Reiseliv 2.0 – 5 raske om eTourism:

Lesetid: 3 minutter

I dag har jeg satt meg for å finne 5 raske innen Reiseliv og bruken av sosiale medier. Jeg er blitt oppmerksom på at en ny utdanning bruker utrykket etourism og denne får derfor også litt spalteplass:

1) Fortsatt få norske reiselivsaktører utnytter sosiale nettsamfunn
Fortsatt er det veldig få norske reiselivsaktører som utnytter sosiale nettsamfunn og deltakerstyrte portaler til å synligjøre seg:
På reisetips.no (på Blink.dagbladet.no) er eneste norske tips pr. 24 september et tips fra Frøya turist informasjon. Her er et u-utnyttet potensiale. Hvor mange besøker reisetips.no pr dag?

2) IgoUgo – kjøpt og betalt?
Igougo.com finner jeg en person som kaller seg for Drever som gjør mye god reklame for Norge i sin seneste reisereportasje. Denne mannen lever av å reise rundt og vant prisen IGOUGO-awards 2006. Jeg lurer på om denne mannen er kjøpt og betalt av Fjordnorge eller om han har fulgt guideboken slavisk?
Det er kjent i bransjen at det kan svare seg å alliere seg med skribenter som har en trofast leserskare.
En liten kuriositet: Jeg ble kontaktet av grunderne av IgoUgo og ble spurt om jeg hadde lyst å være den første skribent som beskrev norske reisemål på IgoUgo tilbake i portalens pilotfase i 2000 😉

3) Norge på Youtube – markedsføring av destinasjon og reklame for nettsted
På Youtube finner man i dag 6880 videoer med taggen Norge og 45200 videoer med taggen Norway – øverst på listen er videoer fra fjord Norge med Aurlandsfjord, Nærøyfjord og Sognefjord samt synlig reklame for fjords.com. Dette er altså ikke turisters egne videoer – men alikevel (eller kanskje derfor) har det gitt mer enn 33.000 visninger, tenk på verdien av denne gratis reklame.

4) Norway på Youtube – gratis reklame med personlig formidling
Av private videoer på Youtube finner jeg en film fra en turist fra New York: Brian – som er skuespiller, som har besøkt Geiranger (han har dog stavet dette feil), Tromsø og Bergen og tatt opp disse film som han har lagt lydspor til. Samlet set har filmene hans blitt set mer enn 12.000 gange – og hver især varer de 4-5 minutter og har fått gode karakterer av brukerne.
Prøv å regne ut reklameverdien av dette – Terje Devold!

5) Ny utdannelse: Bachelor i opplevelses- og attraksjonsutvikling
Og så skjer det endelig noe på utdanningsområdet:
Høgskulen i Lillehammer har startet opp utdannelsen:
Bachelor i opplevelses- og attraksjonsutvikling

Dette beskrives som (og dette er korrekt) Norges eneste bachelortilbud innenfor dette spennende området:

Studiet skal gi solid kompetanse til de som ønsker å jobbe med utvikling og ledelse av opplevelser og attraksjoner.
Gode opplevelser kan vi få på mange måter: Ved å hoppe ut fra Prekestolen i fallskjerm, nyte en god film, ta en kaffe latte på en sjarmerende gatekafé, besøke en temapark eller rett og slett tilbringe en kveld med gode venner på en restaurant. Noen opplevelser kan vi oppsøke på egenhånd, men stadig flere opplevelser blir skapt og tilrettelagt, og det er nettopp det du skal lære deg gjennom dette studiet.

Jeg bemerker at det er et emne som heter digital opplevelsesproduksjon (10 studiepoeng) som «skal gi studentene grunnleggende ferdigheter i hvordan digitale medier kan benyttes» og at det blant de valgfri emnene er tatt inn området «eToursim» og at dette gir 15 studiepoeng. Dette er en rask innføring innen distribusjonssystemet, ebusiness, ehandel, teknologi, trend, strategi og juridiske emner som skal gjennomgås.
Dette kan bare bli overfladisk berørt, men hvis bruken av IKT i forveien gjennomsyrer uttdannelses forløpet er det kanskje det som skal til for å få formet noen skarpe nettkommunikatører.

Norges turistbransje trenger fler av slike utdannelser. Jeg gler meg til å følge denne utdannelsen og disse studentene.
Høgskolen i Lillehammer har forøvrig en ganske flott nettside.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.