Crawlanalyse avdekker problemer på ditt nettsted: Website Crawler og Googlebot analyse kombinert med Google Analytics data.

Google Crawl

Mange nettsteder som benyttes i dag, er bygget og konstruert av selskap som ikke lengere er i drift eller har forandret seg en stor del siden første versjon ble publisert. Løsningene har blitt utviklet av utviklere og designere, som for lengst har byttet jobb eller sluttet i stillingen sin.

Det er nye folk som drifter og vedlikeholder. Derfor er det mye jobb å gjøre når det kommer til både oppussing og rehabilitering, om man kan bruke en byggmesterterm.

Sett litt i perspektivet beskrevet ovenfor, så er det i mange tilfeller slik, at både byggmestre og vaktmestre for mange nettsteder har blitt skiftet ut inntil flere gange, i løpet av et nettsteds levetid.

Det samme gjelder hele markedsavdelinger etter IT ansvarlige. Oftest er tekniske hindringer og mangel på kunnskapsoverføring typiske årsaker til de utfordringer som mange opplever med synlighet i søkemotorer og dårlige plasseringer i Googles organiske søkeresultater.

For å avdekke svakheter og problemer som, kan du som nettstedseier få foretatt en avansert teknisk crawl samt en søkerobot analyse av ditt nettsted. Det betyr at det gjennomføres en egen website crawl på nettstedet og at det samtidig samles inn alle data om Googles robotbesøk til minste detalje. Disse data legges sammen med data fra Google Analytics eller andre eksterne data om nettstedet, i flere lag. Dette kan benyttes for å kartlegge hvilke sider som Google oftest besøker, hvor oftes de indekseres og blir prioritert for indeksering i Googles søkeresultater, sett i forhold til trafikk på nettstedet. Nå hvor Google går over til Mobile First indeksering, er det derfor enda viktigere å vite om nettstedet er optimalt forberedt for Googles Bot for Smartphones.

En crawlanalyse viser om man har strukturert sitt nettsted optimalt og hvor man skal prioritere forbedringstiltak rent teknisk.

Hva er crawling?

Crawling startet som kartlegging av internett og handlet om hvordan hver nettside var koblet til hverandre. Det ble også brukt av søkemotorer for å oppdage og indeksere nye nettsider. Webcrawlere blir også brukt til å utforske nettsteders sikkerhetsproblemer ved å gjennomsøke og analysere om det oppstår problemer.

Google Crawl prosess:

Google Crawl prosess
Google Crawl prosess

Crawlere samler inn informasjon som deretter kan brukes og behandles for å klassifisere dokumenter og gi innblikk i dataene som samles inn. En god crawl som strukturerer output data på en oversiktlig og smart måte kan være med på å gjøre det enklere å ta beslutninger. Googles søkeresultater er et eksempel på resultater som er klassifisert ved hjelp av crawleren GoogleBot. For å forstå seg bedre på Google søkeresultater og hvilke data som GoogleBot legger vekt på, er det nødvendig å forstå hvordan GoogleBot opererer.

Det skal nevnes at det finnes flere Google Crawlere som alle kan betegnes som GoogleBot: Vi har bl. a. GoogleBot for Smartphones, GoogleBot for Desktop, GoogleBot-Image (for bilder), GoogleBot-video (for bilder), GoogleBot-News (for nyheter), Adsbot-Google med flere. Hele listen med Google Crawlere kan finnes her

Vår crawlanalyse tjeneste

Dette er en ny tjeneste som primært fokuserer på teknisk SEO og som gir en tydelig forståelse for hvordan Google crawler et nettsted. På denne måten kan man raskt kartlegge elementer som forhindrer optimal indeksering i Google indeksen (søkeresultatene).

For mange bedrifter er dette noe som kan virke uklart, og det skaper også ofte konflikt mellom IT, innhold og markedsavdeling da alle har sine synspunkter og erfaringer.

Dette er derfor et område som viktig for de fleste bedrifter å få mer kunnskap om, og selvsagt også helt konkret og riktig kunnskap, i stedet for meninger og synspunkter.

Det er mulig å få helt presis kunnskap om hvilke sider Googles prioriterer høyest på et nettsted og finner relevante hver gang og hvilke sider den enkelte GoogleBot prioriterer lavere på samme nettsted.

Med en god crawlanalyse kan man finne svake punkter, og forbedre innholdshieraki, templates og navigasjonsstrukturer, for bedre og raskere indeksering og dermed synlighet i Google.

Ikke bare et supplement til søkeordsanalyse og konkurrentanalyse

Nettpilot tilbyr i forveien SEO konkurrentanalyse basert på søkeordsanalyse, innhold og popularitet (målt i backlinks og omtale i sosiale medier), men ettersom flere eldre nettsteder vokser seg stadig større og bygger på bit for bit med ulike webmastere og designere, så øker også risikoen for fallgruver og rot i strukturer og rammeverk (lenkestrukturer, manglende foreldresider, glemte redirects, dårlig gjennomførte canonicals, mixed content osv).

Samtidig så blir Googles crawl budsjett strammere og strammere, og vi vet at GoogleBot ikke crawler alle sider på et nettsted hver gang av hensyn til kapasitet. Google Search Console gir oss aldri det fulle bilde på HVILKE sider som blir crawlet, bare antall sider og dato. Og nå hvor Google legger om til sin mobile first indeks, vil det være enda viktigere å vite om nettstedet er optimalt for Googles mobile indekseringsrobot.

Nettpilot bruker verktøy/systemer som kan avdekke hvilke enkeltsider og filer Googlebot crawler, og også i hvilken rekkefølge og frekvens dette foregår. Samtidig kan vi også se om konkurrenter crawler nettstedet for å finne svakheter.
Vi kan også avdekke om det finnes eksterne søkeroboter som besøker nettstedet, og hvorvidt tyngden av alle disse besøk har betydning for serverresponstid osv.

Hvordan få dette til raskt og smertefritt?

Får å få utført en crawl og logganalyse som gir foretningsmessig mening, kreves det at man deler data med oss.
1) Vi signerer i første omgang en NDA avtale som sikrer begge parter
2) Vi får tilgang til Google analytics
3) Vi får tilgang til Google Search Console
4) Vi kontrollerer at Google Search Console og Google Analytics er satt opp riktig
5) Vi samarbeider med kundes webmaster om å få tilgang til nettstedets rootfolder og loggfiler

Kontakt oss om dette er noe dere vil gjennomføre. Dette vil kreve maks en times dialog med Webmaster og en times dialog med SEO ansvarlig. Resultatet av analysen kan presenteres skriftlig, men mest utbytte får man ved en workshop over et par timer i kundens lokaler der SEO ansvarlig, Markedsansvarlig og Webmaster er tilstede.

Prisen på tjenesten varierer alt etter størrelse på nettstedet og inkluderer i utgangspunktet bearbeiding, evaluering og prioritering av viktigste innsatsområder.

Ranking Factors del 1: Reparing the ugly links (Brighton SEO)

BrightonSEO september 2017, Christoph Cemper

Det er fredag morgen 15. september, rundt seks-tiden, Gardermoen Flyplass. Det står 10 mennesker i kø ved sikkerhetskontrollen. Så tar den med ro. Det blir en lang dag, mange inputs, mye notatskriving og gode samtaler med gamle venner, fagkolleger og nye samarbeidspartnere.

Kl.06.15; Fremme ved Gate F13, kjøper jeg en fersk kaffe med melk, en flaske Imsdal og finner en god sitteplass. Tid for medbrakt frokost i fred og ro. Uten digital innblanding. Folk er overraskende våkne her ved gaten på dette tidspunktet.

06.45; Døren til Gate F13 åpnes og det går ikke lenge før folk begynner å stå i kø. Jeg har som vanlig booket en plass ved midtgangen fremme i flyet så kan slappe av inntil køen består av en håndfull personer som ikke har travelt. Vi skal allikevel inn i køen på landgangsbroen, så her tar vi den med ro. #Forberedelse

Jeg slår på telefonen og ser at folk i UK begynner å reise mot Brighton også. Mange som reiser første gang og flere som vender tilbake igjen. Sjekker at jeg har bokmerket de forelesningene jeg skal på og at jeg unngår å skulle stå i trange køer. Det skal jeg ikke, for alle de jeg har valgt foregår i Auditorium 1, som har mer enn plass nok. Det er også sitteplasser nær scenen, med bord til laptop, mat og medbrakt drikke. Herlig.

Jeg bestiller togbilletten tur/retur Gatwick-Brighton fra mobilen og sparer dermed tid i kø og et par britiske pund. Regner ut at jeg skal rekke toget 9.02 på Gatwick for å unngå stress, før første sesjon som starter kl. 10.00.

Sitter på flyet kl. 07.12.

07.20; Planlagt avgangstid fra Gardermoen, men pga. kø og pilotstreik dagen før er det flaskehals på startbanen, så vi blir forsinket med 20 minutter. Nå blir jeg litt irritabel så jeg tar ørebøffene på øret og vil høre litt musikk. Finner ut av at de ikke har blitt ladet i løpet av natten og sitter dernest med lydløse ørebøffer i 2 timer. De holder en del lyd ute. Sover delvis.

Kl. er nå 08.48 engelsk tid. Vi lander i Gatwick, og det tar tusen år å rulle inn på terminalen, så først kl. 08.54 åpnes døren og vi kan bevege oss mot utgangen, og i mitt tilfelle, togstasjonen i den sørlige enden av Gatwick Airport. Først skal vi bare gå 800 meter og igjennom køen ved passkontrollen og forbi tollen.

Kl 09.05 henter jeg mine forhåndsbestilte og betalte togbilletter i henteautomaten, hvoretter jeg akkurat rekker å løpe ned og fange neste tog mot Brighton som ruller ut fra Gatwick Stasjon kl. 09.12. Joggeskovalget i de tidlige morgentimene virker suverent. Regner ut at jeg kan være på Brighton Centre ved Brightons Seafront og SEO konferansens inngangsdør kl. 09.58, hvis toget er inne 09.46 og det tar meg 12 minutter å gå i strak gange fra Brighton Station og ned dit. Puster lettet ut og sender en sms til min svenske kollega Thomas som jeg skulle møtes med for en kopp morgenkaffe i tilfelle jeg kom i god tid. Vi møtes etter første sesjon, blir i enige om.

Kl. 9.58; Billetten ut av ryggsekken og adgangstegnet rundt halsen. Ble sendt med posten for en uke siden. Smart😉. Unngår kø. Rett innenfor hilser jeg raskt på noen gamle venner fra Authoritas SEO, som står på stand rett innenfor inngangen i Brighton sentre. Husker at jeg har joggesko på og springer en etasje opp til auditorium 1, hvor jeg setter med på en god plass på rad nummer to midt for den store scenen, presis klokken 10.00 når Kelvin åpner høstens konferanse med å by velkommen til første sesjon som har 4 forelesere, under fellesoverskriften:

Ranking factors

Jeg noterer løpende og tar med de viktigste punkter.

Første session:

Christoph Cemper, LinkResearchTools: Den orange mannen som reparerer «Ugly Links»

Christoph er grunnlegger av lenkeanalysetjenesten LinkresearchTools og dette går ikke hus forbi noen. Uansett hva man måtte mene så har BrightonSEO alltid hatt ry for å være en konferanse der det er en uting å pitche fra scenen. Men her går det ganske enkelt ikke an for Christoph å holde igjen.

I knalloransje jakkesett holder han en 15 minutter lang salgstale for softwaren sin, som henter inn data fra andre lenkeanalysesystemer og dermed samle dem alle på en plass. Det går i tillegg an å laste opp egne datasett og koble disse mot andre sett som allerede finnes for å bygge lenkemodeller.

Christoph kan fortelle mye om viktigheten av å ha kontroll på lenker, både interne og eksterne lenker, redirects, canonicals, og mye mer. Skitne lenker og rene lenker. I en post penguin 4.0 verden der Google analyserer lenkebildet nærmest i sanntid, er det ganske viktig å kunne få overblikk over hvilke lenker som peker til ens nettsted som er gode og hvilke som er skitne.

Og i en verden der folk bytter jobbs, webmasters og byråer byttes ut, og historikken forsvinner da kan det være vanskelig å bevare overblikket.

Ved å crawle nettet på samme måte som Google og samtidig kunne hente inn historisk data kan avdekke og forebygge elementer som Google anser som «straffbare» og dermed unngå bli utestengt fra Google indeksen. I tilfelle der man har blitt utestengt, kan man ved å crawle nettet på samme måte som Google avdekke og forebygge elementer som Google typisk anser som «straffbare» dermed utestenger enten hele nettsteder, enkeltsider eller subfolders fra Google indeksen.

Oftest søker man i sitt backlink verktøy enten etter det som kalles Toxic links, som stammer fra irrelevante eller skadelige nettsteder, eller man søker etter lenker som peker til sider som ikke eksisterer eller som har liten verdi.

En gjennomgang med et lenkeanalyseverktøy kan da resultere i

  • en eller flere disavow handlinger eller ikke
  • en oversikt over feil 404 sider (side ikke funnet), som enten skal ha satt en 301 redirect (permanent vidersending) eller feil 410 (side utgått for alltid).

I noen tilfeller bør man sette en rel canonical, hvis det finnes andre liknende sider på nettstedet som har samme innhold, som man mener Google bør trekke frem i søkeresultatene sine.

Christoph Cemper omtaler dette arbeidet som «repairing the ugly links»

Han understreker viktigheten av ikke bare å se på overflaten av de data man finner, eller å se på et lite stykke omgangen. Han sidestiller det de fleste gjør, når de bruker andre verktøy, med at en tannlege bare kikker på en enkelt tann, ikke resten av tannsettet, for å vurdere om det kan være hull eller annet trøbbel.

Jeg tenker litt på at Christoph Cemper i grunnen har bygget et stykke software som har kunnet hjelpe ham og vennene hans innen blackhat segmentet med å rydde opp i sitt eget rot.

Uansett om lenkene kommer fra feil kilde og trenger å bli lagt i Disavow filen eller om de peker til feil side, så har dette konsekvens for både kunder og søkemotorers tillit til nettstedet: «it kills the trust your users/consumers has for you and moves it to the competitors.

Dette er som nevnt problemer som typisk oppstår når man har skiftende folk i webmasterroller, ulike SEO konsulenter og skiftende digital/webbyråer.

Dette var det som hadde skjedd for Hertz bilutleie, som med hjelp fra Christoph Cember og hans software økte den organiske trafikken med 500% og antall transaksjoner med enda mer.

Så spørsmålet er:
Bytter du webmaster ofte? Har din webansvarlige gjennom flere året sluttet i jobben sin?
Da trenger du kanskje en gjennomgang av din lenkeprofil?

Dette er første blogg innlegg i en serie med mine notater og opplevelser fra Brighton SEO 2017, både april og september. Jeg håper å få litt tid innimellom.

Gratis SEO software instruksjonsvideo: Analytics SEO velkomstprogram

Analytics SEO velkomst videoer

Etter mange henvendelser har vi fått laget nye videoinstruksjoner til Analytics SEO slik at det er enda enklere å komme i gang med en gratis startkonto og få noe igjen med en gang. Continue reading

The Paradox of exceptional marketing – Content Marketing og SEO forklart

The Paradox of Exceptional Marketing Rand Fishkin – Founder, Moz

Ikke alle har 45 minutter. Men har du 45 minutter vil du fortsatt være en av meget få som har sett denne videoen hele veien igjennom. Dette er en av de mest gjennomarbeidede presentasjoner av hvordan SEO spiller en fundamental rolle i content marketing.  Continue reading

Kan Nettpilot jobbe med Magento? Ja, vi kan:)

Magento Nettbutikk

Jeg forteller dette fordi fler og fler stiller oss spørsmål om Magento, og om Magento vs WordPress WooCommerce. Jeg vil ikke utgi hele min utredning her, men du er velkommen til å spørre meg om hva jeg mener. Men da får du nesten benytte kommentarfeltet nedenfor innlegget.
magento_logo_600
. Continue reading

President Barack Obamas innsettelse og innsettelsestale

Barack Obamas Innsettelsestale toppet listen over mest sete vidoer på Youtube

En samleside med analyse og søkerelatert informasjon om Barack Obamas Innsettelse.

Se video av Barack Obamas innsettelsestale fra 2013 nedenfor.

President Barack Obama Inaugural address – Innsettelsestale 2013


I blogg-innlegget Breakout: Inauguration! Når Obama innsettes som President spådde jeg at videoen av innsettelsestalen til Barack Obama ville være Internettets mest ettersøkte video i dagene etter innsettelsen. Et blikk på Youtube onsdag d. 21.januar kl. 12.30 2009, viste dette tydelige bilde:

Barack Obamas Innsettelsestale toppet listen over mest sete vidoer på Youtube
Barack Obamas Innsettelsestale toppet listen over mest sete på Youtube

Se Youtube video av Barack Obamas innsettelsestale fra 2009 nedenfor.

President Barack Obama Inaugural address – Innsettelsestale

Google Trends viser dette søkebilde:

Google søk og markedsføring med Obama

Obamas kampanje estimeres til å ha brukt omkring 8 millioner US dollar på online annonsering.
Les også: Obama’s Online Ad Spend Approached $8 Million (clickz.com)

«Obama» var et av det mest søkte og omtalte ordene i 2008 og dette ble benyttet/utnyttet av mindre kanaler som kunne levere innhold som var timet i forhold til nettbrukernes søkevaner.

Før under og etter hhv. talen etter valgseieren og pressekonferansen etter valget var disse blant de mest søkte begivenhetene på Internett. Dette ga rum for at bloggere med forstand på søkemotoroptimalisering kunne tiltrekke tusenvis av besøkende på kort tid, fordi de hadde optimalisert sidene sine til akkurat de søkeord som var forventet.

På siden hadde de utover presist og relevant innhold også plassert annonser fra Google via Google Adsense, som i mange tilfelle annonserte for Obama-merchandise og støtte-effekter.

Et eksempel på denne Obama-snylting finner du hos Bittenandbound.comthe not so pretty side og Hollywood som betegner seg selv som «the go-to place? for the most up-to-date celebrity gossip, entertainment and pop culture news. Hvis du kobler sammen søketrender og innholdet i denne bloggen finner du sikkert mye samsvar.

Når du så ser Adwords annonser fra Google koblet til denne siden via Google Adsense, så er det ikke for å tjene penge, men for å undersøke hvilke annonser som vises og hvilke som vurderes så relevante at de klikkes på av leserne av denne siden.

Om valgseieren til USAs president: Barack Obama:

4 days in Denver

Sett snart 1 million gange på Youtube:

[box type=»info» style=»rounded»]

Norske analyser og kommentarer

Det fleste eksperter innen markedsføring og kommunikasjon er enige om at denne kampanje vil bli skrevet lærebøker om, her er et utdrag av gode norske analyser og kommentarer:

Internasjonale analyser og kommentarer

Barack Obama i Internasjonale medier

[/box]

Dette innlegg ble første gang publisert i janaur 2009 på nettstedet mediakoordinator.no. Redigert senest 21. januar 2013 av samme forfatter.

 

Er ditt nettsted optimalisert for julehandelen?

Organisk trafikk fra søkemotorer opp mot jul

Eller: Slik bør du time din SEO innsats før jul.

Det er ikke lenge til Julaften. For de fleste er dette en tid forbunnet med julehygge og god stemning, duften av nellik, appelsin, kanel og sprøstekt svor.  Der jeg kommer fra, en mindre provinsby i Danmark ved en liten fjord, er det ikke mye nytt hvert år. Men det er litt spenning uansett, mer om det litt lengere nede, her er en stemningsrapport. Continue reading

Negativ SEO i Norge: På tide å vekke SEO spam cops igjen?

Negativ SEO med søkeordet Billig SEO

Har du noen ide om hvem som kan finne på å lage Negativ SEO mot Nettpilot.no?

Sjekk denne siden http://www.passet.jp/ohashi/2009/06/59gi.php og lenken med teksten «Billig SEO». Det er ganske enkelt et tydelig forsøk på Negativ SEO. Jeg har ikke laget denne lenke, og har heller ikke bedt noen om å gjøre det.

Hvorfor skulle jeg ønske å bli assosiert med søkefrasen «Billig SEO»?

Og så en japansk blogg?

Tidligere på året fant jeg en utrolig spooky kommentar i en av de lengste trådene jeg har undersøkt for sære tilbakelenker: Sjekk kommentar nummer 5000 i denne spammede kommentarttråd: http://www.ufmg.br/congressodesaude/noticias/congresso-comeca-com-lotacao-esgotada.html med lenketeksten Norsk SEO som lenker til nettpilot.no.

Forsøk på negativ SEO i kommentar nummer 5000 i en ukontrollert blogg?
Forsøk på negativ SEO i kommentar nummer 5000 i en ukontrollert blogg? Til de som lurer: Jeg har kontor i Ørsta – på Sunnmøre.

Jeg har ikke gjort dette.

Hvem i det norske SEO miljøet ønsker å lage slike avanserte hilsner? Hva skulle de ønske å få igjen for dette??

Har du opplevd eksempler på slike tilbakelenker til ditt nettsted og kjenner du igjen metoden så hjelp meg gjerne med å sirkle inn hvem i H.. som fortsetter å gjøre dette! Dette er bare to eksempler – det er mange, mange fler i mine backlinks.

Hvis du er bekjent med Negativ SEO så gå gjerne direkte til kommentarfeltet og legg igjen din mening, hvis du ønsker å vite mer om fænomenet, så les mer nedenfor.

Hva er Negativ SEO – tenker du?

Negativ SEO er kort sagt det motsatte av den normale SEO.

Vanligvis handler SEO om å gjøre tiltak som kan øke synligheten til et nettsted i søkemotorenes organiske resultater. Fortrinnsvis Googles søkeresultater.

Negativ SEO handler om det stikk motsatte, og er tiltak som kan skade konkurrenters synlighet på Google.

Tidligere brukte man utrykket Black Hat SEO om tiltak som ble brukt for å manipulere Google sine søkeresultater. Dette forekommer fortsatt, men Googles jobber iherdig på å finne metoder som kan avsløre manipulative trekk, men desverre kan noen av Googles tiltak  i enkelte tilfelle møtes med enkelte og smarte motgrep av folk som ønsker å manipulere søkemotorens oppfattelse av et nettsteds relevans.

Ifølge Google skulle de ha OK systemer for å fange opp slikt, men da søkeresultatene baseres på algoritmer er det de som knekker algoritmene først som får et forspring. Jeg har falt et par plasser på et par viktige søkeord – det er ikke så viktig for meg akkurat nå.

Men jeg ønsker gjerne å høre om du har opplevd noe liknende – et pludselig fall i søkeresultatene eller webtrafikk fra obskure kilder?

Har du forslag til hvordan dette bør håndteres? Hvilke muligheter har vi i Norge for å håndtere slikt?

Og ikke minst: Ville du kjøpe negativ SEO av en norsk SEO aktør?

Som Mikkel Demib skriver her så kan nettoresultatet

«selvsagt ende opp med å bli det samme – du scorer en større andel av synlighet i markedet»

– dvs. hvis du altså klarer å skyve bort konkurrenten fra gode plasseringer.

Er Negativ SEO lov?

Det har i kølvannet på muligheten for å utføre Negativ SEO også også oppstått diskusjoner om hvorvidt dette er lov eller ikke og dette er opp til de juridiske myndigheter i hvert land å vurdere. Det sir seg selv at Negativ SEO kan være meget vanskelig å avsløre kilden på da sporene og lenkene oftest plasseres på nettsteder som eies og hostes av selskap eller enkeltpersoner som har lite lyst, evne eller ressurser til å hjelpe til i jakten på de som utfører dette.

Og en av de eneste måtene å kunne avsløre kilden til slike negative tiltak er å be om få utlevert IP adressen, som er tilknyttet de poster som inneholder Negativ SEO. Og utlevering av dette krever en retskjennelse. Så det skal opprettes en sak – og å opprette en sak koster penger, mange penger.

Derfor må vi søke etter andre metoder å bekjempe dette på. Første steg handler om å synliggjøre problemet og å forstå det. Derfor ber jeg om hjelp fra deg som leser dette.

Vil du hjelpe til med å synliggjøre og avsløre problemet?

Har du opplevd en unaturlig økning av lavkvalitetslenker inn til nettstedet ditt eller nettsteder du administrerer, som inneholder lenketekster som enten tyder på at de skal utgi seg for å være overoptimalisert eller fokusere på ord og tjenester som du ikke ønsker å bli assosiert med?

Hvis du har en mistanke om at dette har blitt utført mot et av dine nettsteder, så kom gjerne med eksempler i kommentarfeltet. Hvis du har lyst å hjelpe meg med å finne ut av hvem som lager Negativ SEO mot Nettpilot.no så vil jeg sette skikkelig stor pris på det. Kanskje det var på tide å gjenopplive SEO Spam Cops?

Hvis du ønsker å vite mer om hva Negativ SEO, eller ønsker å se hva andre skriver er kan du ikke finne så mye beskrevet på norske nettsteder og blogger.

Til gjengjeld har det danske SEO miljø vært opptatt av problemstillingene i et stykke tid.

Les gode danske innlegg og diskusjoner her:

Seoanalyst.dk: Negativ SEO – Godt eller skidt? (12.09.2012)

Demib.dk: Negativ SEO – er negativ SEO ved at blive mere udbredt? (17.06.2012)

Densynligemand.dk: Negativ SEO er ulovligt (3.07.2012)

Og et enkelt svensk innlegg:

Lindqvist.com: Kan man sänka en konkurrent med dåliga länkar? (8.09.2012)

Jeg vil sette stor pris på din kommentar eller deling. Takk for oppmerksomheten.