Mobilvennlig nettsted etter #Mobilegeddon?

Lesetid: 3 minutter

Mobilegeddon omtales som en av de mest ventede og best varslede algoritme endringer fra Google sin side frem til nå. Tidligere har Google langsomt og i det stille foretatt endringer som har endret på plasseringer i søkemotorer, til stor glede for noen og like stor skuffelse for andre. Men denne gangen har endringen vært varslet og forventet.

I juni 2014 fortalte comscore at mer enn 60% av alle søk nå ble foretatt via mobile plattformer: Major Mobile Milestones in May: Apps Now Drive Half of All Time Spent on Digital.

Nesten halvparten av alle norske søk, over 27 millioner daglig, skjer via en mobiltelefon.

mobilegrowth

I mars 2015 publiserte comscore sin research fra 4. kvartal 2014 som fortalte at 60% av all online handel nå ble foretatt via mobil, noe som var en 33% økning sett i forhold til året før. Vanlig retail økte med 3% og e-commerce økte med 9%. i beløpsstørrelse sto mobil blott for 13% av omsetningen og desktop for størsteparten.

Se innslaget: Mobile commerce growth ‘on fire’

Med det som bakgrunn er det ingen overraskelse at Google har brukt mye energi på å skape bedre forhold for sine mobile brukere.

Når det gjelder norske forhold har Kampanje i starten av 2015 sett nærmere på hvilke trender vi kunne vente oss i 2015 innen mobilbruk:

Fem viktige mobil-trender i 2015

  1. Omnichannel – Annonsører må tilpasse mobilsider slik at kundene får en sømløs opplevelse av merkevaren
  2. Mobil først – responsivt design og brukergrensesnitt blir viktigere
  3. Alltid på – aktører må sikre balanse tilpasse seg til at brukerne alltid er på
  4. Tilpasset – Tekniske løsninger må tilpasses mobil
  5. Økosystem – Få kunnskap om hvordan brukernes mobilvaner er i din kategori

Kampanje: Fem mobiltrender for 2015

Her på nettpilot.no samler vi de beste tips og innlegg løpende, slik at du som nettstedeier kan sikre deg synlighet i Googles mobile søkeresultater.

Googles mobil test

Tips til #mobil seo fra Google:

Norske artikler FØR #mobilegeddon:

Ifølge Eniros SMB-barometer (basert på 2.154 små og mellomstore bedrifter) sier 58,9 prosent at de ikke har tilpasset nettsidene sine til mobile enheter. 36,7 prosent har en mobiltilpasset nettside. 4,4 prosent sier de ikke vet.

Vi vil dele reaksjoner og resultater fra norske nettsteder når #mobilegeddon har slått til i Norge, noen som ikke har blitt rapportert enda.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.