Nets Easy, Dibs Easy eller Netaxept Checkout avtaler: Forskjeller, fordeler og ulemper

Nets Easy Payment Checkout

Er du en av våre kunder som overveier å bytte over til Nets Easy. Stopp opp en halv, les nedenfor og tenk deg godt om før du gjør noe med saken. Å bytte betalingløsning vil kunne ha konsekvenser for din nettbutikk og deg, som Nets salgsavdelingen ikke har kunnskaper om. Spør alltid oss om råd før du overveier nærmere.

Overveier du å velge online betalingsløsning for første gang, så anbefaler jeg at du også leser hjørnestensartiklen vår, om valg av betalingsløsninger i din nettbutikk, som nå er lest over 24.000 ganger og har en levende kommentarfelt fortsatt.

Nettpilot er partner med Nets, og er enig i at Easy konseptet er et meget bra alternativ til andre kombinerte kort/faktura og delbetalingsløsninger i markedet, men er ikke enig i, at Nets Easy alltid er en smartere løsning enn dagens Netaxept løsning til WooCommerce, som leveres og driftes av Nettpilot.

Jeg har i dag, mandag 7. januar, hatt et møte med Nets for å avklare de spørsmål som kundene våre har stilt oss etter å ha vært i kontakt med Nets vedrørende Easy.

Jeg vil her ta problemstillingene punkt for punkt.

Kontakt meg om du lurer på noe eller har tilføyelser.

Nets Easy, er det nytt?

Nei, i grunnen ikke. Det er nok det man kaller for same stuff, different wrapping. Nets Easy er en annen varebetegnelse for Dibs Easy som ble lansert for et par år siden. På Nets sine nydesignede websider benyttes utelukkende produktnavnet Easy. Easy er navnet som skal ta over for både Dibs Easy og Nets Easy. Den tekniske løsningen bygger på APIet til Dibs, som er tilgjengelig for alle. Løsningen supporteres av Nets tekniske support.

Nettpilot har vært Dibs og Nets partner i mange år og vi leverer også Easy avtaler og løsninger til WooCommerce. Vi har bistått med rådgivning og tekniske innspill til WooCommerce pluginet for Dibs Easy, så vi kjenner løsningen og integrasjonsmulighetene ganske godt.

Vi har dog lagt merke til at det i de seneste par måneder har oppstått forvirring hos en del tredjeparter og ERM leverandører, fordi kunder har hørt om Nets «nye løsning» og lurer på når og om Nets Easy vil bli støttet.

Netaxept finnes fortsatt og er det som kalles Nets skreddersydd

All kommunikasjon og tidligere websider som informerte om Netaxept er nå fjernet fra Nets sitt primære nettsted, men dette er ikke ensbetydende med at løsningen utgår i overskuelig fremtid. Det ligger fortsatt info om dette i den tekniske dokumentasjonen hos Nets. Det betyr først og fremst at man i høyere grad enn tidligere ønsker å avdekke kundens behov FØR man begynner å selge sine løsninger.

Produktene Netaxept Start og Netaxept Advanced er fortsatt tilgjengelige, men bare via partnere som Nettpilot. Det er dog mulig at navnene på disse avtalene endres og at Netaxept payment fremover blir til Nets payment. Dette vil vi selvfølgelig informere om, når vi vet mer.

Utvalget av betalingsmetoder i Nets Easy vs Netaxept Checkout

Nets Easy har kortbetaling med Mastercard, Visacard, delbetaling og faktura som betalingsmuligheter. Her skriver man følgende :

å gi kunden frihet i valg av betalingsmetode vil øke omsetning i din nettbutik.

Isolert sett er dette utsagnet ok. Men ikke alle nordmenns foretrukne betalingsmetoder kan velges, så det er ikke FULL frihet. Netaxept APIet og Nettpilots betalingsløsning har langt flere betalingsmetoder tilgjengelig per dags dato.

Netaxept betalingsløsning aksepterer og kan integreres med følgende betalingmetoder:

Kortbetaling
Visa
MasterCard
AcceptCard
AmericanExpress
DanishConsumerCard
DanishDebitMasterCard
DanishDebitVisa
Dankort
DinersClubInternational
JCB
Maestro
NordeaECreditWhiteCard
Mobilbetaling
Vipps
MobilePay
Paytrail
ApplePay
SamsungPay

Fakturaløsninger
Klarna
KlarnaInvoice
GothiaInvoice
GothiaInstallment
HandelsbankenInvoice
HandelsbankenInstallment
Direkte bankoverføring
NordeaFinans
NorwegianResursBank
ResursBank
SwedishDebitMasterCard
SwedishDebitVisa
SwedishResursBank
Direct banks
BankAxess
BankAxessMobile
DanishBankNordea
SwedishBankDanskeBank
SwedishBankHandelsbanken
SwedishBankNordea
SwedishBankSEB
SwedishBankSwedbank
FinishBankAktia
FinishBankAlandsbanken
FinishBankHandelsbanken
FinishBankNordea
FinishBankOp
FinishBankPopPankki
FinishBankSaastopankki
FinishBankSampo
FinishBankSPankki
Forhåndsbetalte løsninger
Prepaid solutions
GiftCard
GiftCardCenter
iGiveGiftCard
PBSPrepaidCard
SB1GiftCard
SB1GiftCardCenter

Andre
PayPal
Lindorff
EnterPay
ApplePay

Jeg er dog samtidig en av de personer som ikke alltid mener at overflod av valgmuligheter og ubegrenset frihet øker konverteringsrate, da dette i høy grad kommer an på hvem man henvender seg til. Noen nettbutikker ønsker faktisk ikke å ha den typen av kunder som bare har råd til delbetaling og fakturautsettelse. Så tenk litt over hvilken type kunde du henvender deg til.

Dette er også årsaken til at vi fokuserer på å lage checkout valg som gir kunder mulighet for å betale umiddelbart, enten via Visa, Mastercard, Paypal eller Vipps, i våre løsninger.

Nets Easy og Dibs Easy har ikke alle de mest populære mobilbetalingsvalg – foreløpig

Easy har endelig, i 2019 fått inn Vipps som alternativ, men Applepay eller Samsung Pay er ikke lagt inn, så det er ikke 100% frihet. Det er ikke noen lanseringsdato i nærmeste horisont for dette.

Nettpilots Netaxept checkoutløsning gir deg mulighet for å ha Vipps i Norge, MobilePay i Danmark, Swish i Sverige, samt Applepay.

Faktura og delbetaling

Faktura og delbetaling er mulig via andre leverandører enn Nets og Dibs direkte integrert i Nettpilots Netaxept Checkout. Ved å ha flere leverandører går det an å få det beste fra flere verdener. Vi er klar over at det er en tendens til at de største betalingsleverandørene ønsker å få en større del av kaka og dermed «eie» en større del av kundereisen, men det er viktig å poengtere at man allerede kan få dette via Netaxept. Utfordringen til Nets er bare at de tidligere ikke har vært så flinke til å kommunisere dette ut og markedsføre dette.

Raske, smarte, nye løsninger er ikke alltid best

Dibs, som var firstmover, har blitt kjøpt opp av Nets, og med det har man fått tilgang til folk som tenker salg mot mindre aktører i større grad enn Nets B2B folk har vært vant med å gjøre.

Det typiske for en nyansatt i et eldre firma er å ville utvikle nye løsninger (typisk snakker man om logobytte, eller redesign av nettsider, som noe av det første) for å sette sitt merke, fremfor å undersøke om det finnes uutnyttede muligheter i det man allerede har. Vi opplever litt av de samme tendensene her.

Samlet avtale på en plass vs automatiske erm integrasjoner og «best of all worlds»

Easy markedsføres, i likhet med andre kombinerte Checkout løsninger som en løsning der du får samlet all administrasjon på en plass. Jeg er enig i at å ha alle avtaler i ett grensesnitt kan lette administrasjonsarbeidet, og har du de rette ERM integrasjoner og prosesser på plass i forveien, så bør du nok regne på hvor mye dette reelt sett sparer deg. Og hvilke rapporter du egentlig trenger i det daglig for å ha overblikk. Jeg mener at WooCommerce API er glimrende for å samle alt på en plass, via WooCommerce.

Spør oss hvis du trenger hjelp med automatisering av regnskap og bokføring, eller hvis du har bruk for en regnskapsfører som kan gjøre dette enkelt for deg.

Den sømløse opplevelsen

Nets sin Husk Meg funksjon benyttes av mange fra før (litt mer enn 2 millioner brukere, og Easy Payment allerede integrert i Netaxept Advanced med WooCommerce. Typisk har den nettleseren du benytter oftest, også lagret dine informasjoner fra tidligere.

Du har allerede fordeler ved å ha valgt WooCommerce som E-handelsplattform

Handler du som innlogget bruker i en WooCommerce Nettbutikk, vil du ikke trenge Bank ID som verifikasjon ved checkout, hvis du har integrert Netaxept Easy Payment.  Dette krever du at du har en Netaxept Advanced avtale, som du til gjengjeld bare betaler 1 kr. per transaksjon for å benytte.

Samtidig har vi i Nettpilot spesialisert oss på å tilpasse checkout i WooCommerce til akkurat den sømløse kasseopplevelsen du ønsker for kunden.

Lagre leveranseadresser hos betalingsleverandør, i nettleser eller hos nettbutikken?

OK, hvor mye trenger man å dele med tredjeparter? Dette er en sak som jeg støter på fra gang til gang. Nets Easy tilbyr deg å lagre leveranseadresser og slå dette opp som en super funksjon.

I WooCommerce går det an å velge ulike faktura og leveranseadresser, og alt dette fungerer smertefritt med WooCommerce sin standard fraktkalkulator, som ved returnerende besøk i en nettbutikk husker ens fakturaadresse og levereringsadresse fra besøk til besøk.Hvis man har opprettet en konto i nettbutikken lagres dette. Det har de fleste. Det går typisk også an å opprette flere mottakeradresser i WooCommerce, på brukernivå.

Men, ønsker du å sende vare til en ny adresse så endrer du bare mottakerfeltet, men dette lagres ikke i Nets eller hos dibs. Bare hos Nettbutikk eier og hos fraktleverandøren. Det er vel egentlig greit ikke å dele alle slike data med andre eller?

Salg til utlandet, mulighet for flere valutaer

Da har vi utfordringen med salg til utlandet. Nets Easy og Dibs Easy har i dag ikke støtte for flere valutaer og multicurrency, så nedslagsfeltet er begrenset, samtidig som både faktura og delbetalingsalternativene bare kan tas i bruk i Norge.

Teknisk utskifting av checkoutløsning, ressurser og kostnader ved webutvikling og testing som er nødvendig ved bytte til ny løsning

Sømløs overgang fra Netaxept til Nets Easy har ikke Nets nevnt overfor de kunder de har kontaktet. Den tekniske løsningen for Nets Easy eller Dibs Easy vil ta over din vanlige WooCommerce Checkout og krever at du installerer den i ditt testmiljø, slik at det er sikkert at den fungerer med både theme, funksjoner og andre plugins.

Å få den til å fungere smertefritt med dine allerede fungerende frakt og handlekurvsløsninger, bør bli testet grundig før du kan foreta et bytte. Vi kan bistå med dette og vil i utgangspunktet fakturere to timer for en slik overgang. Dette kommer selvfølgelig an på kompleksiteten av løsningen du har.

Transaksjonspriser

For Nets Easy, er transaksjonsgebyret på 3 kr. per transaksjon, og det må påregnes provisjon på både kort og fakturabetalinger i tillegg. Vi har fått mulighet for å tilby våre kunder dette til 2,25% per transaksjon, uansett om det er kort, faktura eller delbetaling. Det er et tillegg på 10 kr. per faktura. Det er rimeligere enn de fleste tilsvarende delbetaling og faktura leverandører.

Til sammenligning koster Nettpilots Netaxept avtale 1% på Visa debet og 1,04% på Mastercard debet, samt 1,5 kr per Vipps transaksjoner. Så lavt er det ikke mulig å gå med Easy.

Oppstartspriser

Å gå fra Netaxept avtale til Easy koster ikke noe i oppstart, men nye kunder bør forvente en oppstartspris på 2490,- som er samme oppstartspris til Netaxept Start.

I tillegg kommer tid og kostnader til teknisk integrasjon, testing og oppsett.

Oversiktstabell for sammenligning mellom løsninger

AvtaleNets Easy = Dibs EasyDibs SkreddersyddNetaxept StartNetaxept Advanced
Etablering2490499019904990
Per transaksjon3131
Per måned300690300700
BetalingsformerFast utvalg/BegrensetKan utvidesKan utvidesMest fleksibel
3D secureJaJaJaJa
Secure PayJaJaJaJa
VisaJaJaJaJa
MastercardJaJaJaJa
VippsJaNeiJaJa
Mobilepay NeiNeiJaJa
SwishNeiNeiJaJa
ApplePayNeiNeiJaJa
Samsung PayNeiNeiJaJa
DankortJaJaJaJa
BankaxeptNeiJaJaJa
PaypalNeiJaJaJa
FakturaJaJaJa, via tredjeparter(Afterpay, Collector, Klarna)
DelbetalingJaJaJa, via tredjeparter(Afterpay, Collector, Klarna)
Link PaymentNeiNeiJaJa
Elektroniske gavekortNeiNeiNeiJa
MasterpassNeiJaNeiNei
Post og telefonordreNeiNeiJaJa
Husk MegJa
JaJaJa
One Click PaymentsJaJaNeiJa
AbonnementsbetalingJaJaNeiJa
Autocapture (umiddelbar trekk ved kjøp av virtuelle produkter)JaJaJaJa
Multicurrency (Internasjonal Valuta)NeiJaNeiJa
Service fra NetsSiteinspection Siteinspection Siteinspection Siteinspection 
Teknisk løsning Må anskaffes, installeres og konfigureresMå anskaffes, installeres og konfigureresVia NettpilotVia Nettpilot
B2B betalingJaJaJaJa
AbonnementsbetalingJaJaNeiJa
Gratis SupportJaJaJaJa
Brukerstedsportal JaJaJaJa

Jeg håper at dette gir deg trygghet i hva du trenger og hva du ikke trenger å gjøre når du skal velge betalingsløsning for fremtiden. Og er det noe du er i tvil om eller har kommentar til, så er det bare å ta kontakt med en gang ellere å legge igjen en kommentar nedenfor.

Vi skal svare så grundig vi kan.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.