Kategori arkiv for: PPC marketing

Hva koster Google Adwords Annonsering?

Google Adwords konsultasjon

Dette er et typisk spørsmål som ofte lander i innbakken og som jeg derfor legger ut et grundigere svar på her fremfor å skrive samme mail flere ganger;)

Spørsmålet skal besvares todelt.

  • Den ene delen handler om håndtering og arbeide med kontoen, som Nettpilot tar betalt for.
  • Den andre delen handler om annonseringskostnadene som går direkte til Google.

Hva koster Adwords håndtering og optimalisering hos Nettpilot?

  • Hos Nettpilot kan du bestille helt ned til 2 timers Adwords optimalisering eller booke en 2 timers oppstartskonsultasjon for kun 2.990,-.
  • Hvis du har en konto som du ikke riktig får til å fungere eller du har et eksternt byrå som gir deg grå hår og bare utgifter og ingen effekt, så ta kontakt og vi ser på Adwordskontoen din, for dernest å vurdere om vi vil kunne forbedre den. Hvis vi mener vi kan det, starter vi som oftest med oppstartspakken på 2990,- som gir tilfredshetsgaranti og pengene tilbake hvis ingen dokumenterbar effekt har inntruffet.
  • Som resultat av oppstartspakken gir tar vi en samtale om hva dere trenger og hvilken innsats dere selv kan legge i dette.

Noen ganger skal vi lage en skikklig kontoopprydding. Det kan sagtens være noe vi bruker opp til 25-30 timer på på en måned alt etter kontostørrelse. Andre ganger koster en gjennomgang med forbedringer i Adwordskampanjer kanskje 6-7000 kroner, hvis vi vurderer at dere ikke trenger så mye hjelp.

  • Timeprisen er 1490 kr, for mindre enn 10 timer per måned og 1390,- for mer enn 10 timer/md (garantert frem til 1. april 2017). Her får du en senior rådgiver som er sertifisert er ratet over snittnivået sett i forhold til den Norske benchmarkvurdering av Google Partnere.
  • Vår rimeligste faste Adwordsavtale etter oppstartskonsultasjon inneholder to timers hjelp og håndtering av Adwords markedsføring, hver uke i tre måneder for kr. 12.800,-/md.

Når det gjelder annonsekostnader kan vi hjelpe med å finne et passende budsjett. Dette setter vi sammen basert på vår kjennskap til markedet og kundens forretningsstrategi.

Budsjett og utgifter til Adwords Annonsering som betales til Google

Først en generell introduksjon til filosofien:

  • Er du i en bransje med sterk konkurranse, bør du sette av mer til annonsering enn om du selger varer/tjenester med liten konkurranse.
  • Du bør alltid bruke mye mer per salg i de første tre måneder/det første året av en kampanje enn du har umiddelbart lyst til. Fordi dess mer du investerer i begynnelse, dess mer data har du å jobbe med for å forbedre nettstedet ditt og din SEO.
  • Ikke fravelg dyre søkeord bare fordi de er dyre, fravelg søkeord fordi du ikke kan tjene penger på de brukere som benytter dem og klikker på annonsene alikevel.
  • Betal hellere oppstartspenger til en erfaren Adwords ekspert som kjapt kan velge og fravelge søkeord og emner med største omhu – ellers risikerer du å få for liten effekt av annonseringen og risikerer å betale mange hundre/tusenvis av kroner for å få trafikk fra folk som ikke er det minste interessert i å kjøpe. Det ønsker du ikke.

Hva koster et klikk på en Adwords Annonse?

På spørsmålet om hva et klikk koster så avhenger dette av

  1. sted
  2. enhet
  3. bruker
  4. tidspunkt
  5. kampanjestruktur og søkeordsgruppering
  6. kvalitet på annonsen
  7. landingssider
  8. historikk og konkurrenter
  9. søkevolum
  10. relevans
  11. og en del ekstra…

Da jeg begynte med Adwords kunne jeg få fem nye besøkende for 1 krone på søkeordet overgangsalder. I dag koster det nesten 100 kroner per klikk hvis du er uheldig. Noen ganger mer. Men annonserer du overfor en person som har besøkt nettstedet ditt tidligere og har laget lister med besøkende i Adwords, så kan du nå få et slikt klikk for 20 kroner, dvs. sirka en femtedel av prisen. Så start med å lage lister:)

Snu spørsmålet litt på hodet og se innover

Still deg hellere spørsmålet:

  • Hvor mye har jeg råd til å betale for å få en henvendelse eller et salg? Og bruk det som utgangspunkt for modellering av dine Adwords kampanjer.

Det viktigste spørsmålene omkring pris og Adwords er nemlig:

  • Hva er bør verdien av et klikk fra Adwords være verdt for deg og hvor mye ønsker du å betale per kundetype?
  • Hvilken verdi har hver type salg/henvendelse?

Regn ut verdien av hver kundetype før du begynner med Adwords, slik at du kan se hvor mye du har råd til å investere for å få akkurat denne kundetypen inn på nettstedet ditt. Når du vet dette, har du mulighet for å se hvor mye du kan betale per klikk.

Importere Google Adwords konto i Bing Ads (Tidl. Microsoft Adcenter)

Bing Ads kampanje første dag: 25% overbudsjett og total verdiløs trafikk. Så husk å sjekke alle innstillinger for du går live.

Microsoft adCenter har fått nytt navn: Bing Ads. Og systemet er ikke helt optimalt spør du meg. Men er man oppmerksom går det bra. Jeg har testet og feilet for din skyld.

Microsoft adCenter som håndterer PPC annonser under Yahoo! Bing Nettverket har skiftet navn til Bing Ads. Navneendringen skjedde for godt en ukes tid siden, 10. september.
For de som i forveien har annonser i dette systemet har ikke endringen medført at man skal gjøre forandringer i innstillingene sine. Men nå har det kommet en enkelt import funksjon som gjør at du kan importere dine Google Adwords kampanjer med få klikk. Men helt smertefritt er det ikke. Du kan risikere å miste en del annonsekroner hvis du er uoppmerksom. Så les mer nedenfor. Les mer

ABC kjøpsguide for søk i Norge (Sem-konferansen 2011 + 2013)

Hvordan kjøpe søkemotormarkedsføringstjenester (SEM) i Norge?

Innlegg av Lars Berge (2011 og 2013) og Monica Arthurson (2011) fra Bra søk.

Det skal nevnes at undertegnede er medlem i Brasøk.

Innen søk opereres med følgende siloer:
– Kataloger
– Søkemotorer
– Rubrikk
– Startsider
– Sosiale medier

Hva ser du etter hos en leverandør
– solidt selskap
– gode referanser
– Relevant kompetanse
– Hva sier eget nettverk?

Hold øye med Gold diggers, byråer som «også driver med seo»
Ring gjerne de som står på referanse lista.
Gjør et google søk.

Sertifiseringer
De fleste større byråer er sertifisert.
Mange enkeltpersoner er sertisert.
Gjør et søk på Google Partner søk for å finne norske.

Ved Lars Berge:
Det skal være transparent, balansert – holde fokus på konvertering.
Start med å definere konverteringer.
Test og eksperimenter.

Hva sier andre? (Google Panda Algoritme fulgte i fotsporerene på økt fokus på etisk SEO, noe som Brasøk advokerte for)
Følg Google sine retningslinjer.

Betalingsmodeller

Fastpris
Hvert klikk koster det samme for annonsøren uansett innkjøpspris. (fokus for byrå er på å kjøpe billigste annonser – ikke nødvendigvis på konvertering)

Fee per klikk
Driftsfee per klikk i tilleg til annonsepris.

Fast pris per måned
Fast pris for drifting an en annonsekonto.

% av mediespending
Fast andel av mediebudsjett.

Andel av omsetning eller salg
Fast avtale i bunn, bygger på tillit og gode avtaler, felles forpliktelser.

Prestasjons betaling m. minimumsfee
Prestasjoner belønnes.

Bonus
Premiering i tillegg til fast pris, for hver periode(typisk hver måned).

Prestasjonsfokus
Fokus på konvertering.

Timepris – outsourcing
Gjerne en rammeavtale basert på estimert timetall.

Pris per milepæl
Batal per passering av punkt.

Løpende timer – konsulent
Coaching. prosjektledelse og kompetanseoverføring. Engasjement prises i forhold til timer brukt.

Set up fee
Kostnader forbunnet med oppsett av konto.

Pris per kurs
Annonsør betaler for konkret oplæring.

Tips omkring avtaler

Tips 1:

  • Ikke inngå avtaler det er vasnkelig å komme seg ut av.
  • Få en oppsigelsesklausul.
  • Hva gjør man i oppsigelsesperiode.

Tips 2:
Du skal eie din egen konto. Noen kan drifte den for deg etter avtale.

Tips 3:
Bindingstid. Mye kan skje. Lang bindingstid krever forholdsregler.

Tips 4:
Ha regelmessige statusmøter og rapporter.

Tips 5:
Glippet.(?)

Tips 6:
Start forsiktig(?)

Tips 7:
Forbered deg.

Tips 8:
Viktige nøkkelord skal være definterte.

Tips 9:
Fokuser og husk på kvalitetscore.

Tips 10:
Bemerk konfliktpotensiale mellom kvalitet og kvantitet på klikk. Sjekk trackingkodene.

Tips 11:
Vær tydelig på hva avtalen inneholder og hva den IKKE innholder. Viktige områder utenfor bør tas med som tydelige optioner.

Tips 12:
Nøkkelord – vokt deg for nøkkeordsbruk som ikke driver konverteringer.

Tips 13:
Ha klare tydelige økonomiske rammer.

Hva er billig og hva er dyrt?
– Tenk ROI
– Hvis kapanjen tilfredsstiller dine krav til ROI er det et godt utgangspunkt.
– PPC er lite verdt uten fokus på konvertering

Note to self:
Avanserte betalingsmodeller krever juriske avtaler og resiprokke forpliktelser.

Ved oppsigelse:

  • Avtal varsel.

Overveie løpende investeringer:

  • Digitale verdier – hvem eier hva?

Nei takk til:

  • Garantier om plasseringer.
  • Eierskap til kontoer.
  • Litt mer?

Innhold i avtale:

  • Reisekostnader
  • Utstyr
  • Oppsigelse
  • Spredning(inventory)
  • Priser typer personell.
  • Detaljer innen tjenester, ulike typer PPC termer og produkt.
  • Er det spesialtilbud, eller gjennomarbeidet:
  • Spør advokat eller Brasøk.

Hvem er du og hva driver du med?
SEM
SEO (Uerfaren, erfaren) Adwords og PPC (uerfaren, erfaren)

Livssyklus for målinger:
1. Definer målinger
2. Gjennomfør målinger
3. Analysér
4. Gjør tiltak
5. Forbedre eller fjerne?

Hva er målet med nettstedet?
Her viser Lars et bilde av Avinash Kaushik
– Redusere kostnader
– Øke inntekter
– Forbedre kundetilfredshet

[box type=»note»]Note fra Nickolass: Avinash Kaushik. har tre spørsmål du kan stille kunden etter besøk på nettsiden:
1. Hva var formålet ditt med dagens besøk?
2. Oppnådde du det du ville?
3. Hva kunne gjøres for å forbedre dagens opplevelse.[/box]

Hvordan kan du bruke nettsiden til å gjøre livet enkelt for kunden.
Besøk bloggen til Avinash Kaushik.

Gjør det enkelt.

  • Fokuser på endringer – som gjør forbedringer.
  • Forklar sammenhenger. ( Eksempelspørsmål: Hvorfor send ut folk fra nettsiden? Svar: For å oppnå tillit hos brukeren).

Husk rapportering

  • Hold rapporten til en side.
  • Hva kan det rapporteres på?
  • Forklares rapporten godt nok?
  • Kan de som skal bruke den forstå det du sier?

Hva må du selv kunne noe om?

  • Google Analytics er mye verdt – og det er gratis;-)
  • Google Adwords koster det ingenting å utforske selv.
  • Få et forhold til webanalyse – uansett om du outsourcer det meste.
  • Du må selv vite hva som skjer i butikken din.

De rapporterte data er ikke en øye og bør integreres i resten av markedsarbeidet.

Fokuser på enkelte og begripelige KPIer – nøkkelindikatorer på prestasjon.

  • Pek på tendenser og innsikter.
  • Pek på hvilket effekt det har.
  • Fortell hvilke tiltak som skal til for forbedring.
  • Lag enkle dashboards.
[box type=»note»]Ikke vær fornøyd med bare å spy ut tall. (Oversatt av Lars Berge fra Avinash Kaushik sin: «Don’t be satisfied with (being) a reporting squirrel».[/box]

Når du skal preike, skal du gjøre det med innsikt og forandringsvilje.

Lykke til.

Presentasjonen nedenfor er fra i fjor:

(Gler meg til å legge ut den nye, jeg har notert nedenfor)

SEO & PPC (Google Adwords) workshop på ditt kontor?

Nettpilot tilbud

Hvis du har lyst å bli litt mer kjent med SEO og Google Adwords. Prøv en workshop.

Vi kan bruke litt tid i forveien på sette oss inn i din markedssituasjon og foreta en vurdering av dine muligheter og utfordringer i søkemotorerne sett i forhold til de du konkurrerer mot. Da bruker vi dagen på å behandle innsikter og komme med strategier og konkrete forslag til tiltak.
Les mer

Markedsføring i søkemotorer: Hvorfor benytte en ekstern konsulent?

Google Adwords optimalisering

Søkemotormarkedsføring er en samlebetegnelse for den markedsføringsaktivitet som går ut på å oppnå synlighet og skape inngående webtrafikk til en nettsted via relevante plasseringer i søkemotorer. Det forkortes: SEM.

SEM er arbeidet som utføres for å skape:
[unordered_list style=»tick»]

Søkeresultater med Google Adwords visning
Google Adwords annonser vises i søkeresultatene øverst og i høyre kollonne, de organiske (gratis) søkeresultater og plasseringer i hovedkollonnen
[/unordered_list]Annonseformen innen PPC kan være tekstannonser, bannerannonser med bilder, flash, video og interaktive annonser. Kanalene er mange og smartphones og håndholdte er inkluderte plattformer.
Både SEO og PPC har som disipliner nytte av å støtte seg på hverandre når de benyttes i felten.

Hvorfor benytte en ekstern konsulent til søkemotormarkedsføring, dette klarer vi selv? – og hvorfor bare fokusere på Google?

Dine konkurrenter har etterhånden også har oppdaget Google Adwords, de har kanskje gått på et kostbart kurs og vil til å prøve dette selv.

[unordered_list style=»tick»]
  • Hvis du velger å satse målrettet og benytte profesjonell assistanse og ikke søle tiden din bort med eksperimentering, vil du kunne få mye igjen for annonsekronene dine.
  • Du behøver ikke bare fokusere på Google, men hvis det virker på Google først kan du stole på at det virker andre steder;-)
  • Google leverer sirka 80 %, mens Kvasir, de Gule sider, 1881, Yahoo og Bing leverer mindre enn 20% av de resterende søkemotorbesøk på norske nettsteder.

  • Effektiv søkemotormarkedsføring med Google Adwords kan gi raske resultater – og en erfaren konsulent kan holde kostnadene nede slik at du kan få størst mulig avkastning for markedsføringskronene dine.
[/unordered_list]
Google Adwords optimalisering
Google Adwords optimalisering kan gi umiddelbart synlige resultater

Jeg kan i tillegg utføre søkemotoroptimalisering slik at ditt nettsted kan bli synlig i de organiske (gratis) topplasseringer på både Google, Kvasir, BING, Yahoo og andre søkemotorer.

Google optimalisering, hva er det?

Google resultater

Det er innsatsen som utføres for å oppnå økt synlighet og relevant trafikk fra Google.

Google optimalisering betyr å optimalisere ditt nettsted eller en nettside maksimalt i forhold til å oppnå synlighet i Googles søkeresultater. Det kan fordeles på Google SEO og Google Adwords.

Les mer