Mest søkt på Google 2011

Snapshot fra Google Trends for året 2011.
Lesetid: 2 minutter

2011 ble et år hvor den arabiske våren og terrorangrebet i Oslo og Utøya skilte seg ut i når det gjelder de mest søkte emner og ord på Google.

Google Zeitgeist 2011 fanger tidsånden i 2011 basert på akkumuleringen av milliarder av inntastede søk. I 2010 tok Facebook relaterte søk tok helt av, men Googles prognoser i desember 2010 forutsa at Facebook var på toppen akkurat da i samme periode i fjord og at det ville forbli på samme nivå i 2011. Og slik ble det.

Snapshot fra Google Trends for året 2011.
Snapshot fra Google Trends for året 2011. Google zeitgeist 2011 vil vise om dette er blant toppsøkene for året.

Google Zeitgeist, som gir en detaljert oversikt over årets mest søkte ord på Google er for en SEO spesialist litt som både jul og 17. mai hver gang. Måten Google velger å oppsummere året som gikk med årets mest søkte og året mest økende søkeord og fraser er alltid noe som jeg ser frem til.

Året 2011 ble året der Facebookrelaterte søk nådde toppen.
Året 2011 ble året der Facebookrelaterte søk nådde toppen.

Å vite hva folk søker etter på Google, når de søker på Google og hvordan de søker på Google er et fokusområde som lett kan gå hen å bli en hobby. I mitt tilfelle har det utviklet seg til en levevei. Så nå er det altså fjerde året på rad at jeg omtaler denne årlige begivenhet og dermed plasserer dette innlegget øverst på søkefraser som «mest søkte ord 2011» og «mest søkt på Google 2011«. Det er overveiende sannsynlighet for at det var på den måten eller noe i nærheten som fikk deg hit;-)

Dette året har Google laget en fantastisk video som viser hvordan verden har brukt nettet, Google sine tjenester og sosiale medier til å utrykke følelser, meninger og for å samordne handlinger og aktiviter i den virkelige verden. Se den nedenfor.

Bruk en time på Google Zeitgeist for å finne ut av hva verden søkte og hva som ser ut til å bli neste års trender. Du også se hvordan de norske søkevaner så ut for 2011. Bemerk hvordan tekno- og elektrovare relaterte søk har tatt helt av de siste tre måneder før jul.

Jeg vil igjen i år minne norske medier om å være mer oppmerksomme på forskjellen mellom mest søkt på Google og mest økende søkeord.

Gå til Google Zeitgeist 2011

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.