Hvorfor skulle du ønske en SEO vennlig nettbutikk?

Tankespinn og fokus
Lesetid: 3 minutter

Som beskrevet i en annen artikkel så er det nå ekstremt mange nettsteder og ekstremt mange nettbutikker å velge imellom for den norske nettbrukeren, så å komme først i Google søket er ikke lett. Så hvorfor bruke energi på noe som virker som om det er ganske slitsomt?

Med over 7 milliarder søk per dag via Google og over 50 millioner søk i Norge hver dag, så er det klart at de som blir presentert øverst i Googles resultater igjen og igjen, vil få mye trafikk som man kan kapitalisere på.

Vi vet også at søkeord som inntar førsteplassen i Googles organiske resultater i gjennomsnitt mottar ca. 3-5 gange så mange klikk som femteplassen, og at sider som vises på side 2 i søkeresultatene mottar under 1 % av all søkemotortrafikken.

80-20 reglen blir til 95-5 reglen

De som kjenner til Pareto prinsippet og 80/20 reglen forstår sikkert at online og i Google så er toppen av søkeresultatene ikke bare 20% av søkeresultatene som har 80% av fortjenesten, men det er 5% av søkeresultatene som brukeren ser, som tar 95% av all trafikken på de første par Google sider.

Les mer om Pareto prinsippet og 80-20 reglen hos Salesforce
Les mer om Pareto prinsippet og 80-20 reglen hos Salesforce

Det finnes da fortsatt mange, mange sider og nettsteder som aldri når opp blant de første par Google resultatsider.

Uansett, i Google er det snakk om Pareto prinsippet på overdrive.

Skal du være blant de 5% som vinner 95% av all trafikken fra Google, så må du jobbe smart, og med strategisk SEO. Det nytter ikke å tenke at trafikken som kommer fra Google er tilfeldig og flaks. Det er noe man kan gjøre seg fortjent til.

Hva er da hensikten med SEO arbeidet?

Så hensikten med god SEO er da følgende:

  1. Øke organisk trafikk: Å oppnå økt trafikk fra søkemotorer (google trafikk).
  2. Øke brukervennligheten på nettstedet: Ved å legge til rette for gode brukeropplevelser, og ved å la brukeren finne den informasjonen de søker hos deg, så blir nettstedet ditt også mer brukervennlig.
  3. Lære mer om hva dine viktigste kunder vil ha: Ved å analysere bevegelsene og adferden til de brukere som kommer fra søkemotorresultatene, kan du justere innhold og utvikle produkter som samsvarer med deres behov. Her er kunnskap om relaterte søk og internsøk veldig viktig. Våre kunder mottar mellom 30% og 65% av all trafikk fra Googles organiske resultater og ikke all trafikken resulterer i salg, men når vi lærer mer om hvorfor disse brukere klikket seg inn på nettstedene, så skjønner vi mer av brukernes behov. På den måten hjelper arbeidet med fokus på søkemotoroptimalisering og webanalyse med å utvikle produkter og tjenester.
  4. Merkevarebygging: Å utbrede kjennskap til firmaet og merkevare innen en nisje, eller et tema hos folk som søker etter informasjon.
  5. Bygge og vedlikeholde en kostnadseffektiv markedskanal. Når du har etablert ditt nettsted og din nettbutikk øverst i Google søket på søkeord og termer som skaffer deg gratis trafikk, så vil trafikken komme til alle døgnets tider uten at du trenger å betale per annonseklikk, eller for bannerannonser. Det er oftest kostnader knyttet til å nå et punkt som gir en jevn strøm av gratis trafikk, men typisk så vil kampen om førsteplassen bli lettere over tid, dersom man har ramt riktig med sin forretningsstrategi og sin kundeforståelse.
  6. Å fange inn brukere når de er på mobilen, og når de fyller ut ventetid med research, eller med å søke etter løsninger på problemer. Ettersom Google har lagt om sin indeks til Mobile first, så er det å være tilstede der og da og spesielt lokalt søk veldig viktig. Å ha en nettbutikk som er synlig på mobil og i lokalt søk er også et viktig mål med SEO arbeidet.

Når det gjelder SEO og webanalyse så har Nettpilot erfaring med store nettbutikker i flere land og flere E-handelsgründere. Vi kan bistå selskaper som satser både lokalt og globalt.

Ta kontakt og la oss snakke sammen.