Norsk Ehandel 2016 – Nøkkelfunn og tips fra Dibs Ehandelsrapport

Jeg var en tur hos Dibs i siste uke for frokost og kaffe. Dessverre fikk jeg ikke med med en trykt versjon av Dibs sine grundige årlige ehandelsrapport, da det hadde oppstått noen trykkfeil som gjorde at den ikke var klar. Til gjengjeld var Parik Müller fra DIbs og Arne Anderson fra PostNord på plass for å gi sine innspill og betraktninger på Norsk og nordisk ehandel anno 2016. Arne Andersson og PostNord sine innspill tar jeg for meg i et annet innlegg, men felles for dem begge var, at de er enige om at ikke alle betalingsløsningsleverandørene i Norden er like hyggelige.

Samtidig har de skjønt at de må skape løsninger som er konkurransedyktige, og derfor ber de oss om å vente i spenning på nye løsninger og metoder. Hos Nettpilot kan vi jo be PostNord og dere om å sjekke ut vår Bring API integrasjon til WordPress og WooCommerce som gjør det enkelt å tilby mange fraktalternativer enkelt og uten alt for store budsjetter.

Kortfattet oppsummering av funn og nøkkeltips i Dibs sin rapport Norsk Ehandel 2016

Tilby flere betalingsmetoder

Funn: En tredjedel av netthandlende har avbrutt kjøp fordi de ikke kunne betale med sin foretrukne betalingsmåte.
Tips: Tilby både kort og faktura hvis du selger på det norske markedet.

Tilby flere fraktmetoder

Funn: Mange har forlatt handlekurven fordi de ikke kunne få levert varene slik de ønsket.
Tips: Tilby flere fraktalternativer i handlekurv og kasse.

Lagre kundens opplysninger

Funn: Kunder liker ikke å fylle inn unødvendig informasjon i kassen. Mange forbrukere sier de vil handle oftere i en nettbutikk som lagrer kortinformasjonen.
Tips: Finn ut av måter hvorpå faktura og kortinformasjon kan bli lagret. Det er mulig å lagre kortinformasjonen hos de fleste betalingsleverandørene,  og nye betalingsløsninger lagrer alle opplysninger som trengs.

Mobiltilpass nettsiden

Funn: Nesten halvparten av forbrukerne handler via mobilen og mange sier at de har avbrutt et kjøp fordi nettsiden ikke var mobiltilpasset.
Tips: Hvis du fortsatt ikke har en mobiltilpasset nettside er det på høy tid å gjøre dette nå.

Tipass deg til det lokale markedet

Funn: Det er viktig å være tydelig omkring vilkår og å tilby support på lokalt språk. Selv mellom de nordiske landene er det store forskjeller mellom forbrukernes betalingsatferd.
Tips: Husk at konkurransen er sylskarp og tenk deg grundig om ved valg av betalingsløsninger når du skal selge på nye markeder. Vær nøye med å tilby lokale betalingsmåter.

Øk tilliten

Funn: Betalingsleverandørenes logo har høy gjenkjenningsgrad og skaper tillit blant dine kunder.
Tips: Du bør vise hvilke betalingstyper du tar imot allerede på førstesiden i din nettbutikk.

Trygghetsmerker øker tilliten

Funn: Undersøkelser viser at trygghetsmerker øker forbrukernes tillit til nettbutikken.
Tips: Det finnes flere trygghetsmerker som du kan bruke i din nettbutikk. Noen av dem er lokale, mens andre dekker flere markeder. Det seneste initiativet kommer fra den europeiske e-handelsorganisasjonen EMOTA som har lansert et europeisk trygghetsmerke der tolv land deltar. Se også http://europeantrustmark.eu/ eller den norske Trygg Ehandel: https://www.tryggehandel.no/.

Last ned Dibs sin Norsk Ehandel rapport 2016 her

Nickolass Jensen, utdannet New Media Manager i København i 2001. Bosatt i Norge fra 2003 , startet firmaet Mediakoordinator i 2004 og Nettpilot i 2012. Har vært Senior SEO rådgiver i Resolution Media (Omnicom Media Group), og jobbet med noen av Norges og verdens største selskap. Nå 100% Nettpilot.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *