Oppføring i Kvasir?

Kvasir søk
Kvasir søk
Kvasir søk

En av mine nye klienter hadde et år betalt omkring kr. 30.000,- for å være registrert og synlig på 50 søkeord i Kvasirs nettkatalog igjennom et helt år via katalog, infoside og annonser.  Jeg spurte ham om han hadde fått noe ut av det. «Det vet jeg  ikke noe om», sa han.

Heldigvis kunne vi måle effekten av Kvasir oppføringen forholdsvis enkelt.
Vi benyttet våre analyseverktøy til å registrere trafikken fra Kvasir. Vi benyttet da Google Analytics.
Av all trafikken fra Kvasir registrerte vi i perioden ca. 1000 besøk på klientens nettsider – og 40 direkte relaterte førstegangssalg.

Det betyr at klienten betalte kr. 750,- pr. nye kunde – som kom fra trafikk-kilden Kvasir.no.

Når vi nå vet at kunden i gjennomsnitt tjener kr. 3000,- pr førstegangskunde pr. år, så kan vi regne ut at vi har tjent kr. 3000-750 = 2250 per nye kunde fra Kvasir.

Dette gir 40 x 2250 = kr. 90.000,- igjen for investeringen på Kvasir.

Hadde det vist seg at klienten hadde bare 20 registrerte førstegangssalg (kr. 1500,- pr kunde) og i gjennomsnitt tjente kr.1000 per førstegangskunde pr. år(kr. 20.000,-), så ville klienten ha et underskudd på kr. 10.000,- på investeringen på Kvasir.

Disse tall kan vi sammenligne med prisen for andre trafikk-kilder og på den måte vurdere hvilke kanaler og kilder det kan svare seg å bruke markedsføringskroner på. Dette er matematikk og enkel statistikk.

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker en effektmåling av all inngående trafikk til bedriftens nettsider og få en nøytral ekstern gjennomgang av bedriftens kostnader til Internettmarkedsføring. Det kan være du kan tjene på det.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.