Stikkordsarkiv: markedsføring

Markedsføring i søkemotorer: Hvorfor benytte en ekstern konsulent?

Google Adwords optimalisering

Søkemotormarkedsføring er en samlebetegnelse for den markedsføringsaktivitet som går ut på å oppnå synlighet og skape inngående webtrafikk til en nettsted via relevante plasseringer i søkemotorer. Det forkortes: SEM.

SEM er arbeidet som utføres for å skape:
[unordered_list style=»tick»]

Søkeresultater med Google Adwords visning
Google Adwords annonser vises i søkeresultatene øverst og i høyre kollonne, de organiske (gratis) søkeresultater og plasseringer i hovedkollonnen
[/unordered_list]Annonseformen innen PPC kan være tekstannonser, bannerannonser med bilder, flash, video og interaktive annonser. Kanalene er mange og smartphones og håndholdte er inkluderte plattformer.
Både SEO og PPC har som disipliner nytte av å støtte seg på hverandre når de benyttes i felten.

Hvorfor benytte en ekstern konsulent til søkemotormarkedsføring, dette klarer vi selv? – og hvorfor bare fokusere på Google?

Dine konkurrenter har etterhånden også har oppdaget Google Adwords, de har kanskje gått på et kostbart kurs og vil til å prøve dette selv.

[unordered_list style=»tick»]
  • Hvis du velger å satse målrettet og benytte profesjonell assistanse og ikke søle tiden din bort med eksperimentering, vil du kunne få mye igjen for annonsekronene dine.
  • Du behøver ikke bare fokusere på Google, men hvis det virker på Google først kan du stole på at det virker andre steder;-)
  • Google leverer sirka 80 %, mens Kvasir, de Gule sider, 1881, Yahoo og Bing leverer mindre enn 20% av de resterende søkemotorbesøk på norske nettsteder.

  • Effektiv søkemotormarkedsføring med Google Adwords kan gi raske resultater – og en erfaren konsulent kan holde kostnadene nede slik at du kan få størst mulig avkastning for markedsføringskronene dine.
[/unordered_list]
Google Adwords optimalisering
Google Adwords optimalisering kan gi umiddelbart synlige resultater

Jeg kan i tillegg utføre søkemotoroptimalisering slik at ditt nettsted kan bli synlig i de organiske (gratis) topplasseringer på både Google, Kvasir, BING, Yahoo og andre søkemotorer.

Måle effekt av markedsføring i sosiale medier?

Forrester Research

Ifølge den siste rapport om effektmåling av sosiale medier fra Forrester Research, er det mange som utelukkende ser på krone og øre verdien av markedsføring i sosiale medier, når de skal måle effekten av innsatsen – return of investment (ROI).

Forrester Research
Hvordan måle effekt av sosiale medier?

Les mer

5 raske råd om Internettmarkedsføring

5 raske råd om internettmarkedsføringFor Internettmarkedsførere:

    1) Levér relevant og målrettet innhold sammen med produktmarkedsføring
    2) Kombiner markedsføring med sosiale medier
    3) Utnytt brukernes tidsforbruk på Google til merkevarebygging, økning av produktkjennskap og salgsutløsende annonsering med effektiv søkemotormarkedsføring.
    4) Levende innhold holder på brukerene. Overrask dem gjerne.
    5) Søkemotoroptimalisering er veldig viktig

Dette var en kort oppsummering fra innlegget:  Handler din nettside bare om kjøp og salg?

som fikk følgende kommentar fra Helge Tennø:

Som Jeffrey Cole poengterte på et MSN Innovate seminar for litt over et år siden: Endringene i måten folk bruker nettet på endrer seg mer når en går fra dial-up til bredbånd en når en går fra ingenting til dial-up.
Årsaken er at med bredbånd så er vi alltid på, og betaler en fast pris. Dette er en stor endring i forhold til når en brukte nettet for å løse aktiviteter som en hadde skrevet ned på baksiden av konvolutter eller handlelister.

Jeg kan varmt anbefale bloggen til Helge Tennø.

Les hele blogginnlegget her >>

Gratis reklame for Norge på video – og via sosiale medier?

Turismemarkedsførere og personer innen norsk reiseliv bør i 2008 holde et våkent øye med utviklingen innen nettsamfunn, sosiale medier og innen videodelingsplattformer.
Her er det store muligheter for gratis reklame.

La dine besøkende stå for kommunikasjonen – hjelp dem med å legge til rette sine videoer, bilder, reisebeskrivelser osv.

Jeg vil her forsøke å samle lenker alle oversiktssider med videoklipp som har taggen Norway eller Norge tilknyttet – uten nermere sortering.

Vet ennå ikke om jeg bør lage en feed tjeneste, men ettersom nye videosnutter for meg er mindre relevant en tallet og omfanget vil dette i første omgangen være en lenke til googles søk hvor det er tastet norway i søkefeltet. pr. 17. april er det 26.089 videoklipp registrert i Google sitt register – de første mange stammer fra Youtube.

Gå til Videoklipp med taggen «Norway» på Google

Gå til Videoklipp med taggen «Norge» på Google

Kan videoer på Youtube oppfattes og registreres av Innovasjon Norge som gratis reklame – slik Terje Devold fra Fjordnorge pleier å bruke termen når det har vært vist TV-klipp fra Norge i utlandet?

Les fler tips om online destinasjonsmarkedsføring og reiselivets muligheter på Internett

Videoplattform kan selge turistmål – her er 5 grunner til å anskaffe sin egen og ikke bruke youtube

Her er 5 grunner til at en destinasjon bør overveie å anskaffe sin egen videoplattform.

Turister ønsker å dokumentere opplevelsene
De fleste moderne turister medbringer etter hvert enten digitalkamera, mobiltelefon eller HD- videokamera eller flere av disse. Å ta opp videoklipp med høydepunkter er blitt et must for mange. Fotografering av stillbilder foregår på samme måte.

Foto og videoopptak kan sendes til vennene venner familie, kolleger og andre som de ønsker å dele med.
De fleste lagrer det bare på sine egne maskiner fordi de ikke vet hvordan de kan dele dette med andre.

En enkel og lettilgjengelig Internett tjeneste tilpasset turistenes behov vil kunne få flere til å dele sine gode ferieminner.

Turister vil dele opplevelsene – bruker Internett til deling av video og foto
Ungdom og voksne som er oppdatert med den teknologiske utviklingen har tatt i bruk video og foto delingstjenester på Internett. Dette er oftest globale plattformer som lever av annonseinntekter og salg av tilleggsytelser. Derfor er det stor forskjell i innhold og kvalitet på disse plattformene.

Så vidt jeg vet er det ingen turistorganisasjon i Norge ( eller andre organisasjoner) som har tatt i bruk en mer snevert/bransje spesifikk delingstjeneste enda, og markedet for dette er sannsynligvis stort. Dette er begynnelsen.

Videomarkedsføring på Internett selger turistmål
Aurlandsfjord, Nærøyfjord og Flåm blir presentert på video på internett. Disse finner du høyt plassert hvis du søker etter ”Norway” på bl.a. www.youtube.com.
Det er ingen tvil om at disse globale videoplattformene er en glimrende markedsføringskanal som på en spennende og målrettet måte kan presentere reisemål for kommende og nåværende turister. Dette er en enkel og kostnadseffektiv måte å drive såkalt ”viral marketing» på.
Dette betyr at hvis man liker det man ser på skjermen så er det let og enkelt å sende en lenke med denne videoen til alle i e-post-adresse-boken.
At de nye hjemmesidene til Aurlandsfjord og Nærøyfjord henviser gjestene sine til videoer som finnes på Youtube sin plattform isteden for å vise filmene på sine egne sider er synd. Hermed kan disse risikere å miste potensielle gjester som finner andre spennende reisemål på youtube. Eller som slett og rett bare mister fokus.

Med egen videoplattform kan man sørge for å holde på nettbesøkendes fokus på egen destinasjon i lenger tid.

Videofilm fra felles plattform kan legges på egne hjemmesider
Har man en personlig hjemmeside, eller driver en bedrift som f. eks tilbyr et reiselivsprodukt, er det mulig å legge inn en videofilm fra den felles videoplattform som komplement eller som forsterkning av det øvrige innhold. Man kan også lage en knapp som sender en lenke til denne filmen med e-post – til alle i adresseboken. Så kan alle som ønsker det se videoen og kommentere den.
Når brukerne klikker på lenken de har fått tilsendt, vil de bli dirigert til videoplattformen for å se filmen. Her vil kunden så få tilbud om å se andre filmer i samme kategori, eller fra samme geografiske område. Hvilke muligheter kunden får, vil avhenge av forretningsidé eller filosofi. Dette gir uhyre store fordeler for de som eier og styrer disse videoplattformene.

Med felles destinasjons plattform vil alle medlemmene i Destinasjonen kunne ha sin egen hjemmeside som nå, og på denne vil de med enkle grep kunne legge inn videofilm fra den felles plattformen. De kan enkelt legge egne film ut på plattformen og la andre bruke filmen på sine nettsider. Dette kan gi et selvforsterkende nettverk.

God informasjonsstyring gjør opplevelsene tilgjengelige
Mulighetene med slike plattformer er mange – det er opp til eierne å bestemme hvilke muligheter og begrensninger man vil sette opp.

De fleste destinasjoner som byr på gode opplevelser vil ha nytte av å ha sin egen plattform – slik at de selv kan styre informasjonsflyten og la kundene gjøre sine egne valg. Her vil det nemlig også kunne bli plass til de alle minste utbydere som ikke har store markedsføringsbudsjetter.

Med en OK nettforbindelse og et digitalkamera er det mulig for alle å laste opp bilder og video og vise frem de skjulte skatter som finnes i regionen. Det gjør at også vanlige folk – de lokale – vil kunne vise frem favoritt-plassen sin eller kanskje gårsdagens fiskefangst?

Ta kontak hvis du har lyst til en workshop omkring hvordan du kan bruke sosiale medier i markedsføring på Internett og innen reiseliv og turisme.

Handler din nettside bare om kjøp og salg?

5 raske råd om Internettmarkedsføring
5 raske råd om Internettmarkedsføring
5 raske råd om Internettmarkedsføring

Da bør du kanskje overveie å tenke litt videre:
Kampanje refererer i dag til en pressemelding fra Reuter uten å kommentere ytterligere:

«Innhold på nettet er derfor vel så viktig som andre aktiviteter som å sende email, shoppe og informasjonssøk etter informasjon. Konsumet av innhold står nå for 47 prosent, opp fra 34 prosent i 2003.
….
Studien er tung, og strekker seg over en periode på fire år og utført av Nielsen/Net Ratings.
…det har vært en økning i tiden brukt på levende bilder og nyheter på 37 prosent, mens tiden brukt på søkemotorer som Google har økt med 35 prosent….
Et rikt innholdstilbud på nett og raskere internettlinjer har bidratt til veksten sammen med eksplosjonen av sosiale medier som MySpace og Facebook.»

Dette gir rum for 5 raske foreløpige konklusioner for Internettmarkedsførere:

1) Levér relevant og målrettet innhold

      sammen med produktmarkedsføring

2) Lær å kombinere markedsføring

      med sosiale medier

3) Utnytt brukernes tidsforbruk på Google

      og andre søkemotorer til merkevarebygging, økning av produktkjennskap og salgsutløsende annonsering med effektiv søkemotormarkedsføring.

4) Levende innhold holder

      på brukerene.

5) Søkemotoroptimalisering

    er veldig viktig

Dette var egentlig ikke noen stor nyhet – men det er greit å få slikt underbygget av kvalitetsinstanser.

Hvis du har lest undersøkelsen eller har innspill må du gjerne kommentere den herunder, jeg setter alltid pris på tilbakemeldinger.
Det er litt trist med anonyme besøkende – hvem er du?

Look to New Zealand! Destination marketing to follow!

Jeg gjentar: Look to New Zealand!
reiseliv 2.0: New Zealand driver med eksemplarisk og inspirerende online destination marketing - destinasjon markedsføring på Internett

De har skjønt det! Reiseliv og markedsføring 2.0.
New Zealands online turistmarkedsføring er utvilsomt verdens beste. Samarbeide med Google maps, embedding av informasjon til videre formidling…åh – dette er nesten for uvirkelig bra…Destination Marketing to follow…
Sjekk dette overflødighetshorn av en gåvebua!

Innovasjon Norge – hva er det?

Fra trakt-analyse til attraksjon-analyse

Jeg har sittet og jobbet litt med at konkretisere og spesifisere den rådgivningen og det arbeidet jeg utfører – og har funnet frem til en formulering/inndeling, men vil gjerne ha kommentarer fra deg som leser dette. Jeg vil sette stor pris på å få en tilbakemelding hvis du og bedriften din ønsker å kopiere dele av tekstene mine på nettsidene dine eller bruker elementene i metodikken. En kildehevisning at mye vært – takk.
Sist i denne artiklen har jeg samlet pekere til bedrifter og nettsider som benytter varianter av trakt-analysen som beskrives her. Du kan og få personlig rådgiving og ytterligere informasjon ved å gå til mediakoordinator.no – jeg utfører ulike varianter av traktanalyse for små og mellomstore bedrifter.

    Mitt spørsmål til deg?
    Hvor kan denne modellen gjøres mer effektiv og stadig bevare en form for enkelthet over oversiktlighet?
    Husk at jeg er dansk – derav språklige huller.

Attraksjons-analysens budskap:

    Fokuser innsatsen der potensielle kunder faktisk faller fra eller der hvor nye kunder tiltrekkes best.

Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene.
Med traktanalysen får du hjelp til å fokusere innsatsen der markedsføringskronene fosser ut av bedriften din. Traktanalysen er et uunnværlig og effektivt verktøy når det dreier seg om å optimere al form for internettmarkedsføring.

Traktanalysen ved internettmarkedsføring er i Mediakoordinators modell, attraksjons-analysen, inndelt i enda flere trin enn den opprinnelige modellen:

Her måles på disse områder:

Kjennskap

    (Antallet på de som potensielt har hatt mulighet for kjenne til nettsidens/bedriftens eksistens – Dette er en samlebetegnelse for bedriftens tilgjengelighet)
    Antall eksisterende kunder
    Oppnådd medieomtale
    Internett (unike brukere, sidevisninger)
    TV (seere)
    Radio (lyttere)
    Avis (lesere)
    Magasin (lesere)
    Andre, Sponsing annet

Tilgjengelighet/synlighet på Internettet.
Her måles antall unike brukere, sidevisninger på hvert område:

    Alliansenettverk og strategiske samabeidspartnere.
    Søkemotorannonsering (google, yahoo, kvasir, andre)
    Bannerannonsering (unike brukere, sidevisninger)
    Lenkesamarbeide/inngående lenker
    Registersynlighet
    Nyhetsbrev (mottakere)
    RSS, syndikering, annet

Søkemotorvennlighet/teknisk optimalisering

    Hvordan er nettløsningen satt opp ift. søkemotorvennlighet.
    Er den lett å lese for de viktigste søkemotorer, hvor halter det og kan den forbedres?

Bruk av søkeord

    Hvilke nøkkelord er relevante for din bedrift – kan du nevne de ti mest viktige?
    Velg dernest de viktigste 50 og prioriter viktighet?
    Avspeiler nettløsningen din disse prioriteringen?
    Er nøkkelordene plassert rett i nettstedets kode, og har det mulighet for permante forbedring?
    Vet du hvor mange søk er det på disse ordene i de største søkemotorer?
    Hvor ofte kommer din bedrift opp på sider med søkeresultater for dine nøkkelord?
    Annet

Er det avstemning mellom brukernes forventninger når de klikker på søkeresultater eller bannerannonser – ode de de rent faktisk opplever når de besøker siden. Er det utviklet landingssider for ulike emner/segmenter.
Vurdert kjøp

    Antall besøk på nettsted(?) ettersom dette er internettmarkedsføring holder jeg meg her

Kunnskap

    Antall som har hentet informasjon om bedrift/produkter på nettstedet
    Lest hovedside
    Lest produktbeskrivelse
    Lest om produktene egenskaper
    Lest om bedriften
    Lest om andres opplevelser med produktene

Dialog

    Antall som har vært aktive på nettsidene
    Påmeldt nyhetsbrev
    Deltaker på test
    Deltaker i undersøkelser
    Stiller spørsmål eller kommentarer/ Søker ytterligere informasjon

Prøvekunder

    Antall som prøver produktet
    Gratis prøvepakker
    Teste verktøy/it-løsning

Kjøpt

    Antall som kjøper et produkt

Lojal

    Antall som kjøper mer enn en gang

Budskapsbærere

    Ansatte, partnere, tilfredse kunder som sprer budskapet om det gode produktet, utilfredse?

Analysen bør foregå over en periode for å kunne måle forbruksmønstre og atferd.
I traktanalysen vil det som være naturlig å kartlegge sterke og svake punkter: Etter kartlegging vil det være logisk å forbedre forløpets svake punkter – der hvor det finnes forbedringspotensialer. Oftest vil den blott gjennomgangen av denne listen få de fleste til å se sine egne svake punkter og mangler.
Det kan evt. vurderes hvorvidt det skal prioriteres en satsning på forløpet sterke punkter før utbedring av de svake punkter.

Erfaringen tilsier dog at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste leddet.

Disse har beskrevet trakt-analyse – se hvordan:

Dette er en praktisk inndeling i 4 trin av trakten hvor det beregnes konverteringsrate mellom hvert stadium. Skrevet av Anders Thoresen:

KONVERTERINGSRATER
Spørsmålet er altså – hvorfor forsvinner det kunder mellom hvert av disse stegene? Hvordan sørger du for at andelen som blir med videre, konverteringsraten, er høyest mulig?
Fra potensiell nettkunde til 1. stadium
Sentrale årsaker til at en potensiell kunde ikke kjenner til nettsiden din:
Fra 1. stadium til 2. stadium
Sentrale årsaker til at en som vet om siden din ikke besøker den:
Fra 2. stadium til 3. stadium
Sentrale årsaker til at en som har besøkt siden din ikke kjøper:
Fra 3. stadium til 4. stadium
Sentrale årsaker til at en som har kjøpt én gang ikke kjøper regelmessig:
Årsakene ovenfor er stort sett rasjonelle. En rekke emosjonelle årsaker kan også være årsak til at en kunde faller av underveis.

Les hele artiklen på
Innkjøpsnytt

Brandpoint har større fokus på webstatistikk og benytter google analytics som verktøy. Dette er et gratis verktøy som er veldigt verdifullt å kunne bruke.
De skriver følgende for å markedsføre tjenestene sine:

Webanalysen gir svar på:
Hvor godt representert er nettstedet i søkemotorer, kataloger og andre nettsteder?
Trendmålinger av nettstedets rangering over tid
Er det problemer og mangler på nettstedet som hindrer det i å rangere godt?
Hvordan er konkurrentenes synlighet?
Veien mot maksimal avkastning – hvor er dere?
Vi kan grovt sett kategorisere nettsteder inn i 4 ulike kategorier.
Webstatistikken og webanalysen gir oss gode mål over begge dimensjonene og danner grunnlag for utvikling og forbedring.
1: Nettstedet har lav synlighet og liten avkastning
2: Nettstedet har høy synlighet, men lav avkastning
3: Nettstedet har lav synlighet, men høy avkastning
4: Nettstedet har høy synlighet og høy avkastning

Les mer om Mediakoordinators Webanalyser