Utfordringen for en frilanser i Ørsta, og andre små medie og kommunikasjonsbedrifter

Det som er den største utfordringen for oss mindre aktører som er i dette faget – slik jeg ser det – er å få de rette kunder til å forstå hvilket potensiale og hvilke utfordringer som finnes i de nye verktøyene og i den nye teknologien som kan benyttes i moderne webkommunikasjon. Dvs. jeg tror de største og mere kjente aktørerne innen Media og webkommunikasjon har større sjanser for å få gjennomslag for idéene sine overfor kunden enn en enkelt dansk frilanse rådgiver som bor i Ørsta på Sunnmøre.

Jeg tror fortsatt jeg trenger mer hjelp til å formulere de argumentene som kan få bedrifter som vanligvis har tenkt geoorientert markedsføring via lokale medier og postomdelt reklame til å dreie seg inn på verdien av større tilgjengelighet og synlighet i kundenes/partnernes bevissthet – når de er på nett.

Som noen kanskje vet så er Ørsta/Volda/Ulstein regionen kjent for å ha samme industrielle klyngestatus som man bare finner i få andre steder i verden (innen maritim næring og industri). Her er det personlige bekjentskaper på sjefnivået og så er det på fjellturene de store beslutningene forberedes og nye bekjentskaper etableres.

Kan vi få disse til å fokusere mer på Internett som markedsføringskanal og kommunikasjonsverktøy og samtidig tilby etterlengtete bireffekter den veien – ja, så ville jeg ha noe mer å gjøre heromkring.

Som jeg tidligere har formulert det i en gammel kommentar:

    Disse har ikke bruk for nettet til alt for mye tull – de klarer helt fint med de løsningene de har og hvis de vil endre på noko – da bruker rådene fra turpartneren eller idéer fra et stort byrå i Bergen. Kanskje Ålesund selskaper som Tibe Reklame eller Avento IT går an å bruke. Men disse jobber f. eks. ikke med SEO eller noe som likner på web 2.0 – i det hele tatt!

Hvordan kan man etablere en dialog med disse lokalt baserte bedrifter – uten å møte dem på turen til Saudehornet? Og hvordan kan man overbevise dem om at de bør høre på hva vi sier – og at de bør betale prisen som det koster å forbedre relasjoner og etablere nye kunder/partnere via WWW?

One thought on “Utfordringen for en frilanser i Ørsta, og andre små medie og kommunikasjonsbedrifter

  1. Terje says:

    Ja, spennende tanker. De små som skal sloss mot de store. Det er bare det at du ikke ser de store som markedsføringsbyråene, men de store som gutteklubbdeltagere på fjellturer, altså at beslutningstakerne er de store samtidig som de er kunder. Derfor blir problemstillingen din litt dobbelt. Glem dette med store byråer og konsentrere deg om hvordan du skal kunne presentere deg overfor beslutningstakerne UTEN å måtte være inside i fjellturmiljøet.

    Jeg ar ofte tenkt slik at du må lage en presentasjon som slår en gang, hardt og nådeløst og FORLØSENDE. Så må du klart og tydelig be om et møte. Rett på, ikke med salgsvegring. Så skal du få aha-opplevelsene der. DA er du inne! Kanskje litt enkelt, men faren er at en glemmer salget og gjemmer seg i sin lille hule og tenker på hvor stakkerslig en er fordi en er liten. Du blir stor fort hvis du har det rette. Tenk på han som nettopp vant norsk finale i Melodi Grand Pris, fra 0 til 100 med en sang. Slik er det også med ditt budskap hvis det er bra nok, stor eller liten….

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.