Nyheter fra SEO-bransjen står i kø. Nå kan du f.eks. få bedre data om «link sculpting». Og hva er så det?

Brighton Pier 2017

Europas største SEO konferanse starter fredag i Brighton. Hver 6. måned møtes nå rundt 3000 fagfolk og digitale markedsførere fra ulike deler av verden på Englands solkyst, bare tre timer fra Oslo. De fleste kommer fra UK, men vi er en del som må få oss de siste nyheter og dele fagstoff og gode historier fra vår digitale hverdag. Jeg var der med klienter i april og er i Brighton fredag morgen, der jeg skal møte gode gamle venner og nye samarbeidspartnere.

I ukene opp til BrightonSEO er det alltid hektisk hos de store Britiske SEO SAAS selskaper som leverer styringsverktøy for automatisering av datainnhenting og bearbeiding av store mengder data. Slik var det jeg jeg jobbet med Analytics SEO, nå Authoritas og slik er det fortsatt. Alle må lansere en ny viktig killer feature før fredagens konferanse for å kunne bli en del av dagens snakkis. Slik er det også denne gangen.

Jeg fikk en melding fra Dixon Jones der han spurte om jeg var interressert i å formidle det nyeste funksjonen hos Majestic sin linkcrawler. Dixon Jones er mannen bak Majestic og har vunnet både US og UK search awards, samt mottatt Dronning Elisabeths Award I innovasjon i 2016 og i internasjonal handel i 2017. Så Dixon er en mann med tyngde, og selvfølgelig var jeg interessert i det;)

Majestic har nemlig lansert følgende nye funksjoner som vises ved gjennomgang av alle backlinks til en crawlet side:

1) Telling av antall eksterne lenker fra siden som lenker inn
2) Informasjon om med sidetitler på siden som lenker inn
3) Språk gjenkjenning

Litt mer detaljert forklaring
Det er helt ok å kunne se en oversikt med lenker til ditt nettsted (eller konkurrentenes), men hva vet du egentlig om siden som lenker inn til ditt nettsted?
Fra før har Majestic gitt oss data som Trustflow (Tf) og Citation flow (Cf), samt Anchortext. Du kjenner kanskje også til Moz sin Open Site Explorer, som bruker termene Domain Authority (DA) og Domain Rank (DR), som gir litt samme pekepinn.

I grunnen er det første punktet ikke en ekstrem innovasjon, da andre mindre SEO SAAS plattformer har fått dette til. De to andre punkter er nye og ingen har prestert å presentere disse data før på denne måten, i samme skala.

Hvorfor er dette viktig?

I det øyeblikk man kjenner til det kombinerte antall lenker ut fra en side som lenker til den siden man undersøker (interne OG eksterne), blir det plutselig langt mer klart hvorfor en side med få interne lenker uanfektet alikevel klarer å få gode google plasseringer, til tross for meget få interne lenker. Ettersom interne lenker påvirker lenkegrafen ganske mye. Det betyr også at det kommer til å bli litt lettere å presentere data overfor tekniske webansvarlig som er ansvarlig for eget nettsteds interne lenkestruktur når man skal diskutere prioriteringer av elementer som interne lenker, 301 redirects, rel canonicals og url strukturer på tvers av eget nettsted opp i mot mulighetene for bedre søkemotorplasseringer. Det vil også bli enklere å presisere argumentasjonen overfor ledelse og budsjettansvarlige, hvis man som SEO ansvarlig mistenker at den interne lenkestrukturen og inngående lenker fra eksterne nettsteder ikke helt henger sammen.

Som SEO personer har vi alltid vært klar over at interne lenker påvirker verdien av en side, men vi har hatt begrensede midler til å undersøke strukturene, og få overblikk over det som kalles «intern link sculpting» på andre sider enn de sider vi selv har hatt kontroll over. Derfor har man enten ignorert disse data, eller brukt mye tid på å innhente de informasjoner man trengte. Det enkleste har dog for de fleste vært å ikke bry seg om det man ikke kunne måle. Og kort fortalt, så er det veldig få selskaper i Norge og Skandinavia som har bedt en SEO rådgiver eller SEO ansvarlig om å tegne et bilde av konkurrentenes interne lenkestruktur!

Her er et skjermbilde fra betaversjonen som rulles ut i disse dager:

Utgående lenker i kontrolpanelet til Majestic
Utgående lenker i kontrolpanelet til Majestic

For selskaper som opererer i et tungt og konkurranseutsatt marked, kan kunnskap på dette nivået være det som skiller klinten fra hveten, og bistå med en klarere forståelse for hvilke tiltak som kreves for bedre søkemotorplasseringer.

Derfor er det med stor glede å kunne formidle denne nyheten fra Majestic. Ingen tvil om at dette vil komme de mest nysgjerrige SEO entusjaster og digitale markedsanvarlige til nytte fremover. Og tro meg om ikke disse data snart finnes i andre systemer også.

Les mer om funksjonen hos Majestic

Disclaimer:
Jeg er ikke på noen måte i kommersiell partnerskap med Majestic. Jeg synes bare at Dixon er en hyggelig kar som er bunnsolid og vet hva han driver med.

Og nå må jeg pakke kuffert og pass for mitt fly går om 8 timer. Vi ses kanskje i Brighton?

Laurence O'Toole, Authoritas, Nickolass Jensen, Nettpilot og Dixon Jones, Majestic, på lunsj i Brighton.
Laurence O’Toole, Authoritas, Nickolass Jensen, Nettpilot og Dixon Jones, Majestic, på lunsj i Brighton under BrightonSEO i 2016.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.