
E-handel, Publiseringsløsninger, Webdesign & Utvikling
Starte nettbutikk: Hva bør jeg tenke på og hvordan starte nettbutikk?
Før du beslutter deg for å starte din egen nettbutikk – Du må ha en grundig plan, og stille deg selv spørsmålet; hvorfor vil du egentlig ha en nettbutikk?Hvilken nettbutikkløsning bør du velge?Hvilken publiseringsløsning for netthandel bør man velge når man skal starte opp sin egen nettbutikk? Dette avhenger selvsagt av om det dreier seg om;• En stor/liten bedrift
• Nyetablert/etablert
• Stort budsjett/lite budsjett
• Bedrift rettet mot det norske markedet, eller man ønsker en internasjonal satsningDet sier seg selv at det å svare på et slikt spørsmål krever både tid og grundige overveielser, og selvsagt også innsikt i den enkelte bedrift. Jeg har forsøkt å formulere noen innspill som jeg håper kan hjelpe andre til å ta de rette valg, og om ikke annet: Ta høyde for en del faktorer som dere kanskje ikke hadde tenkt på før dere leste dette innlegget. Gi gjerne innspill, feedback og tilbakemeldinger i kommentarfeltet.Les vår populære artikkel om betalingsløsninger >>Det finnes gode og norske proprietære (lisenserte) løsninger som man betaler en fast sum for, både i oppstartskostnader og løpende. Dette skal sikre oppdaterte løsninger og stabile leveranser. Undersøk gjerne hvordan disse løsningene presterer i et digitalt markedsføringsperspektiv. Alle leverandører har sine styrker og svakheter.Still gjennomtenkte, kritiske spørsmål før du velger leverandør og løsning Still spørsmål som; hvilke betalingsløsninger kan løsningen integreres mot, inkluderer løsningen E-handelssporing, integrasjon mot CRM systemer, regnskapsføring, lagerstyring, epostmarkedsføring, A/B testing, Adwords optimalisering og integrasjon mot sosiale plattformer som Facebook, Twitter, Google pluss osv?Er det mulighet for selv å opprette kampanjespesifikke landingssider? Er det bloggmulighet?Er løsningen optimal sett i et teknisk SEO perspektiv ved levering, eller krever den ytterligere tilpasninger?[rev_slider start]For større bedrifter med flere leverandører Hva koster det å få endret elementer som andre samarbeidspartnere ønsker å få integrert? Driver du med online markedsføring i større skala, så har du typisk en webleverandør, et PR byrå og et digitalt markedsføringsbyrå. Dette stiller krav til smidighet og samarbeid mellom ulike systemer.Still spørsmål som: Hvor lett vil det være for PR byrået å publisere innhold? Hvordan er håndteringen av innhold og rettigheter strukturert?Hvor enkelt vil det være for markedsføringsbyrået å optimalisere sidenes innhold slik at de er i tråd med optimale retningslinjer for SEO?Hvor enkelt er det å integrere sporingskoder, håndterere spørreundersøkelser/spørreskjema? Kan man jobbe målrettet med landingssideoptimalisering og A/B testing?Åpen kildekodeløsninger og tjenesteleverandører Satser man på WordPress, Magento eller Drupal og har funnet en tjenesteleverandør som holder seg oppdatert på området, vil disse løsningene være gode valg, i og med at tilgangen på både konsulenter og funksjoner øker konstant.WordPress er etter min mening både den smidigste løsningen med lavest terskel for nybegynnere, samtidig som det har størst utviklingspotensial som kommunikasjonsløsning. Dette gjelder både innen mobil og sosial online markedsføring. For de forsiktige vil WordPress være en veldig god start. Be om råd fra en uavhengig ekspert Til slutt en repetisjon: Valg av løsning for din nettbutikk avhenger av din forretningsstrategi.Be om råd fra en uavhengig ekspert om du er i tvil. IKKE snakk med din webleverandør som 9 ut av 10 ganger vil foreslå at du benytter samme, gamle løsning – eller den nyeste versjonen av den løsningen han forhandler. Du bør ikke regne med at en «ekspert» som selger en type løsning, vil anbefale deg noe han ikke selger, selv om det kanskje vil være mer gunstig for akkurat din bedrift.Har du spørsmål og mener du det er noe som bør nevnes? Benytt kommentarfeltet nedenfor og send meg ditt innspill.Dette innlegget er i første omgang skrevet på bakgrunn av et intervju med Sahra Karlsen, som i sin praksisperiode for Postens kommunikasjonsavdeling hadde bruk for råd og tips til Bring sin nethandelsportal – der Nettpilot har har bidratt med tips til nye nettbutikkinnehavere.
Universell utforming fra juli 2014
Siden 1. juli 2014 har alle som driver en norsk nettside måttet følge nye krav til universell utforming. Dette gjelder alle slags nettløsninger som er rettet mot almennheten. Nettbutikker, aviser, borettslag, idrettslag, korps og bloggere – kravene gjelder dem alle!Kravene som stilles handler blant annet om fonter, fargebruk, bruk av tabeller og lenker. Alle nye nettsider som lages må følge kravene fra og med 1. juli i år.Målet med universelt utformede løsninger er at de skal være tilgjengelige for alle brukere uavhengig av funksjonsevne.Innen 2021 må også allerede eksisterende nettsider legges om etter de nye forskriftene som du kan lese mer om her. Fra og med i sommer skal staten passe på at reglene følges. Dersom reglene ikke blir fulgt opp, vil blant annet tvangsmulkt kunne pålegges.Valg av tjenesteleverandør og partner Valg av netthandelsløsning er viktig, men valg av partner og nettbutikkleverandør er minst like vesentlig. Det handler om å finne noen du liker å jobbe med, som du kommuniserer godt med og som hjelper bedriften i den retningen du ønsker.Nyetablerte bedrifter som ikke er på nett fra før, skal tenke seg grundig om før de begynner med nettbutikk. Du kommer sannsynligvis til å kaste bort mye tid og penger, dersom du ikke har en skikkelig forretningsplan. Bli kjent med begrepet TCO: Total cost of ownership!Etablerte bedrifter med eksisterende backoffice og kundebehandlingssystem, bør lete etter leverandører og partnere som stemmer overens med systemer og rutiner, evt. være interessert i å endre på disse.Valg av netthandelsløsning • Bedrifter som har eksisterende WordPress løsninger kan bygge nettbutikk i WordPress • Bedrifter som har eksisterende Drupal løsninger kan bygge nettbutikk i Drupal • Bedrifter som har eksisterende Joomla løsninger kan bygge nettbutikk i Joomla • Benytter man f. eks Episerver eller Sitecore CMS, kan man fortsatt benytte disse, men man er da avhengig av å ha en tjenesteleverandør som er proaktiv og oppdatert i forhold til utviklingen av disse løsningene. • Benytter du deg av EZ publish, Umbraco, Silverstripe eller det danske TYPO3 CMS, bør du be leverandøren om en plan for forretningsintegrasjon, webanalyse, vedlikehold og utvikling FØR du velger dette. Dette er webløsninger og rammeverk der tilgangen til utviklere er minkende, og som ikke er bygget for netthandel. Prisen for tilpasninger og rådgivere er derfor høy. • Har du ingen nettløsning fra før, kan du velge enten WordPress eller Magento. Nettpilot har erfaringer med begge typer løsning for nettbutikker og vil gjerne hjelpe deg med å finne frem til hvilken løsning som passer din forretningsmodell best. Vi leverer også Netaxept betalingsmoduler til WordPress og Netaxept avtaler og Dibs betalingsmoduler til WordPress og Dibs avtaler og .Våre mest aktuelle plugins for WordPress og Ehandel
- Runandrelax.com er et eksempel på en norsk nettbutikk i WordPress som er klargjort for et internasjonalt marked.
- Stormberg.no er et eksempel på en norsk nettbutikk i Magento som er klargjort for det internasjonale marked.
- Cupido.no er et eksempel på en nettbutikk i Drupal som er klargjort for det internasjonale marked.