SEO spesialist og SEO rådgiver: Nickolass Jensen

Digital marketing rådgiver, E-handelsentusiast, SEO spesialist, Adwordskonsulent og webanalytiker. Er også leder av en liten friidrettsklubb på Ringerike, med omkring 150 medlemmer. Favorittøvelsene er sprint og spydkast.

Er dansk, utdannet New Media Manager i 2001 og har bodd i Norge siden 2003.
Eier av Nettpilot.no.

Nettpilot Nickolass Jensen at Brighton
Nettpilot Nickolass Jensen på BrightonSEO konferanse.

Jeg ble for alvor fascinert av Norge på en haiketur fra København til Nordkapp i 1999, og møtte i løpet av studietiden (Utdannelse: New Media Manager, eksaminert i 2001) på Erhvervsakademiet i København, en flott, norsk kvinne som etterhvert fikk meg til å flytte basen mot Nord. Bor nå med kone og tvillinger, på Jevnaker, rett ved siden av Hadeland Glassverk.

Frem til 2014 var jeg ansatt som senior SEO advisor og webanalytiker i Omnicom Media Group i spesialistavdelingen Resolution Media, der jeg  løste spennende oppdrag for noen av Norges største selskap i team med dyktige rådgivere fra OMD og PHD.

i 2013 opplevde jeg sågar å være med på to ulike teams som vant gull i to Performance Awards sammen med klientene Coop Norge og Stena Line.

2 x gull ved INMAs Performance Award 2013, her foto av Thomas Johansen (Nå PHD direktør) og Nickolass Jensen (Nå Nettpilot), som da jobbet som SEO spesialist og analytiker på begge vinnerprosjekter.

Thomas Johansen, PHD & Nickolass Jensen, Resolution Media, feirer dobbelt gull under INMA performance Awards 2013. (i kategoriene Mulitikanal og analyse).

Siden har jeg jobbet som innleid SEO rådgiver for blant andre Red Performance, Starcom, Semway, 1881 og andre norske digitale aktører utover egne faste kunder, som varierer i størrelse og omsetning.

Jeg har erfaring fra helt nystartede selskap, til et selskap som Komplett Group som omsetter for milliarder. I dag jobber jeg for flere multinasjonale selskap med flere markeder og lokale avdelinger, samtidig som jeg jobber med små etablererer i Norge på fast basis.

Jeg har fulgt en kunde på vei, fra da de hadde 20 millioner i omsetning i 2013, til 120 millioner i 2020.

Fra jeg startet som webmaster i 2001 i forbundet for IT profesjonelle i Danmark, så har innhold og produksjon av nyttig og tilgjengelig innhold, vært det jeg har likt å jobbe mest med og ønsket å få til best.

Det startet med fortellinger om reiser og opplevelser og deling av fotos og levende bilder.

Deretter produserte jeg online verktøyskasser for engasjerte IT studenter, som skulle bli bedre på faget sitt. Senere ble det til studentpolitikk og kultur og reiselivsformidling, frem til jeg møtte en nabo som drev med fjernsalg og hadde lyst å selge sine varer på nett.

I 2006 hadde jeg oppdaget hvor langt man kunne komme med raske nettsteder som var bygget semantisk korrekt, og begynte da å eksperimentere med SEO og målrettet søkemotormarkedsføring for små kunder som hadde få midler.

Der lærte jeg hands on SEO strategi, SEO analyse og ble ganske ivrig på teknisk SEO og markedsføringsrapportering.

Hver fredag drakk jeg kaffe med min lokale kunde og vi gikk gjennom ukas tall i alle kanaler.

Her lærte jeg og salg, analyse, prognoser og SEO rapportering, bit for bit.

Da trafikken økte og vi fikk mange besøk, så begynte vi å eksperimentere med optimalisering av landingssider, noe som senere ble kalt for konverteringsoptimalisering. Dette øvde vi mye på og testet mye rart.

Som SEO konsulent jobbet jeg etterhånden ikke bare å jobbe med å tiltrekke trafikk, men også innen området Brand reputation management, dvs. negativ SEO, var det oppdrag. Har var jobbet å skyve ned dårlig omtale fra de beste søkemotorplasseringer. Det er mye jobb:)
Folk og selskaper som hadde oppført seg dumt og derfor hadde fått dårlig omtale, ville gjerne ha hjelp. Så det fikk de. Det er forsatt en del som dummer seg ut, noen er selvforskyldte andre ikke.

Ta kontakt hvis du er en av de som trenger hjelp til å «fjerne» negative resultater fra Google.

Rundt 2010-2012 tok det helt av, og jeg opplevde større etterspørsel på tjenestene innen SEO enn tidligere, og ble da forespurt om jeg ville jobbe i et av verdens største digitalbyråer som deres første SEO ekspert i Norge. Det takket jeg ja til, i første omgang dog som underleverandør.

Dette var et par raske år, men mange store kjente kunder og mange oppdrag på kort tid, og ga stor innsikt i det norske byrå-miljø og i de største norske selskaper.

Som SEO spesialist opplevde jeg til tider at det var vanskelig å få gjennomført alle planer og SEO strategier som ble lagt, og har da til de grader tatt med meg mottoet: Gjennomføring, gjennomføring, gjennomføring. Planer for SEO er null verdt om de ikke følges opp og støttes internt, i den organisasjon som har bedt om å få presentert dette. Samtidig er det viktig å mane til is i magen og en god porsjon tålmodighet.

Ikke bare hyr en SEO rådgiver for å ha et alibi. Vær villig til å endre på det dere driver med – alltid!

Siloer hersker desverre fortsatt i norske bedrifter. Og derfor er en ekstern rådgiver gull verdt.

Selvom flere store selskap ønsker å styre digitale markedsføringsinitiativer på egen hånd, så er det ikke ensbetydende med at folk klarer å gjennomføre tiltak. Årsakene er typisk interpersonelle dynamisk årsaker, som man nesten uansett faglig kompetanse, aldri klarer å komme seg fri av.

Derfor opplever jeg at min rolle som ekstern rådgiver i de seneste par år har dreid ser mer over på å være den eksterne tredje parten, som rådgiver og ikke bare SEO spesialist, som ser på en sak uten filter og eierskap – og uten darlings, som kan bistå ulike avdelinger med å få fremdrift ved å sørge for at rasjonale, kunnskap og beslutningskompetanse går hånd og hånd.

Kall meg gjerne sparringspartner.

Annen bakgrunn

De seneste par årene har jeg også hatt tid til å bruke tid sammen med mine barn på min favoritt-idrett, Friidrett. I dag er jeg veteranutøver, trener og leder av Ringerike Friidrettsklubb og koser meg med trening, sosialt samvær rundt friidrett, motoriske øvelser og performance-analyser så ofte jeg kan.