Klarna checkout – Fordeler og ulemper?

KCO: Klarna Checkout for Woocommerce

Er du på på hytta, eller på hotell, på vei fra A til B, og har ikke tatt helt fri. Kanskje du er en av de som har tatt laptoppen med på fjellet og sitter og researcher, planlegger fremtiden din? Kanskje du har hjemmekontor og ønsker enda mer frihet?

Som nyetablert og selvstendig må du jobbe iherdig for å utvikle din bedrift og ditt konsept slik at du får salgbare løsninger basert på bæredyktige ideer. Når først en idé er klekket og produktet er lansert, så trenger man en salgsplattform, og en måte å ta betalt på.

Selger man online og direkte til konsumenter, så er det helt naturlig å lure på hvordan man skal ta seg betalt. Jeg har i dag kikket på Facebook poster som diskuterer fordeler og ulemper med de betalingsløsningene man kan bruke for å ta seg betalt online, og da blir det naturlig å sette søkelyset på Klarna Checkout.

Jeg har tatt perspektivet fra flere brukere og foretatt litt desktop research med innspill og kommentarer fra mange ulike brukere. Listen er ikke endelig, så hvis du har noe å tilføye så setter jeg pris på din feedback;)

FordelerUlemper


Komplett kasseløsning med kort, faktura, delbetaling.

Ingen etableringskostnader eller fast månedspris

Høy tillit og bruksandel hos visse forbrukergrupper.

Strømlinjeformet og veldig enkelt for forbruker (slipper å fyllt ut alt på nytt hvis man har handlet med Klarna tidligere).

Mange kunder som har konto hos Klarna velger hvilke nettbutikker de handler i basert på om butikken har Klarna.

Betalinger går på skinner, og er veldig enkel for forbruker ( slipper å fyllt ut alt på nytt hvis man har handlet med Klarna tidligere)

Bare å skrive inn E-post hvis du har konto, da hentes kontoopplysningene automatisk= smooth.

Fungerer med Mystore, Shopify og WooCommerce.

Perfekt for de som ikke har penger på konto her og nå.

Tilbyr 30 dagers betalingsutsettelse.

Forbrukerfokus

Fungerer med gavekortløsninger

Kan benyttes til både b2c og b2b løsninger

Fint når man selger til foreninger og lag også pga. faktura muligheten

Med høy omsetning (over ti millioner per år) kan du få transaksjonsprisen ned på mellom 1% og 2%.

Dyrt, priser for nye aktører uten stor omsetning oppgis til å ligge på rundt 2,75% per transaksjon.

Har kunden fått inkasso de siste 12 eller 6 mnd så kan de ikke handle via Klarna.

Fungerer ikke superbra for forbrukere og konsumenter som ikke har Klarna fra før, høyere terskel.

Klarna får tilgang til dine kunde og salgsdata, blir meget synlig og aktiv del av kundereisen.

Det hender at Klarna Checkout er nede og da får man ikke solgt noe, viktig å ha et alternativ uansett.

Ville ikke hatt det som eneste betalingsløsning.

Fungerer mindre bra når man selger til «voksne» med penger nok i banken som vil ha overstått handlen raskt, og ikke vil utsette eller vente på en epost for å fullføre handelen.

Høyere frafall i kassen blant de som velger Klarna sett i forhold til Vipps eller kortbetaling.

Utbetaling fra Klarna til Nettbutikk-eiers bank foregår fra Klarnas svenske konto, noe som koster valutagebyr tilsvarende bankens prisliste. Sparebank1 tar 100 kr. per overføring (betyr ekstra kostnad på 400 kroner per måned for 4 ukentlige overføringer, det samme skjer med andre utelandske betalingleverandører).

Fungerer ikke alltid like bra med alle fraktløsninger og integrasjoner ut av boksen, når du benytter WordPress WooCommerce.

Hvis du bruker Klarna, så følger de sine vilkår – og det betyr at de f.eks. betaler tilbake alle rett-i-postkassen pakker, hvor kunden ikke har signert. Selv om postens sporing viser at pakken er levert på adressen. (Betyr kostnad for nettbutikk-eier, løses ved å putte i salgsvilkår at sending anses som utlevert når sporing viser det, og at kunden er ansvarlig for å sikre postkassen sin.)



Takk for innspill folkens!
Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har noe å tilføye.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.