Fra trakt-analyse til attraksjon-analyse

Lesetid: 2 minutter

Jeg har sittet og jobbet litt med at konkretisere og spesifisere den rådgivningen og det arbeidet jeg utfører – og har funnet frem til en formulering/inndeling, men vil gjerne ha kommentarer fra deg som leser dette. Dette er notater.

Attraksjons-analysens budskap

Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene.

Med traktanalysen får du hjelp til å fokusere innsatsen der markedsføringskronene fosser ut av bedriften din.

Traktanalysen er et uunnværlig og effektivt verktøy når det dreier seg om å optimere al form for internettmarkedsføring.

Traktanalysen ved internettmarkedsføring er i Mediakoordinators modell, attraksjons-analysen, inndelt i enda flere trin enn den opprinnelige modellen.

Her måles på disse områder:

Kjennskap

Tilgjengelighet/synlighet på Internettet
Her måles antall unike brukere, sidevisninger på hvert område

Søkemotorvennlighet/teknisk optimalisering

Bruk av søkeord
Er det avstemning mellom brukernes forventninger når de klikker på søkeresultater eller bannerannonser – ode de de rent faktisk opplever når de besøker siden.

Er det utviklet landingssider for ulike emner/segmenter.

Vurdert kjøp

Kunnskap

Dialog

Prøvekunder

Kjøpt

Lojal

Budskapsbærere

Analysen bør foregå over en periode for å kunne måle forbruksmønstre og atferd. I traktanalysen vil det som være naturlig å kartlegge sterke og svake punkter.

Etter kartlegging vil det være logisk å forbedre forløpets svake punkter – der hvor det finnes forbedringspotensialer.

Oftest vil den blott gjennomgangen av denne listen få de fleste til å se sine egne svake punkter og mangler. Det kan evt. vurderes hvorvidt det skal prioriteres en satsning på forløpet sterke punkter før utbedring av de svake punkter.

Erfaringen tilsier dog at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste leddet.

Dette er en praktisk inndeling i 4 trin av trakten hvor det beregnes konverteringsrate mellom hvert stadium.

KONVERTERINGSRATER

Spørsmålet er altså – hvorfor forsvinner det kunder mellom hvert av disse stegene? Hvordan sørger du for at andelen som blir med videre, konverteringsraten, er høyest mulig?

Fra potensiell nettkunde til 1. stadium

Sentrale årsaker til at en potensiell kunde ikke kjenner til nettsiden din:

Fra 1. stadium til 2. stadium

Sentrale årsaker til at en som vet om siden din ikke besøker den.

Fra 2. stadium til 3. stadium

Sentrale årsaker til at en som har besøkt siden din ikke kjøper.

Fra 3. stadium til 4. stadium

Sentrale årsaker til at en som har kjøpt én gang ikke kjøper regelmessig: Årsakene ovenfor er stort sett rasjonelle. En rekke emosjonelle årsaker kan også være årsak til at en kunde faller av underveis.

Brandpoint har større fokus på webstatistikk og benytter Google Analytics som verktøy. Dette er et gratis verktøy som er veldigt verdifullt å kunne bruke. De skriver følgende for å markedsføre tjenestene sine:

Webanalysen gir svar på: Hvor godt representert er nettstedet i søkemotorer, kataloger og andre nettsteder?

Trendmålinger av nettstedets rangering over tid.

Er det problemer og mangler på nettstedet som hindrer det i å rangere godt? Hvordan er konkurrentenes synlighet?

Veien mot maksimal avkastning – hvor er dere?

Vi kan grovt sett kategorisere nettsteder inn i 4 ulike kategorier. Webstatistikken og webanalysen gir oss gode mål over begge dimensjonene og danner grunnlag for utvikling og forbedring.

1: Nettstedet har lav synlighet og liten avkastning

2: Nettstedet har høy synlighet, men lav avkastning

3: Nettstedet har lav synlighet, men høy avkastning

4: Nettstedet har høy synlighet og høy avkastning

Les mer om Webanalyse

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.