WordPress Webshop Sjekkliste

Wordpress webshop sjekkliste

Gå igjennom denne listen sammen med din konsulent FØR du installerer din WordPress Webshop og FØR du begynner å legge opp alle dine produkter til salgs.

Hvis du har bruk for hjelp til implementering av WordPress Nettbutikk plugin eller hvis du lurer på noe kan du ta kontakt: Ring 40043101.

Jeg råder med dette deg til å sette deg med et par kopper kaffe eller hva du nå drikker, en notesblok, og dernest tenke grundig igjennom alle aspekter av ditt kommende webshop prosjekt.
Og hvis du overveier en nettbutikk i WordPress, da kan du benytte denne sjekkliste som utgangspunkt din egen planlegging. Legg gjerne igjen kommentarer og  dine forslag til ekstra punkter, nedenfor.

Administrasjon

  • Hvor mange personer skal administrere nettbutikken?
  • Skal alle kunne redigere artikler, håndtere utseende, menyer, sider og administrere nettbutikken på samme tid, eller skal de ha ulike roller og funksjoner?
  • Er kundeservice, salg, og lagerfunksjon den samme eller skal dette deles på flere personer(og epostadresser)?

Lagerforhold

  • Benyttes dropshipping (sender direkte fra forhandler/grossist)
  • Har man eget lager og skal selv håndtere ordrer, pakking og forsendelse samt betalingshåndtering?
  • Setter man ut lager, logistikk, betalingshåndtering og kundeservice til tredjepart?
  • Både eget lager og dropshipping

Varegrupper

  • Hvor mange typer varegrupper har du?
  • Sørg for å ha delt produkter inn i hierakiske varegrupper med hovedgruppe og undergruppe.
  • Alle relevante varegrupper skal legges inn i nettbutikken før produktene.
  • De skal ha en kort beskrivelse.
  • Vær konsistent og bruk samme type beskrivelse ut for alle vare grupper.
  • Bilder av varegrupper. Hver varegruppe bør/kan ha et  beskrivende bilde.
    Formatet på varegruppebilder skal helst være kvadratisk og samme format som brandbilder

Merker og brands

  • Hvor mange merker føres (brands)?
  • Alle relevante merker skal legges inn i nettbutikken før produktene.
  • Bilder av merker. Hvert brand bør/kan ha et  beskrivende bilde.
  • Formatet på brandbilder skal helst være kvadratisk og samme format som varegruppebilder.

Variasjoner

Få kontroll på hvilke typer variasjoner og hvilke variantsett (attributtsett) du vil komme til å bruke.

  • Skal man kunne velge variasjoner av produktet, som t. eks. størrelse: grønn, gul eller blå. Eller Small, Medium, L, XL osv.?
  • Har alle klessplagg samme attributtsett eller har noen tre, andre fire størrelser å velge imellom?
  • Få dette på plass og innstilt før du legger alle produkter opp.

Nøkkelord/kjennemerke

Bli enig med deg selv og andre om en fornuftig strukturering av kategorier, merkelapper og brands.

  • Alle produkter kan merkes med et antall merkelapper, eller stikkord om man vil. På den måten kan du gi alle produktene som passer til kjøkken, merket kjøkken, og de som passer til stue får merket stue osv. Fantasien setter grenser for hvordan du vil strukturere her. Vær oppmerksom på at du kan gi brukerne brukerne muligheten for å navigere via tagger i tillegg til varegrupper og brands.
    Du skal ikke, men muligheten er der og derfor bør du overveie hvordan dette kan nyttes også.

Varebeholdning

Hvordan fører du kontroll med lageret?

  • Hvor mange eksemplarer har du på lager?
  • Når lageret er tomt er du da utsolgt? Skal dette synliggjøres i nettbutikken?
  • Har du separat lagerstyringssystem eller skal dette håndteres direkte i nettbutikken?
  • Skal lagerantall og Nettbutikkens produktantall synkroniseres? hvordan og hvor ofte i så fall?

Frakt og forsendelse

Hvordan skal varene leveres og frakten beregnes.

  • Flat rate, dvs samme pris uansett mengde, pris eller vekt.
  • Tabellbasert, ift vekt
  • Tabellbasert, ift pris
  • Tabellbasert, ift størrelse
  • Frakt beregnes per vare.
  • Hvordan med Svalbard og Jan Mayen, de andre skandinaviske land?

Bestilling

Hvilke kundeinformasjoner har du bruk for for å selge en vare?

  • Kreves ulike bestillingsformularer til ulike varegrupper?
  • Skal du kunne tilpasse bestillingsformularer ut for hver varegruppe.
  • Kreves ulike bestillingsformularer til ulike kundegrupper?
  • Skal du kunne tilpasse bestillingsformularer ut for hver kundegruppe.

Betaling

Vurder hvilken betalingsform dine kunder er mest trygge ved opp imot den betalingsform som vil gi deg mest omsetning.

  • Ta inn overveielser omkring administrasjonstid og ekspedisjonskostnader.
  • Du kan opprette en paypalkonto i løpet av 5 dager, hvis du har et visakort. Stripe tar enda kortere tid.
  • Skal du opprette DIBS, Netaxept, eller Epay betaling, vil det kreve 2-4 ukers behandlingstid ettersom tredjepart Teller/elavinsom skal godkjenne butikken tar seg  god tid. Nettbutikken skal være helt på plass og følge visse retningslinier før det kan søkes om dette.
  • Du kan også velge å ta betalt med faktura eller postoppkrav. Her blir prisen per transaksjon en del større, men de mister ikke du som ikke kan betale med kort der og da.

Registrering

Har dine brukere travelt eller god tid?

  • Må brukerne registrere seg for at de kan gå til kassen?
  • Skal de ha opprettet konto og ha tilsendt passord automatisk rett etter første kjøp

Webanalyse og sporing

Hva er suksess for deg og hvordan vil då måle effekten av din innsats?

  • Skal salg i nettbutikken kunne spores i Google Analytics, slik at du kan se hvilke webtrafikkkilder og annonseringformer som er mest verdifulle og hvor du kaster bort energien din?
  • Skal du ha andre nettanalysepakker som kan benyttes for å kontrollere data?

Produkter

Har du erfaring med lagerstyriing er dette sikkert enkelt nok, men anyways:

  • Produktet skal ha et varenummer, kort navn, kort underbeskrivelse, samt en utdypende beskrivelse.
  • Du kan velge hvordan fraktpris beregnes, hvis ikke du benytter standard innstillingene for hele nettbutikken.
  • Skal brukere kunne personalisere produktene, dvs. f.eks fylle ut et felt med navn eller en tekst på, som skal trykkes på varen?
  • Bildene som legges opp skal ha samme format (B X H), helst kvadratisk, for å unngå å bruke mye tid på innstillinger individuelt i etterkant. Avtal format med webrådgiver før du får en fotograf til å lage alle produktbilder.
  • Formatet skal fastsettes før de legges opp.
  • Du kan legge opp til 10 bilder per produkt, men bør ikke ha mer enn 5 per produkt.

OBS: En fordel er å gi bildene navn etter enten varenummer eller produktnavn – unngå æ, ø og å i navnet.  Er det fler bilder av samme produkt navngi gjerne slikt: produktnavn_01, produktnavn_02 osv, – med visningsbildet først.

  • Husk at det er gallerifunksjon slik at varene kan presenteres fra flere vinkler.
  • Bestem deg tidlig for hvilket bilde som skal være «heroshot» av produktet ditt. Sørg for at det er konsistens i formen på tvers av alle produkter. Samme vinkel osv på oversiktssider.
  • Velg om du ønsker et bilde i hel bredde eller mindre ved visning av enkelt produkt.
  • Velg om prisen skal vises i hele kroner eller med ører.

Rabatttyper

Hvilke rabatttyper opererer du med, skal du sende ut rabattkuponger til venner online?

  • Tenk deg om og finn en strategi som du kan holde deg til.
  • Skal det være rabatter skjult på siden?
  • Ved deling i sosiale medier?

Presentasjon

Hvilke elementer og visningstyper ønsker du å vise på oversikt/listesider?

  1. Vis kun bilder
  2. Vis variasjoner
  3. Vis beskrivelse
  4. Vis legg i handlekurven knapp
  5. Vis flere detaljer knapp

Overvei hvor mange produkter du vil ha per rad (2 – 5), og hvor mange per side.

Overvei hvilke produkter eller hvilken type oversikt du ønsker å gi på nettbutikkens startside

  1. Alle produktene
  2. Alle kategorier
  3. Utvalgte kategorier
  4. Tilbudsprodukt

Overvei om du vil sortére produktene etter

  1. Navn
  2. Pris
  3. Opplastningstidspunkt
  4. Popularitet

Mva.

  • Skal mva inkluderes i produktvisningspris?

Porto/frakt

  • Skal porto vises i produktvisning?

Deling og kommentarfunksjon

Skal brukerne kunne kommentere eller anmelde de enkelte produkt?

  • Skal du kan delefunksjon?

Hvordan vil du at kunder skal navigere i nettbutikken?

  1. Etter pris
  2. Etter Brand/Merke
  3. Etter varegruppe/type
  4. Etter nøkkelord

Facebook

  • Skal nettbutikken integreres med Facebook, slik at brukerne kan like, dele og kommentere produkter via sin Facebookprofil? Også etter kjøp?

Søk

  • Skal man kunne søke på produktene i nettbutikken?

Kjøpsbetingelser

  • Før du legger opp produkter bør du formulere kjøpsbetingelser, som passer din butikk og dine forhold. Benytt et språk som passer.
    Blir du kunde hos oss har vi mange maler som kan benyttes.

Av Nickolass Jensen, Nettpilot. Ring 40043101 hvis du lurer på noe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *