Matt Bailey på SEM Konferansen 2011, Oslo

Matt Bailey på Sem-konferansen i Oslo 2011: Developing and presenting content.

Developing and Presenting content

Matt Bailey på Sem-konferansen i Oslo 2011: Developing and presenting content.
Matt Bailey på Sem-konferansen i Oslo 2011: Developing and Presenting content.

Til leseren. Dette innlegg er i noteform, og ikke ment for å utvise fremragende analytiske kunnskaper. Hvis du var tilstede kan du gjerne kommentere og utdype punkter jeg ikke fikk med meg. Jeg løp tør for strøm underveis så ikke alt er med. Men tvil ikke: Nedenfor alle notene finner du en lenke til INMAs video fra presentasjonen.

Fokus for foredraget: Hvordan får vi folk til å lese det vi vil de skal lese?

Matt Bailey, som har skrevet boken Internet Marketing – One hour a day, innledte å fortelle om filmen Wargames – og fortalte om farens kjøp av en Commodore 64. Dette ble starten på hans interesse for computere og Internett.

Han har jobbet med salg og marketing og koblet dette med kjærlighet til Internett. Wow, kjærlighet;-)

Matt Bailey, Oslo Sem-konferansen 2011 - forfatter av boka: Internet marketing - An hour a day.
Matt Bailey, Oslo Sem-konferansen 2011 - forfatter av boka: Internet marketing - An hour a day.

Les om matt og boka på Amazon

Mantra for foredraget

5 Cs of content:

  • clarity
  • credability
  • color
  • credit
  • contrast

Clarity: Value statement.

Regel #1 Kall ting det de er.
Ikke finn opp ting som ikke folk leter etter. Sjekk søkeord – hvilke ord bruker folk.

Words are like dynamite sticks in peoples minds (Mao)

Hvordan vil du brukeren skal føle når han/hun besøker ditt nettsted?

This website is where I want to be.

Nøkkelord:
Resonans og relasjon.
Innhold and informasjon.

Ord betyr noe. De er ikke fyll.

[box type=»note»] Forsøk å finne de rette ord.
De ord som får folk til å klikke., får dem til å handle slik du ønsker.[/box]

Videoer som understreker bruken av ord:
Ask.com
Video: The algoritm.

BBQ from gumbyhoss on Vimeo.

Google.com
Google video: Search on.

Hvilken klarer å formidle verdien av tjenesten best, mener du?

Credability: Value:

What’s in it for me.

  • Hva er fordelen med handlingen?
  • Hva er i det for meg.
  • Vi snakker om verdiutveksling.

Gi brukere noen av verdi før dere bytter tjenester.

Eksempler på websites:

  • Nordic visitor
    • Call us( Toll free and local rate numbers) god bruk av benefits.
    • Customer reviews til høyre.
  • Mysolutionspot
    • Become a member?: Hvorfor skal de bli medlemmer? Hvilke overtalelsesmidler benyttes. Hva er merverdien?
  • Fjordnorway
    •  Knappen Book Norway in a nutshell (stor gul naken knapp)

Spørsmål brukerne stiller seg heletiden: What’s in it for me?

  • Sign up for deal alerts, groupons osv.
    • Her får du gode tilbud hvis du melder deg på.

Innholdet

Hvordan presentere det for brukeren?

  • Sidestruktur først.
  • Legg til rette for brukeren, og Google følger (oftest).
  • Kan det skannes?

Scanability: 79% skanner.

Men hva skanner de?

  • Subheadings
  • Bullets
  • Bolds
  • Hyperlinks
  • Knapper

Folk ser på strukuren for å finne ut om de liker siden.

Her vises et eksempel på hvordan Matt med deling av en kompakt tekst  i et avsnitt til to mindre avsnitt, økte gjennomlesningen med 58%.

  • Det finnes eksempel på at noen har økt konverteringsrate med det dobbelte.

Med kombinering av oppdeling i avsnitt og bullets økte gjennomlesning med 128%

Forskning sir at
på en side med 600 ord leser folk 20% av ordene. (Dette er universitetstudenter som er testet!)

Dårlige eksempel vs gode eksempel:
Her vises Norwaytours vs nordic visitor.

Krydres med et sitat fra Jacob Nielsen (eldre rundkinnet usability guru):

Reading is not even the right word.

Folk leser bare subheaderen…som bestemmer om de leser videre.

Dette påvirker troverdigheten, og her brukes et studie fra Stanford:
Folk flest gjør troverdighetsbedømmelser utelukkende på bakgrunn av den visuelle appell.

Verdt å bemerke:

  • Typografi
  • Layout
  • Font size
  • Color scheme

(SEO vs kunsteren vs tekstforfatteren;-) En evig kamp.)

Eksempel fra nyhetsmedier
Matt B mener at disse har skjønt det. De er publishers og det er publishernes era vi går inn i:

  • The Wall Street Journal
  • Tv2.no
  • GD.no

Advokat byråer:
(decision risks vs. fraud detectives)

Troverdighet handler om disse fire:

  • Typografi
  • Layout
  • Font size
  • Color scheme

[box type=»note»]Viktige problemstillinger å ta hensyn til/være klar over:
Det kan være interesseforskeller og fokus som skaper konflikter mellom tekstforfatter, designer og SEO ansvarlig.[/box]

  • SEO og ordstuffing fungerer ikke overtalende.
  • Monstercommerce som eksempel på designerens egotrip.

C for Contrast

Folk leser best når det er svart tekst på hvit bakgrunn.
Gul på svart bakgrunn fungerer som kontrast.

Folk leser(ser på) områder med kontrast først.
– dernest områder med farger.

Vær oppmerksom på at finnes mange former for fargeforståelse og også fargeblinnhet.

  • Uttrykk: Kontrasting format.

Eksempel fra www.cancer.org (gammel site). Hee vises kontrastrikt område øverst på siden.

  • Ny side med stor rød bakgrunn i synsfeltet.
  • Rød er en farge som ikke skal brukes i store mengder.
  • Folk kikker på de røde områder.
  • Menyfelt er blå på blå.

Eksempel på eyetracking
Folk kikket først på folk(bilder av mennesker) – dernest kontraster. økte bouncerate med 200% ved feil bildevalg

Stedsfornemmelsen
Gir du brukeren enkel mulighet for å vite hvor i «verden» han er?

Folk vi vite hvor de er på nettsiden. Dette skal støttes opp om visuelt.

Innhold og navigasjonsstruktur skal holde sammen/følges. (breadcrumbs/url-struktur/relaterte sider)

[box type=»info»]Tommelfingeregel for meny visning: Aktive sider skal være bold – ikke tones ned.[/box]

Godt eksempel: visitrapidcity.com
Tre områder som forteller brukeren hvor han/hun er.

Annet: petsafe.net (flere versjoner)

  • Folk ser på folk – Brand preposition i toppen på siden var ubemerket. Slikt skal synliggjøres og fremheves.
  • Folk skal vite hva du selger.

Fremvisning av nytt site med eytracking
Folk kikket på følgende i denne (ideelle) rekkefølge:
1) Logo
2) navigasjon
3) Riskfree (selling preposition)
4) product, product

Siste eksempel
Eksempel fra TDCI.com med håpløs visuel struktur og bruk av de 5 Cer.
Ble til nytt site: Buydesign (tonet ned TDCI).

Husk: Aldrig mer tre setninger med tekst i et avsnitt.

Besøk Matt Bailey på http://www.sitelogicmarketing.com

Hvis du var tilstede – fikk du noe med som jeg ikke fikk? Har du kommentarer, spørsmål
Se video fra presentasjonen på INMA.no

Video med Matt Bailey på SEM Konferansen 2011
Video med Matt Bailey på SEM Konferansen 2011 - klikk for å se den på INMA.no

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.