Kost/nytte analyse av bedriftsblogg (ROI)

Nettpilot Logo
Kostnadsanalyse
Kostnadsanalyse ved blogging

Det er økende etterspørsel på modeller som kan belyse kostnader og nytteverdien ved å drive en bedriftsblogg. Mange har spurt meg om jeg hadde gode argumenter som kunne hjelpe dem til å ta en beslutning om hvorvidt de skulle etablere en blogg for bedriften eller ikke.

Mitt utgangspunkt er at hvis man er innstilt på å arbeide fokusert med utvikling av reflektert innhold og bedriftens relevant problemstillinger, vi det i det de fleste tilfelle være en fordel for bedriften at ha en aktiv bedriftsblogg. Men dette koster både tid og ressurser – ikke bare i oppstarten, men kontinuerlig. Men gevinsten er så mye større ved en velholdt blogg enn ved ingen blogg i det hele tatt.
Derfor har jeg laget denne kostnadsanalysemodellen som utelukkende fokuserer på ROI og og nytteverdi av en velholdt bedriftsblogg.

Modellen er inspirert av grunnboka til studentene i sosiale medier på BI, Groundswell av Charlene Li og Josh Bernoff.

Kostnadsanalysemodellen jeg skisserer er ikke modellen for en hobbyblogg, men en blogg som drives og hvor innholdes leveres av enten leder, markedsansvarlig, HR ansvarlig, utviklingsansvarlig eller kanskje en kombinasjon av flere personer i samme bedrift/organisasjon.

Kostnadene inkluderer utgifter til teknologi, kursing/opplæring og innhold. Kostnader til innhold og opplæring inkluderer også lønn/arbeidstid til personene som skal skrive/føre bloggen.

Kostnadene er ca. estimater for et mellomstort selskap. Større selskaper ville sikkert sette fler midler av til kursing og opplæring.

Jeg kjenner til selskaper hvor det altid er minst en person som jobber på et blogg-innlegg hver dag og hvor tiden som går til dette sagten kan samsvare en fulltidsansatt over et år.

I andre mindre selskap derimot kan det være mindre nødvendig med kursing eller det kan være vanskelig å få laget et blogginnlegg oftere en en gang per måned.

Det bør ikke gå lengre tid imellom – i alle fall ikke hvis man ønsker å etablere en levende løpende dialog med brukere/kunder, klienter og samarbeidspartnere og bruke dette som verktøy for research og innovasjon.
Men det er viktig å komme godt ut helt fra starten.

Sosiale medier ROI – kostnader og nytte ved bedriftsblogg og merkevareovervåking
Oppstartskostnader35000
Planlegging og utvikling20000
Opplæring og kursing av blogger15000
Løpende kostnader163500
Bloggeplattform12000
Domene + Serverkostnader2000
Support3000
Merkevare og konkurrentovervåking22500
Innholdsproduksjon, inkl. ansattes tid100000
Gjennomgang og redigering24000
Kostnadene til verktøy, blogg– og overvåkingsverktøy for sosiale medier, kursing og support baseres på Mediakoordinators vejledende priser. Bemerk at nytteeffekten og estimater passer til en større bedriftsblogg som i forveien har en nettsider som genererer besøk, en OK kundemasse og en fungerende markeds- og PR avdeling.
Nytte-effekten tar ikke med seg de direkte salg og beslutninger om salg som relateres til bloggen.
Nytteverdi (årlig)854800
Annonseverdi: Synlighet/trafikk (estimert ca 200 besøkende per dag med i alt 1000 sidevisninger per dag (5 sider/besøk) med verdi på 20 kr. per tusen)7300
PR verdi, pressehistorier om/med kilde fra fra bloggens innhold (24 historier med en verdi på ca. 10.000 hver)240000
WOM: Word of mouth value og lenker: Anbefalinger og lenker fra andre kilder (verdi ca. 1000,- kvalitetskilde) En ny per dag i snitt.365000
Kundeservice og support verdi: Kundehenvendelser til kundeservice og support unngått pga informasjonen på bloggen (beregnet ca. kr. 50,-. per henvendelse, 10 unngåtte henvendelser per dag)182500
Forskning og research verdi: Estimert verdi av innspill og tilbakemeldinger i bloggen tilsvarende 4 fokusgruppesamlinger av kr. 15.000,-60000

Hva mener du?
Dette innlegget ble første gang publisert på mediakoordinator.no under tittelen ROI av sosiale medier – Kost/nytte analyse av bedriftsblogg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *