Importere Google Adwords konto i Bing Ads (Tidl. Microsoft Adcenter)

Bing Ads kampanje første dag: 25% overbudsjett og total verdiløs trafikk. Så husk å sjekke alle innstillinger for du går live.
Lesetid: 4 minutter

Microsoft adCenter har fått nytt navn: Bing Ads. Og systemet er ikke helt optimalt spør du meg. Men er man oppmerksom går det bra. Jeg har testet og feilet for din skyld.

Microsoft adCenter som håndterer PPC annonser under Yahoo! Bing Nettverket har skiftet navn til Bing Ads. Navneendringen skjedde for godt en ukes tid siden, 10. september.
For de som i forveien har annonser i dette systemet har ikke endringen medført at man skal gjøre forandringer i innstillingene sine. Men nå har det kommet en enkelt import funksjon som gjør at du kan importere dine Google Adwords kampanjer med få klikk. Men helt smertefritt er det ikke. Du kan risikere å miste en del annonsekroner hvis du er uoppmerksom. Så les mer nedenfor.

Det som er nytt i Bings annonsesenter og en stor forandring som sannsynligvis kommer til å hjelpe Bing og Yahoo med å få inn fler annonsører, er at Microsoft tilføyd en importfunksjon som kan hente eksisterende kampanjer fra Google AdWords og opprette dem på Bing. Denne funksjonen har også vært tilgjengelig på Microsoft adCenter Editor, nå titulert som Bing Ads Editor, men bare erfarne PPC konsulenter har hatt kjenskap til denne funksjonen og brukt den.

For de som er nye annonsører i Bing Ads, kan man derfor nå enkelt bruke den nye «Importer fra Google AdWords» funksjon. Slik sparer man mye tid og nye annonsører trenger ikke å bygge sine kampanjer opp fra bunnen igjen.

Hvorfor oppretter Bing en Importfunksjon for Google Adwords?

For å se litt historisk på det, så har jeg I mine 6 år som PPC rådgiver sjeldent fått henvendelser fra selskap som ønsket annonsering på Bing først og fremst, hvilket er forståelig, Bings norske del av søkemarkedet ligger på rundt 4-5 prosent samlet sett. Kvasir har 3-4 gange fler søk og brukere. Mellom 10 og 16 prosent alt etter hvilken kilde du tar data fra.

Google har i Norge har rundt 80-86 prosent av søkemarkedet (igjen alt etter hvem du spør). På de nettsteder jeg administrerer webstatistikk for, ligger denne andelen på rundt 90 prosent (basert på et par dusiner små og store nettsteder).

Å lage en enkelt importfunksjon i Bing som gjør det enkelt å få annonsører som allerede er i Google Adwords systemet, er derfor at veldig smart trekk. For det er mange i dette systemet nå.

Så hvorfor annonsere på Bing tenker du?

Fordi det er mindre konkurranse og færre annonsører vil prisene per klikk ligge pent under prisen på Google. Men det krever at annonsene og kampanjene settes riktig opp. Ellers kaster du bort pengene dine.

Men, og det er et stor MEN.

Når du importerer Google AdWords-kampanjene til Bing Ads nettverket, sørg for å dobbeltsjekke innstillingene dine, søkeordstyper, bud og negativer.
Jeg testet systemet i denne uken og la merke til at en del innstillinger forsvant, som f. eks. geografisk målretting, negative søkeord, tidspunkt for annonsering og andre målrettingstyper.  Se her:

Min første automatiske import til Bing Ads fra Google Adwords

I mandags laget jeg en automatisk import av min Google Adwords konto for å se hva som ville skje.

Jeg endret IKKE innstillingene, men systemet fortalte meg at det var noen feil i importen. OK, så jeg fjernet noen innstillinger slik at feilmeldingen forsvant. Beholdt budsjettet til 200 kroner per dag som tidligere.

Trafikk kilder til Nettpilot.no
Sære trafikk kilder til Nettpilot.no fra hele verden. Alle omhandlet SEO som også var temaet for de importerte annonasekampanjer fra Google Adwords.

I løpet av gårsdagen, første dag med nye importerte annonser i Bing Ads, la jeg merke til at nettstedet mottok trafikk fra sære nettsteder fra hele verden som ingen relt innhold hadde eller noen redaksjonelle lenker til nettpilot.no, og ikke Norge, Sverige eller Danmark som vanlig – alle disse viste seg å være desiderte Annonsefarmer uten relt innhold. Konstruert for å vise annonse og tjene på på tilfelidge klikk. Dvs trafikken kom franettsteder med veldig dårlig elleringen innhold.

Jeg gikk derfor for å å sjekke opp på både Adwords og Bing kontoen for å se om jeg hadde brukt noe mer enn vanlig. Men nei. Begge kontoer viste ingen abnormale klikk og hadde ingen trafikk sendt – det var fortsatt penger på annonsebudsjettet.

Da strømmen av rare besøkskilder avsluttet på slutten av dagen måtte jeg dobbeltsjekke enda en gang. Da innså jeg at min første dag med Automatisk Import av Google Adwords annonser inn i Bing Ads hadde kostet ca 25% mer enn det daglige budsjettet, jeg hadde satt i utgangspunktet og at 100% av all trafikk var fra lavkvalitet Adfarms fra hele verden. Altså besøk fra folk som ikke hadde noen interesse eller forutsetninger for å forstå innholdet. Mitt innhold er på norsk – og henvender seg til norske brukere.

Bing Ads kampanje første dag: 25% overbudsjett og total verdiløs trafikk. Så husk å sjekke alle innstillinger for du går live.
Bing Ads kampanje første dag: 25% overbudsjett og total verdiløs trafikk. Så husk å sjekke alle innstillinger for du går live.

Så Bing kontoen viser altså ikke anonseforbruket i sanntid.

Jeg fant da ut av den geografiske målretting for Norge som var satt i Google Adwords hadde gått tapt i overgangen. Det samme skjedde med en del andre målrettingsalternativer som f. eks. annonseringstidspunkt på dagen. Dette merførte at Bing Ads ikke genererte trafikk fra Norge i det hele tatt;-(

Dette var litt av en leksje. 25% merkostnad på den første dagen og alt helt verdiløs trafikk.

Nå gjenstår å finne ut, hvordan jeg filtrerer ut de dårlige kilder i Bing Ads systemet og å lage en presis geografisk målretting, noe som ikke er like enkelt som i Google Adwords. Men det skal testes.

Håper dette var et nyttig innlegg, legg gjerne en kommentar, hvis du har tilføyelser eller innspill. Hvordan ville du gjøre det, steg for steg, hvis du skulle importere din Google Adwords-konto til Bing Ads eller andre?

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.