Ranking Factors del 1: Reparing the ugly links (Brighton SEO)

BrightonSEO september 2017, Christoph Cemper

Det er fredag morgen 15. september, rundt seks-tiden, Gardermoen Flyplass. Det står 10 mennesker i kø ved sikkerhetskontrollen. Så tar den med ro. Det blir en lang dag, mange inputs, mye notatskriving og gode samtaler med gamle venner, fagkolleger og nye samarbeidspartnere.

Kl.06.15; Fremme ved Gate F13, kjøper jeg en fersk kaffe med melk, en flaske Imsdal og finner en god sitteplass. Tid for medbrakt frokost i fred og ro. Uten digital innblanding. Folk er overraskende våkne her ved gaten på dette tidspunktet.

06.45; Døren til Gate F13 åpnes og det går ikke lenge før folk begynner å stå i kø. Jeg har som vanlig booket en plass ved midtgangen fremme i flyet så kan slappe av inntil køen består av en håndfull personer som ikke har travelt. Vi skal allikevel inn i køen på landgangsbroen, så her tar vi den med ro. #Forberedelse

Jeg slår på telefonen og ser at folk i UK begynner å reise mot Brighton også. Mange som reiser første gang og flere som vender tilbake igjen. Sjekker at jeg har bokmerket de forelesningene jeg skal på og at jeg unngår å skulle stå i trange køer. Det skal jeg ikke, for alle de jeg har valgt foregår i Auditorium 1, som har mer enn plass nok. Det er også sitteplasser nær scenen, med bord til laptop, mat og medbrakt drikke. Herlig.

Jeg bestiller togbilletten tur/retur Gatwick-Brighton fra mobilen og sparer dermed tid i kø og et par britiske pund. Regner ut at jeg skal rekke toget 9.02 på Gatwick for å unngå stress, før første sesjon som starter kl. 10.00.

Sitter på flyet kl. 07.12.

07.20; Planlagt avgangstid fra Gardermoen, men pga. kø og pilotstreik dagen før er det flaskehals på startbanen, så vi blir forsinket med 20 minutter. Nå blir jeg litt irritabel så jeg tar ørebøffene på øret og vil høre litt musikk. Finner ut av at de ikke har blitt ladet i løpet av natten og sitter dernest med lydløse ørebøffer i 2 timer. De holder en del lyd ute. Sover delvis.

Kl. er nå 08.48 engelsk tid. Vi lander i Gatwick, og det tar tusen år å rulle inn på terminalen, så først kl. 08.54 åpnes døren og vi kan bevege oss mot utgangen, og i mitt tilfelle, togstasjonen i den sørlige enden av Gatwick Airport. Først skal vi bare gå 800 meter og igjennom køen ved passkontrollen og forbi tollen.

Kl 09.05 henter jeg mine forhåndsbestilte og betalte togbilletter i henteautomaten, hvoretter jeg akkurat rekker å løpe ned og fange neste tog mot Brighton som ruller ut fra Gatwick Stasjon kl. 09.12. Joggeskovalget i de tidlige morgentimene virker suverent. Regner ut at jeg kan være på Brighton Centre ved Brightons Seafront og SEO konferansens inngangsdør kl. 09.58, hvis toget er inne 09.46 og det tar meg 12 minutter å gå i strak gange fra Brighton Station og ned dit. Puster lettet ut og sender en sms til min svenske kollega Thomas som jeg skulle møtes med for en kopp morgenkaffe i tilfelle jeg kom i god tid. Vi møtes etter første sesjon, blir i enige om.

Kl. 9.58; Billetten ut av ryggsekken og adgangstegnet rundt halsen. Ble sendt med posten for en uke siden. Smart😉. Unngår kø. Rett innenfor hilser jeg raskt på noen gamle venner fra Authoritas SEO, som står på stand rett innenfor inngangen i Brighton sentre. Husker at jeg har joggesko på og springer en etasje opp til auditorium 1, hvor jeg setter med på en god plass på rad nummer to midt for den store scenen, presis klokken 10.00 når Kelvin åpner høstens konferanse med å by velkommen til første sesjon som har 4 forelesere, under fellesoverskriften:

Ranking factors

Jeg noterer løpende og tar med de viktigste punkter.

Første session:

Christoph Cemper, LinkResearchTools: Den orange mannen som reparerer «Ugly Links»

Christoph er grunnlegger av lenkeanalysetjenesten LinkresearchTools og dette går ikke hus forbi noen. Uansett hva man måtte mene så har BrightonSEO alltid hatt ry for å være en konferanse der det er en uting å pitche fra scenen. Men her går det ganske enkelt ikke an for Christoph å holde igjen.

I knalloransje jakkesett holder han en 15 minutter lang salgstale for softwaren sin, som henter inn data fra andre lenkeanalysesystemer og dermed samle dem alle på en plass. Det går i tillegg an å laste opp egne datasett og koble disse mot andre sett som allerede finnes for å bygge lenkemodeller.

Christoph kan fortelle mye om viktigheten av å ha kontroll på lenker, både interne og eksterne lenker, redirects, canonicals, og mye mer. Skitne lenker og rene lenker. I en post penguin 4.0 verden der Google analyserer lenkebildet nærmest i sanntid, er det ganske viktig å kunne få overblikk over hvilke lenker som peker til ens nettsted som er gode og hvilke som er skitne.

Og i en verden der folk bytter jobbs, webmasters og byråer byttes ut, og historikken forsvinner da kan det være vanskelig å bevare overblikket.

Ved å crawle nettet på samme måte som Google og samtidig kunne hente inn historisk data kan avdekke og forebygge elementer som Google anser som «straffbare» og dermed unngå bli utestengt fra Google indeksen. I tilfelle der man har blitt utestengt, kan man ved å crawle nettet på samme måte som Google avdekke og forebygge elementer som Google typisk anser som «straffbare» dermed utestenger enten hele nettsteder, enkeltsider eller subfolders fra Google indeksen.

Oftest søker man i sitt backlink verktøy enten etter det som kalles Toxic links, som stammer fra irrelevante eller skadelige nettsteder, eller man søker etter lenker som peker til sider som ikke eksisterer eller som har liten verdi.

En gjennomgang med et lenkeanalyseverktøy kan da resultere i

  • en eller flere disavow handlinger eller ikke
  • en oversikt over feil 404 sider (side ikke funnet), som enten skal ha satt en 301 redirect (permanent vidersending) eller feil 410 (side utgått for alltid).

I noen tilfeller bør man sette en rel canonical, hvis det finnes andre liknende sider på nettstedet som har samme innhold, som man mener Google bør trekke frem i søkeresultatene sine.

Christoph Cemper omtaler dette arbeidet som «repairing the ugly links»

Han understreker viktigheten av ikke bare å se på overflaten av de data man finner, eller å se på et lite stykke omgangen. Han sidestiller det de fleste gjør, når de bruker andre verktøy, med at en tannlege bare kikker på en enkelt tann, ikke resten av tannsettet, for å vurdere om det kan være hull eller annet trøbbel.

Jeg tenker litt på at Christoph Cemper i grunnen har bygget et stykke software som har kunnet hjelpe ham og vennene hans innen blackhat segmentet med å rydde opp i sitt eget rot.

Uansett om lenkene kommer fra feil kilde og trenger å bli lagt i Disavow filen eller om de peker til feil side, så har dette konsekvens for både kunder og søkemotorers tillit til nettstedet: «it kills the trust your users/consumers has for you and moves it to the competitors.

Dette er som nevnt problemer som typisk oppstår når man har skiftende folk i webmasterroller, ulike SEO konsulenter og skiftende digital/webbyråer.

Dette var det som hadde skjedd for Hertz bilutleie, som med hjelp fra Christoph Cember og hans software økte den organiske trafikken med 500% og antall transaksjoner med enda mer.

Så spørsmålet er:
Bytter du webmaster ofte? Har din webansvarlige gjennom flere året sluttet i jobben sin?
Da trenger du kanskje en gjennomgang av din lenkeprofil?

Dette er første blogg innlegg i en serie med mine notater og opplevelser fra Brighton SEO 2017, både april og september. Jeg håper å få litt tid innimellom.