Traktanalysen for online transaksjoner

Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene på Internett
Lesetid: 2 minutter

Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene på Internett.

Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene på Internett
Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene på Internett

Traktanalysen setter fokus på prosessen fra potensiell kunde til fast kunde og gir gode og klare indikatorer på hvor du kan forbedre markedsføringsinnsatsen.

4 trinns traktanalyse

Dette er en praktisk inndeling i 4 trinn av trakten hvor det beregnes konverteringsrate mellom hvert stadium.

Spørsmålet er altså:
Hvorfor forsvinner det kunder mellom hvert av disse stegene?
Hvordan sørger du for at andelen som blir med videre, konverteringsraten, er høyest mulig?
Hva er det du ikke gjør som du burde gjøre?
Hva gjør du feil?

Fra potensiell nettkunde til 1. stadium:
«Kjenner ikke til nettsiden».
Vi undersøker og finner sentrale årsaker til at en potensiell kunde ikke kjenner til ditt nettsted.

Fra 1. stadium til 2. stadium:
«Kjenner til nettstedet, men besøker den ikke».
Vi undersøker finner sentrale årsaker til at en som vet om nettstedet ikke besøker det.

Fra 2. stadium til 3. stadium:
«Har besøkt nettsidene uten å kjøpe noe, ta kontakt eller påmelde seg nyhetsbrev eller liknende handlinger».
Vi undersøker og finner sentrale årsaker til at en som har besøkt siden din ikke handler.

Fra 3. stadium til 4. stadium:
«Har handlet en gang fra nettsiden, men er ikke fast eller regelmessig kunde».
Vi finner sentrale årsaker til at en som har handlet én gang ikke gjør det regelmessig.

Måleparametre: Rekkevidde, tiltrekningskraft, overbevisningsevne og avkastning

Ved å måle på resultater av bedriftens eksisterende markedsføringstiltak, online kampanjer, via webstatistikk/ trafikk analyse og benchmarking og  samtidig speile dette mot intervjus og kvalitative brukerundersøkelser får vi gode mål over både tilgengelighet, konverteringeevne og avkastningsgrad (ROI – Return on Investement).

Dette danner grunnlag for utvikling og forbedring.

Et nettsted kan groft sagt deles inn i følgende 4 ulike kategorier:

lav synlighet og liten avkastning
høy synlighet, men lav avkastning
lav synlighet, men høy avkastning
høy synlighet og høy avkastning

Hvilken kategori tilhører ditt nettsted?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.