Lokker turister til Danmark. Film på Youtube og filmfestivaler som virkemiddel innen reiseliv og destinasjonsmarkedsføring

Lesetid: 3 minutter

Jeg er typen som abonnerer på mange ulike typer nyhetsbrev. Jeg liker egentlig nyhetsbrev via E-post bedre enn f. eks.  RSS nyheter. Årsaken er at det er så mye enklere å slette E-poster etterpå. Så er man ferdig med det liksom.

I dag fikk jeg et nyhetsbrev fra VisitDanmark – ja, jeg er abonnerer på nyheter fra min gamle andedam. Det holder meg oppdatert, og gir inspirasjon.

Samtidig gir det meg mulighet for ennå en gang å markere  at jeg mener at Innovasjon Norge har langt å gå og at mange norske turistaktører i all for høy grad tenker og handler alt for egenrådig og isolert, når det handler om markedsføring av Norske destinasjoner og attraksjoner.

Når dette er sagt vil jeg håpe at arrangementet Destinasjonsforum 2009 vil gi inspirasjon og være et steg i rett retning for den norske reiselivsbransje.

Onsdag 11. mars inviterer NHO Reiselivs Bransjeutvalg nemlig destinasjoner, i samarbeid med BIT Reiseliv og Tellus IT, til Destinasjonsforum 2009 på Radisson SAS Scandinavia Hotel i Oslo. Tema er e-markedsføring for destinasjoner, med spennende foredragsholdere fra inn- og utland.

Jeg ville ønske at jeg kunne delta, ta litt ansvar og ikke bare sitte her i min hule på vestlandet og blogge.
Men jeg er ikke en del av den bransje og kan ikke ta meg hverken råd eller tid til å delta på slike arrangement.

Jeg vil dog oppfordre arrangørene til å ta opp foredrag på video og legge ut alle slides og presentasjoner som presenteres på destinasjonsforum og med en gang legge disse ut fritt tilgjengelig på Internett, slik at alle Norges reiselivsaktører kan ta del i utviklingen mot et sterkere norsk reiseliv.

«Programmet på destinasjonsforum dekker både strategiske problemstillinger og praktiske innfallsvinkler på hvordan komme videre, så både ledere, styremedlemmer og ansatte i destinasjonene vil få utbytte av denne dagen«, skriver Bitreiseliv

Jeg selv ville gjerne ha brukt et par timer i samtale med kanadieren Anna Pollock fra Desticorp, som fra et norsk synspunkt kan regnes som en av de store visjonære innen reiseliv og Internett. I 2007 leverte hun en rapport til Bit reiseliv som på mange måter ga et fag-analytisk alibi for de argumenter som jeg skisserte da jeg forsøkte å lansere en videoplattform til bruk for reiselivet samme år. ( Les innlegget Videoplattfom kan selge turistmål ).

Dengang var det absolutt ingen interesse for slikt hos norske destinasjonsselskaper. Jeg måtte skrinlegge prosjektet. Det kan hende jeg bare ikke var iherdig eller flink nok til å selge på daværende tidspunkt.

I dag, som dengang, jobber Tellus IT tett sammen med Bitreiseliv i noe jeg vil antyde antar monopolistisk omfang i forhold til utvikling og levering av løsninger til det norske reiselivet.
Dette er ikke til fordel for alle norske reiselivsaktører.

Hvis du lurer på hva jeg mener med dette kan du jo ta kontakt og invitere meg på et møte en dag. Dette vil jeg gjerne stille opp til.

Den danske turistbransje derimot er åpen som en hullet si, og de deler og de deler – erfaringer, viten, historier og mye mer. Slik får de noe å bygge på, de lar seg inspirere.

Jeg bemerker også at det er aktører fra Danmark som står bak det felles skandinaviske prosjektet hvor asiatiske turister fra Japan, Kina og Sør-Korea selv bidra til å skrive den offisielle turistbrosjyren om Norge.

Markedsføringen av Norge som turistland i Asia er nå i ferd med å bli betraktelig forandret, og det er på Internett det skjer. Tekstene kommer fra turister fra de tre landene som har skrevet om deres tidligere ferie i Norge. Et avansert søkeprogram skal finne disse anmeldelsene som ligger spredt på tusenvis av hjemmesider.

Reisebeskrivelsene samles og presenteres deretter på oversiktlig vis på Scandinavian Tourist Board sine hjemmesider på de respektive landenes språk – og på engelsk. Det hele skjer med økonomisk støtte på 2,1 millioner kroner fra Nordisk Innovasjonssenter og det er et samarbeid med bl.a. Copenhagen Business School og Niels Bohr Instituttet i Danmark. ( kilde: NRK )

Jeg følger med på dette.

Her er et eksempel på hvordan et mindre destinasjonsselskap akkurat har gått ut via Youtube og via Filmfestivaler for å promotere regionens attraksjoner og severdigheter.
Det er VisitGribskov som har lansert et helt ny film for å promovere regionens skog, land og strand samt museer og andre kulturinstitusjoner.

Filmen er laget av Anders Garde Kongshaugs selskab VNR TV, som før har høstet priser for turismefilm. VisitGribskovs film deltar på ni filmfestivaler verden over, ifølge turistchef Tommy Seier. (kilde: Visitdenmark.dk)

Filmen kan ses på visitgribskov.dk og på YouTube, men du kan selvfølgelig også se den her. Jeg synes de kunne ha fått med bedre motiver fra strand og bading,  men det går nok. Jeg får nesten helt lyst til å være turist i mitt gamle hjemland. Gjør du?

En tanke om “Lokker turister til Danmark. Film på Youtube og filmfestivaler som virkemiddel innen reiseliv og destinasjonsmarkedsføring

  1. Pingback: Destinasjonsforum følger opp oppfordring om vitensdeling via sosiale medier | Blog-lab @ Mediakoordinator.no

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.