Hvilken betalingsløsning bør du velge til din nettbutikk?

Nettbutikk sjekkliste

NETS, DIBS, Collector, Arvato, Klarna, Paypal? Visa eller Mastercard? Kortbetaling, delbetaling, faktura eller mobilbetaling? Her får du overblikk

Det finnes en del varianter av betalingsløsninger og nettbutikker – I dette innlegget får du en oversikt over de mest brukte løsningene. Slik kan du danne deg et inntrykk av hvilken nettbutikk og betalingsløsning du bør velge.
Dersom du har undersøkt en smule på forhånd, vet du sannsynligvis at du i tillegg til en betalingsløsning har bruk for en innløseravtale for å kunne etablere en betalingsløsning i din nettbutikk. Les mer om dette nedenfor.

Betalingsmetoder i nettbutikk - logoer
Betalingsmetoder i nettbutikk kan være kort, faktura, delbetaling eller postoppkrav.

Du kan også laste ned Nettpilots 11 siders gratis PDF med råd og tips om valg av betalingsløsning her:

Last ned gratis PDF

Prisen for en norsk betalingsløsning for mindre nettbutikker kan for noen virke urimelig høy. Det kan også være vanskelig å få overblikk over de totale kostnadene. Når du har lest dette innlegget bør du selv kunne vurdere hvilken betalingsløsning som er optimal for deg og din e-handelsløsning.

Begynn med spørsmålet:
Skal jeg starte opp nettbutikk som hobby eller er det en større satsning over lengre tid? Og hvem skal jeg selge til?

Hvis du bare skal selge varer enkeltvis kan du benytte en av de mange store annonseportaler som Finn, QXL, Zett, Tinde e.l.

Nettbutikk på 1-2-3 – Et tomt butikklokale. Ja takk?

Det finnes en del ferdigpakker hvor du kan leie en nettbutikk for et fast beløp hver måned. Dette kan passende sammenlignes med å leie et tomt butikklokale. Du må selv fylle opp med varer, få lokalet til å se innbydende ut, samt etablere rutiner for betalingsmuligheter og annen logistikk.

Gode og billige tilbud

Eksempler på «gode og billige» tilbud med lav etableringskostnad og fast månedspris er det mange av. De rimeligste løsningene passer godt for gründere i etableringsfasen, men det er også løsninger som er tilpasset større bedrifter. Enten som skreddersøm eller standardløsninger.
Er du i Norge, bør du bruke en norsk leverandør, med norske knapper, tekster og betalingsløsninger. Det er det forbrukerne har mest tillit til.

Det finnes også løsninger basert på åpen kildekode. Disse kan du selv modifisere til å passe dine egne helt spesifikke forhold.

Du kan også få profesjonelle til opprette nettbutikken for deg. På denne måten får du skreddersydd butikken etter dine behov, og samtidig får du hjelp og veiledning til videre utvikling av e-handelsløsningen din.

Nettpilots mest aktuelle løsninger for E-handel

kr 1.490,00 for bistand med konfigurasjon av eksisterende Netaxept og Nettpilot plugin

Nettpilot har også skrevet en del om hvilke overveielser man bør gjøre seg før man velger publiseringsløsning til sin nettbutikk. Vær oppmerksom på hvilke ulemper og fordeler de ulike løsningene kan gi, og tenk deg godt om før du tar ditt endelige valg.

Siden 1. juli 2014 har man i tillegg skulle ta høyde for Universell utforming, før lansering av ny nettbutikk,

Betalingsløsning, faktura eller postoppkrav?

Når du skal velge nettbutikk skal du i tillegg til alle andre valg og beslutninger, vurdere hvilken betalingsform som vil passe best for deg.

Kortbetaling
Å ha en checkout med Visa eller Mastercard i nettbutikken vil være det optimale valget for mange, men kortbetaling gir også en del merutgifter både i oppstartsutgifter og i driftskostnader. Når kundene betaler med kort, slipper du å skulle bruke tid på purring og ekstra faktureringer, og dette koster selvsagt båd tid og penger. I tillegg er det mange kunder som ikke engang vil overveie å handle dersom de ikke kan betale med kort.
Nettpilot kan hjelpe deg med å få kortbetaling i din nettbutikk – ta kontakt.

Fakturabetaling
Du kan dog også velge å gjøre en avtale med aktører som Collector Bank, DIBS (Dibs Account), Svea Webpay, Klarna, Arvato Afterpay eller andre faktura-innkrevningsaktører, og da vil de ta seg av innkrevning av pengene som kunden din skylder. Dette kan dog koste deg en del mer, men KAN senke terskelen for kjøp da folk som ikke har kredittkort tilgjengelig eller penger på konto kan handle hos deg. Da må du dog spørre deg selv om det er slike kunder du ønsker å ha, på lang sikt.
Både Klarna, Collector, Arvato Afterpay og Svea Finans Webpay kan integreres med Netaxept betaling eller som standalone betalingsløsning.
Nettpilot kan hjelpe deg med å få fakturabetaling i din nettbutikk – ta kontakt.

Postoppkrav
Med postoppkrav får kunden pakken utlevert mot betaling på postkontoret/post i butikk. Her det det Posten Norge, som krever inn betalingen for deg. Posten overfører da betalingen til din konto, noe som er trygt for både selger og kjøper.

Her er Postens priser for Norgespakken med Postoppkrav:

  • Priser for Norgespakke med postoppkrav

Priser for Norgespakke med postoppkrav

Her kan du ta med i beregningen at Norgespakken koster fra 155,- opp til 10 kg. Det gir en utgift til postoppkrav på 47,- for minste pakke. Les mer om postoppkrav hos Posten. Ditt valg av betalingsform vil derfor innvirke både på brukervennlighet og tilliten din nettbutikk vekker hos kunden. Hvis du har god kjennskap til dine brukere og kunder, så bør du også vite hvilken betalingstype som passer best for nettopp din nettbutikk.

Integrasjon med regnskapsprogram?

Kanskje tenker du på å utvide din forretning fra fysisk butikk til også å drive nettbutikk, eller til og med satse 100 % på netthandel? Da bør du også overveie hvilke muligheter ditt eksisterende regnskapsprogram gir deg. Vil det kunne integreres problemfritt med din nye nettløsning, eller vil det kreve manuelt arbeide? Kanskje vil det også kreve ekstra utvikling og integrasjonsinnsats? Mange små og mellomstore selskap benytter løsninger som Visma, Mamut, Ajour, Unimicro. Ta en snakk med din leverandør om hvilke muligheter og begrensninger de setter for din nye nettbutikkløsning.

Nå finnes det integrasjoner fra systemer som Visma Eaccounting og Mamut One, 24sevenoffice (247O), Xledger, Tripletex og Fiken både til Magento og WooCommerce.

Kortbetaling er fortsatt størst i 2017

Foretrukne online betalingsmetoder i Norge 2017
Foretrukne online betalingsmetoder i Norge 2017 – Kilde: Dibs Rapport om Norsk Ehandel, september 2017

Mobil betalingsmulighet – eller Ipad vennlig?

Dersom du har tenkt å ha en nettløsning som skal kunne tilpasses mobile enheter, som Iphone, Android eller andre smarttelefoner, eventuelt nettbrett og Ipads, bør du også vurdere å få til en betalingsmulighet for mobile enheter.

Innen mobilbetaling har vi i Norge nå først og fremst Vipps fra DnB (klikk og bestill Vipps til WooCommerce), Mobilepay fra Danske Bank og Mcash fra Sparebank1 som rene mobilbetalingsløsninger. Disse kan også benyttes som betalingsmuligheter i din nettbutikk.

Mobilepay og Vipps kan integreres enkelt i Netaxept sin løsning og dermed i WooCommerce og Magento.

Mobilepay har vært klar via DIBS og Netaxept siden høsten 2016, mens Vipps har lansert løsning i Netaxept i mars 2017. Mcash har egne standalone løsninger per nettbutikktype.

Bemerk at det ikke går an å håndtere abonnementbetalinger via disse mobilbetalingsløsninger.

Betalingsløsning for online kortbetaling kommer oftest i tillegg

Når du undersøker priser og tilbud på nettbutikker bør du være oppmerksom på at betalingsløsning for online kortbetaling (som regel) kommer i tillegg til den prisen som du presenteres for i første omgang.

De fleste nettbutikker i Norge har mulighet for følgende kredittkort løsninger:

Seneste har vi fått Google Wallet, Skrill og Stripe, som alle er litt lik Paypal på en og annen måte. Lenkene er til prisstruktur.

Prisstrukturene for betalingsløsninger kan være snodige, men med litt research kan man regne ut hva som svarer seg best. Prisen beregnes oftest ut fra variablene du finner nedenfor, så sett deg ned og lag et overslag over omfanget av forventet handel før du begynner å sjekke ut betalingsløsninger. Lag gjerne en inndeling per måned/halve og hele år:

  1. Antall transaksjoner pr. måned
  2. Pris per transaksjon
  3. Samlet omsetning

Har du omsetning på 1 mio per måned med sirka 1000  kroner per transaksjon vil du f. eks. skulle betale 220.000 mer for å ha en Klarna løsning og 290.000 mer for en Paypal enn for en Nets, DIBS eller Bambora løsning. Men med bare 250.000 i omsetning vil du bare skulle betale 40.000 mer til Klarna og 50.000 mer til Paypal på et år. Nettpilot har et beregningskjema for alle disse betalingsformer og kan beregne helt presist hvilke kostnader en nettbutikk vil ha til betalingsleverandør alt etter antall transaksjoner per måned, og gjennomsnittlig transaksjonsbeløp.

Hva koster de ulike betalingsløsninger? Hvilke betalingsleverandør er billigst, og hvilke er dyrest.
Hva koster de ulike betalingsløsninger? Hvilke betalingsleverandør er billigst, og hvilke er dyrest.

Nedenfor er et eksempel på en beregning som vi utfører når våre kunder ber om et estimat på hva de ulike betliangsleverandørene koster. Vi benytter også slike skjemaer til å vurderer potensialet ved å endre på trafikkmengde, konverteringsrate eller transaksjonsstørrelse.

Innløseravtale

Skal du ha en nettbutikk med egen betalingsløsning fra Netaxept / NETS, Bambora eller DIBS, vil du i tillegg skulle inngå en innløseravtale. Her kan du inngå avtaler med følgende:

  1. Nets kortinnløsning på telefon 815 00 400 (Se hvilke krav som stilles og last ned bestillingskjema her)
  2. Nordea (Visa, MasterCard og BankAxess) på telefon 22 48 50 00
  3. Handelsbanken (Visa og MasterCard) på telefon 22 94 07 00
  4. Euroline (Visa, MasterCard og Diners) på telefon 21 01 54 00
  5. Elavon (Visa og MasterCard) på telefon 22 43 22 43
  6. Diners Club (Diners) på telefon 21 01 54 00

Du må ha en innløseravtale for å kunne ha en egen betalingsløsning i nettbutikken.

Innløseren tar som standard 1 – 1,8 % av alle transaksjoner.
Hos Teller betaler du i tillegg et mindre etableringsgebyr samt et fast beløp per måned.
Nets var frem til 2014 eid av 186 Norske og danske banker, men ble solgt i mars 2014. Årsaken til salget var at man vil øke fokus på online betalingsløsninger. Ny eier er Advent International, ATP og Bain Capital.

Betalingsløsninger og prisstrukturer

Bestill Netaxept og få rabatt

(Norske priser)

  1. NETS: Netaxept Start: kr. 2000,- i etablering, kr. 300 pr. måned, og kr. 3,- pr transaksjon. Bestill
  2. NETS: Netaxept Advanced: kr. 7500,- i etablering, kr. 700 pr. måned, og kr. 1,- pr transaksjon. Bestill
  3. Bambora kr. 0,- i etablering, 245,- per måned ( 2,45% per betaling). Betales kvartalsvis forut. Bestill – Prøv gratis
  4. Klarna (Klarna Checkout, delbetaling og faktura) :kr. 0 – 5499,- i oppstart (Har du en Nettbutikk med Klarna og utvider til flere markeder kan du få nye avtaler til 0,- i etablering), kr. 299-799,- pr måned, 2,95 % per transaksjon (fra 1,49% ved delbetaling). Bestill
  5. DIBS Standard betaling (mobilvennlig løsning): kr 3000,- etablering / 299,- pr mnd / 3,- pr transaksjon. Bestill
  6. DIBS Premium betaling (mobilvennlig løsning): 6000,- etablering / 599,- pr mnd / 2,- pr transaksjon. Bestill
  7. Svea Webpay Kortbetaling, Faktura, Delbetaling: 1495 – 1995,- etablering / 295,- pr mnd. Bestill
  8. Collector Faktura og Delbetaling; Ingen oppstarts avgift, avtalepris per md og per transaksjon. Bestill vurdering for presist tilbud
  9. Arvato Afterpay Faktura eller Delbetaling: Ingen oppstarts avgift eller mnd. kostnad, 2,35 % per transaksjon, 5,- pr. faktura/kreditnota. Bestill vurdering for presist tilbud
  10. Paylike: Ingen oppstarts avgift eller mnd kostnad, 1,9% + 0,25 EUR per transakjon. Bestill vurdering for presist tilbud

Det tilkommer dog oftest en kostnad med teknisk integrasjon og oppsett av disse løsninger.

Vær oppmerksom på at både de fleste ovenfor har gode oppstartstilbud i samarbeid med partnere, der partnerne som oftest tilbyr pakkene til en lavere pris. Nettpilot er partner med både DIBS og NETS og tilbyr avtalene med rabatt.

Bestiller du modul eller WordPress plugin via Nettpilot sammen med betalingsavtale får du ekstra pluginrabatt.

Benytter du DIBS eller NETS kan dette ved liten omsetning og få transaksjoner med små summer koste deg opp til ca 3-5 % per transaksjon – pluss ca. 300-500 kr. per måned alt etter antall transaksjoner. Tommelfingerreglen er at jo flere transaksjoner du har, desto mindre betaler du per transaksjon.

Forventer du mange transaksjoner og en høy omsetning bør du velge en premium løsning med det samme. Slik sikrer du deg god service, god brukervennlighet og lavere faste kostnader.

  • Paypal som også benyttes på Ebay (verdens største online nettbutikk), koster ca 3,4 % + 2,80 kr. per transaksjon og har ingen oppstartsgebyr eller faste månedlige utgifter.
  • Stripe som er den nye utfordrer koster 2,9 %  + 0,30 cents og er ørlite gran rimeligere: 50 ører per 100 NOK.
    Du betaler bare per transaksjon og har ingen innløser her som garanterer for nettbutikken.

Som hobbybutikksinnehaver vil den rimeligste løsningen for deg være Paypal eller Stripe. Da trenger du ikke innløseravtale, du betaler ca 3 – 3,4 % + 3 kr. pr transaksjon og dine kunder får en sikker betalingsløsning.

Ved å benytte en slik sin betalingsløsning i en oppstartsfase, kan etableringskostnadene holdes nede. Dette er en forsiktig tilnærming til å drive nettbutikk, men lav risiko kan være en fornuftig løsning til du ser hvor det bærer hen.

Dette går selvsagt litt på bekostning av brukervennlighet i de siste transaksjonstrinn, samt administrasjonstid for deg, men når det ser ut til at kundefundamentet og turnoveren blir høy nok, vil det da være en enkel sak å skifte til DIBS eller Nets (Netaxept).

Med Paypal eller Stripe som eneste betalingsløsning skal du dog være oppmerksom på at du sannsynligvis «mister» en del kunder, som enten ikke har tillit til disse som betalingsløsning, og det er også mange som ikke ønsker å opprette en Paypalkonto, eller av andre grunner mister tilliten til din nettbutikk som følge av at du ikke tilbyr andre måter å betale på. Er du i et marked med stor konkurranse, kan dette være svært risikabelt for deg, men dersom du enten tilbyr langt lavere priser enn dine konkurrenter, eller selger produkter som er unike/har liten konkurranse, så kan det fungere bra.

Nettpilot bruker vår egen Netaxept betalingsløsning sammen med Paypal og faktura/bankoverføring. Dels fordi vi primært selger tjenester som faktureres, og dels fordi kunder som kjøper et av våre moduler stort sett er komfortable med Paypal og Netaxept som betalingsløsning. De som ikke har kort kan bestille og få tilsendt faktura.

Behandlingstid

Med Paypal kunne du tidligere være i gang med betalingsløsningen i løpet av en ukes tid. Men i kjølvannet av WikiLeaks har det kommet nye regler for nonprofit og bedrifter/organisasjoner som gjør at man må sende inn en del dokumentasjon. Driver man f.eks en grasrotsorganisasjon med en politisk agenda, kan man ikke bruke Paypal. Stripe har vært i Norge fra høsten 2014 , og kan settes opp på under 30 minutter. Nettpilot testet Stripe som en av de første i Norge og vi mener at det er en smart, rimelig og enkel løsning for oppstartsbedrifter uten investeringskapital.

Med DIBS tar det 2-3 uker og med Netaxept tar det normalt rundt 3 uker fra første kontakt til avtalen er på plass.
Flaskehalsen er oftest tredjepartsinnløsere som Teller eller Elavon. Har man ikke fulgt krav til nettbutikkløsningen fra innløseren, kan det nemli ta ekstra tid med godkjennelse.

For å få innløseravtale:
Du skal ha en nettside som tilfredsstiller kravene i henhold til Kjøpsloven. Bestillingsprosessen og produktene bør også være på plass før du søker om innløseravtale. Innløser krever ikke at du har betalingsprosessen klar når du søker om avtale, men det er en fordel. Når du har sendt en søknad til kortinnløseren vil de sette i gang behandling av denne. Dette omfatter bl.a. en kredittvurdering og kan derfor ta noe tid.

Bemerk: Selv om du allerede har en avtale med en innløser om fysisk handel, må du ha en særskilt avtale for netthandel. Avhengig av hvilke innløser du velger, er behandlingstiden på mellom 2 til 4 uker.

Nettbutikk med DIBS, Nets eller Paypal?

Nettpilot kan hjelpe deg med to typer nettbutikk, WordPress WooCommerce nettbutikk og Magento webshop (i samarbeid med Inbusiness) – begge med Nets eller DIBS betalingsløsning. I de siste par årene er det flere og flere som går over fra Magento til WordPress fordi det er lettere å integrere en nettbutikk i eksisterende WordPressløsning enn å skulle bygge helt fra bunnen.

Wordpress

WordPress nettbutikk

Med Nettpilots e-handelsløsninger til WordPress behøver du som allerede har en WordPress løsning ikke ny webløsning når det er tid for å utvide til nettbutikk. Du kan også bestille en komplett WordPress løsning med blogg og Nettbutikk i samme pakke.

Inkluderer integrert skandinavisk godkjent betalingsløsning fra Bambora, DIBS eller Nets samt Netsavtale.  Ønsker du kun PayPal eller Stripe som betalingsløsning vil vi kunne gi et enda rimeligere tilbud.

Få hjelp med å velge riktig betalingsløsning – og beste tilbud på betalingsløsning og avtale. Fyll ut enkelt skjema her >>

Lurer du på noe?
Hvis du fortsatt er usikker på hvilken løsning du bør velge, eller har andre spørsmål vedrørende etablering av nettbutikk med betalingsløsninger, kan du ta kontakt her.

Denne artikkelen ble utgitt første gang i 2008 på Mediakoordinator.no, og er senest oppdatert 5. mars 2017.

Nettbutikk med Universell utforming fra juli 2014?

Universel utforming, her vises et eksempel fra Difi.no. Grafikk.

Fra 1. juli 2014 må alle nye norsk nettsider eller nettbutikker følge nye krav til Universell Utforming (UU). Dette gjelder alle slags nettløsninger som er rettet mot almennheten. Nettbutikker, aviser, borettslag, idrettslag, korps og bloggere – kravene gjelder også Nettpilots løsninger. Med Universell Utforming blir tekniske SEO prinsipper nå en standard som alle må følge. UU betyr at nye nettsteder kan leses bedre av søkemotorer og folk.

Universel utforming, her vises et eksempel fra Difi.no. Grafikk.
Universell utforming, her vises et grafisk eksempel fra Difi.no på hvordan man skal hensyn til bestemte krav i WCAG (2.0)-standarden, som nå er lovpålagt på nye nettløsninger fra 1. juli 2014. (Kilde: Difi.no)

Kravene som stilles handler blant annet om fonter, fargebruk, bruk av tabeller og lenker. Alle nye nettsider som lages må følge kravene fra og med 1. juli i år.

Noe som jeg synes er helt OK, er at en del vanlige tekniske SEO prinsipper nå blir nå en standard som alle må følge. UU betyr ikke bare at nye nettsteder skal kunne leses bedre folk med nedsatt syn, fargeblindhet eller andre handicap, men også at de skal bli mer brukervennlige og lesbare for søkemotorer og roboter.

Målet med universelt utformede løsninger er at de skal være tilgjengelige for alle brukere uavhengig av funksjonsevne.

Innen 2021 må også allerede eksisterende nettsider legges om etter de nye forskriftene som du kan lese mer om her på difi.no. Fra og med i sommer skal staten passe på at reglene følges. Dersom reglene ikke blir fulgt opp, vil blant annet tvangsmulkt kunne pålegges.

Det blir derfor vanskeligere for norske webbyråer å sette ut jobben til billig arbeidskraft i lavkostland, da disse ikke har forutsetningene for å kunne løse oppgavene iføge de nye krav. Du skal derfor huske å ta høyde for dette dersom du bestiller en nettløsning gjennom en webleverandør etter 1.juli 2014, og prisen vil være en god pekepinn på om du har en seriøs leverandør eller ei.  Forvent gjerne en økning på 25 til 50% ekstra i prisen sett i forhold til de tilbud du har hentet inn for løsninger skal skal stå ferdige FØR 1. juli 2014..

Vi i Nettpilot skal sette oss inn i alle de nye krav og lover å leve opp til reglene i nye nettløsninger ved å nærstudere alle elementer i UU skolen på Difi sine nettsider.

Valg av tjenesteleverandør og partner ved utvikling og lansering av ny nettbutikk etter 1. juli 2014?
Valg av netthandelsløsning er viktig, men valg av partner og tjenesteleverandør er minst like vesentlig. Det handler om å finne noen du liker å jobbe med, som du kommuniserer godt med og som hjelper bedriften i den retningen du ønsker.

Les Nettpilots artikkel med råd om netthandel i 2014, som gir deg innspill til hva du skal tenke på når du starter nettbutikk.

Starte nettbutikk: Hva bør jeg tenke på og hvordan starte nettbutikk?

Nettbutikk sjekkliste

Før du beslutter deg for å starte din egen nettbutikk – Du må ha en grundig plan, og stille deg selv spørsmålet; hvorfor vil du egentlig ha en nettbutikk?

Les mer

Valg av Webhotell / Webhosting / Serverplassering – Anbefalte

Ungå overfylt webhotell

Ulike webløsninger krever ulike webhotell.

Ungå overfylt webhotell
Når du skal velge webhost eller webhotell, så sørg for at det ikke er for mange andre å dele webhotellet med – da blir det lite plass og bevegelsesfrihet. Det går ut over nedlastingstid og sikkerhet

Jeg har en del henvendelser vedrørende valg av Webhotell. Nedenfor er de jeg har gode erfaringer med og som jeg benytter eller har benyttet med suksess.

Nettpilot og kunder har gode erfaringer med og bruker disse webhoteller/webhosts:

Simple Helix er et yngre selskap som tilbyr de raskeste php servere i USA, og som har gode vilkår for utviklingsprosjekter. Har nylig spesialisert seg på det nyeste innen Open Source E-commerce: Magento Commerce Nettbutikk. Fungerer også knallbra med WordPress.

Siteground Web Hosting  er et av de store US baserte selskap som tilbyr rimelige webhotell med stor lagringskapasitet og mange administrasjonsmuligheter. Har et stort antall Joomla og WordPress maler tilgjengelige for kundene sine. Men pass på med WordPress malene – de er ikke alltid enkle i tilpasning. Bemerk footerlenkene.

Skyfillers  er et tysk/dansk selskap som er plassert i Flensburg og i København, som har spesialisert seg på TYPO3 hosting og Blackberry teknologi og løsninger.Deres TYPO3 CMS server er lynrask og kan i mange tilfelle anbefales fremfor rimeligere Cpanel /fantastico Et-klikks installasjoner.

PRO ISP ble etablert i 2002, og er en av Norges raskest voksende leverandører av webhotell og domene. Ved utgangen av 2008 hadde PRO ISP planer om å være et av Europas raskest voksende leverandører. Norskspråklige installasjonsverivisere til TYPO3 CMS, JOOMLA CMS, WordPress Blogg og Magento Nettbutikk.
PROS ISP tilbyr raske og moderne servere i * Oslo (1 ms fra NIX – knutepunktet i Norge) * Houston, Texas (USA) * Amsterdam (Nederland) * Frankfurt (Tyskland)

Når du skal velge webhost eller webhotell, sørg for at det ikke er for mange andre å dele webhotellet med – da blir det lite plass og bevegelsesfrihet. Det går ut over nedlastingstid og sikkerhet.

Har du erfaringer med noen av disse, som du kan dele?Forslag til gode og rimelige norske Webhoteller som kan benyttes? Legg igjen en kommentar.

Sjekkliste for SEO

SEO sjekkliste - sjekkliste for søkemotoroptimalisering

Benytt denne sjekkliste for SEO for å vurdere om du har en Google vennlig publiseringsløsning.

Listen nedenfor ble publisert første gang 08.09.2008. på mediakoordinator.no under titlen «Søkemotoroptimalisering for nettsted: 42 kontrollpunkter for ditt CMS».

SEO sjekkliste - sjekkliste for søkemotoroptimalisering
SEO sjekkliste – sjekkliste for søkemotoroptimalisering

Les mer

Jeg lanserer Ny Portal: Nettpublisering.com – på Nytt

Gode råd om online turistsatsninger.

Jeg har lenge hatt lyst til gi Innovasjon Norge, Fjordnorge, Destinasjon Ålesund, Ørsta Reiselivslag, Danmarks Turistråd osv. et par gode råd med på veien om hvordan de kan gjøre det ennda bedre i deres online turistsatsninger.

Derfor har jeg begynnt å samle de ressursene jeg mener kan gi både den inspirasjonen og de praktiske tips og verktøyene som disse organisasjonen har så forferdelig stor bruk for.

Jeg har ved tidligere leilighet(tilbake i 2001) ført flere samtaler med Danmarks Turistråd om satsninger på Internettet og må si at jeg synes de gjør det bra fortsatt.
Her kan Norske organisasjoner lære mye om åpenhet, kompetanseheving og informasjonsdeling.

Her er et utdrag fra dagens innlegg:

Nettpublisering.com kommer i nermeste framtid til å lage en sammenlikning og en enkel guide til de gratis tilgjengelige publiseringsverktøyene WordPress, Drupal, Typo3 og Joomla samt til de beste web2.0 applikasjonene. Her er en forsmak:

Målsetningen er å etablere en Komplett internettressurs med fokus på enkle gratis og fritt tilgjengelige nettløsninger som kan gi synlighet på Internettet. Denne tjenesten er relevant for til mindre organisasjoner, reiselivsaktører og vil især holde fokus på destination marketing, destinasjonsmarkedsføring.

Jeg håper at alle bloggens lesere har lyst å gå inn og kikke og gi en hånd med å gjøre dette til den beste ressursen for reiselivsaktører og andre liknende organisasjoner som ønsker å vise veien til bedre opplevelser.

Det er på tide å tenke Nettpublisering….på Nytt!

[box type=»note»]Redaktørens note: Dette var for stor en munnfull å holde aktivt vedlike slik at nettstedet når er en automatisk innholdsportal som henter artikler innen utvalgt emner. Jeg holder meg nå til konsulentbistand. Nettpublisering.com som blogg ble lagt på is i 2009.[/box]

Din guide til søkemotorvennlige og gratis publiseringsverktøy

Ta kontakt hvis du ønsker en råd om publiseringverktøyene WordPress, Drupal CMS, TYPO3 CMS og Joomla samt til de beste web2.0 applikasjonene.
Mediakoordinator viser veien til bedre opplevelser, med enkel nettpublisering, effektiv søkemotoroptimalisering, bedre Internettmarkedsføring
Målsetningen for bedriften min: Mediakoordinator, er å kunne tilby rask og kompetent rådgivning om enkle gratis og fritt tilgjengelige nettløsninger som kan gi synlighet på Internettet. Dette vil være relevant for til mindre organisasjoner og reiselivsaktører.

Jeg vil kunne hjelpe valg av publiseringsløsning og webutvikling.

Hva enten du ønsker stor brukerdeltakelse i et community, økt tilstedeværelse på Internettet, synlighet i søkemotorer/søkemotoroptimalisering, eller Kurs/rådgiving om markedsføring i sosiale medier og søkemotorer.

Velg rett publiseringsløsning

CMS, Wiki, Community eller Blogg?
Web-APPS?
TYPO3, WordPress, Joomla, Mambo, Drupal?
Nettbutikk eller community-portal, nyhetstjeneste eller dokumentsamling? Søkemotorvennlig eller bare brukervennlig? osv. osv.
Verktøyene, betegnelsene og mulighetene for nettpublisering er mange.

Nettpublisering gjøres etterhånden primært gjennom standardiserte systemer, og ikke som for få år tilbake med håndkodning eller via WYSIWIG(What You See Is What You Get) editorer.

Antallet av CMS og WEB-applikasjonsleverandører er økende og prisene er synkende.

Jeg kan hjelpe deg til å finne den rette publiseringsløsning, og kan også finne akkurat den webdesigneren som du har bruk for.
Du kan velge mellom lisenserte løsninger eller du kan velge å bruke åpne standarder (open source).

Du får mye for pengene allerede fra kr. 10.000,- til 100.000,-.
Funksjonaliteten omfatter vanligvis administrasjon av brukere/grupper, filarkiv, artikkelpublisering, enkel håndtering av kunderelasjoner (CRM), diskusjonsgrupper, skjemaeditor, prosjektportaler, samt tilrettelagte integrasjoner mot nettbutikker og betalingsløsninger.

Det er stor forskjell på fleksibilitet på især det grafiske rammeverket og på oppgraderingsmulighetene hos de ulike leverandørerne.

Mange nettpubliseringsløsninger har etterhvert fått gode integrasjonsmuligheter mot andre applikasjoner som brukes i det daglige hos en vanlig bedrift, regnskapsystemer og logistikkstyringsløsninger.

Hvilken løsning du har bruk for nå, og hvilken løsning du har bruk for om 2 år, er det ikke lett å vurdere på et øyeblikk. Her er det mange faktorer som må tas hensyn til.

Jeg kan hjelpe med å velge den løsningen og den kompetansen som passer dine behov – så du slipper å få ubehagelige overraskelser.
Eller kanskje bare hjelpe med å optimere din nåværende løsning.

Sammen finner vi fram til en Internettløsning som kan gjøre deg både mer synlig og tilgjengelig på Internettet.

Jeg anbefaler en grundig webanalyse – før valg av løsningen.