Kategori arkiv for: Magento

Hvilken betalingsløsning bør du velge til din nettbutikk?

Nettbutikk sjekkliste

NETS, DIBS, Klarna, Paypal? Visa eller Mastercard? Kortbetaling, delbetaling, faktura eller mobilbetaling? Her får du overblikk

Det finnes en del varianter av betalingsløsninger og nettbutikker – I dette innlegget får du en oversikt over de mest brukte løsningene. Slik kan du danne deg et inntrykk av hvilken nettbutikk og betalingsløsning du bør velge.
Dersom du har undersøkt en smule på forhånd, vet du sannsynligvis at du i tillegg til en betalingsløsning har bruk for en innløseravtale for å kunne etablere en betalingsløsning i din nettbutikk. Les mer om dette nedenfor.

Betalingsmetoder i nettbutikk - logoer
Betalingsmetoder i nettbutikk kan være kort, faktura, delbetaling eller postoppkrav.

Du kan også laste ned Nettpilots 11 siders gratis PDF med råd og tips om valg av betalingsløsning her (oppdatert april 2017):

Last ned gratis PDF

Prisen for en norsk betalingsløsning for mindre nettbutikker kan til tider virke urimelig høy. Det kan også være vanskelig å få overblikk over de totale kostnadene. Når du har lest dette innlegget bør du selv kunne vurdere hvilken betalingsløsning som er optimal for deg og din e-handelsløsning.

Begynn med spørsmålet:
Skal jeg starte opp nettbutikk som hobby eller er det en større satsning over lengre tid?

Hvis du bare skal selge varer enkeltvis kan du benytte en av de mange store annonseportaler som Finn, QXL, Zett, Tinde e.l.

Nettbutikk på 1-2-3 – Et tomt butikklokale. Ja takk?

Det finnes en del ferdigpakker hvor du kan leie en nettbutikk for et fast beløp hver måned. Dette kan passende sammenlignes med å leie et tomt butikklokale. Du må selv fylle opp med varer, få lokalet til å se innbydende ut, samt etablere rutiner for betalingsmuligheter og annen logistikk.

Gode og billige tilbud

Eksempler på «gode og billige» tilbud med lav etableringskostnad og fast månedspris er det mange av. De rimeligste løsningene passer godt for gründere i etableringsfasen, men det er også løsninger som er tilpasset større bedrifter. Enten som skreddersøm eller standardløsninger.
Er du i Norge, bør du bruke en norsk leverandør, med norske knapper, tekster og betalingsløsninger. Det er det forbrukerne har mest tillit til.

Det finnes også løsninger basert på åpen kildekode. Disse kan du selv modifisere til å passe dine egne helt spesifikke forhold.

Du kan også få profesjonelle til opprette nettbutikken for deg. På denne måten får du skreddersydd butikken etter dine behov, og samtidig får du hjelp og veiledning til videre utvikling av e-handelsløsningen din.

Nettpilot har også skrevet en del om hvilke overveielser man bør gjøre seg før man velger publiseringsløsning til sin nettbutikk. Vær oppmerksom på hvilke ulemper og fordeler de ulike løsningene kan gi, og tenk deg godt om før du tar ditt endelige valg.

Siden 1. juli 2014 har man i tillegg skulle ta høyde for Universell utforming, før lansering av ny nettbutikk,

Betalingsløsning, faktura eller postoppkrav?

Når du skal velge nettbutikk skal du i tillegg til alle andre valg og beslutninger, vurdere hvilken betalingsform som vil passe best for deg.

Kortbetaling
Å ha en checkout med Visa eller Mastercard i nettbutikken vil være det optimale valget for mange, men kortbetaling gir også en del merutgifter både i oppstartsutgifter og i driftskostnader. Når kundene betaler med kort, slipper du å skulle bruke tid på purring og ekstra faktureringer, og dette koster selvsagt båd tid og penger. I tillegg er det mange kunder som ikke engang vil overveie å handle dersom de ikke kan betale med kort.

Fakturabetaling
Du kan dog også velge å gjøre en avtale med aktører som DIBS (Dibs Account), Svea Webpay, Klarna, Arvato Afterpay, Collector eller andre faktura-innkrevningsaktører, og da vil de ta seg av innkrevning av pengene som kunden din skylder. Dette vil dog koste deg en del mer, men KAN senke terskelen for kjøp da folk som ikke har kredittkort tilgjengelig eller penger på konto kan handle hos deg. Da må du dog spørre deg selv om det er slike kunder du ønsker å ha, på lang sikt.
Både Klarna, Collector, Arvato Afterpay og Svea Finans Webpay kan integreres med Netaxept betaling eller som standalone betalingsløsning.
Nettpilot kan hjelpe deg med å få fakturabetaling i din nettbutikk – ta kontakt.

Postoppkrav
Med postoppkrav får kunden pakken utlevert mot betaling på postkontoret/post i butikk. Her det det Posten Norge, som krever inn betalingen for deg. Posten overfører da betalingen til din konto, noe som er trygt for både selger og kjøper.

Her er Postens priser for Norgespakken med Postoppkrav:

  • Priser for Norgespakke med postoppkrav

Priser for Norgespakke med postoppkrav

Her kan du ta med i beregningen at Norgespakken koster fra 155,- opp til 10 kg. Det gir en utgift til postoppkrav på 47,- for minste pakke. Les mer om postoppkrav hos Posten. Ditt valg av betalingsform vil derfor innvirke både på brukervennlighet og tilliten din nettbutikk vekker hos kunden. Hvis du har god kjennskap til dine brukere og kunder, så bør du også vite hvilken betalingstype som passer best for nettopp din nettbutikk.

Integrasjon med regnskapsprogram?

Kanskje tenker du på å utvide din forretning fra fysisk butikk til også å drive nettbutikk, eller til og med satse 100 % på netthandel? Da bør du også overveie hvilke muligheter ditt eksisterende regnskapsprogram gir deg. Vil det kunne integreres problemfritt med din nye nettløsning, eller vil det kreve manuelt arbeide? Kanskje vil det også kreve ekstra utvikling og integrasjonsinnsats? Mange små og mellomstore selskap benytter løsninger som Visma, Mamut, Ajour, Unimicro. Ta en snakk med din leverandør om hvilke muligheter og begrensninger de setter for din nye nettbutikkløsning.

Nettpilot har lenge anbefalt det online baserte Economic til mindre aktører som velger WordPress eller Magento. Economic kan enkelt integreres med både WordPress Woocomerce og Magento Nettbutikk.

Nå finnes det også integrasjoner fra systemer som Visma Eaccounting og Mamut One, 24sevenoffice (247O), Xledger, Tripletex og Fiken både til Magento og WooCommerce.

Mobil betalingsmulighet – eller Ipad vennlig?

Mobiltilpasset Dibs betalingsvindu
Mobiltilpasset Dibs betalingsvindu

Dersom du har tenkt å ha en nettløsning som skal kunne tilpasses mobile enheter, som Iphone, Android eller andre smarttelefoner, eventuelt nettbrett og Ipads, bør du også vurdere å få til en betalingsmulighet for mobile enheter.

Innen mobilbetaling har vi i Norge nå først og fremst Vipps fra DnB (klikk og bestill Vipps til WooCommerce), Mobilepay fra Danske Bank og Mcash fra Sparebank1 som rene mobilbetalingsløsninger. Disse kan også benyttes som betalingsmuligheter i din nettbutikk.

Mobilepay og Vipps kan integreres enkelt i Netaxept sin løsning og dermed i WooCommerce og Magento.

Mobilepay har vært klar via DIBS og Netaxept siden høsten 2016, mens Vipps har lansert løsning i Netaxept i mars 2017. Mcash har egne standalone løsninger per nettbutikktype.

Bemerk at det ikke går an å håndtere abonnementbetalinger via disse mobilbetalingsløsninger.

Betalingsløsning for online kortbetaling kommer oftest i tillegg

Når du undersøker priser og tilbud på nettbutikker bør du være oppmerksom på at betalingsløsning for online kortbetaling (som regel) kommer i tillegg til den prisen som du presenteres for i første omgang.

De fleste nettbutikker i Norge har mulighet for følgende kredittkort løsninger:

Seneste har vi fått Google Wallet, Skrill og Stripe, som alle er litt lik Paypal på en og annen måte. Lenkene er til prisstruktur.

Prisstrukturene for betalingsløsninger kan være snodige, men med litt research kan man regne ut hva som svarer seg best. Prisen beregnes oftest ut fra variablene du finner nedenfor, så sett deg ned og lag et overslag over omfanget av forventet handel før du begynner å sjekke ut betalingsløsninger. Lag gjerne en inndeling per måned/halve og hele år:

  1. Antall transaksjoner pr. måned
  2. Pris per transaksjon
  3. Samlet omsetning

Har du omsetning på 1 mio per måned med sirka 1000  kroner per transaksjon vil du f. eks. skulle betale 220.000 mer for å ha en Klarna løsning og 290.000 mer for en Paypal enn for en Nets, DIBS eller Epay løsning. Men med bare 250.000 i omsetning vil du bare skulle betale 40.000 mer til Klarna og 50.000 mer til Paypal på et år. Nettpilot har et beregningskjema for alle disse betalingsformer og kan beregne helt presist hvilke kostnader en nettbutikk vil ha til betalingsleverandør alt etter antall transaksjoner per måned, og gjennomsnittlig transaksjonsbeløp.

Hva koster de ulike betalingsløsninger? Hvilke betalingsleverandør er billigst, og hvilke er dyrest.
Hva koster de ulike betalingsløsninger? Hvilke betalingsleverandør er billigst, og hvilke er dyrest.

Nedenfor er et eksempel på en beregning som vi utfører når våre kunder ber om et estimat på hva de ulike betliangsleverandørene koster. Vi benytter også slike skjemaer til å vurderer potensialet ved å endre på trafikkmengde, konverteringsrate eller transaksjonsstørrelse.

Innløseravtale

Skal du ha en nettbutikk med egen betalingsløsning fra Netaxept / NETS, Bambora eller DIBS, vil du i tillegg skulle inngå en innløseravtale. Her kan du inngå avtaler med følgende:

  1. Teller (Visa, MasterCard og American Express) på telefon 815 00 400 (Se hvilke krav som stilles og last ned bestillingskjema her)
  2. Nordea (Visa, MasterCard og BankAxess) på telefon 22 48 50 00
  3. PBS (Visa, MasterCard og JCB) på telefon 21 99 64 00
  4. Handelsbanken (Visa og MasterCard) på telefon 22 94 07 00
  5. Euroline (Visa, MasterCard og Diners) på telefon 21 01 54 00
  6. Elavon (Visa og MasterCard) på telefon 22 43 22 43
  7. Diners Club (Diners) på telefon 21 01 54 00

Du må ha en innløseravtale for å kunne ha en egen betalingsløsning i nettbutikken.

Innløseren tar som standard 1 – 1,8 % av alle transaksjoner.
Hos Teller betaler du i tillegg et mindre etableringsgebyr samt et fast beløp per måned.

Teller Norge eies av Nets som også eier Netaxept og DIBS Payments Services. I Danmark kan du benytte PBS som også eies av Nets. Nets var frem til 2014 eid av 186 Norske og danske banker, men ble solgt i mars 2014. Årsaken til salget var at man vil øke fokus på online betalingsløsninger. Ny eier er Advent International, ATP og Bain Capital.

Betalingsløsninger og prisstrukturer

Bestill Netaxept og få rabatt

(Norske priser)

  1. NETS: Netaxept Start: kr. 2000,- i etablering, kr. 300 pr. måned, og kr. 3,- pr transaksjon. Bestill
  2. NETS: Netaxept Advanced: kr. 7500,- i etablering, kr. 700 pr. måned, og kr. 1,- pr transaksjon. Bestill
  3. Bambora kr. 0,- i etablering, 245,- per måned ( 2,45% per betaling). Betales kvartalsvis forut. Bestill – Prøv gratis
  4. Epay: Epay Customized: Ring 21 93 96 39 for tilbud. Bestill – Prøv Gratis
  5. Klarna (Klarna Checkout, delbetaling og faktura) :kr. 0 – 5499,- i oppstart (Har du en Nettbutikk med Klarna og utvider til flere markeder kan du få nye avtaler til 0,- i etablering), kr. 299-799,- pr måned, 2,95 % per transaksjon (fra 1,49% ved delbetaling). Bestill
  6. DIBS Standard betaling (mobilvennlig løsning): kr 3000,- etablering / 299,- pr mnd / 3,- pr transaksjon. Bestill
  7. DIBS Premium betaling (mobilvennlig løsning): 6000,- etablering / 599,- pr mnd / 2,- pr transaksjon. Bestill
  8. Svea Webpay Kortbetaling, Faktura, Delbetaling: 1495 – 1995,- etablering / 295,- pr mnd. Bestill
  9. Collector Faktura og Delbetaling; Ingen oppstarts avgift, avtalepris per md og per transaksjon. Bestill vurdering for presist tilbud
  10. Arvato Afterpay Faktura eller Delbetaling: Ingen oppstarts avgift eller mnd. kostnad, 2,35 % per transaksjon, 5,- pr. faktura/kreditnota. Bestill vurdering for presist tilbud
  11. Paylike: Ingen oppstarts avgift eller mnd kostnad, 1,9% + 0,25 EUR per transakjon. Bestill vurdering for presist tilbud

Det tilkommer dog oftest en kostnad med teknisk integrasjon og oppsett av disse løsninger.

Vær oppmerksom på at både de fleste ovenfor har gode oppstartstilbud i samarbeid med partnere, der partnerne som oftest tilbyr pakkene til en lavere pris. Nettpilot er partner med både DIBS og NETS og tilbyr avtalene med rabatt.

Bestiller du modul eller WordPress plugin via Nettpilot sammen med betalingsavtale får du ekstra pluginrabatt.

Benytter du DIBS eller NETS kan dette ved liten omsetning og få transaksjoner med små summer koste deg opp til ca 3-5 % per transaksjon – pluss ca. 300-500 kr. per måned alt etter antall transaksjoner. Tommelfingerreglen er at jo flere transaksjoner du har, desto mindre betaler du per transaksjon.

Forventer du mange transaksjoner og en høy omsetning bør du velge en premium løsning med det samme. Slik sikrer du deg god service, god brukervennlighet og lavere faste kostnader.

  • Paypal som også benyttes på Ebay (verdens største online nettbutikk), koster ca 3,4 % + 2,80 kr. per transaksjon og har ingen oppstartsgebyr eller faste månedlige utgifter.
  • Stripe som er den nye utfordrer koster 2,9 %  + 0,30 cents og er ørlite gran rimeligere: 50 ører per 100 NOK.
    Du betaler bare per transaksjon og har ingen innløser her som garanterer for nettbutikken.

Som hobbybutikksinnehaver vil den rimeligste løsningen for deg være Paypal eller Stripe. Da trenger du ikke innløseravtale, du betaler ca 3 – 3,4 % + 3 kr. pr transaksjon og dine kunder får en sikker betalingsløsning.

Ved å benytte en slik sin betalingsløsning i en oppstartsfase, kan etableringskostnadene holdes nede. Dette er en forsiktig tilnærming til å drive nettbutikk, men lav risiko kan være en fornuftig løsning til du ser hvor det bærer hen.

Dette går selvsagt litt på bekostning av brukervennlighet i de siste transaksjonstrinn, samt administrasjonstid for deg, men når det ser ut til at kundefundamentet og turnoveren blir høy nok, vil det da være en enkel sak å skifte til DIBS eller Nets (Netaxept).

Med Paypal eller Stripe som eneste betalingsløsning skal du dog være oppmerksom på at du sannsynligvis «mister» en del kunder, som enten ikke har tillit til disse som betalingsløsning, og det er også mange som ikke ønsker å opprette en Paypalkonto, eller av andre grunner mister tilliten til din nettbutikk som følge av at du ikke tilbyr andre måter å betale på. Er du i et marked med stor konkurranse, kan dette være svært risikabelt for deg, men dersom du enten tilbyr langt lavere priser enn dine konkurrenter, eller selger produkter som er unike/har liten konkurranse, så kan det fungere bra.

Nettpilot bruker vår egen Netaxept betalingsløsning sammen med Paypal og faktura/bankoverføring. Dels fordi vi primært selger tjenester som faktureres, og dels fordi kunder som kjøper et av våre moduler stort sett er komfortable med Paypal og Netaxept som betalingsløsning. De som ikke har kort kan bestille og få tilsendt faktura.

Behandlingstid

Med Paypal kunne du tidligere være i gang med betalingsløsningen i løpet av en ukes tid. Men i kjølvannet av WikiLeaks har det kommet nye regler for nonprofit og bedrifter/organisasjoner som gjør at man må sende inn en del dokumentasjon. Driver man f.eks en grasrotsorganisasjon med en politisk agenda, kan man ikke bruke Paypal. Stripe har vært i Norge fra høsten 2014 , og kan settes opp på under 30 minutter. Nettpilot testet Stripe som en av de første i Norge og vi mener at det er en smart, rimelig og enkel løsning for oppstartsbedrifter uten investeringskapital.

Med DIBS tar det 2-3 uker og med Netaxept tar det normalt rundt 3 uker fra første kontakt til avtalen er på plass.
Flaskehalsen er oftest tredjepartsinnløsere som Teller eller Elavon. Har man ikke fulgt krav til nettbutikkløsningen fra innløseren, kan det nemli ta ekstra tid med godkjennelse.

For å få innløseravtale:
Du skal ha en nettside som tilfredsstiller kravene i henhold til Kjøpsloven. Bestillingsprosessen og produktene bør også være på plass før du søker om innløseravtale. Innløser krever ikke at du har betalingsprosessen klar når du søker om avtale, men det er en fordel. Når du har sendt en søknad til kortinnløseren vil de sette i gang behandling av denne. Dette omfatter bl.a. en kredittvurdering og kan derfor ta noe tid.

Bemerk: Selv om du allerede har en avtale med en innløser om fysisk handel, må du ha en særskilt avtale for netthandel. Avhengig av hvilke innløser du velger, er behandlingstiden på mellom 2 til 4 uker.

Nettbutikk med DIBS, Nets eller Paypal?

Nettpilot kan hjelpe deg med to typer nettbutikk, WordPress WooCommerce nettbutikk og Magento webshop (i samarbeid med Inbusiness) – begge med Nets eller DIBS betalingsløsning. I de siste par årene er det flere og flere som går over fra Magento til WordPress fordi det er lettere å integrere en nettbutikk i eksisterende WordPressløsning enn å skulle bygge helt fra bunnen.

Wordpress

WordPress nettbutikk

Med Nettpilots e-handelsløsninger til WordPress behøver du som allerede har en WordPress løsning ikke ny webløsning når det er tid for å utvide til nettbutikk. Du kan også bestille en komplett WordPress løsning med blogg og Nettbutikk i samme pakke.

Inkluderer integrert skandinavisk godkjent betalingsløsning fra Bambora, DIBS eller Nets samt Netsavtale.  Ønsker du kun PayPal eller Stripe som betalingsløsning vil vi kunne gi et enda rimeligere tilbud.


Magento

Magento nettbutikk

Magento leverer en slagkraftig og rendyrket nettbutikkløsning som gir administrativt overblikk og innsikt. For de som allerede har en etablert butikk/forretning og et større investeringsbudsjett.

Både DIBS og Netaxept betalingsmoduler finnes som enkle tillegg.

Få hjelp med å velge riktig betalingsløsning – og beste tilbud på betalingsløsning og avtale. Fyll ut enkelt skjema her >>

Lurer du på noe?
Hvis du fortsatt er usikker på hvilken løsning du bør velge, eller har andre spørsmål vedrørende etablering av nettbutikk med betalingsløsninger, kan du ta kontakt her.

Denne artikkelen ble utgitt første gang i 2008 på Mediakoordinator.no, og er senest oppdatert 5. mars 2017.

10 bud om optimalisering av nettbutikken for julehandel

Det er så mye man kan få ut av jula, og det er så mye man kan kaste bort om man ikke har gjennomtenkt sin digitale strategi. I denne artikkelen vil jeg derfor oppsummere hva som skal til for å optimalisere sin nettbutikk for julen. Dette innlegget blir pusset av hvert år, men forhåpentlig vil det meste av dette være aktuelt for julen 2015 også, samt for andre høytider, festdager og ritualer vi pleier å markere i Norge.

En klok mann sa en gang at suksess i julehandelen handler om å kunne håndtere to utfordringer: 1) Marketing og 2) Logistikk.

Oftest vil man med god markedsføring ikke trenge å bekymre seg om logistikken, men FOR mye suksess med en online markedsføringskampanje, kan på den andre siden resultere i et logistisk helvete hvis man ikke har tatt sine forholdsregler og vurdert både worst case og best case scenarier.

Her sammenfatter jeg det jeg har fått ut av min research og mine egne kunders erfaringer. Det er mer hvor det kommer fra, men jeg holder meg til ti punkter.

Nettpilots ti bud for smart jul-e-handel :

#1: Bruk dine data fra forrige jul

  • Se på fjorårets tall og ta en realistisk vurdering av årets muligheter og utfordringer. Stirr deg ikke blind på rene salgstall. Se også på hvor man brukte mengder av annonsekroner uten å få noen igjen. Kanskje smart å unngå å gjenta fjorårets feil?

#2: Bruk dine kundelister og send nyttige julegaveideer til dine gamle kunder

  • Hvis du har drevet forretning et stykke tid har du sikkert en del kunder i databasen. Forhåpentlig har du også laget lister og segmentert dine kunder etter alder, kjønn, geografi, produktpreferanser og gjennomsnittlige kjøpesummer?
  • Kanskje vil du til og med ha en logg over deres trafikk på nettstedet ditt, samt en historikk som går helt tilbake fra første henvisningskilde? Hvis du ikke har gjort dette, så ikke fortvil, du rekker å gjøre det til neste år.
  • Du har helt sikkert både telefonnummer og e-postadresse. Så hvorfor ikke lage en topp 10 liste over mest nyttige julegaveideer tilpasset hvert segment og sende denne ut sammen med en kupongkode og rabatt med begrenset holdbarhet?
  • Lag en Digital Julekalender hvis du mener det passer dere. Ikke la det være et resultat av hastverksjobbing. Les også Intervju om dette fenomenet med Trind Heggelund på Kampanje.

#3: Fokuser på bestselgende og profitable produkter

Hvis det er en periode i året der folk virkelig (s)hopper fra butikk til butikk, så er det i jula. Dvs. kvinner gjør. Ikke menn, se også punkt#4. Derfor vil ikke bruk av annonsekroner på produkter med lav profittmargin gi særlig godt resultat, med mindre det er snakk om «bestselgere» som du med sikkerhet vet vil generere så mange salg at det blir verdt det. Fokuser heller på annonsebudsjettet ditt på produkter der du har god avanse per solgte gjenstand.

Hvis du har tilbud om fri frakt, så sørg for å bake inn ekstra fortjeneste i varesalget, ellers kan du risikere at din suksess gjør deg fattig.

#4: Menn og kvinner har ulike handlemønstre

Det kan være greit å ha i bakhodet at jula er en tid der især menn ikke sparer på noe, dels fordi de ofte foretar sine innkjøp i siste liten og dermed ikke har så mye tid å bruke på å finne det rimeligste tilbudet, og dels fordi menn gjerne spanderer litt ekstra på kjæresten, kona og/ eller barna ved høytider og festdager. Mange menn vil gjerne slå på stortromme når de har en naturlig anledning til det, så tenk heller presentasjon av ditt produkt enn pris. Dersom du lykkes med å overbevise han om at familien hans blir lykkelige over å få nettopp ditt produkt, spiller det mindre rolle om samme produkt kan fås billigere andre steder, han er bare glad for å ha funnet Gaven.

Kvinner generelt tenker på andre måter enn menn når de handler, men ikke nødvendigvis så mye smartere. Også kvinner kan forføres til å betale mer for et produkt enn strengt tatt nødvendig, men skal du lykkes med det, så må nettstedet ditt spille på strenger som gjør at hun føler hun har kommet til den rette butikken. Språket, det visuelle, brukervennligheten og troverdigheten må være av god kvalitet. Produktutvalget ditt bør være sammenhengende og vise en tydelig stil, samtidig som du bør ha flere ulike varianter innenfor hver produkttype slik at hun føler hun har nok å velge mellom. Rotebutikker som selger alt fra undertøy og verktøy til leker og kjøkkenartikler, har absolutt sitt kundesegment, men du klarer ikke å få solgt noe med høye avanser her.

#5: Ha en lojalitetsstrategi klar overfor nye kunder

Sørg for å ha en plan for hvordan du vil kunne tjene på de nye kundene du får inn med julehandelen. Du trenger ikke nødvendigvis tjene voldsomt på dem fra første transaksjon, hvis du fra første kjøp legger grunnlaget for at de kommer igjen og handler flere ganger i løpet av neste år. Så hva er din lojalitetsplan for nye kunder?

#6: Lær deg å bruke Google Adwords PLA: Product Listing Ads

Jeg var på et Google Seminar i siste uke, der vi lærte mer om Googles nye annonseformat. Det har eksistert i USA og andre markeder i rundt to år og kom endelig til Norge i november 2013.

Selskaper som i år integrerer PLA i sin søkemotormarkedsføring vil ha en «first mover» fordel og kunne ta opp mere plass i søkemotorresultatene enn konkurrenter innen samme produktkategori. Overfor kunder som har det travelt, er PLA annonsering ikke bare smart, men meget smart. Her er det kort vei fra visning til handling og salg. Nettbutikker som har PLA integrert i sin produktadministrasjon og kan eksportere PLA annonser direkte fra nettbutikken til Googles API, vil ha en enda større fordel, da de kan agere raskere og spare mer tid enn de som ikke har dette.

#7: Lær deg pakketering av dine varer, gjør det enkelt med målgruppetilpasning

Mange har det travelt i juletida, og ønsker ikke å bruke altfor mye tid på å handle gaver. Samtidig er det veldig viktig for dem at de ikke handler feil. Presenterer du produktpakker og lykkes med å gi gode beskrivelser på hvem disse pakkene vil passe til, er du godt på vei til å overbevise kunden. Ha gavemottakeren i fokus når dere formulerer tekster og pakketering, kunden skal ikke nødvendigvis overbevises om produktets fortreffelighet, men om at det er en passende gave å gi en bestemt person/målgruppe.

#8: Bruk et språk som appellerer og innhold som engasjerer

Jula er en tid som innebærer store forventninger om harmoni, glede, gavmildhet og gode stunder med familie og venner. Selv om folk ønsker å hemmeligholde sine gavekjøp, er det jo ikke noe i veien for å lage innhold som får de som ønsker seg gavene, til å dele nettsider og produktbeskrivelser. Sørg for å lage innhold som er deleverdig og gi brukerne mulighet for å dele sine største julegaveønsker på Facebook, Instagram, Pinterest og Twitter. Til og med Google+ kan være interessant i år.

#9: Tenk mobil og nettbrett

I år vil andelen av mobile nettsurfere øke voldsomt, men på de fleste nettsteder vil det fortsatt ligger på mellom 20 og 30 % av alle besøk. Konverteringsraten for mobilsalg er fortsatt mye lavere en via PC og nettbrett, noe som kan skyldes lite tilpassede checkout løsninger for mobil, samt at mobilen kanskje mest brukes til research under transport, venting og som skjerm nummer to. Det er et sannsynlig scenario at en bruker som lander på nettstedet ditt via mobil første gang, og som liker det han eller hun ser, vil vende tilbake til nettstedet ditt senere. Da med en større skjerm for å foreta en trygg online betaling. Å bruke kort og Bank ID på bussen eller i toget er ikke det optimale for folk flest.

Når Luke Wroblevski sier «Mobile First» handler dette også om at brukerens første inntrykk i fremtiden vil foregå via mobil, og at det derfor er viktig å tenke dette inn i måten man bygger opp sitt nettsted. Tenk på hele kundereisen, at samme bruker ofte kikker innom via ulike enheter i løpet av en kjøpsprosess.

#10: Fokuser på kundeservice, pakkehåndtering og logistikk

Mennesker er nysgjerrige og vitebegjærlige. Når de skal foreta en betaling som ikke resulterer i varen i hånda umiddelbart, vil mange kunne stille svært detaljerte spørsmål for å sikre seg at de ikke kaster penger ut av vinduet.

Sørg for å kunne levere raske, presise og hyggelige svar FØR dine konkurrenter. De som svarer først med et relevant svar, er de som sikrer seg kundene. Så vær tilgjengelig der dine kunder er. Er de på Facebook, skal du være tilstede på Facebook, er de på Twitter, er du tilgjengelig der osv. Ha en rutine med å svare på e-posthenvendelser i løpet av meget kort tid. Det er ikke godt nok å sjekke e-posten to ganger per dag. Responder du innen 30 minutter, gir du god kundeservice og er milevidt foran dine konkurrenter.

Og kan du ikke levere det som etterspørres, bør du være så hyggelig at kundene takker deg for god kundeservice. Det kan gi mye positiv omtale og kunder på sikt.

Sørg for å ha pakkepersonell klart, og tilby avsender mulighet for å skrive en personlig hilsen sammen med pakken. Det kan også være på sin plass å legge ved en hyggelig hilsen fra nettbutikken. Husk at også mottakeren av gavepakken er en potensiell kunde! Kupongkoder til relaterte produkter inne i pakken kan gi utslag i flere salg på senere tidspunkt. Du er inne i varmen allerede, og har her muligheten for å vise deg frem fra din beste side. Noen nettbutikker kan med fordel også legge en liten gratis gave/vareprøve sammen med forsendelsen. Dette er god form for direkte markedsføring. Utnytt det maksimalt!

Dette var mine 10 bud.

Har du flere tilføyelser og gode forslag, så vær så snill å skrive dem i kommentarboksen nedenfor og jeg vil legge dem inn i innlegget med en lenke til ditt nettsted.

Les også Ole Martin M. Evensmo sin artikkel fra oktober: Gjør nettbutikk klar for årets julehandel nå.

Les mer om digital optimalisering hos Petter Lindgjerdet på Mytools.no.

Du kan jo også sjekke ut mitt gamle innlegg om timing av SEO for julehandelen.

Hva er ditt beste juletips til andre som driver nettbutikk, og som ønsker å få optimalt ut av førjulstrafikken?

 

 

Kan Nettpilot jobbe med Magento? Ja, vi kan:)

Magento Nettbutikk

Jeg forteller dette fordi fler og fler stiller oss spørsmål om Magento, og om Magento vs WordPress WooCommerce. Jeg vil ikke utgi hele min utredning her, men du er velkommen til å spørre meg om hva jeg mener. Men da får du nesten benytte kommentarfeltet nedenfor innlegget.
magento_logo_600
. Les mer