ABC kjøpsguide for søk i Norge (Sem-konferansen 2011 + 2013)

Hvordan kjøpe søkemotormarkedsføringstjenester (SEM) i Norge?

Innlegg av Lars Berge (2011 og 2013) og Monica Arthurson (2011) fra Bra søk.

Det skal nevnes at undertegnede er medlem i Brasøk.

Innen søk opereres med følgende siloer:
– Kataloger
– Søkemotorer
– Rubrikk
– Startsider
– Sosiale medier

Hva ser du etter hos en leverandør
– solidt selskap
– gode referanser
– Relevant kompetanse
– Hva sier eget nettverk?

Hold øye med Gold diggers, byråer som «også driver med seo»
Ring gjerne de som står på referanse lista.
Gjør et google søk.

Sertifiseringer
De fleste større byråer er sertifisert.
Mange enkeltpersoner er sertisert.
Gjør et søk på Google Partner søk for å finne norske.

Ved Lars Berge:
Det skal være transparent, balansert – holde fokus på konvertering.
Start med å definere konverteringer.
Test og eksperimenter.

Hva sier andre? (Google Panda Algoritme fulgte i fotsporerene på økt fokus på etisk SEO, noe som Brasøk advokerte for)
Følg Google sine retningslinjer.

Betalingsmodeller

Fastpris
Hvert klikk koster det samme for annonsøren uansett innkjøpspris. (fokus for byrå er på å kjøpe billigste annonser – ikke nødvendigvis på konvertering)

Fee per klikk
Driftsfee per klikk i tilleg til annonsepris.

Fast pris per måned
Fast pris for drifting an en annonsekonto.

% av mediespending
Fast andel av mediebudsjett.

Andel av omsetning eller salg
Fast avtale i bunn, bygger på tillit og gode avtaler, felles forpliktelser.

Prestasjons betaling m. minimumsfee
Prestasjoner belønnes.

Bonus
Premiering i tillegg til fast pris, for hver periode(typisk hver måned).

Prestasjonsfokus
Fokus på konvertering.

Timepris – outsourcing
Gjerne en rammeavtale basert på estimert timetall.

Pris per milepæl
Batal per passering av punkt.

Løpende timer – konsulent
Coaching. prosjektledelse og kompetanseoverføring. Engasjement prises i forhold til timer brukt.

Set up fee
Kostnader forbunnet med oppsett av konto.

Pris per kurs
Annonsør betaler for konkret oplæring.

Tips omkring avtaler

Tips 1:

  • Ikke inngå avtaler det er vasnkelig å komme seg ut av.
  • Få en oppsigelsesklausul.
  • Hva gjør man i oppsigelsesperiode.

Tips 2:
Du skal eie din egen konto. Noen kan drifte den for deg etter avtale.

Tips 3:
Bindingstid. Mye kan skje. Lang bindingstid krever forholdsregler.

Tips 4:
Ha regelmessige statusmøter og rapporter.

Tips 5:
Glippet.(?)

Tips 6:
Start forsiktig(?)

Tips 7:
Forbered deg.

Tips 8:
Viktige nøkkelord skal være definterte.

Tips 9:
Fokuser og husk på kvalitetscore.

Tips 10:
Bemerk konfliktpotensiale mellom kvalitet og kvantitet på klikk. Sjekk trackingkodene.

Tips 11:
Vær tydelig på hva avtalen inneholder og hva den IKKE innholder. Viktige områder utenfor bør tas med som tydelige optioner.

Tips 12:
Nøkkelord – vokt deg for nøkkeordsbruk som ikke driver konverteringer.

Tips 13:
Ha klare tydelige økonomiske rammer.

Hva er billig og hva er dyrt?
– Tenk ROI
– Hvis kapanjen tilfredsstiller dine krav til ROI er det et godt utgangspunkt.
– PPC er lite verdt uten fokus på konvertering

Note to self:
Avanserte betalingsmodeller krever juriske avtaler og resiprokke forpliktelser.

Ved oppsigelse:

  • Avtal varsel.

Overveie løpende investeringer:

  • Digitale verdier – hvem eier hva?

Nei takk til:

  • Garantier om plasseringer.
  • Eierskap til kontoer.
  • Litt mer?

Innhold i avtale:

  • Reisekostnader
  • Utstyr
  • Oppsigelse
  • Spredning(inventory)
  • Priser typer personell.
  • Detaljer innen tjenester, ulike typer PPC termer og produkt.
  • Er det spesialtilbud, eller gjennomarbeidet:
  • Spør advokat eller Brasøk.

Hvem er du og hva driver du med?
SEM
SEO (Uerfaren, erfaren) Adwords og PPC (uerfaren, erfaren)

Livssyklus for målinger:
1. Definer målinger
2. Gjennomfør målinger
3. Analysér
4. Gjør tiltak
5. Forbedre eller fjerne?

Hva er målet med nettstedet?
Her viser Lars et bilde av Avinash Kaushik
– Redusere kostnader
– Øke inntekter
– Forbedre kundetilfredshet

[box type=»note»]Note fra Nickolass: Avinash Kaushik. har tre spørsmål du kan stille kunden etter besøk på nettsiden:
1. Hva var formålet ditt med dagens besøk?
2. Oppnådde du det du ville?
3. Hva kunne gjøres for å forbedre dagens opplevelse.[/box]

Hvordan kan du bruke nettsiden til å gjøre livet enkelt for kunden.
Besøk bloggen til Avinash Kaushik.

Gjør det enkelt.

  • Fokuser på endringer – som gjør forbedringer.
  • Forklar sammenhenger. ( Eksempelspørsmål: Hvorfor send ut folk fra nettsiden? Svar: For å oppnå tillit hos brukeren).

Husk rapportering

  • Hold rapporten til en side.
  • Hva kan det rapporteres på?
  • Forklares rapporten godt nok?
  • Kan de som skal bruke den forstå det du sier?

Hva må du selv kunne noe om?

  • Google Analytics er mye verdt – og det er gratis;-)
  • Google Adwords koster det ingenting å utforske selv.
  • Få et forhold til webanalyse – uansett om du outsourcer det meste.
  • Du må selv vite hva som skjer i butikken din.

De rapporterte data er ikke en øye og bør integreres i resten av markedsarbeidet.

Fokuser på enkelte og begripelige KPIer – nøkkelindikatorer på prestasjon.

  • Pek på tendenser og innsikter.
  • Pek på hvilket effekt det har.
  • Fortell hvilke tiltak som skal til for forbedring.
  • Lag enkle dashboards.
[box type=»note»]Ikke vær fornøyd med bare å spy ut tall. (Oversatt av Lars Berge fra Avinash Kaushik sin: «Don’t be satisfied with (being) a reporting squirrel».[/box]

Når du skal preike, skal du gjøre det med innsikt og forandringsvilje.

Lykke til.

Presentasjonen nedenfor er fra i fjor:

(Gler meg til å legge ut den nye, jeg har notert nedenfor)

Matt Bailey på SEM Konferansen 2011, Oslo

Matt Bailey på Sem-konferansen i Oslo 2011: Developing and presenting content.

Developing and Presenting content

Matt Bailey på Sem-konferansen i Oslo 2011: Developing and presenting content.
Matt Bailey på Sem-konferansen i Oslo 2011: Developing and Presenting content.

Til leseren. Dette innlegg er i noteform, og ikke ment for å utvise fremragende analytiske kunnskaper. Hvis du var tilstede kan du gjerne kommentere og utdype punkter jeg ikke fikk med meg. Jeg løp tør for strøm underveis så ikke alt er med. Men tvil ikke: Nedenfor alle notene finner du en lenke til INMAs video fra presentasjonen.

Fokus for foredraget: Hvordan får vi folk til å lese det vi vil de skal lese?

Matt Bailey, som har skrevet boken Internet Marketing – One hour a day, innledte å fortelle om filmen Wargames – og fortalte om farens kjøp av en Commodore 64. Dette ble starten på hans interesse for computere og Internett.

Han har jobbet med salg og marketing og koblet dette med kjærlighet til Internett. Wow, kjærlighet;-)

Matt Bailey, Oslo Sem-konferansen 2011 - forfatter av boka: Internet marketing - An hour a day.
Matt Bailey, Oslo Sem-konferansen 2011 - forfatter av boka: Internet marketing - An hour a day.

Les om matt og boka på Amazon

Mantra for foredraget

5 Cs of content:

  • clarity
  • credability
  • color
  • credit
  • contrast

Clarity: Value statement.

Regel #1 Kall ting det de er.
Ikke finn opp ting som ikke folk leter etter. Sjekk søkeord – hvilke ord bruker folk.

Words are like dynamite sticks in peoples minds (Mao)

Hvordan vil du brukeren skal føle når han/hun besøker ditt nettsted?

This website is where I want to be.

Nøkkelord:
Resonans og relasjon.
Innhold and informasjon.

Ord betyr noe. De er ikke fyll.

[box type=»note»] Forsøk å finne de rette ord.
De ord som får folk til å klikke., får dem til å handle slik du ønsker.[/box]

Videoer som understreker bruken av ord:
Ask.com
Video: The algoritm.

BBQ from gumbyhoss on Vimeo.

Google.com
Google video: Search on.

Hvilken klarer å formidle verdien av tjenesten best, mener du?

Credability: Value:

What’s in it for me.

  • Hva er fordelen med handlingen?
  • Hva er i det for meg.
  • Vi snakker om verdiutveksling.

Gi brukere noen av verdi før dere bytter tjenester.

Eksempler på websites:

  • Nordic visitor
    • Call us( Toll free and local rate numbers) god bruk av benefits.
    • Customer reviews til høyre.
  • Mysolutionspot
    • Become a member?: Hvorfor skal de bli medlemmer? Hvilke overtalelsesmidler benyttes. Hva er merverdien?
  • Fjordnorway
    •  Knappen Book Norway in a nutshell (stor gul naken knapp)

Spørsmål brukerne stiller seg heletiden: What’s in it for me?

  • Sign up for deal alerts, groupons osv.
    • Her får du gode tilbud hvis du melder deg på.

Innholdet

Hvordan presentere det for brukeren?

  • Sidestruktur først.
  • Legg til rette for brukeren, og Google følger (oftest).
  • Kan det skannes?

Scanability: 79% skanner.

Men hva skanner de?

  • Subheadings
  • Bullets
  • Bolds
  • Hyperlinks
  • Knapper

Folk ser på strukuren for å finne ut om de liker siden.

Her vises et eksempel på hvordan Matt med deling av en kompakt tekst  i et avsnitt til to mindre avsnitt, økte gjennomlesningen med 58%.

  • Det finnes eksempel på at noen har økt konverteringsrate med det dobbelte.

Med kombinering av oppdeling i avsnitt og bullets økte gjennomlesning med 128%

Forskning sir at
på en side med 600 ord leser folk 20% av ordene. (Dette er universitetstudenter som er testet!)

Dårlige eksempel vs gode eksempel:
Her vises Norwaytours vs nordic visitor.

Krydres med et sitat fra Jacob Nielsen (eldre rundkinnet usability guru):

Reading is not even the right word.

Folk leser bare subheaderen…som bestemmer om de leser videre.

Dette påvirker troverdigheten, og her brukes et studie fra Stanford:
Folk flest gjør troverdighetsbedømmelser utelukkende på bakgrunn av den visuelle appell.

Verdt å bemerke:

  • Typografi
  • Layout
  • Font size
  • Color scheme

(SEO vs kunsteren vs tekstforfatteren;-) En evig kamp.)

Eksempel fra nyhetsmedier
Matt B mener at disse har skjønt det. De er publishers og det er publishernes era vi går inn i:

  • The Wall Street Journal
  • Tv2.no
  • GD.no

Advokat byråer:
(decision risks vs. fraud detectives)

Troverdighet handler om disse fire:

  • Typografi
  • Layout
  • Font size
  • Color scheme

[box type=»note»]Viktige problemstillinger å ta hensyn til/være klar over:
Det kan være interesseforskeller og fokus som skaper konflikter mellom tekstforfatter, designer og SEO ansvarlig.[/box]

  • SEO og ordstuffing fungerer ikke overtalende.
  • Monstercommerce som eksempel på designerens egotrip.

C for Contrast

Folk leser best når det er svart tekst på hvit bakgrunn.
Gul på svart bakgrunn fungerer som kontrast.

Folk leser(ser på) områder med kontrast først.
– dernest områder med farger.

Vær oppmerksom på at finnes mange former for fargeforståelse og også fargeblinnhet.

  • Uttrykk: Kontrasting format.

Eksempel fra www.cancer.org (gammel site). Hee vises kontrastrikt område øverst på siden.

  • Ny side med stor rød bakgrunn i synsfeltet.
  • Rød er en farge som ikke skal brukes i store mengder.
  • Folk kikker på de røde områder.
  • Menyfelt er blå på blå.

Eksempel på eyetracking
Folk kikket først på folk(bilder av mennesker) – dernest kontraster. økte bouncerate med 200% ved feil bildevalg

Stedsfornemmelsen
Gir du brukeren enkel mulighet for å vite hvor i «verden» han er?

Folk vi vite hvor de er på nettsiden. Dette skal støttes opp om visuelt.

Innhold og navigasjonsstruktur skal holde sammen/følges. (breadcrumbs/url-struktur/relaterte sider)

[box type=»info»]Tommelfingeregel for meny visning: Aktive sider skal være bold – ikke tones ned.[/box]

Godt eksempel: visitrapidcity.com
Tre områder som forteller brukeren hvor han/hun er.

Annet: petsafe.net (flere versjoner)

  • Folk ser på folk – Brand preposition i toppen på siden var ubemerket. Slikt skal synliggjøres og fremheves.
  • Folk skal vite hva du selger.

Fremvisning av nytt site med eytracking
Folk kikket på følgende i denne (ideelle) rekkefølge:
1) Logo
2) navigasjon
3) Riskfree (selling preposition)
4) product, product

Siste eksempel
Eksempel fra TDCI.com med håpløs visuel struktur og bruk av de 5 Cer.
Ble til nytt site: Buydesign (tonet ned TDCI).

Husk: Aldrig mer tre setninger med tekst i et avsnitt.

Besøk Matt Bailey på http://www.sitelogicmarketing.com

Hvis du var tilstede – fikk du noe med som jeg ikke fikk? Har du kommentarer, spørsmål
Se video fra presentasjonen på INMA.no

Video med Matt Bailey på SEM Konferansen 2011
Video med Matt Bailey på SEM Konferansen 2011 - klikk for å se den på INMA.no