enn for en Nets, DIBS eller Epay løsning. Men med bare 250.000 i omsetning vil du bare skulle betale 40.000 mer til Klarna og 50.000 mer til Paypal på et år. Nettpilot har et beregningskjema for alle disse betalingsformer og kan beregne helt presist hvilke kostnader en nettbutikk vil ha til betalingsleverandør alt etter antall transaksjoner per måned, og snittlig transaksjonsbeløp.

Hva koster de ulike betalingsløsninger? Hvilke betalingsleverandør er billigst, og hvilke er dyrest.

Hva koster de ulike betalingsløsninger? Hvilke betalingsleverandør er billigst, og hvilke er dyrest.

Nedenfor er et eksempel på en beregning som vi utfører når våre kunder ber om et estimat på hva de ulike betliangsleverandørene koster. Vi benytter også slike skjemaer til å vurderer potensialet ved å endre på trafikkmengde, konverteringsrate eller transaksjonsstørrelse.

Innløseravtale

Skal du ha en nettbutikk med egen betalingsløsning fra Netaxept / NETS, Bambora eller DIBS, vil du i tillegg skulle inngå en innløseravtale. Her kan du inngå avtaler med følgende:

  1. Teller (Visa, MasterCard og American Express) på telefon 815 00 400 (Se hvilke krav som stilles og last ned bestillingskjema her)
  2. Nordea (Visa, MasterCard og BankAxess) på telefon 22 48 50 00
  3. PBS (Visa, MasterCard og JCB) på telefon 21 99 64 00
  4. Handelsbanken (Visa og MasterCard) på telefon 22 94 07 00
  5. Euroline (Visa, MasterCard og Diners) på telefon 21 01 54 00
  6. Elavon (Visa og MasterCard) på telefon 22 43 22 43
  7. Diners Club (Diners) på telefon 21 01 54 00

Du må ha en innløseravtale for å kunne ha en egen betalingsløsning i nettbutikken.

Innløseren tar som standard 1 – 1,8 % av alle transaksjoner.
Hos Teller betaler du i tillegg et mindre etableringsgebyr samt et fast beløp per måned.

Teller Norge eies av Nets som også eier Netaxept. I Danmark kan du benytte PBS som også eies av Nets. Nets var frem til 2014 eid av 186 Norske og danske banker, men ble solgt i mars 2014. Årsaken til salget var at man vil øke fokus på online betalingsløsninger. Ny eier er Advent International, ATP og Bain Capital.

Betalingsløsninger og prisstrukturer

Bestill og få rabatt på betalingsavtale

(Norske priser)

  1. NETS: Netaxept Start: kr. 2000,- i etablering, kr. 300 pr. måned, og kr. 3,- pr transaksjon. Bestill
  2. NETS: Netaxept Advanced: kr. 7500,- i etablering, kr. 700 pr. måned, og kr. 1,- pr transaksjon. Bestill
  3. Bambora kr. 0,- i etablering, 245,- per måned ( 2,45% per betaling). Betales kvartalsvis forut. Bestill – Prøv gratis
  4. Epay: Epay Customized: Ring 21 93 96 39 for tilbud. Bestill – Prøv Gratis
  5. Klarna (Klarna Checkout, delbetaling og faktura) :kr. 0 – 5499,- i oppstart (Har du en Nettbutikk med Klarna og utvider til flere markeder kan du få nye avtaler til 0,- i etablering), kr. 299-799,- pr måned, 2,95 % per transaksjon (fra 1,49% ved delbetaling). Bestill
  6. DIBS Standard betaling (mobilvennlig løsning): kr 3000,- etablering / 299,- pr mnd / 3,- pr transaksjon. Bestill
  7. DIBS Premium betaling (mobilvennlig løsning): 6000,- etablering / 599,- pr mnd / 2,- pr transaksjon. Bestill
  8. Svea Webpay Kortbetaling, Faktura, Delbetaling: 1495 – 1995,- etablering / 295,- pr mnd. Bestill
  9. Collector Faktura og Delbetaling; Ingen oppstarts avgift, avtalepris per md og per transaksjon. Bestill vurdering for presist tilbud
  10. Arvato Afterpay Faktura eller Delbetaling: Ingen oppstarts avgift eller mnd. kostnad, 2,35 % per transaksjon, 5,- pr. faktura/kreditnota. Bestill vurdering for presist tilbud
  11. Paylike: Ingen oppstarts avgift eller mnd kostnad, 1,9% + 0,25 EUR per transakjon. Bestill vurdering for presist tilbud

Det tilkommer dog oftest en kostnad med teknisk integrasjon og oppsett av disse løsninger.

Vær oppmerksom på at både de fleste ovenfor har gode oppstartstilbud i samarbeid med partnere, der partnerne som oftest tilbyr pakkene til en lavere pris. Nettpilot er partner med både DIBS og NETS og tilbyr avtalene med rabatt.

Bestiller du modul eller WordPress plugin via Nettpilot sammen med betalingsavtale får du ekstra pluginrabatt.

Benytter du DIBS eller NETS kan dette ved liten omsetning og få transaksjoner med små summer koste deg opp til ca 3-5 % per transaksjon – pluss ca. 300-500 kr. per måned alt etter antall transaksjoner. Tommelfingerreglen er at jo flere transaksjoner du har, desto mindre betaler du per transaksjon.

Forventer du mange transaksjoner og en høy omsetning bør du velge en premium løsning med det samme. Slik sikrer du deg god service, god brukervennlighet og lavere faste kostnader.

  • Paypal som også benyttes på Ebay (verdens største online nettbutikk), koster ca 3,4 % + 2,80 kr. per transaksjon og har ingen oppstartsgebyr eller faste månedlige utgifter.
  • Stripe som er den nye utfordrer koster 2,9 %  + 0,30 cents og er ørlite gran rimeligere: 50 ører per 100 NOK.
    Du betaler bare per transaksjon og har ingen innløser her som garanterer for nettbutikken.

Som hobbybutikksinnehaver vil den rimeligste løsningen for deg være Paypal eller Stripe. Da trenger du ikke innløseravtale, du betaler ca 3 – 3,4 % + 3 kr. pr transaksjon og dine kunder får en sikker betalingsløsning.

Ved å benytte en slik sin betalingsløsning i en oppstartsfase, kan etableringskostnadene holdes nede. Dette er en forsiktig tilnærming til å drive nettbutikk, men lav risiko kan være en fornuftig løsning til du ser hvor det bærer hen.

Dette går selvsagt litt på bekostning av brukervennlighet i de siste transaksjonstrinn, samt administrasjonstid for deg, men når det ser ut til at kundefundamentet og turnoveren blir høy nok, vil det da være en enkel sak å skifte til DIBS eller Nets (Netaxept).

Med Paypal eller Stripe som eneste betalingsløsning skal du dog være oppmerksom på at du sannsynligvis «mister» en del kunder, som enten ikke har tillit til disse som betalingsløsning, og det er også mange som ikke ønsker å opprette en Paypalkonto, eller av andre grunner mister tilliten til din nettbutikk som følge av at du ikke tilbyr andre måter å betale på. Er du i et marked med stor konkurranse, kan dette være svært risikabelt for deg, men dersom du enten tilbyr langt lavere priser enn dine konkurrenter, eller selger produkter som er unike/har liten konkurranse, så kan det fungere bra.

Nettpilot bruker vår egen Netaxept betalingsløsning sammen med Paypal og faktura/bankoverføring. Dels fordi vi primært selger tjenester som faktureres, og dels fordi kunder som kjøper et av våre moduler stort sett er komfortable med Paypal og Netaxept som betalingsløsning. De som ikke har kort kan bestille og få tilsendt faktura.

Behandlingstid

Med Paypal kunne du tidligere være i gang med betalingsløsningen i løpet av en ukes tid. Men i kjølvannet av WikiLeaks har det kommet nye regler for nonprofit og bedrifter/organisasjoner som gjør at man må sende inn en del dokumentasjon. Driver man f.eks en grasrotsorganisasjon med en politisk agenda, kan man ikke bruke Paypal. Stripe har vært i Norge fra høsten 2014 , og kan settes opp på under 30 minutter. Nettpilot testet Stripe som en av de første i Norge og vi mener at det er en smart, rimelig og enkel løsning for oppstartsbedrifter uten investeringskapital.

Med DIBS tar det 2-3 uker og med Netaxept tar det normalt rundt 3 uker fra første kontakt til avtalen er på plass.
Flaskehalsen er oftest tredjepartsinnløsere som Teller eller Elavon. Har man ikke fulgt krav til nettbutikkløsningen fra innløseren, kan det nemli ta ekstra tid med godkjennelse.

For å få innløseravtale:
Du skal ha en nettside som tilfredsstiller kravene i henhold til Kjøpsloven. Bestillingsprosessen og produktene bør også være på plass før du søker om innløseravtale. Innløser krever ikke at du har betalingsprosessen klar når du søker om avtale, men det er en fordel. Når du har sendt en søknad til kortinnløseren vil de sette i gang behandling av denne. Dette omfatter bl.a. en kredittvurdering og kan derfor ta noe tid.

Bemerk: Selv om du allerede har en avtale med en innløser om fysisk handel, må du ha en særskilt avtale for netthandel. Avhengig av hvilke innløser du velger, er behandlingstiden på mellom 2 til 4 uker.

Nettbutikk med DIBS, Nets eller Paypal?

Nettpilot kan hjelpe deg med to typer nettbutikk, WordPress WooCommerce nettbutikk og Magento webshop (i samarbeid med Inbusiness) – begge med Nets eller DIBS betalingsløsning. I de siste par årene er det flere og flere som går over fra Magento til WordPress fordi det er lettere å integrere en nettbutikk i eksisterende WordPressløsning enn å skulle bygge helt fra bunnen.

Wordpress

WordPress nettbutikk

Med Nettpilots e-handelsløsninger til WordPress behøver du som allerede har en WordPress løsning ikke ny webløsning når det er tid for å utvide til nettbutikk. Du kan også bestille en komplett WordPress løsning med blogg og Nettbutikk i samme pakke.

Inkluderer integrert skandinavisk godkjent betalingsløsning fra Bambora, DIBS eller Nets samt Netsavtale.  Ønsker du kun PayPal eller Srtipe som betalingsløsning vil vi kunne gi et enda rimeligere tilbud.



Magento

Magento nettbutikk

Magento leverer en slagkraftig og rendyrket nettbutikkløsning som gir administrativt overblikk og innsikt. For de som allerede har en etablert butikk/forretning og et større investeringsbudsjett.

Både DIBS og Netaxept betalingsmoduler finnes som enkle tillegg.

Lurer du på noe?
Hvis du fortsatt er usikker på hvilken løsning du bør velge, eller har andre spørsmål vedrørende etablering av nettbutikk med betalingsløsninger, kan du ta kontakt her.

Denne artikkelen ble utgitt første gang i 2008 på Mediakoordinator.no, og er senest oppdatert 5. mars 2017.

Nickolass Jensen, utdannet New Media Manager i København i 2001. Bosatt i Norge fra 2003 , startet firmaet Mediakoordinator i 2004 og Nettpilot i 2012. Har vært Senior SEO rådgiver i Resolution Media (Omnicom Media Group), og jobbet med noen av Norges og verdens største selskap. Nå 100% Nettpilot.

13 kommentarer til “Hvilken betalingsløsning bør du velge til din nettbutikk?

  1. Pingback: Dibs, PayEx, BBS, PayPal etc - Webforumet.no

    • Nickolass Jensen sier:

      Hei Helge.
      Takk for kommentarer. Jeg er forsåvidt så enig med deg her. Utfordringen med å ha Paypal, i tillegg til f. eks. Netaxept eller Dibs er at Paypal tar en del mer av kaka på større transaskjonener og at tiden som går til administrasjon kan bli litt vel overveldende når det er mange transaksjoner. Utfra et brukervennlighetsperspektiv er jeg 100% enig med deg. Jeg opplever selv at mine brukere foretrekker Paypal fremfor Netaxept, fordi de er enklere for dem. Det koster meg dog en del mer i gebyrer, men det øker konverteringsraten.

  2. Kristoffer sier:

    Hei Nickolass!
    Takk for det fine indlæg. Jeg er også enig med Helge om at man som nettbutikk bør integrere flere betalingsløsninger herunder f.eks. Paypal, DIBS eller Epay. Men jeg kunne godt tænke mig at vide om du ved hvordan de forskellige betalingsløsninger konverterer i Norge? Hvilken betalingsløsning føler forbrukerne sig mest trykke ved?

    • Nickolass Jensen sier:

      Hei Kristoffer, og takk for kommentaren. Jeg har snakket med både Dibs, Epay, Nets og Klarna om å få klartlagt dette skikkelig, ikke bare for å få inn konkurranseelementets underholdningseffekt, men også for å finne ut hva det egentlig er, som fungerer best slik at man kan forbedre seg over hele linjen. For å få skikkelig svar må man jo spørre nettbutikkeierne, som ikke alle er like glade for å dele konverteringsdata, og vi må samtidig spørre forbrukerne. Hvis jeg lager en undersøkelse vil du da hjelpe å spre den?

  3. Benedicte Friis sier:

    Hei! Ønsker å formidle kritikk av Klarna. Jeg opplever litt for ofte at det er «feil», ja jeg sier feil med gåsetegn, på Klarna sine nettsider. Enten kommer jeg ikke forbi kravet om å oppgi fødsels og person nummer, noe de ikke har lov til å be om når du vil betale med kort. Eller man kommer ikke igjennom når man klikker på å betale med kort. Det som alltid ser ut til å virke, er å betale med utsettelse. Helst avbetaling. Tilfeldig? NEPPE!
    Det irriterer meg at man blir viderekoplet til denne betalingsordningen når man handler i seriøse norske nettbutikker. Det tok lang tid før jeg oppfattet at dette ikke var en bank. Vi kunder er for sløve. Billig for nettbutikken – gratis for kunden???? Når noe ser ut til å være for godt til å være sant……. Hvem betaler de gode pengene Klarna tjener? Vennlig hilsen Benedicte

    • Nickolass Jensen sier:

      Hei Benedicte, takk for tilbakemeldingen din. Jeg ønsker å balansere innspillet ditt og sender derfor din kommentar videre til Klarna i Norge slik at de får anledning til å svare på kritikken din. Jeg kan selvfølgelig ikke svare på Klarna sine vegne. VH Nickolass

    • Kyrre sier:

      Hei Benedicte

      Jeg kunne ikke sagt meg mer enig i det du skriver. Klarna Checkout er ikke en god løsning. Jeg har ikke opplevd at den «ikke virker på kortbetaling, men jeg opplever at den «lurer» deg inn i et kjøp før du velger betalingsløsning. Satt på spissen kan vindusshoppere som ikke følger med, fort bli gjeldsslaver uten at de egentlig ville det.

      Forbrukere flest er vant til å bli presentert med en totalpris, og så velger man hvordan man vil betale. Det er slik man gjør det når man står i fysisk butikk.

      Jeg har Klarna i min nettbutikk, men jeg har droppet Checkout-løsningen. Kun faktura og Konto – og i tillegg til Paypal ser det ut til at det er tilstrekkelig med betalingsalternativer for mine kunder. Ingen klager så langt etter tre år 🙂

  4. Pingback: Betalingsprosessen må være enkel og sikker | Fusionmediaub

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *