Starte nettbutikk: Hva bør jeg tenke på og hvordan starte nettbutikk?

Nettbutikk sjekkliste

Før du beslutter deg for å starte din egen nettbutikk – Du må ha en grundig plan, og stille deg selv spørsmålet; hvorfor vil du egentlig ha en nettbutikk?

Hvilken nettbutikkløsning bør du velge?

Hvilken publiseringsløsning for netthandel bør man velge når man skal starte opp sin egen nettbutikk? Dette avhenger selvsagt av om det dreier seg om;

• En stor/liten bedrift
• Nyetablert/etablert
• Stort budsjett/lite budsjett
• Bedrift rettet mot det norske markedet, eller man ønsker en internasjonal satsning

Det sier seg selv at det å svare på et slikt spørsmål krever både tid og grundige overveielser, og selvsagt også innsikt i den enkelte bedrift. Jeg har forsøkt å formulere noen innspill som jeg håper kan hjelpe andre til å ta de rette valg, og om ikke annet: Ta høyde for en del faktorer som dere kanskje ikke hadde tenkt på før dere leste dette innlegget. Gi gjerne innspill, feedback og tilbakemeldinger i kommentarfeltet.

Universell utforming fra juli 2014

Siden 1. juli 2014 har alle som driver en norsk nettside måttet følge nye krav til universell utforming. Dette gjelder alle slags nettløsninger som er rettet mot almennheten. Nettbutikker, aviser, borettslag, idrettslag, korps og bloggere – kravene gjelder dem alle!

Kravene som stilles handler blant annet om fonter, fargebruk, bruk av tabeller og lenker.  Alle nye nettsider som lages må følge kravene fra og med 1. juli i år.

Målet med universelt utformede løsninger er at de skal være tilgjengelige for alle brukere uavhengig av funksjonsevne.

Innen 2021 må også allerede eksisterende nettsider legges om etter de nye forskriftene som du kan lese mer om her. Fra og med i sommer skal staten passe på at reglene følges. Dersom reglene ikke blir fulgt opp, vil blant annet tvangsmulkt kunne pålegges.

Valg av tjenesteleverandør og partner
Valg av netthandelsløsning er viktig, men valg av partner og nettbutikkleverandør er minst like vesentlig. Det handler om å finne noen du liker å jobbe med, som du kommuniserer godt med og som hjelper bedriften i den retningen du ønsker.

Nyetablerte bedrifter som ikke er på nett fra før, skal tenke seg grundig om før de begynner med nettbutikk. Du kommer sannsynligvis til å kaste bort mye tid og penger, dersom du ikke har en skikkelig forretningsplan. Bli kjent med begrepet TCO: Total cost of ownership!

Etablerte bedrifter med eksisterende backoffice og kundebehandlingssystem, bør lete etter leverandører og partnere som stemmer overens med systemer og rutiner, evt. være interessert i å endre på disse.

Valg av netthandelsløsning
• Bedrifter som har eksisterende WordPress løsninger kan bygge nettbutikk i WordPress
• Bedrifter som har eksisterende Drupal løsninger kan bygge nettbutikk i Drupal
• Bedrifter som har eksisterende Joomla løsninger kan bygge nettbutikk i Joomla
• Benytter man f. eks Episerver eller Sitecore CMS, kan man fortsatt benytte disse, men man er da avhengig av å ha en tjenesteleverandør som er proaktiv og oppdatert i forhold til utviklingen av disse løsningene.
• Benytter du deg av EZ publish, Umbraco, Silverstripe eller det danske TYPO3 CMS, bør du be leverandøren om en plan for forretningsintegrasjon, webanalyse, vedlikehold og utvikling FØR du velger dette. Dette er webløsninger og rammeverk der tilgangen til utviklere er minkende, og som ikke er bygget for netthandel. Prisen for tilpasninger og rådgivere er derfor høy.
• Har du ingen nettløsning fra før, kan du velge enten WordPress eller Magento. Nettpilot har erfaringer med begge typer løsning for nettbutikker og vil gjerne hjelpe deg med å finne frem til hvilken løsning som passer din forretningsmodell best. Vi leverer også  Netaxept betalingsmoduler til WordPress og Netaxept avtaler og Dibs betalingsmoduler til WordPress og Dibs avtaler og .

Våre mest aktuelle plugins for WordPress og Ehandel

Les vår populære  artikkel om betalingsløsninger >>

Det finnes gode og norske proprietære (lisenserte) løsninger som man betaler en fast sum for, både i oppstartskostnader og løpende. Dette skal sikre oppdaterte løsninger og stabile leveranser. Undersøk gjerne hvordan disse løsningene presterer i et digitalt markedsføringsperspektiv. Alle leverandører har sine styrker og svakheter.

Still gjennomtenkte, kritiske spørsmål før du velger leverandør og løsning
Still spørsmål som; hvilke betalingsløsninger kan løsningen integreres mot, inkluderer løsningen E-handelssporing, integrasjon mot CRM systemer, regnskapsføring, lagerstyring, epostmarkedsføring, A/B testing, Adwords optimalisering og integrasjon mot sosiale plattformer som Facebook, Twitter, Google pluss osv?

Er det mulighet for selv å opprette kampanjespesifikke landingssider? Er det bloggmulighet?

Er løsningen optimal sett i et teknisk SEO perspektiv ved levering, eller krever den ytterligere tilpasninger?

[rev_slider start]

For større bedrifter med flere leverandører
Hva koster det å få endret elementer som andre samarbeidspartnere ønsker å få integrert? Driver du med online markedsføring i større skala, så har du typisk en webleverandør, et PR byrå og et digitalt markedsføringsbyrå. Dette stiller krav til smidighet og samarbeid mellom ulike systemer.

Still spørsmål som: Hvor lett vil det være for PR byrået å publisere innhold? Hvordan er håndteringen av innhold og rettigheter strukturert?

Hvor enkelt vil det være for markedsføringsbyrået å optimalisere sidenes innhold slik at de er i tråd med optimale retningslinjer for SEO?

Hvor enkelt er det å integrere sporingskoder, håndterere spørreundersøkelser/spørreskjema? Kan man jobbe målrettet med landingssideoptimalisering og A/B testing?

Åpen kildekodeløsninger og tjenesteleverandører
Satser man på WordPress, Magento eller Drupal og har funnet en tjenesteleverandør som holder seg oppdatert på området, vil disse løsningene være gode valg, i og med at tilgangen på både konsulenter og funksjoner øker konstant.

WordPress er etter min mening både den smidigste løsningen med lavest terskel for nybegynnere, samtidig som det har størst utviklingspotensial som kommunikasjonsløsning. Dette gjelder både innen mobil og sosial online markedsføring. For de forsiktige vil WordPress være en veldig god start.

  • Runandrelax.com er et eksempel på en norsk nettbutikk i WordPress som er klargjort for et internasjonalt marked.

Magento er et godt valg for deg som vil ha en ren nettbutikk med full kontroll over lagerstyringen, som ønsker å satse internasjonalt og dessuten har et stort vareutvalg.

  • Stormberg.no er et eksempel på en norsk nettbutikk i Magento som er klargjort for det internasjonale marked.

Drupal er for deg som ønsker en webløsning som «kan alt», men dette krever at du har en tjenesteleverandører som er stabil, oppdatert og proaktiv.

  • Cupido.no er et eksempel på en nettbutikk i Drupal som er klargjort for det internasjonale marked.

Det finnes også nettbutikkløsninger til Joomla, og det finnes åpne kildekodeløsninger som Prestashop, Shopify, Opencart og Oscommerce for de som ønsker å drive nettbutikk som hobby, og/eller for de som er svært interessert i å drive med kode og programmering selv. Mange av disse løsninger er dog ikke helt i forretningsformat, ei heller har de alle de funksjonene som en større bedrift har behov for.

Alt etter forretningsideen og planen finnes en løsning
For marginale budsjett, og med meget lav risiko: 123nettbutikk, mystore osv.
Dette er dog løsninger som har svært lite fleksibilitet.

Potensialet i WordPress er uutnyttet og Norge venter på driftige aktører
Gutteromspreget er så avgjort ved å forlate WordPress miljøet. I dag står WordPress for omtrent en tredjedel av alle nye webløsninger som lanseres på internett.

Nettpilot 2014

2014, 2015 og 2016 blir årene der WordPress virkelig tar markedsandeler i E-handelsmarkedet – også i Norge
Det er et stadig økende antall leverandører i Norge som tilbyr WordPress Nettbutikk løsninger som plug and play, enkelt tilvalg for Klarna, DIBS eller NETS betaling samt integrasjon med Posten og BRING i en og samme løsning. Her inngår Nettpilot i en sterk allianse med andre aktører som jobber aktivt med å utvikle bruks og -integrasjonsmulighetene i WooCommerce for norske selskaper.

For bedrifter som ikke har ekstremt stort stort vareutvalg, så går min klare anbefaling på å velge WordPress.

I løpet av de nærmeste årene vil flere nettbutikker satse på en WordPress Nettbutikkløsning med blogg (inklusive hosting og vedlikehold) som har både Bring API integrasjon og visa/mastercard betaling. Disse vil ha responsivt webdesign og mobiltilpasset checkout løsning, samt et utvalg av maler som passer til norske forhold. Selvfølgelig integrert med Facebook, ERP & Økonomisystemer, CRM, mailsystemer og andre sosiale elementer. Dette arbeider Nettpilot på å få til konstant, og dere kan ta kontakt til oss om dere har lyst å satse på full pakke.

Sosial shopping + mobil shopping = en måte å uttrykke seg på
Når du handler online kommuniserer du. Etter min mening er WordPress den desidert mest tilgjengelige digitale plattform for nettpublisering av eget innhold i dag. WordPress er utviklet for at folk skal kunne få mulighet for å uttrykke seg.

Aktørene som leverer WordPress har nå vært lenge nok i bransjen til at større norske aktører har tatt det i bruk som sin e-handelsløsning. Med WordPress kommer det en større fleksibilitet og flere funksjoner enn det mange andre løsninger kan tilby.

Be om råd fra en uavhengig ekspert
Til slutt en repetisjon: Valg av løsning for din nettbutikk avhenger av din forretningsstrategi.

Be om råd fra en uavhengig ekspert om du er i tvil. IKKE snakk med din webleverandør som 9 ut av 10 ganger vil foreslå at du benytter samme, gamle løsning – eller den nyeste versjonen av den løsningen han forhandler. Du bør ikke regne med at en «ekspert» som selger en type løsning, vil anbefale deg noe han ikke selger, selv om det kanskje vil være mer gunstig for akkurat din bedrift.

Har du spørsmål og mener du det er noe som bør nevnes? Benytt kommentarfeltet nedenfor og send meg ditt innspill.

Dette innlegget er i første omgang skrevet på bakgrunn av et intervju med Sahra Karlsen, som i sin praksisperiode for Postens kommunikasjonsavdeling hadde bruk for råd og tips til Bring sin nethandelsportal – der Nettpilot har har bidratt med tips til nye nettbutikkinnehavere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *